لینک کردن Adwords و Analytics
مزایای لینک کردن Google Ads و Google Analytics
ژانویه 13, 2018
رفع خطای malware سایت
آموزش رفع Malware سایت با استفاده از Google Webmaster Tools
ژانویه 20, 2018
ساخت نقشه سایت xml

نقشه سایت XML چیست؟

نقشه سایتدر اوایل دهه 2000، وب سایت های دولتی برای پیوند در صفحات اصلی خود از نام ” نقشه سایت ” استفاده می کردند. این صفحه معمولا لیستی از تمام صفحات آن وبسایت را شامل می شد. حتی امروزه نیز برخی از وبسایت ها دارای چنین نقشه های HTML  هستند. با این حال، نقشه های سایت زیادی در لیست HTML بصورت دستی ایجاد شده است. امروزه نقشه های سایت به جای HTML، بیشتر در قالب XML منتشر می شوند و مخاطب مدنظر آن ها موتورهای جستجو هستند نه افراد.

شاید این سوالات برای شما پیش بیاید: یک نقشه سایت چیست؟ آیا باید نقشه سایت داشته باشیم؟ چگونه می توانم نقشه سایت ایجاد کنم؟ در این مقاله میخواهیم نقشه سایت را توضیح دهیم و بگوییم چرا شما به یک نقشه سایت نیاز دارید، چگونه یک نقشه سایت ایجاد کنید و چگونه به موتورهای جستجو در مورد نقشه های سایت خود اطلاع دهید.

نقشه سایت لیستی از صفحات وب سایت می باشد که برای همه کاربران قابل دسترسی است. نقشه سایت XML روشی برای صاحبان وب سایت ها است که موتورهای جستجو را از تمام صفحاتی که در وب سایت آنها وجود دارد، مطلع کنند. همچنین در مورد  پیوندهای مهم موجود در وب سایت و زمان به روز رسانی وب سایت شما به موتورهای جستجو آگاهی می دهد. نقشه سایت رتبه بندی جستجو را افزایش نمی دهد، آن را به موتورهای جستجو اجازه بهتر خزیدن در وبسایت شما را می دهد.

دلیل نیاز به نقشه سایت XML

از نظر بهینه سازی موتور جستجو (SEO) نقشه سایت بسیار مهم است. ابتدا باید این نکته بیان شود که اضافه کردن نقشه سایت تاثیری بر رتبه بندی جستجو ندارد. با این حال، اگر صفحه‌ای در سایت شما وجود دارد که ایندکس نمی شود، sitemap به شما این امکان را می دهد که وجود این صفحه را به موتورهای جستجو اطلاع دهید.

مطلب مرتبط  AMP چیست؟ طراحی نسخه AMP وب سایت چه ضرورتی دارد؟

sitemap برای وب سایت ها و وبلاگ های جدید بسیار مفید است. چرا که بیشتر وبلاگ های جدید معمولا لینک های زیادی برای پست هایشان دریافت نمی کنند در نتیجه موتورهای جستجو قادر به پیدا کردن همه پست ها و صفحات آنها نیستند. نقشه سایت باعث می شود موتورهای جستجو به طور مرتب از خزیدن این سایت های مطلع شوند.

برای وبسایت های محبوب، نقشه سایت منجر به ارتباط موثرتر وبسایت شما با موتورهای جستجو می شود و موتورهای جستجو می توانند چگونگی به روز رسانی سایت شما را حدس بزنند. همچنین بدانند کدام قسمت وب سایت شما بیشتر به روز می شود و میزان خزیدن سایت شما را تنظیم کنند. این امر دید کلی سایت شما را برای موتورهای جستجو بهبود می بخشد.

چگونه نقشه سایت را به موتورهای جستجو معرفی کنیم؟

موتورهای جستجو در پیدا کردن نقشه سایت بسیار هوشمند هستند. هر بار که محتوای جدیدی را منتشر می کنید، پینگ به Google و Bing فرستاده می شود تا آنها را از تغییرات نقشه سایت مطلع سازد. با این حال، توصیه می شود برای ارسال نقشه سایت به Google از ابزار Google Webmaster استفاده کنید. چرا که گوگل در حال حاضر به شما هر گونه خطایی که در صفحات رخ داده باشد و همچنین سایر اطلاعات مربوطه را به شما نشان می دهد که برای شما به عنوان یک وب مستر مفید خواهد بود.

به ابزار Google Webmaster بروید، اگر قبلا به حساب Google خود وارد نشده باشید از شما خواسته می شود که وارد سیستم شوید. پس از ورود به سیستم ، به ابزارهای webmaster دسترسی خواهید داشت. در آنجا شما دکمه “Add a site” را مشاهده خواهید کرد، روی آن کلیک کنید و سپس URL وب سایت خود را اضافه کنید.

مطلب مرتبط  دلایل مختلف crash کردن VPS (اشکالات متداول سرور مجازی)

در صفحه بعدی از شما خواسته خواهد شد که مالکیت وبسایت را که میخواهید اضافه کنید تأیید کنید. چند روش برای انجام این کار وجود دارد. ساده ترین روش کپی کردن HTML Value Meta Tag و قراردادن آن در <head> سایت است.

این خط را در یک فایل ویرایشگر متن مثل Notepad کپی کنید. حالا مقادیر محتوا را کپی کنید. سایت ابزار وب مستر را ببندید و صفحه تاییدیه را باز بگذارید زیرا پس از اضافه کردن متا تگ برای بررسی مالکیت وبسایت باید به این صفحه برگردید.

به ابزار Google webmaster برگردید، صفحه تایید سایت و دکمه تأیید را بزنید. پیام “تبریک می گوییم، شمابا موفقیت مالکیت خود را از www.yoursite.com تأیید کردید.” را مشاهده خواهید کرد. برای مشاهده سایت در داشبورد ابزارهای وب مستر ، روی continue کلیک کنید.

در صفحه بعد شما ستون Sitemaps را مشاهده خواهید کرد که هیچ نقشه سایتی در آن وجود ندارد. با کلیک بر روی آن، شما را به یک صفحه sitemap هدایت می شوید جایی که می توانید نقشه های سایت خود اضافه کنید. بر روی دکمه قرمز با برچسب “Add/Test Sitemap ” کلیک کرده و آدرس URL نقشه سایت خود را ارائه دهید.

نقشه سایت اصلی sitemap_index.xml است که شامل پیوند به نقشه های دیگر سایت شما می باشد. شما می توانید فقط sitemap_index.xml را ارسال کنید و یا تمام نقشه های سایت را یکی پس از دیگری ارسال کنید. توصیه می شود سایت sitepmap_index.xml را به تنهایی بفرستید، سپس Google به طور خودکار دیگر نقشه های سایت را کشف و ردیابی می کند.

هنگامی که sitemap خود را با موفقیت اضافه کردید، در وبمستر تولز نیز ظاهر خواهد شد. عمومأ ربات های گوگل برای خزیدن در وبسایت شما از آن استفاده خواهند کرد. بعد از مدتی شما می توانید برخی از آمارها در مورد sitemap خود و تعداد لینک های موجود در نقشه سایت را بررسی کنید.

مطلب مرتبط  هاست وردپرس چیست؟ و چه تفاوتی با دیگر سرویس‌های میزبانی وب دارد؟

پیشنهاد می شود حداقل ماهانه یکبار از ابزارهای Google Webmaster بازدید کنید. همانطور که سایت شما کامل تر می شود، اطلاعات بیشتر و مفیدتری در مورد وب سایت خود و نحوه نمایش آن توسط موتور جستجو مشاهده خواهید کرد. این اطلاعات می تواند به شما در یادگیری نحوه عملکرد سایت و سایر موارد برای بهبود عملکرد در موتورهای جستجو کمک کند.

روش ایجاد نقشه سایت برای بیش از 50 هزار url

فایل نقشه سایت دارای محدودیت بوده و نمیتوان بیش از 50 هزار url را در آن قرار داده و به گوگل معرفی کرد. در این حالت راه حل چیست؟ چگونه برای یک سایت وسیع با بیش از 50000 url فایل نقشه سایت را ایجاد کنیم؟

در ویدئوی زیر، جان مولر (مدیر آنالیز وبمسترها در گوگل) به بررسی این موضوع پرداخته و راه حل ساده و مفیدی برای رفع آن ارائه کرده است:

 

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات : 0

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *