SPEED UP WORDPRESS
افزایش سرعت سایت وردپرسی
دسامبر 3, 2017
کدهای HTTP
کدهای وضعیت HTTP و استفاده از آنها برای بهینه سازی سایت
دسامبر 12, 2017
قابلیت استفاده سایت

قابلیت استفاده سایت یا website usability

قابلیت استفاده سایتقابلیت استفاده سایت یا کاربردپذیری (website usability) به طور کلی به معنی سادگی سایت برای استفاده کاربر می باشد. اما این مورد چه تأثیری می تواند بر روی سئوی سایت داشته باشد؟

در زمانی که عبارت SEO را مشاهده می کنید در ابتدا چه چیز به ذهن شما میرسد؟ اولین مسئله ای که بر روی آن برای بهبود رتبه بندی  SEO سایت خود تمرکز می کنید چیست؟ اغلب افراد برای بهبود رتبه بندی سایت تمامی تمرکز خود را بر روی کلیدواژه ها می گذارند. اگر شما مدتی است که بر روی بهینه سازی کلیدواژه ها کار کرده اید و هنوز نتیجه ایی حاصل نشده است بهتر است روی فاکتور های تأثیرگزار دیگر برای رتبه بندی سئو نیز تمرکز کنید.

الگوریتم های موتورهای جستجو تنها وجود کلیدواژه های مرتبط با سرچ کاربران  را در صفحه ها و متا دیتا ها را مورد بررسی قرار نمی دهند بلکه عوامل دیگری همچون مدت زمان حضور کاربران در وب سایت شما ، بازدید صفحه ، لینک های ورودی و لینک های خروجی را نیز ارزیابی می کنند.

مدت زمان حضور کاربران در وب سایت شما نشانه ارتباط برقرار کردن آن ها با محتوای سایت شما می باشد که این امر در رتبه بندی وب سایت شما تاثیر به سزایی دارد .

اگر استفاده از کلیدواژه ها برای کسب ورودی نیمی از قضیه باشد، قطعا نیم دیگر آن، بهینه سازی وب سایت برای افرادی که از موتورهای جستجو استفاده میکنند و یا به اصطلاح کاربر پسند بودن سایت و قابلیت استفاده سایت خواهد بود.

مطلب مرتبط  هاست ماهانه مناسب شماست!

در این مقاله به مواردی که رتبه بندی وب سایت شما را تحت تاثیر قرار می دهند و به نوعی از فاکتورهای اصلی قابلیت استفاده سایت است می پردازیم.

اثربخشی: آیا کاربران میتوانند اهداف خود را در وب سایت شما پیدا کنند؟

به عنوان مثال، آیا می توانند اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند، محصولات مورد نظر خود را سفارش دهند یا با خدمات مشتریان تماس بگیرید؟

کارایی: کارایی وب سایت یک فاکتور حائز اهمیت است. علاوه بر این که کاربران باید در سریعترین زمان ممکن به هدف خود در وب سایت برسند ، اگر بازدیدکنندگان نتوانند آنچه را که به طور موثر و کارآمد در وب سایت شما نیاز دارند پیدا کنند، احتمال زیادی دارد که در زمان کوتاهی وب سایت شما را ترک کنند. زمان کوتاهی که آنها در وب سایت شما صرف می کنند، ممکن است تاثیر منفی بر رتبه بندی SEO داشته باشد.

یادگیری: آیا کاربران می توانند با سرعت در وب سایت شما حرکت کنند؟ آیا وب سایت شما دارای ویژگی فراخوانی کاربر (call to action) است؟ آیا بازدیدکنندگان می دانند چگونه با وب سایت شما تعامل داشته باشند؟ هنگامی که بازدیدکنندگان وقت زیادی را صرف تلاش برای کشف نحوه استفاده از وب سایت شما  کنند در نتیجه زمان کمتری را صرف مشاهده ی خدمات و یا محصولات شما می کنند. علاوه بر این، زمانی که آنها نمی توانند آنچه را که نیاز دارند پیدا کنند، احتمالا ناامید خواهند شد، وب سایت را ترک کرده و هرگز مجددا بر نمی گردند.

یادآوری: آیا کاربران می توانند بار بعدی وب سایت شما  را در موتور جستجو پیدا کنند؟ ترافیک تکراری می تواند به شما در افزایش رتبه بندی گوگل کمک کند. بازدیدکنندگان ممکن است وب سایت شما را پیدا کرده و سپس به دلایل مختلف وب سایت را ترک کنند، آنها ممکن است بعدا وب سایت  را بخاطر بسپارند و دوباره برای ورود به آن تلاش کنند . آیا کلمه کلیدی مرتبط با آن جستجوی خاص، به اندازه کافی به یاد ماندنی است تا بتوانند سایت شما را دوباره پیدا کنند؟

مطلب مرتبط  هرآنچه لازم است در مورد لود بالانسینگ بدانید!

پیشگیری از خطا: اشتباهات خاص در یک وب سایت می تواند نه تنها کاربر، بلکه رتبه بندی وب سایت را نیز تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال خطای Page Not Found 404 یکی از عواملی است که سبب ایجاد نارضایتی برای کاربر می شود.

رضایت کاربران: چنانچه کاربران در وب سایت شما خدمت و یا محصولی که به دنبال آن هستند را به آسانی پیدا کنند به عبارت دیگر به در وب سایت شما دقیقا به عبارت جستجو شده ی خود برسند بنابراین کیفیت تجربه ی جستجوی خود را بالا می دانند اما چنانچه برای ورود به سایت موانع زیادی وجود داشته باشد و در نهایت محتوای دلخواه خود را پیدا نکند بنابراین کیفیت تجربه ی جستجو ی خود را اندک می شمارند.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 1

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *