حقایق و نکات جالب در مورد سرویس های گوگل
حقایق و نکات جالب در مورد شرکت گوگل
آوریل 30, 2018
اینترنت اشیا یا IOT چیست؟
نوامبر 26, 2018
لوگوی گوگل

تاریخچه گوگل – از یک گاراژ تا گوگل پلکس (Googleplex) !!!

دفتر اولیه گوگلداستان گوگل از یک دیدار و آشنایی در سال 1995 در دانشگاه استنفورد آغاز می شود، جاییکه لاری پیج (Larry Page) استنفورد را به عنوان محل تحصیل خود درنظر گرفته بود و سرگی برین (Sergey Brin) دانشجوی این دانشگاه بود.

پس از آشنایی این 2 فرد، ایده ایجاد یک موتور جستجو به ذهن آن ها خطور کرده بود که بتواند صفحات اینترنتی رتبه بندی کند اما در ابتدا اختلاف نظرهای فراوانی مابین آن ها جهت انجام این پروژه وجود داشت. این اختلاف نظر پس از مدتی حل شد و به این نتیجه رسیدند که این پروژه را با همکاری هم انجام دهند. مسلماً در آن روزها به این موضوع فکر نمیکردند که سرانجام این پروژه به تأسیس یکی از شرکت های بزرگ دنیا ختم خواهد شد.

آغاز فعالیت های اولیه آن ها در اتاق خوابگاهشان بود. پس از مدتی یک موتور جستجو ایجاد کردند که با استفاده از لینک ها به تعیین اهمیت صفحات اینترنتی در دنیای جهانی وب می پرداخت. آنها این موتور جستجو Backrub را نامگذاری کردند.

پس از مدت کوتاهی تصمیم به تغییر نام Backrub گرفتند. Google نامی بود که بر روی آن اتفاق نظر داشتند. این نام از عبارت googol  که نشان دهنده عدد یک با هزار صفر در جلوی آن است برگرفته شده است. دلیل انتخاب این نام در این بود که لاری و سرگی قصد داشتند این پروژه را تا حدی پیش ببرند که بینهایت داده و اطلاعات مفید دنیای وب را در دسترس همگان قرار دهد.

مطلب مرتبط  اروپایی‌ها تانک رباتیک هوشمند ساختند

پس از گذشت مدتی، گوگل نه تنها توجه جامعه دانشگاهی، بلکه سرمایه گذاران دره سیلیکون (Silicon Valley) را نیز جلب کرد. (دره سیلیکون نام رایج و غیررسمی منطقه ای در حدود ۷۰ کیلومتری جنوب شرقی سانفرانسیسکو در حومهٔ سانتا کلارا، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا است. شهرت این منطقه به سبب قرار داشتن بسیاری از شرکت های مطرح انفورماتیک جهان در آن است.) در آگوست 1998، اندی بختولسیم (Andy Bechtolsheim)، یکی از بنیانگذاران شرکت سان (Sun)، پیشنهاد همکاری 100،000 دلاری با لاری و سرگی را ارائه داد و Google به طور رسمی متولد شد. با این سرمایه گذاری، تیم تازه متولد شده از یک خوابگاه داشنجویی به اولین دفتر خود منتقل شد: گاراژی در حومه شهر Menlo Park کالیفرنیا متعلق به سوزان وجیکی (کارمند شماره 16 و مدیر عامل شرکت یوتیوب). رایانه های رومیزی خشن، میز پینگ پنگ و فرش آبی روشن، صحنه ای است که می توان برای آن روزهای اولیه تصور کرد.

به علت مشکلاتی که عموماً در ابتدای شروع هر کاری وجود دارد، در آغاز فعالیت گوگل نیز اتفاقات غیرمتعارف و غیر اصولی رخ میداد، از اولین سرور گوگل (ساخته شده با Lego) تا اولین لوگوی گوگل (Doodle) در سال 1998 که تصویر فستیوال Burning Man  بود و به بازدیدکنندگانی که در صف انتظار برای جستجو قرار داشتند این پیام را منعکس می کرد که تیم فنی گوگل در دفتر کار خود حضور ندارند و به همین دلیل امکان رفع مشکلات فنی پیش آمده وجود ندارد.

گوگل پلکس

در سال های پس از آن، این شرکت به سرعت در حال گسترش بود ، استخدام مهندسین، ساخت یک تیم فروش و معرفی اولین سگ شرکت با نام Yoshka. پیشرفت گوگل به حدی رسید که دیگر امکان فعالیت در آن گاراژ کوچک وجود نداشت و در نهایت به مقر فعلی اش با نام گوگل پلکس (Googleplex) در منطقه Mountain View کالیفرنیا نقل مکان کرد. روحیه بالا برای انجام کارها به بهترین حالت ممکن باعث افزایش سرعت پیشرفت گوگل شد.

مطلب مرتبط  امارات اولین بیمارستان متاورس جهان را راه‌اندازی می‌کند

گوگل پلکس

در رابطه با یوشکا نیز جالب است بدانید که این سگ متعلق به اورس هولز یکی از مدیران ارشد Google است. در قوانین و خط مشی گوگل ، دستورالعمل هایی برای حمایت از حیوانات و سگ ها وجود دارد و گوگل به عنوان یکی از معتبرترین شکت های حامی حیوانات در دنیا شناخته می شود. طبق قوانین حاکم بر Google ، کارمندان این شرکت می توانند سگ های خود را در محل کار نیز همراه خود داشته باشند.

جستجو برای دریافت پاسخ های بهتر همچنان یکی از اصول اولیه Google است. امروزه، با بیش از 60،000 کارمند در 50 کشور مختلف، صدها محصول گوگل را به میلیاردها نفر در سراسر جهان، از یوتیوب و اندروید تا Smartbox و البته جستجوی Google ارائه می دهند. اگر چه سرورهای ساخته شده با Lego دیگر جایی در گوگل امروزی ندارند و تنها چند سگ به سگ های گوگل اضافه شده است، شور و شوق کارکنان آن برای خلق فناوری های جدید کماکان یکی از فاکتورهای موفقیت گوگل است ، موفقیت آغازشده از اتاق خوابگاه، تا گاراژ و تا همین امروز در گوگل پلکس ….

 

 

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات : 0

اولین نظر را شما ثبت کنید!

The following two tabs change content below.

پوریا فرجی

Webmaster & Google Ads Expert at Bertina

Latest posts by پوریا فرجی (see all)

مطلب مرتبط  تلسکوپ فضایی جیمز وب از چه زبان برنامه‌نویسی استفاده می‌کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *