ابزار مانیتورینگ سایت و سرور
معرفی 4 ابزار مانیتورینگ سایت و سرور
اکتبر 10, 2018
فایل htaccess
فایل htaccess چیست؟ فایل htaccess چه کاربردی دارد؟
اکتبر 15, 2018

A Record چیست؟

A Recordبرای آشنایی با A Record و ویژگی های آن لازم است در ابتدا بدانیم رکورد چیست و چه استفاده هایی از آن می شود. وب سایت های برای ارائه خدمات در فضای اینترنت نیاز به آدرس های IP دارند. IP ها مجموعه اعدادی هستند که به صورت اختصاصی برای هر وب سایتی تعریف می شوند. به خاطر سپردن این اعداد برای افراد کار بسیار مشکلی است و به همین دلیل دامنه ها ایجاد شدند. دامنه ها اسامی وب سایت ها هستند که به سادگی قابل به خاطر سپردن هستند. رابط میان اعداد IP و اسامی دامنه ها DNS ها هستند. در حقیقت مرورگر های اینترنتی از یک سرویس دهنده به نام DNS در خصوص IP سایت شما سوال می کنند و به این طریق این ارتباط ایجاد می گردد. DNS دارای پایگاه داده ای است که در آن رکورد هایی قرار دارد. یکی از مهم ترین رکوردهای موجود در پایگاه داده DNS را می توان A Record دانست.

DNS server توسط یک فایل به نام Zone File بر روی هر دامنه تنظیم می گردد. فایل Zone File دارای رکوردهای مرجع می باشد که به آن ها Resource Records گفته می شود. مدیران سایت با استفاده از رکوردهای مختلف که آن ها را کنترل پنل مربوط به هاست خود ایجاد می نمایند می توانند انواع امکانات و دسترسی های مختلف را برای خود ایجاد نمایند. تعداد زیادی رکورد وجود دارد قابلیت هر کدام با دیگری تفاوت دارد.

از انواع رکورد ها می توان به A Record یا Address record، AAAA Record یا IPv6 address record، CAA Record یا Certification Authority Authorization، CERT Record یا Certificate record، CNAME Record یا Canonical name record، DNAME Record یا Delegation Name، MX record یا Mail Exchanger، TXT Record و بسیاری رکورد های دیگر اشاره نمود.

مطلب مرتبط  برای ساخت سایت چه اقداماتی باید انجام داد؟

در میان رکوردهای موجود در پایگاه داده DNS برخی پرکاربردتر هستند رکورد هایی مانند A Record، MX record، CNAME Record و TXT Record که هر کدام دارای ویژگی ها و قابلیت های مخصوص به خود هستند. رکورد MX record در حیطه شناسایی ایمیل سرورها برای دامین عمل می کند و TXT Record رکورد اطلاعات متنی را به منابع خارج از دامین سایت ایجاد می کند. همچنین CNAME Record که به بیان دیگر به آن دامین مستعار یا alias می گویند نیز برای شرکت هایی کاربرد دارد که دارای نام های جداگانه ای هستند و اما می خواهند تنها یک وب سایت داشته باشند. از این طریق با وجود نام های متفاوت تمام ترافیک را به سایت اصلی منتقل می نمایند.

یکی از مهم ترین و پرکاربرد ترین رکورد ها A Record یا Address record است که در واقع یک آدرس IP 32 بیتی ورژن 4 را می تواند برگرداند.

کاربرد A Record و ویژگی های آن

وظیفه اصلی این رکورد پرکاربرد برقرار نمودن یک اتصال میان دامنه یا domain به هاست یا میزبان آن از طریق IP است. برای هر آدرس اینترنتی چه یک دامین اصلی باشد و یا یک زیر دامین، جهت اتصال به شبکه باید یک A Record تعریف شود. همان طور که اشاره شد این کار از طریق IP انجام می شود و این IP همان آدرس سروری است که میزبان دامنه یا زیر دامنه مورد بحث است. تعریف A Record در واقع یک عملیات ضروری محسوب می شود زیرا بدون آن دامنه فعال نخواهد شد.

برای درک بهتر عملکرد A Record، عملیات بارگذاری سایت بر روی مرور گرها را به طور خلاصه بیان می کنیم:

  • ورود آدرس دامنه مورد نظر در مرور گر
  • اتصال مرور گر به DNS دامنه و دریافت جزئیات و اطلاعات مربوط به A Record
  • ارسال درخواست برای IP که در A Record ثبت شده است
  • بارگذاری سایت
مطلب مرتبط  سرور چیست؟ (معرفی سرور به زبان ساده به همراه انواع آن)

کاملا مشخص است که حذف یکی از این مراحل منجر به عدم بارگذاری سایت خواهد شد و همین موضوع اهمیت A Record را به خوبی اشاره می سازد.

A Record دارای 3 بخش اصلی است:

  • نام یا Name که در واقع در برگیرنده نام دامین یا زیر دامین مورد نظر است
  • TTL یا time-to-live که می توان آن را به عنوان مدت زمانی که رکورد ها توسط resolver یا DNS server کش می شود تعریف نمود. این مدت زمان بر حسب ثانیه محاسبه می گردد.
  • آدرس یا Address که همان IP هاست است.
  • A Record در dns

چگونه یک A Record را ویرایش کنیم؟

گاهی اوقات نیاز است که یک A Record را تغییر دهیم با ویرایشی را روی آن اعمال نماییم. این کار معمولا زمانی نیاز است که می خواهیم بخشی از یک دامنه اصلی را بر روی سرور های دیگری میزبانی کنیم. منظور سرورهایی غیر از سرور اصلی است که A Record برای آن تعریف شده است. یکی از مهم ترین کاربرد های تغییر A Record را می توان مربوط به تنظیمات بخش دانلود سایت دانست. این بخش می تواند بر روی سرور دانلود یا هاست دانلود باشد.

روش ویرایش A Record در پنل مدیریتی سی پنل (cpanel) به شرح ذیل است:

در ابتدا لازم است وارد سی پنل شده و بر روی گزینه Advanced Zone Editor یا Zone Edito کلیک نمایید. سپس گزینه Manage را انتخاب نموده و در این قسمت مراحل زیر را انجام دهید.

در صفحه ای که پیش روی شماست گزینه Add record را انتخاب نموده و در باکس که باز می شود نام زیر دامنه خود را وارد نمایید. مرحله بعدی مشخص نمودن TTL یا time-to-live است که می توانید آن را همان مقدار پیش فرض ۱۴۴۰۰ در نظر بگیرید. گزینه بعدی انتخاب نوع یا type است که در این قسمت با توجه به اینکه تغییرات قرار است روی A Record صورت بگیرد باید نوع A را انتخاب نمایید. قسمت پایانی که همان رکورد است محلی است که باید IP سرور جدیدی که مد نظر است را انتخاب نمایید. هنگامی که تمام فیلد های مورد نظر تکمیل گردید بر روی گزینه Add Record کلیک نموده و به این ترتیب فرایند تغییر A Record را تکمیل می گردد.

مطلب مرتبط  آموزش نصب وردپرس روی انواع هاست (هاست لینوکس و ویندوز)

در حالتی که شما از قبل زیر دامنه هایی را ساخته باشید کافیست بر روی گزینه ویرایش یا Edit کلیک نموده و عملیات اصلاح و تغییر A Record را انجام دهید. گزینه ویرایش در مقابل هر ردیف از رکورد ها قرا گرفته است.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 3 / 5. تعداد نظرات : 5

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *