روش ارسال پوش نوتیفیکشن در وردپرس
روش ارسال پوش نوتیفیکیشن و هشدار در وردپرس
می 12, 2021
چگونه خطای ۵۰۳ در وردپرس را رفع کنیم؟
آوریل 16, 2022
سایت ساز

سایت ساز و انواع نرم افزارهای Website Builder

طراحی سایت با سایت ساز

چطور یک وب سایت رایگان بسازیم؟

آیا دوست دارید یک وب سایت را خودتان یک تنه و بدون نیاز به طراح سایت، سوال و جواب و یا آموزش های تخصصی راه اندازی کنید؟

امروز داشتن یک وب سایت برای همه لازم و واجب شده است، خصوصا افرادی که صاحب یک یا چند کسب و کار بوده و میخواهند تا از جریان پیش رونده تکنولوژی های مجازی در دنیا جا نمانند.

اما راحت ترین، سریع ترین و کم خرج ترین راه ایجاد و راه اندازی یک وب سایت چیست؟

مسلما سایت سازها سریعترین راه دستیابی به یک وبسایت هستند. خب… سایت ساز یعنی چه؟

سوالاتی که ممکنه الان توی ذهن شما ایجاد شده باشند:

  • آیا سایت ساز فرد یا شرکت طراح سایتی است که وبسایت را برای ما میسازد؟
  • یا اینکه به معنی سایت های کاملا آماده ای هستند که باید آنها را خریداری کنیم؟
  • آیا میتوانم یک سایت را به تنهایی بسازم؟
  • این سایت ها چه فرقی با سایت های گران قیمت دارند؟
  • و…

عجله نکنید! این مقاله مختص شما و سوالاتتان در مورد “ساخت سایت با استفاده از سایت سازها” نوشته شده است.

پس اگر میخواهید مفهوم سایت ساز را کاملا متوجه شوید تا انتهای مطلب را همراه ما باشید…

 

سایت ساز چیست؟

سایت سازها نرم افزارهایی هستند که با استفاده از آنها میتوانیم به راحتی و بدون نیاز به دانش یا تجربه برنامه نویسی و کد نویسی ، یک سایت کامل را ایجاد کرده و از آن استفاده کنیم.

دقت کنید که پنل های مدیریتی، سیستم های مدیریت محتوا، هاست، دامنه، وردپرس و … اصطلاحاتی است که نباید آنها را با سایت سازها اشتباه بگیریم.

سایت سازها به ما کمک میکنند تا با استفاده از امکانات پیش فرض موجود در آنها، یک سایت با امکانات کامل مانند ریسپانسیو و واکنش گرا بودن، سئو محور بودن و البته سبک بودن را ایجاد کرده و اطلاعات خود را در آن وارد نماییم.

سایت ساز ها عموما دارای قالب های مختلف اماده ای میباشند که کاربران میتوانند از آنها برای ایجاد ظاهر مناسب سایت خود استفاده نمایند.

سایت ساز

 

انواع سایت ساز

سایت سازها در حالت کلی دو دسته هستند:

  1. سایت ساز آنلاین
  2. سایت ساز آفلاین

سایت ساز های آنلاین در قالب یک سایت کار میکنند و کاربران با لاگین کردن و وارد شدن به سایت میتوانند از امکانات و قابلیت های موجود در آن برای ساخت سایت استفاده کنند.

مطلب مرتبط  آموزش نمایش نوشته های تصادفی در وردپرس

برخی از این سایت سازهای آنلاین قابلیت drag and drop را نیز دارند که با استفاده از آن میتوانید المان های مختلف صفحه را با کشیدن آن به سمت جای مورد نظر، در صفحات سایت خود بچینید و قالب های مختلف دلخواه خود را ایجاد کنید.

اما سایت ساز آفلاین ، یک اپلیکیشن و برنامه نرم افزاری میباشد که بدون نیاز به اینترنت میتوانید از آن برای طراحی سایت آفلاین استفاده کنید.

 

تفاوت سایت ساز آنلاین و آفلاین

– اولین تفاوت این دو نوع از website builder ها ، در این است که سایت هایی که با برنامه های سایت ساز آفلاین ساخته میشوند ،باید پس از اتمام پروسه طراحی ، در هاست متصل به دامنه شما آپلود شوند .
در واقع تا قبل از این مرحله شما تنها کاربر سایت خود بوده و کاربران دیگری قادر به استفاده از سایت شما نخواهند بود.

– تفاوت دیگری که این دو نوع سایت ساز با یکدیگر دارند در استفاده از اینترنت است. طراحی سایت در سایت سازهای آنلاین وابسته به اتصال شما به اینترنت است.
به هر علت اگر اتصال شما به اینترنت قطع شود، پروسه طراحی سایت با سایت سازهای online متوقف خواهد شد و حتی ممکن است تمام تغییراتی که ایجاد کرده اید هم از دست بدهید.

– دیگر تفاوتی که در این نوع سایت سازها وجود دارد، در فضای سیستم کامپیوتری شماست. دانلود و نصب نرم افزارهای آفلاین سایت ساز میتواند فضایی را از سیستم کامپیوتری شما اشغال نمایند و نیازمند آپدیت و بروزرسانی نیز هستند اما سایت های انلاین سایتساز با یک کلیک آماده به کار خواهند بود و نیاز به فضای مخصوص به خود نیستند.

سایت ساز

 

مزایا و معایب ساخت وب سایت با سایت ساز

مزایای سایت ساز

  • بسیار ارزان قیمت و یا رایگان هستند.
  • نیاز به دانش فنی و تخصصی ندارند.
  • سرعت طراحی سایت با سایت سازها بیشتر از روش های دیگر است.
  • نیاز به استخدام یا همکاری با طراح سایت ندارید.
  • بهترین گزینه برای سایت های موقت و یا آموزش دانش آموزان و دانشجویان.

معایب سایت ساز

  • قابلیت انعطاف پذیری کمی دارند.
  • هاست و اطلاعات درون آن اختصاصی نبوده و در اختیار سایت ساز است.
  • پشتیبانی ضعیف در بعضی از پلت فرم های سایت ساز
  • عدم دسترسی به کدهای سایت و نبود امکان توسعه سایت
  • عدم امکان انتقال سایت در برخی نمونه ها
  • عدم امکان استفاده از دامنه های مستقل در برخی از سایت سازها
مطلب مرتبط  آموزش نحوه رفع ارور Destination Folder Already Exists در وردپرس

 

ساخت سایت با نرم افزار سایت ساز

پس از انتخاب ، خرید (یا دانلود رایگان) و نصب نرم افزار سایت ساز خود، نیاز دارید تا یک دامنه (domain) برای سایت خود ثبت کنید.

میتوانید دامنه سایت را از شرکت های دیگر (مانند ثبت دامنه برتینا) خریداری کنید و به سایت ساز اعلام کرده و یا اینکه دامنه مورد نظر خود را در سایت ساز ثبت نمایید.

توجه : سایت ساز ها ممکن است امکان ثبت دامنه اختصاصی را داشته باشند و یا مانند سایت های وبلاگ ، دامین شما را به صورت زیر دامنه ثبت کنند.

پس از دامنه نوبت به انتخاب هاست میرسد. هاست در واقع محل ذخیره تمامی اطلاعات سایت شما است و باید آن را جدی بگیرید.

سایت سازها عموما فضایی را به عنوان هاست به کاربران خود ارائه میکنند که سایت شما در آن ذخیره خواهد شد .

در موارد نادر میتوانید از هاستینگ ها و میزبانی های وب (مانند میزبانی هاست برتینا) نیز برای سایت های ایجاد شده با سایت ساز ها استفاده کنید. که این کار به ارتقا امنیت و حفاظت داده های شما کمک شایانی خواهد کرد.

هاست و دامین که انتخاب و ثبت شد نوبت به قالب سایت میرسد. قالب های موجود در سایت ساز در دسته بندی مختلف برای انواع وب سایت های شرکتی ، فروشگاهی ، سینگل پیج و بیوگرافی و … موجود هستند.

شما میتوانید هرکدام از این قالب ها را انتخاب کرده و برای سایت خود استفاده کنید.

هرکدام از این template ها علاوه بر صفحات اصلی و مهم سایت مانند درباره ما، تماس با ما، مقالات، فروشگاه، اخبار، نمونه کارها و… ، ویژگی ها و استایل مختص به خود را نیز دارند.

پس از اینکه قالب را هم نصب و فعال کردید ،میتوانید اطلاعات خود را در صفحات اصلی و دلخواه خود وارد کرده و سایت خود را به آن شکلی که علاقه دارید دربیاورید.

 

تفاوت سایت ساز با سیستم مدیریت محتوا

مقایسه سایت ساز با cms

سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس بیشتر به منظور ایجاد ،ویرایش و انتشار محتوا در سایت ها ایجاد میشوند. به این سیستم ها CMS نیز میگویند.

عموم سایت های اختصاصی و کدنویسی شده نیز باید دارای یک پنل مدیریت محتوا باشند که کاربران و ادمین های سایت بتوانند از طریق ادیتورهای موجود در آن مقالات و محتواهای خود را انتشار دهند.

مطلب مرتبط  آموزش نحوه غیرفعال کردن خطاهای PHP در وردپرس

در مقابل سایت ساز ها برای ایجاد صفحات یک سایت و قالب و شکل ظاهری آن کاربر دارند. ایجاد رابط کاربری سایت یا UI با استفاده از اصول و قواعد UX که تجربه کاربری نیز نامیده میشود، با استفاده از سایت سازها قابل اجرا است.

 

وردپرس سایت ساز است یا cms ؟

توجه داشته باشید که وردپرس با وجود اینکه ذاتا یک سیستم مدیریت محتوا است به مرور زمان با قابلیت هایی که به آن اضافه شد به شکل یک سایت ساز کامل و تمام و عیار درآمده است که دارای تمامی ویژگی های سایت ساز نیز میباشد.

در وردپرس شما میتوانید قالب های موردنظر خود را انتخاب کنید و یا با استفاده از پلاگین های صفحه ساز آن، قالب دلخواه صفحات سایت خود را خلق کنید.

همچنین میتوانید تمام اجزای مختلف سایت را ویرایش کرده یا گسترش دهید و تقریبا برای هر نیازی که داشته باشید یک افزونه وردپرس وجود دارد.

حتی اگر قابلیتی بود که پلاگین وردپرسی برای آن وجود نداشت میتوانید با یک برنامه نویس php مشورت کرده و آن افزونه را برای سایت خود به صورت اختصاصی ایجاد کنید.

 

لیست سایت ساز های رایگان

بهترین سایت ساز رایگان

سایت سازهای موجود در اینترنت تنوع بسیار زیادی دارند. انواع سایت سازهای رایگان و پولی وجود دارند که در میان آنها تعداد زیادی از سایت سازهای ایرانی نیز به چشم میخورند.

معروف ترین و بهترین سایت سازهای موجود در حال حاظر در ادامه برای شما لیست شده اند که میتوانید هر کدام از آنها را انتخاب و وبسایت خود را با آن راه اندازی کنید.

  • Google Sites
  • Wix
  • Weebly
  • Webnode
  • GoDaddy
  • Jimbo
  • site123
  • strikingly
  • و…
تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 2

اولین نظر را شما ثبت کنید!

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *