گیت چیست؟ آموزش کاربردی git
دسامبر 4, 2023
پاسخ به سوال امنیت شبکه چیست در مجله برتینا
امنیت شبکه چیست و چگونه آن را تامین کنیم؟
دسامبر 9, 2023
بررسی دلایل خطای 502 در مجله برتینا

علت ایجاد ارور 502 چیست؟ آموزش کامل رفع خطای 502

بررسی دلایل خطای 502 در مجله برتینا

ارورهای خانواده 500، کابوس بسیاری از مالکان سایت و حتی کاربران هستند. این ارورها به‌راحتی رفع نمی‌شوند و نیاز به بررسی‌ و عیب‌یابی‌های تخصصی دارند. بین ارورهای خانواده 500، یکی از ارورهای رایج که خوشبختانه به‌راحتی رفع می‌شود، ارور 502 است. زمانی که ارور 502 روی سایت شما مشاهده شود، خبر خوبی نخواهد بود؛ زیرا بخشی از سایت یا سرور دچار مشکل شده است. اما نیازی به نگرانی نیست، برای کسب اطلاعات در مورد علت ایجاد آن و رفع این ارور در کمتر از چند دقیقه، فقط کافی است به خواندن این مقاله ادامه دهید. 

ارور 502 یا Bad gateway؛ اروری که از سمت سرور رخ می‌دهد

ارور 502 یا bad gateway، یک خطای عمومی است که مشکل دقیق را به شما نمی‌گوید. اما باعث می‌شود که صفحه برای کاربران در دسترس نباشد و یک صفحه سفید با عنوان 502 نمایش داده شود. این ارور معمولا به‌ خاطر مشکلاتی از طرف سرور رخ می‌دهد و ارتباطی به کاربران ندارد. این خطا نشان می‌دهد که سرور پروکسی پاسخ مناسبی را از طرف سرور دریافت نکرده است. 

علاوه‌بر این، خطا در dns نیز می‌تواند باعث بوجود آمدن خطای 502 شود. اگر تنظیمات DNS سرور یا دامنه درست نباشد یا دچار خطا شده باشد،‌ ارور 502 به کاربران نمایش داده می‌شود. البته ناگفته نماند که ایجاد صفحه 502 دلایل دیگری نیز دارد که کلیه آن‌ها مربوط به سرور می‌شوند. هرچه خدمات سرور ضعیف‌تر باشد، احتمال ایجاد خطای 502 یا سایر خطاهای مربوط به سرور بیشتر خواهد شد. از‌همین‌رو شما می‌توانید با استفاده از بهترین سرور اختصاصی یا سرورهای ابری، مانع ایجاد این ارورها در وبسایت خود شوید. 

ارور 502 bad gateway؛ یکی از ارورهای 500

5 راهکار برای رفع ارور 502 در کمتر از 5 دقیقه!

شاید دیدن صفحه ارور 502 کمی نگران کننده باشد، اما خوشبختانه این ارور به‌راحتی قابل حل است. ابتدا شما باید بررسی کنید که دلیل ارور چیست و با مجموعه‌ای که خدمات هاست را به شما ارائه می‌دهد ارتباط برقرار کنید. 

مطلب مرتبط  هاست لینوکس چیست؟ (بررسی کامل هاست لینوکس)

به‌همین خاطر توصیه می‌شود بین مجموعه‌هایی که خدمات فروش هاست دارند، شرکتی را انتخاب کنید که امکان پشتیبانی از طریق تماس یا تیکت را داشته باشد. البته در برخی مواقع نیازی به تماس با مجموعه نیست و ارور توسط خود شما قابل حل است؛ البته اگر راه حل آن را بدانید. در ادامه قصد داریم 5 راه حل کاربردی برای رفع ارور 502 را بررسی کنیم تا این خطا را به‌راحتی درست کنید. 

1. پاک کردن کش مرورگر؛ اولین راهکار برای رفع ارور 502

برخی مواقع خطای 502 به‌راحتی رفع می‌شود و مشکل جدی نخواهد داشت. بهتر است قبل از این که به بررسی هاست بروید یا درخواست پشتیبانی بدهید، ابتدا این راه حل را امتحان کنید. زمانی که صفحه جدیدی را باز کردید و خطای 502 نمایش داده شد، ابتدا کمی صبر کنید. سپس صفحه را بارگذاری کنید و دو دقیقه منتظر بمانید. دکمه‌های CTRl+F5 را همزمان بفشارید تا کش سایت که در حافظه مرورگر شما ذخیره شده پاک شود. 

اگر صفحه بدون خطا بارگذاری شد، یعنی مشکل از مرورگر بوده است. ناگفته نماند شما می‌توانید از بخش تنظیمات مرورگر و وارد شدن به صفحه cache، کل کش مرورگر را پاک کنید تا این خطا دوباره تکرار نشود. برخی از سایت‌هایی که از هاست مخصوص وردپرس و ووکامرس استفاده می‌کنند، به دلیل حجم بالای افزونه‌ها و کش سایت دچار این مشکل می‌شوند که با خالی کردن حافظه موقت مرورگر قابل حل است. 

تخلیه حافظه کش برای رفع ارور 502

2. تغییرات در dns؛ یکی از دلایل ایجاد خطای 502

اگر پس از پاک کردن کش مرورگر باز هم صفحه 502 نمایش داده می‌شود، احتمال دارد این خطا به خاطر تغییرات در DNS باشد. اگر به‌تازگی هاست میزبان خود را تغییر داده‌اید یا IP سایت تغییر کرده است، ممکن است سایت به خطای 502 دچار شود. 

مطلب مرتبط  لیست کامل متاتگ های HTML برای سئو

برای رفع این مشکل باید صبر کنید تا تغییرات DNS روی سایت اعمال شده و با IP جدید بارگذاری شود. این تغییرات ممکن است چندین ساعت طول بکشد و درصورتی‌که پس از این مدت رفع نشد، باید با میزبان هاست ارتباط برقرار کنید. 

3. تنظیمات فایروال را بررسی و عیب یابی کنید

تنظیمات فایروال برای محافظت از سایت در برابر حملات اینترنتی و DDoSها است. دیداس مخفف عبارت «Denial Of Service Attack» و به معنای حمله برای محدود سازی سرور است. به‌زبانی ساده‌تر در عرض مدت زمان کوتاهی حملات متعددی به سایت می‌شود که صفحه برای مدت مشخصی از دسترس خارج خواهد شد. زمانی که فایروال به‌خوبی کار کند و عیب نداشته باشد، از سایت در برابر این حملات محافظت خواهد کرد. البته ممکن است حملات به سایت آسیب بزند و باید نسبت به رفع آن‌ها اقدام کنید. 

علاوه‌بر این، گاهی اوقات پیکربندی نادرست فایروال نیز می‌تواند باعث ایجاد خطای 502 شود که علت آن حمله ترقی کردن درخواست‌های کاربران است. برای رفع این مشکل باید پیکربندی فایروال خود را بررسی کرده و در صورت نیاز نسبت به بهینه سازی آن اقدام کنید. یکی از راهکارهایی که احتمال وجود چنین خطاهایی را کاهش می‌دهد، استفاده از خدمات کلودفلر است. اگر با این کمپانی و اهمیت کلودفلر آشنایی کافی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به مطلب «کلود فلر چیست» داشته باشید.

حملات دیداس؛ یکی از دلایل ایجاد ارور 502

4. خطا در پایگاه داده و کدها؛ عامل ایجاد ارور 502 bad gateway

اگر کدهای سایت باگ داشته باشند،‌ این خطا می‌تواند باعث ارسال درخواست نادرست به هاست شود. برای رفع این مشکل باید از یک برنامه نویس حرفه‌ای کمک بگیرید تا کدهای سایت را بهینه سازی کند. برای بهبود این خطا باید کدهای 0 و 1 که با عنوان کد منطقی شناخته می‌شوند، بررسی شده و در صورت نیاز بهینه سازی شوند. پس از آن می‌توانید با تنظیم DNS روی سایت، مانع ایجاد ارور 502 bad gateway شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد DNS پیشنهاد می‌کنیم مقاله «dns چیست» را مطالعه کنید. 

مطلب مرتبط  راهنمای انتخاب سرور اختصاصی مناسب

5. با مرکز ارائه دهنده خدمات سرور تماس بگیرید

اگر با انجام دادن این راه‌حل‌ها باز هم مشکل ارور 502 حل نشده است، باید با مرکز پشتیبانی تماس بگیرید. دلایل احتمالی خطای 502 را به پشتیبانی اعلام کنید تا مشکل شما در اسرع وقت حل شود.  ممکن است فرایند حل مشکل ارور 502 bad gateway کمی طول بکشد؛ باید در این مدت زمان صبوری کنید و اقدامی روی سایت انجام ندهید. 

برای رفع ارور 502، از پشتیبانی سایت کمک بگیرید

در این مقاله تلاش کردیم خطای 502 را توضیح دهیم و 5 راهکار برای رفع ارور 502 bad gateway به شما ارائه دادیم. درصورتی‌که پس از امتحان کردن راه حل‌های بالا ارور سایت حل نشد، باید به پشتیبانی مراجعه کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت پاسخ بهتر از پشتیبانی، حتما توضیحات خود را همراه با تصویر در یک تیکت ارسال کنید. اگر مورد شما بسیار ضروری است، باید با مشاوران مجموعه تماس بگیرید. شما چه تجربه‌ای از ارور 502 دارید؟ پیشنهاد می‌کنیم نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان مجله برتینا به اشتراک بگذارید.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات : 0

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *