سئوی خارجی
سئو خارجی سایت (Off-Page SEO) چیست؟
آوریل 5, 2021

تاثیر تغییر تاریخ محتوا بر رتبه سئو

تغییر تاریخ مقالات سایت

تاریخ مقالات را بروزرسانی کنیم یا نه؟

اخیرا جان مولر گوگل بار دیگر در یکی از ویدئوهای پرسش و پاسخ خود درباره تاثیر به روز کردن و تغییر تاریخ محتوا بر سئو گفت: تغییر تاریخ های داخل صفحه رتبه آن را بهتر نخواهد کرد.

این در حالی است که قبل تر هم این مطلب را در مقاله ای از بلاگ و توییتر خود اعلام کرده بود.

 

چرا تاریخ صفحه سایت را تغییر میدهند؟

برخی افراد علاوه بر روش های استاندارد سئو سایت ، از روش های دیگر ابداعی یا متداول دیگر نیز برای افزایش رتبه های صفحات سایت خود استفاده میکنند.

گذشته از سئو خاکستری و یا حتی سئو سیاه بودن برخی از این روش ها، باید دید که آیا واقعا این فعالیت ها به سئو سایت ما کمکی میکنند یا خیر!

یکی از این اقدامات که در حوزه سئو داخلی سایت قرار میگیرد، تغییر تاریخ صفحات و مقاله های سایت است.

بروز کردن و جدید کردن تاریخ نوشته های سایت به منظور کلک زدن به موتور جستجو (و حتی کاربران سایت) و جدید جلوه دادن محتوا انجام می گیرد تا شاید این به روز بودن محتوا کمکی به بالاتر آمدن آن در نتایج سرچ گوگل کند!

اما برخلاف تصور بسیاری از سئوکاران، تغییر دادن تاریخ انتشار صفحات وب و نوشته ها، رتبه های این صفحات را در نتایج گوگل بهبود نمیدهد.

 

پاسخ گوگل به سوال درباره تغییر تاریخ مطالب سایت

جان مولر گوگل هشدار داد که در صورت تغییر ندادن بخش قابل توجهی از محتوای یک صفحه و تغییر تاریخ های آن به تنهایی هیچ تاثیر مثبتی بر سئو و رتبه های صفحه نخواهد گذاشت.

مطلب مرتبط  آموزش رفع خطاهای سایت در GTmetrix - جی تی متریکس

این توصیه جان مولر در نشست سئو مرکزی سرچ گوگل در تاریخ  آوریل  2021 مطرح و ضبط شد .

این پاسخ در جواب سوال دارنده وب سایتی بود که هر زمان تغییرات جزئی در سایت خود اعمال می نمود، تاریخ عکس های گالری را نیز آپدیت میکرد.

سوال او این بود که آیا این تغییر تاریخ کمکی به بالا بردن رتبه های سایت او در نتایج سرچ گوگل خواهد کرد یا خیر؟

با این وجود که سوال این فرد درباره عکس های گالری سایتش بود، اما جان مولر گوگل خیال همه را بابت هر نوع محتوا (متن،عکس یا ویدئو) راحت کرد و گفت این کار هیچ تاثیری بر بهبود سئو سایت نخواهد داشت!

 

تصور غلط درباره بروزرسانی تاریخ انتشار مقالات

کاربران دیگر سوالات بیشتری درباره این موضوع از مولر پرسیدند.

 چرا که تصور می شد گوگل صفحاتی را که بروزتر بوده و جدیدا منتشر شده را ارجحیت میدهد. اما مشخص شد که روش کار گوگل اینگونه نیست!

همچنین john muller در این ویدئو پرسش و پاسخ خود، اظهار کرد که تغییر تاریخ و زمان محتوا را به طور مداوم و متناوب توصیه نمیکند.

برای تغییرات کوچک در صفحات هم لازم نیست تاریخ را بروز کنید و در صورت تغییر زیاد یا اضافه کردن متن یا محتوای جدید به صفحه میتوانید تاریخ را بروز کنید.

اما در صورتی که از یک رابط کاربری (CMS) استفاده میکنید که اتوماتیک وار تاریخ ها را تغییر میدهد مشکلی وجود ندارد و آسیبی به سئو سایت شما نخواهد رسید.

این توصیه جدید مولر ، پیش از این در سال 2019  و در مقاله ای توسط وی پست شده بود .

مطلب مرتبط  آشنایی با نحوه عملکرد موتورهای جستجو

در آن مقاله جان مولر به صاحبان سایت گفته بود که با استفاده از تاریخ های جدید به طور مصنوعی و غیر طبیعی مقالات را بروز نکنند.

 

آیا تغییر تاریخ صفحه به سئو کمک میکند؟

دقت کنید که گوگل همیشه تاریخ های مقالات و محتواها را در نتایج جستجو نشان نمیدهد و این موتور جستجو طوری بهینه شده است تا تنها زمانی که تاریخ انتشار با موضوع صفحه مرتبط است ، آن را نمایش دهد. (مانند خبرها یا قیمت های بازار های سرمایه گذاری)

پس در صورتی که مقاله شما واقعا آپدیت و به روز نشده است و تاریخ انتشار آن  تاثیری در هدف، صحت و کاربرد محتوای آن برای کاربران ندارد بهتر است از تغییر تاریخ صفحات سایت خود خودداری کنید.

 

چگونه تاریخ انتشار مطالب را عوض کنیم؟

روش درست بروزرسانی و آپدیت صفحات قدیمی سایت به این صورت است :

  • باید ابتدا مطالب قدیمی را بررسی کنید و چنانچه تغییری در محتوای آن مطلب نیاز است اعمال کنید .
  • برای مطالبی که دارای رتبه هستند بهتر است تا به جای تغییر در متن قدیمی ، متن جدید و بروزی به آنها اضافه کنید .
  • میتوانید به جای حذف محتوای قدیمی از متن خط خورده استفاده کنید
  • تاریخ یک صفحه را بهتر است به صورت دو تاریخ انتشار و تاریخ آخرین بروزرسانی نمایش دهید.
  • تغییر تاریخ صفحات وب نباید در سایت مپ اعمال شود . در غیراین صورت صفحه دیگر توسط ربات های گوگل بررسی نخواهد شد.

 

فایده بروزرسانی تاریخ انتشار صفحات سایت

با وجود اینکه فهمیدیم این کار تاثیری بر رتبه های ما نخواهد داشت، اما نمیتوانیم این واقعیت را کتمان کنیم که کاربران به دنبال مطالب جدید میگردند.

مطلب مرتبط  تفاوت لینک فالو و نوفالو چیست؟

اگر در نتایج جستجو و در معرض دید کاربران هستید ، بروز کردن تاریخ صفحه میتواند نرخ کلیک (CTR) شما را در صفحات نتایج جستجوی گوگل افزایش دهد.

شاید محتوایی قدیمی بسیار پربارتر و کاربردی تر از یک مقاله جدید نوشته شده باشد اما در اولین نگاه معمولا کاربران روی نتیجه جدیدتر کلیک خواهند کرد!

بهر حال پارامترهای زیادی برای بالا بردن ورودی های ارگانیک سایت در سئو وجود دارد و این کار هم به تنهایی نمیتواند کلیک کاربران را برای شما تضمین نماید.

منبع: searchenginejournal

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 1

اولین نظر را شما ثبت کنید!

The following two tabs change content below.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *