بررسی مزایا و کاربردهای هاست دانلودی در مجله برتینا
هاست دانلودی یا File Hosting Service چیست؟ چه کاربرد و مزایایی دارد؟
جولای 17, 2023
آموزش انتقال هاست به هاست دیگر در مجله برتینا
آموزش انتقال هاست به هاست دیگر (آموزش تصویری)
جولای 22, 2023
بررسی مزایا و معایب هاست رایگان در مجله برتینا

مزایا و معایب استفاده از هاست رایگان چیست؟

بررسی مزایا و معایب هاست رایگان در مجله برتینا

سال‌ها پیش، زمانی که هنوز خدمات اینترنتی به اندازه امروز پیشرفت نکرده بود، افراد برای راه‌اندازی سایت فقط یک راه‌حل داشتند: خرید هاست و دامنه با پرداخت هزینه‌های بالا! درحال‌حاضر شرکت‌های مختلف با ارائه سرویس‌های هاست رایگان و دامنه رایگان، امکان لانچ کردن سایت بدون پرداخت هیچ‌گونه هزینه را برای افراد فراهم کرده‌اند. هاست رایگان نوعی سرویس میزبانی وب است که بدون دریافت هزینه، در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

این نوع هاست معمولا توسط افراد تازه‌کار در فضای وب و کسب‌وکارهای کوچک و نوپا استفاده می‌شود. هاست رایگان علی‌رغم نداشتن هزینه برای یک مجموعه، معایبی هم دارد. در ادامه این مطلب قصد داریم مزایا و معایب استفاده از سرویس میزبانی وب رایگان را بررسی کنیم. اگر بر سر دوراهی خرید هاست یا انتخاب هاست رایگان هستید، پیش از هرگونه اقدام این مقاله را مطالعه کنید.

آشنایی با مزایای استفاده از هاست رایگان برای راه‌اندازی سایت

شاید اگر از یک متخصص درباره مزایای استفاده از هاست رایگان سوال بپرسید، فقط به رایگان بودن آن اشاره کنند؛ درصورتی‌که هاستینگ رایگان مزایای دیگری هم دارد؛ البته مزایای هاستینگ رایگان به‌گونه‌ای نیست که بتوان از معایب آن به‌راحتی چشم‌پوشی کرد! در ادامه این مطلب بیشتر متوجه این موضوع خواهید شد.

کاهش هزینه‌ها؛ یکی از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از هاست رایگان

یکی از آشکارترین مزایای هاست رایگان، مقرون‌به‌صرفه بودن آن است. با استفاده از هاست مجانی به‌راحتی می‌توانید سایت خود را بدون پرداخت هزینه راه‌اندازی کنید. بسیاری از افراد هم پیش از راه‌‌اندازی نسخه نهایی سایت، همه آزمایش‌ها را روی سایتی با هاست رایگان امتحان می‌کنند؛ در نهایت با خرید سرویس میزبانی از یک نمایندگی هاست معتبر، طراحی و اطلاعات سایت را به هاست اصلی انتقال می‌دهند.

کاهش هزینه‌ها با استفاده از هاست رایگان وردپرس

با Free Hosting مهارت‌های طراحی سایت و برنامه‌نویسی خود را تقویت کنید

اگر اطلاعات کافی از چگونگی طراحی سایت ندارید و می‌خواهید نحوه ایجاد یک سایت شخصی را یاد بگیرید، هاست رایگان یک زمین تمرینی خوب برای شما است! در چنین شرایطی شما با ثبت دامنه، بدون پرداخت هزینه برای خرید هاست، می‌توانید سایت وردپرسی یا وبلاگ شخصی خود را پیاده‌سازی کنید. علاوه‌بر این، برنامه‌نویس‌هایی که در ابتدای مسیر هستند، برای تقویت مهارت‌های کدزنی و برنامه‌نویسی می‌توانند تمرین‌های خود را در فضای یک هاست مجانی امتحان کنند.

مطلب مرتبط  مزایای آی پی اختصاصی (Dedicated IP) و مقایسه با آی پی اشتراکی

برنامه نویسی و طراحی سایت با free host

پنل مدیریت آسان سرویس میزبانی رایگان برای تازه‌کارها

یکی دیگر از مزایای استفاده از سرویس میزبانی رایگان، استفاده آسان آن است. استفاده از خدمات سرویس هاستینگ رایگان و مدیریت پنل آن معمولا پیچیدگی خاصی ندارد. این مزیت برای افراد مبتدی و کسانی که دانش و تجربه فنی چندانی ندارند، بسیار مناسب است. البته به یاد داشته باشید که حتی با خرید یک هاست حرفه ای لینوکس نیز به پنل مدیریتی آسان دسترسی خواهید داشت؛ بنابراین از این نظر هاست‌های رایگان هیچ مزیتی نسبت به هاست‌های حرفه‌ای ندارند.

با وجود این مزایا، باید بدانید که استفاده از سرویس‌های رایگان در فضای دیجیتال، واقعا «رایگان» نیستند! درواقع شاید شما با استفاده از هاست رایگان هزینه‌ای برای خرید هاست پرداخت نکنید، ولی هزینه‌های دیگری را برای جبران معایب این سرویس باید بپردازید! در ادامه معایب هاستینگ رایگان را بیشتر بررسی می‌کنیم.

بررسی معایب استفاده از هاست رایگان برای طراحی و راه‌اندازی سایت

همه شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ، برای میزبانی از اطلاعات سایت، هزینه‌هایی را برای نگهداری از سرورها، برق و حقوق کارمندان از شما دریافت می‌کنند؛ زمانی که از یک سرویس هاست رایگان استفاده می‌کنید، در واقع هزینه را با جنبه‌های منفی استفاده از این سرویس در آینده پرداخت خواهید کرد. در ادامه معایب استفاده از یک سرویس free host را به‌طورمفصل بیان می‌کنیم.

امنیت پایین؛ یکی از جبران‌ناپذیرترین معایب استفاده از سرویس‌های هاست رایگان

یکی از بزرگ‌ترین معایب استفاده از هاست رایگان وردپرس یا سایر سرویس‌های هاستینگ رایگان، امنیت بسیار پایین آن‌ها است. مسأله امنیت و حفاظت از داده‌های سایت نیز اهمیت بسیار بالایی دارد؛ هیچ‌کس نمی‌خواهد بعد از کلی تلاش برای راه‌اندازی سایت، اطلاعات مهم آن را از دست بدهد! سرویس‌های میزبانی رایگان به شما اجازه نصب نرم‌افزارهای امنیتی را نمی‌دهند و به‌صورت پیش‌فرض نیز تنظیمات امنیتی خاصی را اعمال نمی‌کنند.

به دلیل پشتیبانی ضعیف نیز در صورت از بین رفتن اطلاعات، بازیابی دیتای ازدست‌رفته عملا غیرممکن خواهد بود! درصورتی‌که با خرید هاست پرستاشاپ برای سایت فروشگاهی یا هاست وردپرس برای سایت‌های وردپرسی، شرکت‌‌های ارائه‌دهنده خدمات موظف‌اند تدابیر امنیتی لازم برای حفاظت از اطلاعات شما را فراهم کنند.

مطلب مرتبط  معرفی ابزارهای رایگان اسکن امنیتی سایت

امنیت هاست رایگان؛ دلیلی برای از بین رفتن اطلاعات هاست

تبلیغات مزاحمی که در همه قسمت‌های سایت ظاهر می‌شوند

شرکت‌های ارائه‌دهنده هاست رایگان، برای کسب درآمد و جبران هزینه‌هایی که از شما برای هاست دریافت نکرده‌اند، شرکت‌های ثالث را در سایت شما تبلیغ می‌کند. این تبلیغات اجباری هستند و شما از قرار گرفتن آن‌ها در سایت خود هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند.

علاوه‌بر این، این تبلیغات مزاحم ممکن است توجه مخاطب را به محتوای سایت شما از بین ببرد؛ به‌‌هرحال منطقی نیست که بعد از هزینه کردن برای ثبت دامنه ir یا دامنه com، شرکت‌‌های دیگر را تبلیغ کنید و هیچ نفعی از این قضیه نداشته باشید! اگر زیبایی ظاهری سایت برای شما اهمیت دارد، به‌هیچ‌عنوان استفاده از هاست مجانی را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم.

عملکرد ضعیف سایت به دنبال محدودیت در فضای دیسک و پهنای باند هاست

یکی از معایب بزرگ استفاده از free host، فضای دیسک کم و پهنای باند محدود است. در چنین شرایطی شما امکان بارگذاری فایل‌های مختلف، مخصوصا تصاویر و ویدیوها را نخواهید داشت. علاوه‌بر این، به دلیل داشتن پهنای باند محدود، سرعت بارگذاری سایت و انتقال داده‌ها بسیار کند خواهد بود. این موضوع در نهایت منجر به عملکرد بسیار ضعیف سایت و تجربه منفی کاربران از بازدید سایت شما می‌شود.

عملکرد سایت به دلیل پایین بودن پهنای باند هاست

از شرکت‌های ارائه‌دهنده هاست رایگان انتظار پشتیبانی نداشته باشید!

در سرویس هاست رایگان، اگر هاست با مشکلی مواجه شود، خودتان باید آن را برطرف کنید؛ زیرا این نوع سرویس‌ها بدون خدمات پشتیبانی ارائه می‌شوند؛ البته برخی از این سرویس‌ها با پشتیبانی محدود از طریق ایمیل در دسترس هستند؛ ولی به‌طورکلی پشتیبانی قابل‌قبولی دریافت نخواهید کرد.

امکانات محدود هاست؛ عیبی بزرگ برای افراد حرفه‌ای

افرادی که می‌دانند هاست لینوکس چیست یا تجربه کار با هاست‌های حرفه‌ای را دارند، مسلما اهمیت امکانات یک هاست را بهتر درک می‌کنند. زمانی که یک سرویس هاستینگ رایگان خریداری می‌کنید، عملا به هیچ‌کدام از امکانات و تنظیمات حرفه‌ای دسترسی نخواهید داشت.

شرکت‌های ارائه‌دهنده هاست رایگان با ایجاد چنین محدودیتی در واقع شما را به سمت خرید هاست پولی سوق می‌دهند؛ در چنین شرایطی سرویس هاستینگ شما در ازای پرداخت پول ارتقا پیدا می‌کند.

مطلب مرتبط  بهترین نرم افزار ftp برای اتصال به هاست

عدم امکان کسب رتبه در صفحه نتایج موتورهای جستجو با هاست مجانی

زمانی که سایت خود را روی یک هاست رایگان با پهنای باند، فضای ذخیره‌سازی و امکانات محدود پیاده‌سازی می‌کنید، عملکرد و سرعت سایت به‌شدت تحت‌تاثیر منفی این محدودیت‌ها قرار می‌گیرد. یکی از شروط لازم برای کسب جایگاه در صفحه نتایج موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ، داشتن سرعت بالای بارگذاری و عملکرد مناسب است؛ بنابراین با خرید هاست مجانی، به‌ندرت پیش می‌آید که بتوانید رتبه مناسبی را کسب کنید.

افت رتبه SEO با هاست مجانی

با خرید هاست حرفه‌ای در فضای آنلاین پرقدرت ظاهر شوید 

در این مطلب مزایا و معایب هاست رایگان را به‌طورمفصل بررسی کردیم. به‌عنوان جمع‌بندی می‌توانیم به شما توصیه کنیم به‌هیچ‌عنوان ریسک خرید هاست رایگان برای راه‌اندازی سایت را نپذیرید. شاید این نوع سرویس در نگاه اول هزینه‌ای نداشته باشد، ولی در آینده برای جبران خسارت‌های ناشی از هاستینگ رایگان، مجبور به پرداخت هزینه‌های چندین برابری خواهید شد.

شما عزیزان می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای معقول بهترین هاست را برای راه‌اندازی سایت خود از برتینا تهیه کنید. در برتینا انواع هاست وردپرس، هاست پرستاشاپ، هاست لینوکس و چندین سرویس دیگر متناسب با نیاز کسب‌وکار شما ارائه می‌شوند. در پایان هم از شما دعوت می‌کنیم سوالات و دیدگاه خود را درباره این مقاله با ما و سایر خوانندگان در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات : 0

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *