بررسی دلایل خطای 502 در مجله برتینا
علت ایجاد ارور 502 چیست؟ آموزش کامل رفع خطای 502
دسامبر 6, 2023
پاسخ به سوال «پاورشل چیست» در مجله برتینا
powershell چیست؟ آموزش فعالسازی پاورشل
دسامبر 13, 2023
پاسخ به سوال امنیت شبکه چیست در مجله برتینا

امنیت شبکه چیست و چگونه آن را تامین کنیم؟

پاسخ به سوال امنیت شبکه چیست در مجله برتینا

دزدی 100 میلیون از داده‌های کاربران فقط با یک حفره امنیتی! در سال 2018 بود که از طریق یک حفره امنیتی در کوئرا، اطلاعات 100 میلیون از کاربران فاش شد. این آمار برابر با اطلاعات 50 درصد از کاربران کوئرا بود که اطلاعات حساب بانکی، شماره تلفن، آدرس ایمیل و منزل کاربران افشا شد. این حمله بزرگ با استفاده از یک حفره امنیتی کوچک انجام شد و مدیران این سایت‌ حضور دسترسی‌های غیر مجاز را تایید کردند. البته باید گفت این سایت امنیت شبکه خوبی نداشته است؛ زیرا باید حفره‌های امنیتی بررسی می‌شدند. برای تامین امنیت شبکه یک سایت، شرکت یا حتی نرم‌افزار، باید اصول خاصی را بدانید که ما در این مقاله قصد بررسی آن‌ها را داریم. 

امنیت شبکه؛ مقررات و سیاست‌های مشخص شده توسط مدیر شبکه

به مجموع اقداماتی که برای تامین امنیت یک سازمان یا مشاغل انجام می‌شود، امنیت شبکه گفته می‌شود. زمانی که یک کمپانی از امنیت شبکه برخوردار باشد از دسترسی‌های غیر مجاز و ورود هکرها به شبکه جلوگیری خواهد شد. رویکردهای مختلفی برای تامین امنیت شبکه وجود دارد که مدیر شبکه آن‌ها را مشخص می‌کند.

استفاده از فایروال‌ها و تدابیر امنیتی توسط مدیر شبکه انجام خواهد شد که اصطلاحا به او مسئول تامین امنیت نیز گفته می‌شود. این فرد بر اساس حجم اطلاعات و اندازه شبکه کامپیوتری، رویکردهای متفاوتی را پیاده سازی می‌کند. ناگفته نماند بسیاری از مدیران شبکه، حتی روی خرید سرور نیز حساسیت بسیاری دارند و به‌راحتی اعتماد نمی‌کنند. علاوه‌بر این، برای افزایش امنیت شبکه دائما بررسی‌های خاصی انجام می‌دهند. 

مطلب مرتبط  Kubernetes چیست و چرا استفاده می‌شود؟

امنیت شبکه؛ قوانین و سیاست‌هایی تنظیم شده برای جلوگیری از درز اطلاعات

روش‌هایی برای طراحی شبکه‌ای امن و تجربه امنیت دائمی!

بسیاری از افراد تصور می‌کنند امنیت شبکه مبحث بسیار ساده‌ای است و ساخت یک شبکه امن کار راحتی است. اما اصلا اینطور نبوده و برای تامین امنیت شبکه خود نیاز به یک مدیر شبکه دارید. شما باید کلیه تصمیم‌های خود را با مدیر شبکه در میان بگذارید تا او شبکه‌‌ای امن برای شما طراحی کند. حتی توصیه می‌شود برای خرید سرور اختصاصی فیزیکی یا مجازی نیز با این فرد مشورت کنید. مدیر شبکه با استفاده از روش‌های زیر، امنیت شما را تامین خواهد کرد. 

استفاده از فایروال‌ها؛ هرآنچه برای تامین امنیت نیاز دارید 

فایر وال‌ها یا دیوارهای امنیتی، مهم‌ترین عامل برای حفظ امنیت هستند. فایروال ترافیک‌های ورودی و خروجی شرکت را بر اساس سیاست‌های امنیتی شرکت محدود می‌کند تا از ایجاد دسترسی‌های غیر مجاز جلوگیری شود. فایروال‌ها قوانین امنیتی از پیش تعیین شده‌ای نیز دارند و یکی از بهترین ابزارها برای حفظ امنیت شبکه هستند. شرکت‌ها باتوجه‌به نیاز خود نسبت به خرید نصب فایروال و استفاده از آن اقدام می‌کنند. فرقی نمی‌کند از سرور فیزیکی استفاده کنید یا مجازی، حتما باید فایروال روی سرور نصب شود. پیشنهاد می‌کنیم برای vps خرید نیز امکان نصب فایروال را در نظر داشته باشید. 

نصب فایروال؛ ساده‌ترین راهکار برای افزایش امنیت شبکه

از روش رمزگذاری End-To-End استفاده کنید

رمزگذاری روی داده‌ها تضمین می‌کند که اطلاعات موجود در شبکه امنیت  دارند و فقط عده محدودی به این اطلاعات دسترسی خواهند داشت. این روش امنیت مجموعه را تضمین می‌کند تا هیچ فرد غریبه‌ای وارد شبکه نشود. این داده‌ها حتی در زمان انتقال نیز امن هستند و هیچ فردی بدون دسترسی نمی‌تواند آن‌ها را بخواند. با استفاده از این روش رمزگذاری از ورود بدافزارها یا همان malwareها جلوگیری می‌شود. اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در مورد انواع malwareها دارید، فقط کافی است مقاله «malware چیست» را مطالعه کنید. 

مطلب مرتبط  آموزش گام به گام ثبت دامنه ir در ایرنیک (به همراه آموزش تصویری)

رمز نگاری؛ روشی برای افزایش داده‌های داخل شبکه

حفره‌های امنیتی؛ یک در مخفی برای ورود هکران!

حفره‌های امنیتی که با اصطلاح Backdoor نیز شناخته می‌شوند، راه ورود هکران هستند. زمانی که یک هکر حفره امنیتی سایت یا شبکه شما را پیدا کند،‌ یک راه ورود دیگر برای خود می‌سازد تا یک دسترسی همیشگی داشته باشد. درهای پشتی سایت ممکن است با بروز رسانی و اقدامات امنیتی نیز از بین نروند؛ زیرا کاملا مخفیانه هستند. 

هکرهای باتجربه اقدامات دیگری مانند ایجاد دسترسی‌های پیشرفته، اجرای کدهای php و ارسال ایمیل اسپم را نیز انجام می‌دهند. برای بستن درهای پشتی سایت و رفع حفره‌های امنیتی باید از یک مدیر شبکه کمک بگیرید تا با استفاده از ابزارهای مخصوص، امنیت شبکه‌های کامپیوتری را آنالیز کند. این فرایند باتوجه‌به انواع امنیت شبکه متفاوت است و یکسان نخواهد بود. 

حفره‌های امنیتی؛ اصلی‌ترین دلیل کاهش امنیت شبکه

یک لیست از دسترسی‌ها با مشخصات کامل داشته باشید

برای مطمئن شدن از امنیت شبکه، باید دسترسی‌های خاص را فقط به افراد مخصوصی دهید. نیازی نیست کلیه کارکنان به بخش‌های امنیتی سایت دسترسی داشته باشند و یک دسترسی مخصوص برای مدیر شبکه کافی است. اگر مجموعه‌ای تیم افزایش امنیت شبکه دارد و تعداد بسیاری از افراد در این تیم مشغول هستند، پیشنهاد می‌شود یک لیست کامل از دسترسی‌ها و اطلاعات افراد تهیه کنید. این لیست به شما کمک می‌کند تا نشتی اطلاعات را راحت‌تر شناسایی کنید. 

امنیت شبکه؛ برای جلوگیری از دسترسی‌های غیر مجاز و حفظ اطلاعات

در این مقاله تلاش کردیم به سوال «امنیت شبکه چیست» پاسخ دهیم و روش‌های افزایش امنیت شبکه را به شما معرفی کردیم. با استفاده از این روش‌ها شما می‌توانید امنیت شبکه خود را قوی‌تر کنید تا به‌‌راحتی هک نشود. علاوه‌بر این،‌ توجه داشته باشید که حفره‌های امنیتی بشدت دردسرساز هستند، در نتیجه حتما نسبت به رفع و حذف آن‌ها اقدام کنید. به‌نظر شما با چه روش‌های دیگری می‌توان امنیت شبکه را افزایش داد؟ شما می‌توانید تجربیات خود را از طریق کامنت‌های همین صفحه با ما و سایر خوانندگان مجله برتینا به اشتراک بگذارید.

مطلب مرتبط  تگ های منسوخ شده در HTML
تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 1

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *