پروتکل IPV6 چیست؟
پروتکل IPV6 چیست؟
نوامبر 10, 2018
لینوکس
معرفی بهترین نسخه های لینوکس
نوامبر 14, 2018
رکوردهای ثبت دامنه

تفاوت رکوردهای A Record و CNAME در چیست؟

تفاوت رکوردهای A Record و CNAMEهنگامی که شما تصمیم می گیرید از یک وب سایت برای رونق و شناساندن کسب و کار خود استفاده نمایید با واژه های زیادی رو به رو خواهید شد که دانستن معنی و مفهوم و البته تفاوت های آن ها با هم می تواند به شما برای بهبود روند کارتان کمک شایانی نماید. یکی از این موارد که دانستن معنا و تفاوت های آن ها می تواند به شما برای مدیریت وب سایت و بهبود عملکرد آن یاری برساند، تفاوت رکوردهای A Record و CNAME است.

اگر اولین بار است که این واژه ها را می شنوید و با معنای آن ها و تفاوت رکوردهای A Record و CNAME آشنایی ندارید کافیست تا پایان این مطلب همراه ما باشید. برای روشن شدن این موضوع لازم است کمی پایه ای تر به توضیح بپردازیم. هر وب سایتی در فضای اینترنت با یک IP مشخص شناخته می شود به بیان دیگر IP ها مجموعه ای از اعداد هستند که به شکل اختصاصی برای هر وب سایتی تعریف می شوند و از آنجایی که به خاطر سپردن این اعداد و ارقام کار بسیار مشکلی است و موجب بروز خطاهای فراوانی می شود لذا به جای این IP ها از دامنه ها استفاده می شود. دامنه ها یا دامین نام های اختصاصی هر وب سایتی هستند که با استفاده از سیستم ارائه شده توسط رکورد DNS به آی پی های مربوط به هر سایتی متصل می شوند. البته باید در نظر بگیرید که این مرحله بعد از تهیه یک هاست و یا میزبان معتبر برای سایت شما اتفاق می افتد؛ زیرا گام اول برای نمایش یک وب سایت در فضای اینترنت وجود یک میزبان است.

مطلب مرتبط  هاست ایمیل چیست؟ (۵ دلیل مهم برای استفاده از هاست ایمیل)

رکورد DNS

DNS ها دارای رکوردهای متعددی هستند که هر کدام مسئول انجام کاری و دارای قابلیت ویژه ای هستند. این رکوردها که به عنوان رکوردهای مرجع یا Resource Records شناخته می شوند در فایلی به نام Zone File در DNS server قرار گرفته اند. رکوردهایی مانند A Record، CNAME، AAAA Record، CERT Record، Canonical name record، Mail Exchanger و بسیاری موارد دیگر در Resource Records قرار دارند که هر کدام دارای قابلیت های منحصر به فردی هستند.

از مهم ترین و پر کاربردترین رکوردهای موجود در DNS ها می توان به رکوردهای A Record و CNAME اشاره نمود. در ادامه به معرفی و بیان تفاوت رکوردهای A Record و CNAME می پردازیم.

معرفی تفاوت رکوردهای A Record و CNAME

رکوردهای A Record و CNAME را می توان به عنوان رابط و اتصال دهنده میان دامنه یک وب سایت با میزبان یا هاست از طریق IP دانست. نوع کاری که هر دو رکورد انجام می دهند یکسان است اما تفاوت رکوردهای A Record و CNAME را می توان در نحوه برقراری این ارتباط دانست.

تفاوت رکوردهای A Record و CNAME را می توان به شکل های مختلفی مورد بررسی قرار داد. اولین تفاوت رکوردهای A Record و CNAME مربوط به اجزای تشکیل دهنده این دو رکورد است. A Record دارای 3 بخش اصلی است. نام دامنه یا زیر دامنه، time-to-live که به صورت مخفف TTL خوانده می شود و مدت زمان مورد نیاز برای کش شدن رکوردها توسط resolver یا DNS server و بخش سوم که آدرس یا همان IP است.

برخلاف A Record، رکورد CNAME دارای دو بخش اصلی است یکی نام هاست یا میزبان و دیگری مقصد نهایی رکورد است.

در کنار تفاوت رکوردهای A Record و CNAME می توان اشاره کرده ویرایش و اعمال تغییرات بر روی هر کدام از این رکورد ها به آسانی و تنها از طریق پنل مدیریتی امکان پذیر است.

مطلب مرتبط  تفاوت سی پنل و دایرکت ادمین

یکی دیگر از مواردی که در تفاوت رکوردهای A Record و CNAME می توان از آن نام برد وجود مشکلاتی است که تنها در رکورد CNAME دیده می شود. برخی از این مشکلات می تواند برای سایت مشکلات بزرگی را ایجاد نماید. فراموش نکنید وب سایت شما ویترین کسب و کار شماست و بسته شدن این ویترین و یا وجود مشکلات تکنیکی در آن جلوه خوبی برای شما نخواهد داشت. یکی از مشکلاتی که در زمان استفاده از رکورد CNAME ممکن است با آن مواجه شوید موضوع ایجاد لوپ های تکراری است. قابلیت رکورد CNAME این است که می توان از آن در پیکربندی سایت بارها و بارها استفاده نمود؛ اما اگر در زمان استفاده از آن بدون توجه عمل نمایید باعث بروز لوپ های تکراری شده و یک چرخه ناتمام را ایجاد می نمایید. علاوه بر این مشکل که در واقع آن را می توان به عنوان یکی از مهم ترین موارد تفاوت میان رکوردهای A Record و CNAME دانست. مشکلات دیگری نیز سر راه استفاده از رکورد CNAME وجود دارد. به عنوان نمونه می توان به کندی عملکرد سرور اشاره نمود. هنگامی که شما بازدیدکننده های زیادی دارید و یا زیر دامین های فراوانی تعریف کرده اید که هر کدام دارای تعداد زیادی بازدید کننده هستند، این کار موجب ایجاد ترافیک بالایی برای سایت شده و کندی عملکرد سرور را به همراه دارد.

طبقه بندی تفاوت رکوردهای A Record و CNAME

به طور کلی برای درک بهتر تفاوت رکوردهای A Record و CNAME می توان این موارد به شکل زیر طبقه بندی نمود:

1 – در رکورد CNAME همان طور که اشاره شد شما نیازی به استفاده از IP ندارید و رکورد CNAME تنها به یک نام یا همان دامین دیگر اشاره می کند.

مطلب مرتبط  معرفی وب سایت پنل WebsitePanel

2 – بر خلاف عملکرد رکورد CNAME، در رکورد A Record آنچه که اهمیت دارد IP سایت است. در واقع همان طور که اشاره شد ایجاد ارتباط میان دامنه و هاست در A Record از طریق IP صورت می گیرد.

3 – بر اساس عملکرد رکورد CNAME می توان این گونه توضیح داد که یافتن یک رکورد CNAME یعنی شروع یک جستجو

4 – عملکرد رکورد A Record به گونه ای است که می توان یافتن آن را پایان جستجو نامید.

5 – در هنگام تعریف رکورد CNAME باید دقت زیادی داشته باشید تا از ایجاد لوپ های تکراری و بی نهایت جلوگیری به عمل آید. این مشکل در صورت بروز می تواند برای سایت دردسر ساز شود.

6 – مشکلی ایجاد لوپ های زیاد و تکراری در رکورد A Record ایجاد نشده و به این شکل مشکلی ایجاد نمی شود.

 

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات : 0

اولین نظر را شما ثبت کنید!

The following two tabs change content below.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *