سازه های برتر مهندسی در جهان
برترین سازه های مهندسی دنیا
مارس 2, 2021
جف بزوس
زندگی جف بزوس موسس آمازون
آوریل 20, 2021
موسس گوگل

موسس گوگل کیست؟

زندگی نامه و بیوگرافی لری پیج و سرگی برین

آلفابت گوگل

لری پیج با نام کامل لارنس ادوارد پیج (lawrence edward page) یکی از دو موسس موتور جستجوی گوگل میباشد که به همراه شریک و همکار خود سرگی برین (sergey brin) این ابزار تاثیرگذار را در اواخر قرن 19 میلادی به بشر هدیه دادند.

سرگی برین و لری پیج در دانشگاه استنفورد با یکدیگر آشنا شده و در ابتدا همکلاسی بودند و این دو دانشجوی جوان پروژه ای مشترک در دانشگاه داشتند که پس از آن اقدامات آنها برای ایجاد یک موتور جستجوی جدید تحت وب شروع شد.

در ادامه به جزئیات بیشتری از زندگی نامه و سرگذشت این دو جوان خلاق میپردازیم.

لری پیج و سرگی برین

 

لری پیج کیست؟

Larry page در 26 مارس سال 1973 میلادی (6 فروردین 1352 شمسی) در منطقه lancing ایالت میشیگان آمریکا متولد شد.

مادرش یهودی و مدرس برنامه نویسی کامپیوتر در کالج Lyman Briggs و پدرش دارای مدرک phd در رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه میشیگان و مدرس این دانشگاه میباشد.

لری پیج از 2 تا 7 سالگی خود را در مدرسه خاصی گذراند که بیشتر به کشف و تقویت استعداد ، خلاقیت و استقلال کودکان میپرداخت. این نوع مدارس عموما به نام مدارس Montessori معروف هستند.

پس از آن به دبیرستان رفته و تابستان ها به آموزش موسیقی (ساکسیفون و فلوت) میپرداخت . 

لری پیج موفق به دریافت مدرک لیسانس در رشته مهندسی نرم افزار ازدانشگاه میشیگان و مدرک فوق لیسانس در رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه استنفورد شد .

لری در طول دوره دکترای خود، به توصیه یکی از اساتید خود، تمرکزش را بر ساز و کار وب و شبکه های اطلاعات موجود در وب گذاشت و پروژه ای را به نام backrub شروع کرد که بعد از مدتی سرگی برین نیز به وی ملحق شد.

موتور جستجوی گوگل که در ابتدا پروژه backrub نام داشت توسط لری پیج و سرگی برین با جاوا و پایتون نوشته شده است.

 

سازنده الگوریتم PageRank گوگل

Larry page و sergey brin  در دانشگاه با هم آشنا شده و بهمراه هم، یک الگوریتم برای رتبه بندی و مرتب سازی صفحات وب ایجاد کردند که بر اساس آن صفحات ارزشمند و کم ارزش به ترتیب میتوانستند طبقه بندی و رتبه بندی شوند.

مطلب مرتبط  بررسی تعداد صفحات ایندکس شده در گوگل

الگوریتم page rank پیش زمینه ای برای ایجاد یک موتور جستجوی جدید توسط این دو جوان با استعداد شد.

موتور جستجوی پیشنهادی بسیار بهتر از موتورهای جستجوی قبلی عمل میکرد و بر اساس این الگوریتم صفحات را مرتب کرده و به کاربر نمایش میداد.

این موتور جستجو از تکنولوژی خاصی استفاده میکرد که توسط آن بک لینک های صفحات مختلف از لحاظ ارتباط و متناسب بودن با موضوع صفحات بررسی میشد.

کار به جایی رسید که اتاق لری پیج در دانشگاه تبدیل به لابراتوارعملی تئوری های آن دو شد و اتاق سرگی برین نیز تبدیل به محل تست این پروژه ها در شبکه جهانی وب شد!

در ادامه و سال 1996 این دو نفر، یک صفحه ثابت برای سرچ کاربران طراحی کردند و آن را در سایت دانشگاه استنفورد قرار دادند.

اما هنوز سرورهای این موتور جستجو آنقدر قوی نبود تا بتواند از کاربران عمومی پشتیبانی کند و تنها توسط کاربران دانشگاه استنفورد استفاده میشد.

تا اینکه در سال 1998 ، و زمانی که این موتور جستجو حدود 10 هزار جستجو در روز را دریافت میکرد، لری و سرگی متوجه شدند که پروژه آنها واقعی بوده و موضوعی مهم و جدی میباشد.

 

تاسیس گوگل

گوگل

در سال 1998 با استقبال بیشتر از موتور جستجوی جدید، لری پیج و سرگی برین اقدام به تاسیس کمپانی خود کردند و نام آن را گوگل گذاشتند .

گوگل  به عدد googol در ریاضیات اشاره داشت که عددی بسیار بزرگ (1 با هزار 0 جلوی آن) بوده و نماد تعداد بالای صفحاتی است که این موتور جستجو بررسی میکند.

لری به عنوان مدیر عامل گوگل و سرگی به عنوان نماینده گوگل منتسب شده و شروع به فعالیت کردند.

تا سال 2000 میلادی گوگل توانست یک بیلیون URL را در دنیای وب ایندکس کند؛ که در آن زمان بزرگترین موتور جستجوی مقایسه گر در سطح وب بود.

در سال 2001 پیج تمام کارمندان خود را اخراج کرد تا مهندسان بهتری را جایگزین آنها کند؛ چرا که معتقد بود مدیران کارمندانی که مهندس هستند نباید دانشی کمتر از آنها داشته باشند.

در این دوره تمرکز Page بر روی افزایش سرعت گوگل بود تا بتواند آن را برای کاربران مورد پسند تر کرده و استفاده آن را بیشتر کند.

مطلب مرتبط  معرفی تبلیغ در صفحه جستجوی گوگل

 

واگذاری مدیریت گوگل به Eric Schmidt

لری پیج - سرگی برین - اریک اشمیت

در سال 2001 به توصیه افراد موفق و متخصصی مانند استیو جابز ،لری پیج عنوان مدیریت عامل گوگل را به Eric Schmidt که تا قبل از آن مدیر عامل Novell بود، واگذار کرده و خود تحت عنوان مدیر محصول گوگل به فعالیت خود ادامه داد.

با این وجود همچنین از دید کارکنان رئیس گوگل بوده و امضاهای نهایی برای جذب یا اخراج نیرو ها و قرارداد های مهم باید توسط پیج انجام میگرفت.

با مدیریت تخصصی Eric Schmidt ، گوگل تا سال  2004 رشد بسیار زیادی کرد که باعث شد تا لری پیج در سن 30 سالگی بیلیونر شود.

 

آغاز پروژه نرم افزار اندروید

لری پیج در سال 2005 برای اینکه به هدف خود برسد و بتواند گوگل را در هر لحظه در دسترس افراد قرار دهد ، بر روی پروژه ساخت android بیش از 50 میلیون دلار سرمایه گذاری کرد.

او زمان زیادی را بر روی پروژه ساخت اندروید صرف کرد تا در سال 2008 اولین موبایلی که با سیستم عامل و نرم افزار اندورید کار میکرد به نام G1 به بازار ارائه شد.

تا جایی که در سال 2010 بیش از 17 درصد تلفن همراه های بازار را اندروید شامل شده و برای اولین بار کمپانی Apple دارای رقیبی بسیار قدرتمند شد.

 

بازگشت لری پیج به مدیریت گوگل

در سال 2011 Eric Schmidt از سمت خود کناره گرفته و لری پیج به عنوان مدیریت اجرایی گوگل منتسب شد که دوباره قدرت کامل را به او برای انجام امور میداد.

Eric Schmidt نیز به عنوان جانشین لری منسوب شد. در این زمان گوگل بیش از 24 هزار کارمند داشت.

تا سال 2013 لری پیج به ایجاد یک تیم مدیریتی منسجم برای نظارت بر محصولات مهم گوگل شامل یوتیوب، ادوردز و جستجوی گوگل  پرداخت که مستقیما به او درباره روند اجرای امور در این بخش ها گزارش میدادند.

همچنین قانون داخلی گوگل در این زمان تغییر کرد و برخلاف قبل به نوعی ابراز اختلاف سلیقه و مخالفت شدید را در کار ممنوع اعلام کرده بودند.

در سال 2014 پیج اعلام کرد که دیگر نیازی به نظارت روزانه او بر روی فعالیت های گوگل نیست و میتواند بر روی امور دیگری فعالیت داشته باشد. اما همچنان نقش مدیر عاملی خود را حفظ کرد.

مطلب مرتبط  با خطای 404 در سرچ کنسول گوگل چه کار کنیم؟

 

تاسیس هولدینگ آلفابت

لری پیج و سوندار پیچای

Alphabet یک هولدینگ و کمپانی مادر برای مدیریت و کنترل بیشتر بر روی گوگل و سایر زیر مجموعه های آن میباشد که در سال 2015 توسط لری پیج از آن رونمایی شد.

آلفابت به گفته پیج به الفبا و زبان اشاره دارد که ساز و کار گوگل نیز بر اساس حروف میباشد و حتی به معنای شرط بندی غالب یا Alpha Bet نیز میتواند باشد.

در ابتدا قرار بر این بود تا مدیریت آلفابت به  لری پیج واگذار شده و سوندار پیچای (Sundar Pichai)جای وی را در گوگل بگیرد.

اما در سال 2019 لری پیج از طرف خود و سرگی برین اعلام نمود که مدیریت آلفابت را نیز به سوندار پیچای واگذار خواهند کرد تا مدیریت آلفابت و گوگل یکپارچه و متمرکز شود . چرا که دیگر نیازی به مدیریت سه گانه این کمپانی ها نیست.

 

زندگی شخصی لری پیج

لری پیج در بسیاری از پروژه های موفق و مهم دیگر مانند تسلا نیز سرمایه گذاری کرده و همچنان به نقش آفرینی در ارتقای کیفیت زندگی بشرادامه میدهد.

او در سال 2007 با Lucinda Southworth که یک محقق میباشد ازدواج کرده و دو فرزند دارد.

پیج و همسرش در سال 2013 مبلغ 15 میلیون دلار را برای کمک به آفریقای جنوبی و مبارزه با بیماری ابولا اهدا کردند.

منبع: https://en.wikipedia.org/wiki/Larry_Page

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 3.9 / 5. تعداد نظرات : 12

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *