چگونه اعتبار گواهی SSL خود را بررسی کنیم؟
چگونه اعتبار گواهی SSL خود را بررسی کنیم؟
نوامبر 27, 2022
تفاوت بین مفاهیم ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات چیست؟
نوامبر 30, 2022
دیتاسنتر چیسیت؟

دیتاسنتر چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

دیتاسنتر چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

هر آنچه در فضای وب مشاهده می‌کنید، اطلاعاتی است که روی یک یا چند سرور ذخیره شده است و این سرورها در فضایی به نام دیتاسنتر نگهداری می‌شوند. حال برای اینکه شما بتوانید این اطلاعات که همان سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و … می‌شوند را ببینید، لازم است که دیتاسنتر ویژگی‌هایی داشته باشد. در این مقاله توضح‌داده‌ایم که دیتاسنتر چیست، از چه اجزایی تشکیل شده است و دیتاسنترها چه سرویس‌هایی را ارائه می‌دهند، پس با ما همراه باشید.

دیتاسنتر چیست؟

دیتاسنتر (Data center) یا مرکز داده، مجموعه بزرگی از سرورها، زیرساخت‌های ارتباطی، سیستم‌های امنیتی و تجهیزات الکترونیکی است که برای ذخیره‌سازی، پردازش و یا توزیع مقادیر زیادی داده استفاده می‌شود. شرکت‌هایی که دارای دیتاسنتر اختصاصی هستند، سرورها و یا فضای دیتاسنتر خود را در اختیار کاربران قرار می‌دهند و در واقع با اجاره آن‌ها در قالب سرویس‌ها مختلف از جمله کولوکیشن و سرور اختصاصی، کسب درآمد می‌کنند.

سازمان‌ها، شرکت‌ها و افراد می‌توانند با استفاده از سرویس‌های ارائه‌شده از طرف دیتاسنتر، اطلاعات خود را در فضایی امن ذخیره کنند یا سرویس‌های مبتنی بر وب مانند وبسایت و اپلیکیشن راه‌اندازی کنند. در واقع می‌توان گفت، باتوجه به کاربردی که برای دیتاسنتر مشخص می‌شود، می‌توان از آن به عنوان مرکز ذخیره و جمع‌آوری اطلاعات، مرکز پردازش یا هر دوی آن‌ها باشد.  

انواع دیتاسنتر

دیتاسنترها باتوجه به کاربردشان، انواع مختلفی دارند و بر این اساس ممکن است اجزای تشکیل‌دهنده آن‌ها کمی باهم تفاوت داشته باشند. انواع مرکز داده را با توجه به اندازه و کارکرد به ۶ دسته تقسیم می‌کنیم که عبارتند از:

  • شبکه‌های سازمانی، تجاری و یا دانشگاهی  (Campus)
  • شبکه‌های خصوصی  WAN
  • فراهم‌کننده‌های سرویس (SP)
  • مراکز داده اینترنتی  (IDC)
  • مراکز داده فراسازمانی  (Extranet)
  • مراکز داده محلی ( Intranet)
مطلب مرتبط  تلنت (Telnet) چیست و چگونه می‌توان آن را در ویندوز فعال کرد؟

انواع دیتاسنتر

اجزای تشکیل‌دهنده دیتاسنتر چیست؟

در آشنایی با data center (دیتاسنتر)، یکی از مواردی که مهم است بدانید، اجزای کلی تشکیل‌دهنده دیتاسنتر است که در مقایسه دیتاسنترهای ایران و بهترین دیتاسنترهای جهان هم این تجهیزات تفاوتی ندارند. در ادامه به صورت مختصر آن‌ها را توضیح داده‌ایم.

۱. رک

محفظه‌ای فلزی است که برای نگهداری و محافظت از تجهیزات مختلف شبکه مانند سوئیچ، روتر، سرور، ups و … استفاده می‌شود و انوع مختلف دیواری و ایستاده در سایزهای مختلف دارد. برای آشنایی با انواع آن می‌توانید مقاله راهنمای خرید و اجاره رک را مطالعه کنید.

۲. سیستم‌های خنک‌کننده

از آنجایی که سرورهای دیتاسنتر به صورت ۲۴ ساعته در حال فعالیت هستند، گرمای بسیار زیادی تولید می‌کنند در نتیجه برای اینکه عملکرد سرورها و به طور کلی دیتاسنتر دچار اختلال نشوند، باید دیتاسنتر را به سیستم‌های خنک‌کننده قوی مجهز کرد.

۳. لدر و سینی کابل برای کابل‌کشی

در دیتاسنترها کابل‌های بسیاری استفاده می‌شود که تجهیزات و سرور‌ها را به هم متصل می‌کند. امکان عبور کابل‌ها بدون نگهدارنده، ممکن نیست. از لدرها و سینی‌های کابل، برای عبور و پخش کابل‌ها در دیتاسنتر استفاده می‌شود. 

۴. سیستم‌های مانیتورینگ

سیستم‌های مانیتورینگ دیتاسنتر به صورت ۲۴ ساعته در حال آنالیز محیط دیتاسنتر از جمله، وضعیت دما، وضعیت رطوبت، وضعیت نشتی گاز، وضعیت نشتی آب ، وضعیت ولتاژ برق و … هستند که در صورت بروز مشکل به مسئولان دیتاسنتر هشدار می‌دهند.

۵. سیستم‌های اعلان و اطفا حریق

در صورت بروز حریق در محیط دیتاسنتر، اطفا آن باید در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود. از این رو، باید سیستم‌های اطفا حریق پیشرفته در دیتاسنتر وجود داشته باشد. 

مطلب مرتبط  آموزش تغییر پورت ssh

۶. سیستم‌های امنیتی پیشرفته 

باتوجه به اینکه اطلاعات شرکت‌های بزرگ و کوچک و همچنین کاربران آن‌ها در سرورهای دیتاسنتر ذخیره می‌شوند، امنیت از موارد بسیار مهمی است که دیتاسنترها باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.

۷. UPS و ژنراتور

باتوجه به اینکه سرورهای موجود در دیتاسنتر باید به صورت ۲۴ ساعته روشن باشند، قطعا به برق ورودی به طور مداوم نیاز دارند پس، باید برای قطعی برق فکری کرد. دیتاسنترها مجهز به UPS و ژنراتور هستند که در صورت قطعی برق خصوصا در فصل تابستان، دچار مشکل نخواهند شد.

اجزای تشکیل‌دهنده دیتاسنتر چیست؟

دیتاسنترها چه سرویس‌هایی را می‌توانند ارائه دهند؟

دیتاسنترها باتوجه به کاربردشان، سرویس‌های مختلفی ارائه می‌دهند و ما می‌خواهیم ببینیم که معروف‌‌ترین سرویس‌های دیتاسنتر چیست؟ باید گفت که پرطرفدارترین سرویس‌های دیتاسنتر، سرویس کولوکیشن و سرور اختصاصی است که در ادامه به صورت مختصر این دو سرویس را توضیح می‌دهیم.

سرویس کولوکیشن چیست؟

سرویس کولوکیشن، فضایی را در دیتاسنتر برای قرارگیری سرور به شما اختصاص می‌دهد؛ به این معنی که می‌توانید سرور خود را در دیتاسنتر قرار دهید و از تجهیزات و مزایای دیتاسنتر بهره‌مند شوید. همچنین، می‌توانید با هماهنگی قبلی در هر ساعت از شبانه‌روز به سرور خود دسترسی داشته باشید.

سرویس سرور اختصاصی 

این سرویس، یک سرور را به صورت کامل در اختیار شما قرار می‌دهد و می‌توانید از تمام ظرفیت آن به تنهایی استفاده کنید. سرویس سرور اختصاصی مناسب برای افراد و سازمان‌هایی است که منابع گسترده و امنیت بسیار بالا نیاز دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید مقاله سرور اختصاصی چیست را مطالعه کنید.

جمع‌بندی: دیتاسنتر چیست؟

در این مقاله بررسی کردیم که دیتاسنتر چیست و به طور خلاصه می‌توان گفت که data center محل نگهداری سرورهای اینترنتی است که می‌توان از آن‌ها استفاده‌های مختلفی از جمله پردازش و همچنین ذخیره اطلاعات کرد.

مطلب مرتبط  تعریف iframe و روش جلوگیری از نمایش سایت در iframe

عملکرد سرورها برای بسیاری از کسب‌وکارها اهمیت دارد و می‌تواند میزان خوب یا بد بودن یک دیتاسنتر را تعیین کند. از این رو، برای حفظ رضایت کاربران و ارائه سرورهایی با عملکرد بالا، لازم است که دیتاسنترها از بروزترین تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری استفاده کنند.

دیتاسنتر برتینا، سرویس‌‌ سرور اختصاصی و کولوکیشن را با آپتایم ۹۹.۹٪ و عملکرد بالا به کاربران ارائه می‌دهد. این سرویس مناسب برای شرکت‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌هایی است که علاوه‌بر سرعت‌بالا، پهنای باند مناسب و دسترسی بالا، نیاز به امنیت بسیار بالا و منابع گسترده دارند. می‌توانید از طریق ارسال تیکت یا تماس با شماره ۶۱۰۶۴-۰۲۱ سرویس مورد نظر خود را سفارش دهید.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 2

اولین نظر را شما ثبت کنید!

The following two tabs change content below.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *