لوگوی فیسبوک
25 حقیقت جالب درباره فیسبوک که نمی دانستید!
جولای 18, 2020
لوگوی مایکروسافت
توقف پشتیبانی مایکروسافت از اینترنت اکسپلورر و اج تا پایان سال 2021
آگوست 18, 2020

ذخیره کدهای متن باز گیت هاب برای نسل های آینده در اعماق قطب شمال

آرشیو کدهای گیت هاب در قطب شمال

گیت هاب سرانجام وعده ی خود را عملی کرد و یک مجموعه 21 ترابایتی از کدها و نرم افزارهای متن باز را در آرشیو جهانی قطب شمال در عمق 250 متری زیر زمین ذخیره کرد تا بعد از هزاران سال، توسط نسل های آینده قابل بازیابی و استفاده باشد.

سال گذشته، GitHub برنامه خود را برای ذخیره تمام کدهای منبع باز در قطب شمال به عنوان بخشی از برنامه بایگانی خود اعلام کرده بود و اکنون این برنامه را برای اطمینان از این كه نسل های آینده بتوانند به تمامی کدهای منبع باز تا 1000 سال آینده دسترسی یابند اجرایی کرد.

نرم افزارهای اختصاصی بسیاری وجود دارد که توسط بسیاری از شرکتها و سازمانها مورد استفاده قرار می گیرند، اما نرم افزارهای متن باز از مدت ها قبل به یکی از محبوب ترین برنامه ها در میان فعالین حوزه رایانه و اینترنت تبدیل شده اند. در حالی که هیچ کس واقعاً نمی تواند آینده را پیش بینی کند، گیت هاب برای اطمینان از اینكه نسل های بعدی بتوانند از کدهای منبع باز در آینده استفاده كنند، با برنامه ‘GitHub Arctic Code Vault’ خود، 21 ترابایت از مخزن داده خود را در قطب شمال ذخیره کرده است.

شرکت گیت هاب رسما اعلام کرده است که یک نسخه از کلیه کدهای متن باز که در وب سایت خود منتشر شده است را به یک مخزن داده در منطقه ای به نام “آرشیو جهانی قطب شمال” ارسال کرده است. این مخزن در عمق 250 متری کوهستان Arctic قرار دارد و به گفته آن ها برای دوام آوردن تا هزاران سال ساخته و تجهیز شده است.

مطلب مرتبط  با این برنامه ظاهر ویندوز 11 خود را نوستالژی کنید

GitHub Arctic Code Vault

این عملیات بخشی از برنامه آرشیوی گیت هاب بوده و پروژه ای است که از سال گذشته با هدف حفظ کدهای متن باز برای نسل های آینده برنامه ریزی و آغاز شده است. برای این کار، گیت هاب با کارشناسان حوزه های انسان شناسی، باستان شناسی، تاریخ، زبانشناسی، علوم بایگانی، آینده شناسی و موارد دیگر مشارکت کرده است تا در مورد محتوایی که باید در بایگانی قرار بگیرد و چگونه به بهترین وجه با وارثان خود ارتباط برقرار کند، راهکارهایی دریافت کند.

گیت هاب گفته است که برای اطمینان از اینکه این آرشیو بتواند در مقابل قطع برق جهانی دوام بیاورد، این عملیات را با همکاری یک شرکت ذخیره سازی طولانی مدت به نام Piql انجام داده است.

Piql، شریک بایگانی گیت هاب، این 21 ترابایت داده ذخیره شده را بر روی 186 حلقه piqlFilm قرارداده است.

piqlFilm تلفیقی از فناوری جدید و قدیمی است که می تواند داده ها را در فیلم های آرشیوی دیجیتالی ذخیره سازی کند و می توان آن ها را توسط یک کامپیوتر یا حتی فقط با یک میکروسکوپ خواند.

این میکروفیلم به داخل یک معدن زغال سنگ بدون استفاده و از بین رفته در جزیره Svalbard در نروژ، که در دایره قطب شمال قرار دارد منتقل شده و این منطقه هم اکنون “آرشیو جهانی قطب شمال” نام گرفته است. این میکروفیلم رمزگذاری شده در یک محفظه عمیق نفوذ ناپذیر دفن شده است.

گیت هاب برای این ذخیره سازی بر روی 6000 پروژه مهم و اساسی مانند سورس کد سیستم عامل های لینوکس و اندروید، زبان های برنامه نویسی پایتون و روبی و crypto currency بیت کوین تمرکز کرده است.

مطلب مرتبط  کشف آسیب پذیری خطرناک بلوتوث در اندروید

جولیا متکالف، مدیر برنامه های استراتژیک گیت هاب، در یک پست وبلاگی موفقیت این شرکت را اعلام کرد و نوشت:

“مجموعه کدهای متن باز پس از تاخیرهای ناشی از بیماری همه گیر covid-19، در 8 ژولای سال 2020 در قطب شمال ذخیره شد.”

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 1

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *