تراکم کلمه کلیدی
چگالی کلمه کلیدی در تولید محتوا
ژوئن 14, 2021
اسپم چیست؟ انواع اسپمینگ و روش مقابله با آن
جولای 5, 2021
محتوای کپی و تکراری

علت بالاتر بودن رتبه محتوای کپی شده از محتوای اورجینال!!!

محتوای کپی

میدانیم که محتوای کپی و تکراری در موتور جستجو جایگاهی نداشته و استفاده از این نوع محتواهای بی کیفیت تاثیری منفی بر سئوی سایت خواهند داشت.

از طرفی گاها مشاهده میکنیم که محتوای تکراری و کپی شده نیز علاوه بر محتوای اصلی و اورجینال، در صفحات جستجو نمایش داده میشوند.

اما عجیب ترین حالت زمانی است که محتوای کپی بالاتر از محتوای اورجینال نمایش داده شود و رتبه بالاتری در نتایج جستجو داشته باشد!

چه طور ممکن است گوگل یک محتوای کپی و کم ارزش را به محتوای اصلی ترجیح دهد؟
چه چیزی باعث بالاتر شدن رتبه محتوای دزدیده شده از محتوای بکر اصلی شده است؟
اشکال کار ما کجاست؟

 

plagiarized یا سرقت ادبی

سرقت ادبی به دزدیدن آثار نوشتاری و محتوایی دیگران، بدون کسب اجازه و رضایت آنها و انتشار آن در رسانه های شخصی یا عمومی دیگر بدون ذکر منبع اصلی یا صاحب اثر گفته میشود.

به عنوان تولید کننده محتوا و نویسنده اگر پس از صرف زمان و زحمت زیاد برای تالیف یا تولید یک محتوای بکر و با ارزش، محتوای خود را در جایگاهی پایین تر از سایتی ببینید که محتوای شما را به راحتی کپی کرده و در عرض چند دقیقه در سایت خود قرار داده است، چه حسی پیدا میکنید؟

مسلما احساس میکنید که از شما سوء استفاده شده و زمان خود را هدر داده اید و حتما از این تصمیم گیری گوگل عصبانی خواهید شد!

در آمریکا قانونی به نام DMCA یا قانون حق چاپ هزاره دیجیتال وجود دارد که با استفاده از آن میتوان از افرادی که حق نشر مطالب را رعایت نکرده اند شکایت قانونی کرد.

البته شما همیشه میتوانید با ارسال درخواست از طریق این لینک، سوء استفاده از محتوای متعلق به خود را به گوگل اطلاع دهید.

خب… بیایید با هم بررسی کنیم که چه چیزی باعث این اتفاق شده است و چطور میتوانیم از این موضوع جلوگیری کنیم.

 

اهمیت کیفیت محتوا در رتبه گوگل

اگر مقالات قبلی ما را خوانده باشید میدانید که کیفیت و quality یکی از پارامترهای کلیدی در سئو و رتبه بندی صفحات وب میباشد.

کیفیت صفحات وب و محتوای درون آنها با عوامل مختلفی سنجیده میشود که از مهمترین آنها میتوان به هدف صفحه، کلمات کلیدی ، نگارش محتوا ، ارتباط بین بخش های مختلف، قابل استناد بودن مطالب، و موارد بسیار دیگر نام برد.

اگر محتوای ما از کیفیت خوبی برخوردار نباشد نه تنها در نتایج جستجوی گوگل و سرچ ارگانیک، بلکه در تبلیغات گوگل (google ads) نیز نخواهیم توانست جایگاه خوبی بدست آوریم.

مطلب مرتبط  نحوه احراز هویت اشخاص حقیقی در ایرنیک

در گوگل ادز یا ادوردز سابق کیفیت صفحه با پارامتری به نام guality score سنجیده میشود.
هرچه صفحه با کلمه کلیدی مورد نظر مرتبط تر باشد و کیفیت صفحه بالاتر باشد، تبلیغات گوگل ما برای آن کلمه کلیدی ارزان تر تمام شده و جایگاه بهتری در مزایده گوگل بدست خواهیم آورد.

اگر میتوانید کیفیت محتوا و صفحه خود را ارتقا دهید و چنانچه کیفیت صفحه اصلی شما با کیفیت صفحه کپی شده برابر است باید در جایی دیگر (صفحات دیگر سایت یا دامنه) به دنبال مشکل بگردید.

 

تاثیر کیفیت وب سایت بر رتبه یک صفحه

کیفیت تمام صفحات سایت و وضعیت کلی سایت میتواند تاثیر مستقیم بر رتبه های آن داشته باشد.

اگر شما وبسایتی با تعداد زیادی صفحه بی کیفیت یا خالی و ارورهای 404 زیاد داشته باشید ،قالب سایت سنگین و کندی را انتخاب کرده یا کدهای سایت غیر استانداردی را در طراحی سایت به کار گرفته باشید ، تجربه کاربری (UX) ضعیفی را برای کاربران خود رقم بزنید  و رابط کاربری (UI) نامناسبی داشته باشید، به لینک سازی داخلی و دیگر فاکتورهای سئو توجه نکرده باشید و …

با تولید و بهینه سازی یک یا چند صفحه عالی و قرار دادن محتوای فوق العاده در آن ، باز هم نمیتوانید رتبه های خوبی بدست آورید.

به همین علت است که در پروزه های سئو ابتدا وضعیت فعلی و حتی وضعیت چندین سال قبل سایت بررسی شده و تنها پس از ارتقا و بهینه سازی سایت ، اقدام به تولید محتوای جدید میکنیم.

یادتان نرود که اگر خوشمزه ترین غذای دنیا را هم در یک ظرف کثیف سرو کنیم، کسی میل به خوردن آن نخواهد داشت.

پس نتیجه این که ممکن است وبسایت رقیب شما در حالت کلی بهینه تر و با کیفیت تر از وب سایت شما باشد.

به همین علت گوگل تصمیم گرفته است تا مطلبی که در سایت معتبر تر منتشر شه است را به کاربران خود پیشنهاد کند (هرچند محتوای آن رونوشت محتوای شما باشد).

کمی غیر منصفانه به نظر میرسد! اما اگر خود را به جای کاربران گوگل بگذارید متوجه میشوید که رضایت کاربران ، قطعا با اهمیت ترین فاکتور رتبه بندی صفحات وب است.

پس دست به کار شوید و وب سایت خود را سر و سامان دهید.

اگر وبسایت خود را بهینه کرده و کیفیت آن را ارتقا دادید اما پس از مدتی باز هم محتوای شما در SERP پایین تر از محتوای دزدیده شده و کپی بود ، میتوانید به دامنه سایت خود شک کنید!

مطلب مرتبط  بررسی محبوب ترین موتورهای جستجو در جهان

 

ارتباط دامنه سایت با رتبه صفحات در گوگل

دامنه سایت یکی از قوی ترین سیگنال ها را به گوگل ارسال میکند .

سوابق مربوط به دامنه میتوانند تا سالها بعد و حتی زمانی که دامنه آزاد شده و شرکت دیگری آن را خریداری کند در رفتار گوگل با آن تاثیر داشته باشد.

چنانچه دامنه شما در گذشته متعلق به فرد یا شرکت دیگری بوده باشد، کیفیت لینک ها و فعالیت های آن میتواند باعث شود تا گوگل سایت شما محدود یا حتی پنالتی کند.

پس در زمان خرید دامنه مطمئن شوید که آن دامنه قبل از شما متعلق به چه شخص یا اشخاصی بوده و از آن برای چه کاری استفاده میشده است. (همانطور که در زمان خرید خط تلفن همراه، خانه یا اتومبیل این کار را میکنید!)

 

پنالتی دامنه یا legacy domain penalty

نوعی از پنالتی دامنه با نام legacy domain penalty  در دستور کار گوگل وجود دارد که در زمانی رخ میدهد که دامنه دارای فعالیت های غیر قانونی، اسپم بالا، یا لینک های خارجی مخرب، یا محتوای بسیار نامناسب و بی ارزش داشته باشد.

این نوع از پنالتی گوگل در سرچ کنسول به صاحب سایت اعلام نشده و به طور قطع قابل تشخیص نیست.

تنها میتوان از روی شواهد حدس زد که چنین اتفاقی برای یک سایت و دامنه آن افتاده است.

پنالتی شدن سایت توسط گوگل

 

روش تشخیص پنالتی دامنه گوگل

  1. در وهله اول دامنه خود را در سایت web archive (internet archive یا همان wayback machine) جستجو کنید تا سابقه آن دامنه را از سال 1996 تا به حال مشاهده کنید.
    سایت وب آرشیو ، یک بایگانی عظیم از تمامی سایت های موجود در دنیا دارد که تغییرات وب سایت ها را از گذشته تاکنون میتوان در آن به تفکیک تاریخ مشاهده کرد.
    اگر قبل از خرید دامنه سایتی بر روی آن فعال بوده باشد در این سایت میتوانید آن را مشاهده کرده و کیفیت محتوا و لینک های آن را بررسی کنید.
  2. میتوانید اطلاعات صاحب قبلی دامنه را از طریق سایت whois نیز دریافت کنید. اما محتوای قبلی سایت با این روش قابل مشاهده نخواهد بود.
  3. وضعیت ایندکس شدن صفحات سایت خود را چک کنید و مطمئن شوید که صفحات شما در گوگل ایندکس شده اند.
  4. پس از ایندکس شدن ، قطعه ای از محتوای یونیک صفحه اصلی خود را کپی کرده و در گوگل سرچ کنید . اگر در هیچ یک از نتایج دیده نشدید، قطعا مشکلی وجود دارد.
  5. کلمات کلیدی برندینگ خود را که شامل نام برند و نام شرکت هستند در گوگل سرچ کنید. اگر با این کلمات هم در نتایج دیده نشدید به احتمال بالا گوگل دامنه شما را پنالتی و جریمه کرده است.
مطلب مرتبط  معرفی بهترین سیستم مدیریت محتوا (CMS) از نظر سئو

 

رفع پنالتی دامنه سایت

در قدم اول به قسمت لینک های سایت در وب مستر گوگل (گوگل سرچ کنسول) رفته و بک لینک های قدیمی سایت را چک کنید.

تمامی لینک های کم ارزش و اسپم و خصوصا لینک های مربوط به قبل از خرید دامنه را با استفاده از ابزار disavow به گوگل اعلام کنید تا آنها را در رتبه دهی به سایت شما در نظر نگیرد.

اگر سایت قدیمی فعال روی دامنه سایت شما مشکوک به اسپمینگ یا نقض قوانین گوگل است و علی رقم ایندکس شدن صفحات سایت در گوگل، باز هم در کلمات کلیدی برند خود رتبه ای کسب نمیکنید، بهتر است تا این موضوع را از طریق یک ایمیل به گوگل اطلاع دهید .

در آن ایمیل به تغییر صاحب امتیاز سایت اشاره کرده و از گوگل بخواهید تا در صورت تاثیر گذاشتن فعالیت های گذشته بر نحوه رتبه بندی صفحات و کلمات سایت شما این موضوع را بازبینی مجدد کند.

البته ممکن است این روند زمان زیادی برده و یا حتی بعد از این زمان هم تغییر چشمگیری در رتبه های شما صورت نگیرد. پس بهتر است هر چه زودتر به فکر تغییر دامنه و سایت خود نیز باشید.

طراحی سایت جدید میتواند یک تصمیم دشوار باشد ، خصوصا اگر زمان و هزینه زیادی را صرف ایجاد آن سایت کرده باشید.

اما به قول معروف، ماهی را هروقت از آب بگیرید تازه است.

علاوه بر این میتوانید با تصمیمات درست و استفاده از تجارب قبلی خود ، با سرعت بیشتر و هزینه کمتری سایت جدید را در سرچ گوگل بالا بیاورید.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 1

اولین نظر را شما ثبت کنید!

2 دیدگاه

  1. بسیار مطلب جامع و کاملی بود و خسته نباشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *