گوگل مپس
آموزش سئو گوگل مپ و افزایش رتبه در نقشه گوگل
آوریل 18, 2020
چقدر طول می کشد تا سئو سایت نتیجه بدهد؟ [آپدیت 2020]
جولای 11, 2020
آنالیز سئوی سایت رقیب

روش بررسی و آنالیز سئوی سایت رقبا

سئو (بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو) یکی از رقابتی ترین کانال های بازاریابی آنلاین است که برای پیروزی در این رقابت، تمامی جوانب آن را در نظر بگیرید و به طور مداوم به بررسی سایت خود و همچنین سایت رقبا بپردازید.

یکی از مهم ترین اقدامات در پروسه سئوی هر سایتی، آنالیز وضعیت سئوی سایت رقبا است. این پروسه باید به صورت کاملاً دقیق انجام شود زیرا خروجی آن اهداف سئو شما را تعیین کرده و از طرفی به شما در تعیین استراتژی کلی سئوی سایتتان کمک می کند.

بسته به نوع، حوزه فعالیت و چشم اندازه پروسه سئو، آنالیز رقبا با توجه به تعداد فاکتورهای موجود جهت بررسی، ممکن است کاری پیچیده و زمانبر باشد. 

از این رو برای تسهیل اجرای روند آنالیز سئو سایت رقیب های خود، اینفوگرافیک زیر با در نظر گرفتن فاکتورهای متعدد همچون شناسایی رقیب ها، جمع ‌آوری کلیدواژه‌ ها، بررسی میزان اهمیت این کلیدواژه و انتخاب نهایی آنها تهیه شده است.

 

اینفوگرافیک تحلیل سئو سایت رقبا

 

چهار مرحله اصلی برای آنالیز سئو سایت رقیب ها

همانطور که در اینفوگرافیک بالا نیز مشاهده کردید، آنالیز سئوی سایت رقبا در چهار مرحله اصلی دسته بندی می شود.

  1. شناسایی رقبای بالقوه در سئو

این مرحله ابتدایی خصوصا اگر تازه شروع به کار بر روی سئوی سایتی کرده اید که اطلاعات کافی و یا آشنایی کاملی با آن حوزه ندارید، دارای اهمیت بسیار زیادی است.

در نظر داشته باشید رقیب شما الزاما شرکت ها و یا وب سایت هایی که یک سبک محتوا، خدمات و یا محصولات کاملا مشابه با شما را ارائه می دهند، نیستند بلکه رقیب های واقعی از نظر سئو سایت هایی هستند که با جستجوی کلیدواژه هدف شما در صفحه نتایج جستجو نمایش دارند.

  1. تحلیل سئو سایت رقبا

پس از این که رقبای بالقوه خود را شناسایی کردید، حالا باید سایت هایی که دارای رتبه به خصوصی در کلیدواژه های هدف شما هستند را فیلتر کرده تا رقبای واقعی سایت خود را شناسایی کنید.

مطلب مرتبط  چگالی کلمه کلیدی در تولید محتوا

علاوه بر آن، در این مرحله می توانید با تحقیقات کلیدواژه، لیست کلیدواژه های هدف خود را برای پروژه گسترش دهید. برای انجام این کار باید از منابعی فراتر از داده های ارگانیک فعلی و همچنین اطلاعات رقبای خود که به آن دسترسی دارید، استفاده کنید. بررسی کلیدواژه هایی که نه شما و نه رقیب هایتان در آن ها رتبه ای ندارید می تواند فرصت های جدید را در پروسه سئو سایت شما ایجاد کند.

  1. مقایسه سایت خود با سایت رقبا

اکنون که سایت های رقیب خود را شناسایی و لیست کلیدواژه های هدف خود را تهیه کردید. باید سایت خود را با استفاده از داده های مرتبط جهت اولویت بندی کلیدواژه های هدف با سایت رقیب هایتان مقایسه کنید. این فرآیند به صورت کلی شامل بررسی ارتباط کلیدواژه ها با محصولات یا خدمات خود، رتبه فعلی،  دامنه جستجو آن ها،  صفحات رتبه بندی، محبوبیت لینک ها، بهینه سازی محتوا و مشخصات صفحه نتایج جستجو می شود.

  1. انتخاب کلیدواژه های هدف

پس از طی کردن سه مرحله بالا، حالا زمان آن رسیده تا داده های جمع آوری شده از سایت خودتان و رقیب هایتان را بررسی کنید. نتیجه این بررسی باید پیدا کردن بهترین کلیدواژه برای اجرا پروسه سئو در کوتاه مدت و  بلند مدت باشد. کلیدواژه های منتخب شما باید بیشترین میزان جستجو و سودآوری را داشته باشند.

ابزارهای بررسی سئوی سایت رقبا

به جز ابزارهای مرسوم موتورهای جستجو همچون وبمستر تولز و گوگل آنالیتیکس، ابزارهای دیگری نیز وجود دارند که می توانید با استفاده از آن ها پروسه آنالیز سئو را تسهیل بخشید. در ادامه به معرفی برخی از این ابزارها می پردازیم:

مطلب مرتبط  حقایق و نکات جالب در مورد شرکت گوگل – قسمت دوم

با توجه به رایگان نبودن تمامی ابزارهای بالا، در نظر داشته باشید برخی از این ابزارها زبان فارسی را پشتیبانی نمی کنند، لذا پیشنهاد می شود حتما پیش از خرید پلن از پشتیبانی زبان فارسی آن اطمینان حاصل کنید.

در مقاله دیگری به معرفی بهترین ابزارهای سئو پرداخته ایم که با استفاده از آن ها می توانید بر روی سئوی سایت خود فعالیت مفیدتری داشته باشید. مطالعه این مطلب را به شکا پیشنهاد می کنیم.

امیدوارم این مقاله به شما در آنالیز سئو سایت های رقبا کمک کرده باشد.

منبع : moz

 

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 4.7 / 5. تعداد نظرات : 3

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *