بوم کسب و کار یکی از سندهای مهم برای پیشرفت در کسب و کار
بوم کسب و کار یا Business Model Canvas چیست؟
ژوئن 11, 2023
asp net چیست؟ پاسخ جامع به این سوال در مجله برتینا
asp net چیست؟
سپتامبر 12, 2023
پاسخ به سوال «آی پی ثابت چیست» در مجله برتینا

آی پی ثابت یا ip static چیست؟

پاسخ به سوال «آی پی ثابت چیست» در مجله برتینا

انواع دستگاه‌های الکترونیکی با استفاده از یک آدرس مشخص به اینترنت وصل می‌شوند که به آن IP می‌گویند. شاید تابه‌حال عبارت آی پی ثابت یا استاتیک به گوشتان خورده باشد. به نظرتان آی پی ثابت چه کاربردها و مزایایی دارد؟ یا اینکه آی پی ثابت در چه زمینه‌هایی به کسب‌و‌کارهای آنلاین و آفلاین کمک خواهد کرد؟ آی پی ثابت راهکاری مطمئن برای اتصال سریع و امن شبکه‌های اینترنتی از راه دور است و از آن در مشاغل گوناگونی استفاده می‌شود. در این مقاله از مجله برتینا در رابطه با اهمیت و کاربرد آی پی ثابت صحبت خواهیم کرد و به سوال «آی پی ثابت چیست» پاسخ خواهیم داد. برای آشنایی با مفهوم و کاربرد ip static مطالعه این مقاله را از دست ندهید. 

آشنایی با آی پی ثابت و کاربردهای مختلف آن

بسیاری از کسب‌و‌کارهای مختلف به نوعی با آی پی ثابت درگیر هستند. از سوپر مارکت‌ها تا دیجیتال مارکترها با آی پی استاتیک سروکار دارند. در واقع هر دستگاهی که به شبکه اینترنت متصل می‌شود، با آدرسی خاص شناخته خواهد شد که به آن «آی پی» می‌گویند. در حالت استاتیک یا ثابت، شماره آی پی دستگاهی که به شبکه اینترنت متصل می‌شود، تغییر نخواهد کرد.

بعضی از کاربران مانند تریدرها به نوعی از آی پی نیاز دارند که با هر بار اتصال تغییر نکند و به‌این‌منظور آی پی ثابت خریداری می‌کنند. برخی از کسب‌و‌کارها نیز برای دسترسی به شبکه مانند دسترسی به نرم‌افزارهای حسابداری یا دوربین‌های مدار بسته از آی پی ثابت کمک می‌گیرند. اگر شما هم برای کسب‌وکارتان به آی پی ثابت نیاز دارید، با خرید هاست از برتینا یک IP اختصاصی به شما تعلق خواهد گرفت.

کاربرد آی پی ثابت برای کنترل سیستم‌های حسابداری و دوربین مدار بسته

تفاوت آی پی استاتیک و داینامیک؛ اتصال با آدرس متغیر و ثابت به شبکه جهانی 

در واقع آی پی داینامیک یا متغیر به نوعی از آی پی گفته می‌شود که در هر بار اتصال به شبکه اینترنت آدرس آن تغییر می‌کند. معمولا بسیاری از دستگاه‌های خانگی مانند گوشی موبایل، لپتاپ و ابزارهای هوشمند که به اینترنت وصل می‌شوند، از آی پی Dynamic استفاده می‌کنند. در پاسخ به سوال «آی پی ثابت چیست» باید عنوان کنیم آی پی ثابت یا static نوعی از آدرس ip مشخصی بوده که فقط به یک دستگاه اختصاص داده می‌شود. توصیه می‌کنیم هنگام خرید هاست ویندوز، لینوکس یا سایر سیستم‌عامل‌ها به سراغ ارائه‌دهندگانی بروید که آی پی اختصاصی به شما عرضه می‌کنند. مجموعه برتینا ضمن تامین امنیت کامل و پایداری شبکه بالا، انواع هاست را با IP اختصاصی در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهد. 

مطلب مرتبط  خطری جدی! گسترش بدافزار ESXiArgs (راه‌های مقابله با آن)

تفاوت آی پی ثابت و متغیر در نوع آدرس و اتصال به شبکه با یکدیگر

هزینه خرید و راه‌اندازی آی پی ثابت؛ هزینه بسیار پایین و مقرون‌به‌صرفه

کاربران برای خرید آی پی ثابت و راه‌اندازی این سرویس به‌صورت ماهانه باید مبلغی پرداخت کنند. مبلغ آی پی ثابت باتوجه‌به خدمات و حجم مصرفی متفاوت است، اما درحالت‌کلی مبلغ سرویس آی پی ثابت در مقابل سایر هزینه‌های کسب‌و‌کارها بسیار اندک و ناچیز خواهد بود. البته به یاد داشته باشید که بعضی از شرکت‌های ارائه‌دهنده هاست مانند برتینا امکان خرید هاست لینوکس و سایر سیستم‌عامل‌ها را با IP ثابت و اختصاصی برایتان فراهم می‌کنند؛ بنابراین بدون پرداخت هزینه اضافه برای خرید آی پی استاتیک، از مزایای آن بهره‌مند خواهید شد.

مزایا و معایب آی پی ثابت؛ پیکربندی پیچیده در مقابل دسترسی ساده

استفاده از آی پی ثابت مانند کلیه سیستم‌ها و پلتفرم‌های حوزه تکنولوژی با مزایا و معایبی همراه است. اصولا تکنولوژی همواره موجب پیشرفت بشر می‌شود، اما در برخی مواقع با مشکلاتی نیز همراه است. به‌عنوان مثال آی پی ثابت دسترسی بسیار راحتی به کاربران ارائه می‌دهد و امکان استفاده از static IP با انواع هاست لینوکس ایران و اروپا وجود دارد؛ در مقابل، پیکربندی آی پی استاتیک برای همه افراد مقداری پیچیده است. در ادامه مقاله برخی از مزایا و معایب آی پی ثابت را بررسی می‌کنیم.

مزایای راه‌اندازی و استفاده از آی پی ثابت؛ سرویس از راه دور کاربردی

آدرس آی پی ثابت مزایایی برای کاربران دارد که در این بخش به برخی از آن‌ها اشاره‌ای خواهیم کرد:

  • دسترسی آسان: آی پی ثابت به کاربران امکان می‌دهد که به‌سادگی دستگاه شبکه را شناسایی کنند و به آن دسترسی داشته باشند. به‌عنوان مثال ارتباط دستگاه دوربین مدار بسته با سرور با استفاده از آی پی ثابت به‌راحتی قابل‌انجام است.
  • استفاده مفید از خدمات شبکه: یکی از مزایای عالی آی پی ثابت سرویس‌دهی مناسب در شبکه است. با استفاده از سرویس آی پی ثابت می‌توانید سرور ایمیل یا برخی خدمات دیگر به کاربران ارائه دهید.
  • اعمال محدودیت در شبکه: با استفاده از آی پی ثابت می‌توانید برای دستگاه یا شبکه پروتکل و کد امنیتی تعریف کنید تا دستگاه‌هایی که شما از قبل مشخص کرده‌اید، به شبکه وصل شوند.
مطلب مرتبط  ۶ نکته کاربردی برای افزایش امنیت هاست اشتراکی

برای بهره‌مندی از مزایای static IP توصیه می‌کنیم از یک شرکت ارائه‌دهنده معتبر نسبت به خرید دامنه و هاست اقدام کنید تا بدون نیاز به پرداخت هزینه اضافه، از IP ثابت نیز برخوردار شوید. پشتیبانی ۲۴ ساعته و پنل مدیریتی یکپارچه و آسان از مهم‌ترین مواردی است که برای سنجش کیفیت خدمات یک مجموعه باید آن‌ها را در نظر بگیرید.

دسترسی آسان و راحت؛ از مهم‌ترین مزایای آی پی ثابت

معایب سرویس ip static؛ محدودیت در تغییرات آدرس و شبکه

آی پی ثابت همواره با محدودیت‌هایی همراه است که برخی از کاربران را دچار مشکل می‌کند. از معایب آی پی ثابت یا استاتیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  •  محدودیت در تغییرات آدرس و شبکه: زمانی که از آی پی ثابت استفاده می‌کنید، برای تغییر آدرس شبکه در مواقع ضروری، باید نامه‌نگاری‌های بسیاری را با ارائه‌دهنده اینترنت شبکه انجام دهید که در برخی مواقع مشکلات فنی انجام کار را طولانی می‌کند.
  • امنیت پایین: برخی از کارشناسان شبکه اعتقاد دارند آی پی ثابت بستر حملات اینترنتی و هکرها را فراهم می‌کند. هنگامی که یک مهاجم آی پی ثابت شما را شناسایی کند، نفوذ به شبکه بسیار راحت خواهد بود.
  • پیکربندی پیچیده: پیکربندی آی پی ثابت و راه‌اندازی آی پی ثابت برای افرادی که آشنایی کامل با موضوعات شبکه ندارند، مقداری پیچیده خواهد بود.

در این بخش در رابطه با معایب آی پی استاتیک صحبت کردیم. درحالت‌کلی مشکلات آی پی ثابت در مقابل کارایی که دارد، بسیار کوچک بوده و آی پی ثابت سرویسی کاربردی برای کلیه کاربران محسوب می‌شود. توجه کنید که برای برخورداری از IP ثابت باید هاست اختصاصی خریداری کنید. با استفاده از هاست اشتراکی، آی پی شما نیز با سایر کاربران یکسان خواهد بود.

چگونه آدرس آی پی را مشاهده کنیم؟

 برای مشاهده آی پی ثابت یا داینامیک در سیستم‌های کامپیوتری باید از طرق ipconfig اقدام کنید. برای مشاهده آی پی ابتدا در منوی ویندوز، عبارت CMD را تایپ کرده و دکمه اینتر را فشار دهید. بعد از باز شدن فضای Command Prompt کلمه ipconfig را بنویسید و مجدد روی دکمه اینتر ضربه بزنید. با نوشتن این دستور آی پی ثابت یا آی پی متغیر دستگاه خود را می‌توانید به‌راحتی مشاهده کنید.

مطلب مرتبط  aaPanel چیست؟ (جایگزینی برای سی پنل)

فرقی نمی‌کند شما از هاست مخصوص وردپرس استفاده می‌کنید یا سایر انواع هاست؛ درهرصورت امکان استفاده از آی پی ثابت برای شما وجود خواهد داشت.

مشاهده ip static از طریق منوی CMD در ویندوز

ارتباط سریع و راحت برای کنترل از راه دور سیستم‎های کامپیوتری با ip static

در این مقاله از مجله برتینا به سوال «آی پی ثابت چیست» پاسخ دادیم و اشاره‌ای به کاربرد و مزایا و معایب آی پی ثابت داشتیم. درحالت‌کلی آی پی ثابت برای ارتباط بهتر و سریع‌تر سرور با برخی از دستگاه‌ها و سرورهای نرم‌افزاری مورد استفاده می‌گیرد. عمومی‌ترین کاربرد آی پی ثابت در همه مشاغل امکان دسترسی از راه دور به نرم‌افزار حسابداری و مشاهده تصاویر دوربین‌های مداربسته است که از طریق آی پی ثابت امکان‌پذیر خواهد بود.

توصیه می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شبکه و دنیای اینترنت مقاله‌های منتشرشده در قسمت وبلاگ برتینا را مشاهده کنید تا با موضوعات مختلف آشنا شوید. همچنین برای خرید سرویس‌های مختلف در زمینه شبکه، هاستینگ، سرورهای مجازی و اختصاصی و همچنین سرویس گوگل ادز از خدمات گسترده شرکت برتینا می‌توانید استفاده کنید. با پشتیبانی 24 ساعته برتینا هیچ‌وقت زمان را از دست نخواهید داد. 

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات : 0

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *