محبوب‌‌ترین افزونه‌های گوگل کروم در سال 2022 معرفی شدند
محبوب‌‌ترین افزونه‌های گوگل کروم در سال 2022 معرفی شدند
دسامبر 17, 2022
با این برنامه ظاهر ویندوز 11 خود را نوستالژی کنید
با این برنامه ظاهر ویندوز 11 خود را نوستالژی کنید
دسامبر 25, 2022
میانگین سرعت اینترنت در ایران و جهان (نوامبر 2022) چقدر است؟

میانگین سرعت اینترنت در ایران و جهان (نوامبر 2022) چقدر است؟

میانگین سرعت اینترنت در ایران و جهان (نوامبر 2022) چقدر است؟

 وب سایت (Speedtest) که یکی از مهم‌ترین مراجع برای سنجیدن میانگین سرعت اینترنت در کشورهای جهان است، جدیدترین گزارش خود را منتشر کرد. در این وب‌سایت، کشورها بر اساس اینترنت ثابت و همراه رتبه‌بندی شده‌اند. حالا ما در این مطلب و با استناد به آخرین گزارش Speedtest می‌خواهیم  در چند بخش مختلف نگاهی به وضعیت سرعت اینترنت در ایران و کشورهای جهان داشته باشیم.

افزایش میانگین سرعت اینترنت در سطح جهان

بر اساس گزارش نوامبر Speedtest، سرعت اینترنت در هر دو بخش ثابت و همراه در سطح جهان افزایش یافته است. میانگین سرعت اینترنت ثابت با افزایش 2 مگابایتی از 72.45 به 74.54 مگابایت به ثانیه رسیده است. میزان تاخیر در این ماه هم 10 میلی‌ثانیه گزارش شده است.

در بخش اینترنت موبایل، افزایش کمی را شاهد هستیم و میانگین سرعت از  33.34 به 33.97 (کمتر از یک مگابایت) رسیده است. میزان تاخیر در بخش اینترنت همراه هم 28 میلی‌ثانیه است.

شیلی، چین و سنگاپور صدرنشینان اینترنت ثابت در جهان

 

در بخش اینترنت ثابت کشورهای شیلی، چین و سنگاپور به ترتیب با میانگین سرعت 216.46، 214.58 و 214.23 مگابایت بر ثانیه  در رده‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند. در واقع این کشورها بیشترین سرعت اینترنت ثابت را برای مردمان خود فراهم کرده‌اند.

افزون بر این سه کشور، تایلند، هنگ‌کنگ، ایالات متحده آمریکا، دانمارک، امارات متحده عربی، ماکائو و رومانی هم در رده‌های چهارم تا دهم پرسرعت‌ترین کشورها از نظر اینترنت ثابت قرار گرفته‌اند.

وضعیت ناامید کننده اینترنت ثابت در ایران

ایران در بخش اینترنت ثابت به هیچ عنوان وضعیت خوبی ندارد و بر اساس آخرین گزارش Speedtest کشورمان با سه پله سقوط هم‌اکنون در رده 144 جهان قرار دارد. ایران که در این رده‌بندی پایین‌تر از کشورهایی همچون نیجریه، تانزانیا، فیجی، بئنین، آنگولا و … قرار گرفته است، از میانگین سرعت 11.62 مگابایت بر ثانیه بهره می‌برد.

مطلب مرتبط  اتومبیل‌های خودران تسلا تا سال 2033 از انسان‌ها باهوش‌تر می‌شوند

قعر نشینان رتبه‌بندی اینترنت ثابت در جهان

در انتهای لیست 180 کشور از نظر ارتباطات ثابت، کشورهای سوریه، سودان جنوبی، ترکمنستان، افغانستان و کوبا به چشم می‌خورند. در بین کشورهای مذکور، کوبا با میانگین سرعت 1.91 عنوان کندترین اینترنت ثابت جهان را به خود اختصاص داده است.

کشورهای حاشیه خلیج فارس در صدر رتبه‌بندی اینترنت همراه

شیلی، چین و سنگاپور صدرنشینان اینترنت ثابت در جهان

پس از بررسی وضعیت اینترنت ثابت در کشورهای جهان، حالا نوبت به بررسی وضعیت اینترنت همراه رسیده است. کشورهای قطر و امارات متحده عربی با بهره‌مندی از میانگین سرعت اینترنت همراه 176.18 و 139.41 مگابایت بر ثانیه در رده‌های اول و دوم رتبه‌بندی این وب‌سایت قرار دارند. در واقع این دو کشور عربی حاشیه خلیج فارس بالاترین سرعت اینترنت همراه را برای مردمان خود فراهم کرده‌اند. پس از قطر و امارات هم نروژ، کره‌جنوبی، دانمارک، چین، هلند، ماکائو، بلغارستان و برونئی هم به ترتیب توانسته‌اند رده‌های سوم تا دهم را از آن خود کنند.

گفتنی است که وضعیت اینترنت همراه در کشورهای که در همسایگی کشورمان قرار دارند، بسیار مطلوب است. به غیر از  قطر و امارات متحده عربی، کویت با میانگین سرعت 97.66 مگابایت بر ثانیه، عربستان سعودی با میانگین سرعت 90.49 مگابایت بر ثانیه و بحرین با میانگین سرعت 84.22 مگابایت بر ثانیه به ترتیب در رده‌های 11، 12 و 15 رتبه‌بندی اینترنت موبایل قرار دارند.

وضعیت نسبتا مطلوب ایران در بخش اینترنت همراه

برخلاف وضعیت اسفبار ایران در بخش اینترنت ثابت، کشورمان در بخش اینترنت همراه از وضعیت نسبتا مطلوبی برخوردار است و هم‌اکنون در 50 کشور برتر جهان قرار دارد. میانگین سرعت اینترنت همراه در ایران در ماه نوامبر 2022 به 40.97 مگابایت رسیده است و در حال حاضر کشورمان در جایگاه 48 جهان  و بالاتر از لهستان و ژاپن قرار دارد.

مطلب مرتبط  اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به گوشی‌های هوشمند می‌آید

البته ناگفته نماند که رتبه ایران در ماه نوامبر با افت دو پله‌ای همراه بوده است.

ضعیف‌ترین کشورها از نظر اینترنت همراه در جهان

برخلاف بخش اینترنت ثابت، وب‌سایت مذکور در بخش اینترنت همراه 142 کشور را رتبه‌بندی کرده است. در انتهای این لیست هم کشورهای گینه نو، هائیتی، کوبا، ونزوئلا و افغانستان جای گرفته‌اند. عنوان بدترین کشور از نظر اینترنت همراه هم به افغانستان می‌رسد که از میانگین سرعت 5.27 مگابایت بر ثانیه بهره می‌برد.

منبع: speedtest

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 3.7 / 5. تعداد نظرات : 3

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *