پاسخ سوال «چگونه از هاست بکاپ بگیریم؟» در مجله برتینا
چگونه از هاست بکاپ بگیریم؟ ساده ترین راه بکاپ گرفتن از هاست
جولای 3, 2023
آموزش صفر تا صد نصب پرستاشاپ در مجله برتینا
آموزش نصب پرستاشاپ روی هاست (گام به گام)
جولای 9, 2023
بررسی پاسخ «هاست ابری چیست؟» در مجله برتینا

هاست ابری یا Cloud Hosting چیست؟ چه تفاوتی با هاست معمولی دارد؟

بررسی پاسخ «هاست ابری چیست؟» در مجله برتینا

هاست‌ها منابعی هستند که فضای ذخیره‌سازی اطلاعات و امکانات میزبانی وب را به کاربران ارائه می‌دهند. انواع مختلفی از هاست‌ها وجود دارد که یکی از آن‌ها هاست ابری یا Cloud Hosting است. فناوری هاست ابری نسبت به هاست معمولی جدیدتر محسوب می‌شود و در سال‌های اخیر بسیاری از کسب‌وکارها برای راه‌اندازی سایت به استفاده از Cloud Hosting روی آورده‌اند. در ادامه این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که هاست ابری چیست و چه تفاوتی با هاست معمولی دارد. اگر قصد خرید هاست ابری و راه‌اندازی وبسایت خود را دارید، دست نگه دارید و همین حالا این مقاله را مطالعه کنید.

هاست ابری چیست؟ سرویس میزبانی وب در فضای ابری

هاست ابری (Cloud Hosting) نوعی سرویس میزبانی وب است که با استفاده از رایانش ابری (Cloud Computing) خدمات میزبانی وب و برنامه را به کاربران ارائه می‌دهد. شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات فروش هاست با ارائه هاست ابری به مشتریان، از برنامه‌ها و اطلاعات سایت روی چند سرور مختلف میزبانی می‌کنند. نحوه کارکرد سرویس Cloud Hosting به این صورت است که همه داده‌ها روی چند سرور مجازی میزبانی می‌شوند و در صورت از بین رفتن یک سرور، سرور دیگری برای آنلاین نگه داشتن سایت وجود خواهد داشت. همین موضوع باعث می‌شود که مدت زمان Up Time (زمان فعال بودن سایت) و سرعت سایت بالا برود.

به بیان ساده‌تر، با استفاده از هاست ابری، منابع موردنیاز برای میزبانی از یک سایت، در نقاط مختلف و به‌صورت‌پراکنده روی چند سرور قرار دارد؛ نقطه اشتراک همه این سرورها، پشتیبانی از اطلاعات آن سایت است؛ درصورتی‌که در حالت عادی یک سرور معمولی برای میزبانی وب پیاده‌سازی می‌شود. در ادامه تفاوت‌های هاست معمولی و ابری را بیشتر بررسی می‌کنیم.

میزبانی از داده‌ها روی چند سرور مختلف در Cloud Hosting

بررسی اصلی‌ترین تفاوت‌های هاست ابری و معمولی

هاست ابری و معمولی با یکدیگر تفاوت‌های بسیاری دارند. آشنایی با این تفاوت‌ها به شما کمک می‌کند که پیش از خرید هاست ابری یا معمولی، بهترین نوع سرویس میزبانی را برای سایت خود انتخاب کنید. در ادامه، این تفاوت‌ها را با جزئیات بررسی می‌کنیم:

مقیاس‌پذیری؛ مهم‌ترین تفاوت هاست معمولی و ابری

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های هاست ابری و معمولی در میزان مقیاس‌پذیری آن‌ها است. با خرید هاست ابری برای میزبانی از وبسایت، کاربر این امکان را دارد تا در صورت نیاز با استفاده از خدمات Autoscaling منابع موردنیاز را در اسرع وقت بیشتر یا کمتر کند. در واقع، میزان منابعی مانند حافظه و فضای دیسک، عملکرد سایت را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد؛ هرچقدر میزان منابع بیشتر باشد، مسلما سایت در زمان ترافیک عملکرد بهتری خواهد داشت.

مطلب مرتبط  آموزش انتقال هاست به هاست دیگر (آموزش تصویری)

در مقابل، میزان منابع در هاست معمولی به‌راحتی قابل‌تغییر نیستند. مقیاس‌پذیری یکی از مزیت‌های بزرگ هاست ابری نسبت به هاست سنتی محسوب می‌شود؛ زیرا در زمان افزایش ترافیک سایت، ارتقای طرح میزبانی به‌صورت‌سریع امکان‌پذیر است و این فرایند در هاست معمولی مانند هاست لینوکس زمان‌بر و دشوار خواهد بود.

افزایش منابع در سریع‌ترین زمان ممکن با خرید هاست ابری

امنیت؛ امنیت بیشتر Cloud Hosting با پیاده‌سازی اقدامات امنیتی 

امنیت هاست یکی از مهم‌ترین مواردی است که هنگام خرید هاست برای وردپرس یا سایت‌های اختصاصی باید به آن توجه کنید. با وجود این که امنیت هاست تا حدود بسیاری به ارائه‌دهنده سرویس میزبانی سایت بستگی دارد، ولی می‌توان گفت امنیت هاست ابری بیشتر از هاست معمولی است. در سرویس Cloud Hosting، ارائه‌دهندگان هاست اقدامات امنیتی مختلفی را برای حفاظت از داده‌ها انجام می‌دهند؛ از جمله این اقدامات می‌توان به فایروال‌ها (Firewall)، سیستم‌های تشخیص نفوذ و رمزگذاری اشاره کرد.

در هاست معمولی، شرکت ارائه‌دهنده هاست باید امنیت هاست را تامین کند؛ در غیر این صورت، اگر هاست مورد حمله سایبری یا حملات ویروسی قرار بگیرد، ممکن است داده‌های سایت از بین بروند. برای حفظ امنیت داده‌ها در هاست معمولی، کاربر باید درخواست ایجاد امنیت بیشتر را با شرکت ارائه‌دهنده خدمات در میان بگذارد یا شخصا برای بالا بردن امنیت داده‌ها اقدام کند.

امنیت بالای هاست ویندوز ابری

معماری منابع؛ تفاوت در سرویس‌های میزبانی

خدمات سرویس‌های هاست ابری در مراکز داده از راه دور میزبانی و روی چندین سرور در نقاط مختلف پشتیبانی می‌شوند؛ بااین‌حال، در هاست معمولی، داده‌های سایت روی یک سرور فیزیکی واحد میزبانی خواهند شد. استفاده از هاست ابری این امکان را به کاربر می‌دهد تا در صورت نیاز، کسب‌وکار خود را در کشورهای مختلف گسترش دهد. درصورتی‌که کسب‌وکار بزرگی دارید، استفاده از سرور اختصاصی برای حفظ امنیت و ایجاد سرعت بالا را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم.

مطلب مرتبط  مشاهده میزان منابع مصرفی سایت در هاست سی پنل

قابلیت اطمینان؛ مدت زمان کمتر down شدن سایت با هاست ابری

مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ممکن است برای هر سایتی به وجود بیاید؛ بااین‌حال، نوع هاست عاملی مهم برای از دسترس خارج شدن یا نشدن سایت در چنین مواقعی است. تنظیمات سرویس میزبانی وب باید به گونه‌ای باشد که سلامت هاست را حفظ کند و در صورت ایجاد مشکل، مدت زمان Down شدن یا از دسترس خارج شدن سایت را به حداقل برساند. در هاست معمولی، اطلاعات سایت روی یک سرور فیزیکی ذخیره می‌شوند و همین موضوع قابلیت اطمینان منابع را به‌شدت کاهش می‌دهد.

در مقابل، با استفاده از هاست ابری، داده‌های سایت روی شبکه‌ای از سرورها ذخیره می‌شود؛ اگر به هر دلیلی یک سرور از کار بیفتد، بسیار سریع یک سرور دیگر جایگزین خواهد شد. همین موضوع باعث می‌شود که مدت زمان Up Time و درصد حفاظت از داده‌ها در سرویس میزبانی ابری قابلیت اطمینان بیشتری داشته باشد. پیش از راه‌اندازی سایت، در زمان خرید دامین و هاست، حتما نوع مناسب هاست را متناسب با وضعیت کسب‌وکار خود انتخاب کنید تا در صورت بروز مشکلات و خرابی، متحمل ضرر نشوید.

مدت زمان uptime بیشتر در سرویس Cloud Hosting

کنترل؛ ایجاد تغییرات با سرعت بیشتر در Cloud Hosting

در هاست معمولی، کاربر برای ایجاد تغییرات مدنظر یا بهبود زیرساخت‌ها، باید این موضوع را به واحد پشتیبانی شرکت ارائه‌دهنده خدمات سرور هاست اطلاع دهد؛ البته  ارائه‌دهندگان سرویس میزبانی ابری نیز کنترل کمتری را بر محیط هاست در اختیار کاربران قرار می‌دهند؛ بااین‌حال، ایجاد تغییراتی مانند افزایش یا کاهش RAM، CPU و Disk در هاست ابری با سرعت بالایی انجام می‌شود. 

هزینه؛ پرداخت هزینه منابع استفاده‌شده در مقابل پرداخت هزینه ثابت

هزینه هاست معمولی و ابری به عوامل مختلفی مانند میزان منابع، ویژگی‌های سرویس انتخابی و قیمت‌های شرکت ارائه‌دهنده‌ خدمات سرویس میزبانی بستگی دارد؛ بااین‌حال، شاید در نگاه اول هزینه هاست ابری نسبت به هاست معمولی گران‌تر به نظر برسد، ولی در طولانی‌مدت مقرون‌به‌صرفه‌تر است؛ به این دلیل که با خرید هاست ابری فقط هزینه منابعی را پرداخت می‌کنید که از آن‌ها استفاده کرده‌اید؛ نه این که هزینه مقدار ثابتی از منابع را بپردازید.

به‌طورکلی هزینه هاست ابری برای کسب‌وکارهایی با الگوهای ترافیکی نوسانی، در طولانی‌مدت مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود. این نکته را به خاطر داشته باشید که برای خرید هاست اختصاصی نیز باید هزینه بیشتری را نسبت به هاست اشتراکی بپردازید.

مطلب مرتبط  dns ابری چیست؟ و چه تفاوتی با DNS سرور دارد؟

مقایسه هزینه خرید هاست ابری و هاست معمولی

با بررسی این تفاوت‌ها، می‌توانید بهترین نوع سرویس میزبانی وب را متناسب با کسب‌وکار خود انتخاب کنید. اگر قابلیت اطمینان، مقیاس‌پذیری و مقرون‌به‌صرفه بودن برای شما اهمیت دارد، هاست ابری برای شما انتخاب مناسبی است. اگر کسب‌وکار کوچکی دارید و منابع آنچنانی موردنیاز شما نیست، هاست معمولی انتخاب بهتری خواهد بود.

هنگام خرید هاست، نیازهای کسب‌وکار خود را مدنظر قرار دهید

در این مطلب توضیح دادیم که هاست ابری چیست و چه تفاوتی با هاست معمولی دارد. در واقع سرویس میزبانی ابری یا Cloud Hosting، یکی از انواع هاست برای پیاده‌سازی سایت است. پیش از اقدام برای خرید هاست ابری یا معمولی،‌ باید تفاوت‌های این ۲ سرویس را به‌طورکامل موردبررسی قرار دهید و در نهایت بهترین سرویس را متناسب با نیاز کسب‌وکار خود خریداری کنید.

اگر کسب‌وکاری بزرگ با ترافیک سایت بالا دارید، برای استفاده از منابع بیشتر بدون محدودیت، استفاده از هاست ابری را به شما پیشنهاد می‌کنیم. بااین‌حال، اگر کسب‌وکار کوچکی دارید، هاست معمولی نیز ممکن است نیازهای شما را برآورده کند. هاست اختصاصی نیز با این که نوعی هاست معمولی محسوب می‌شود، ولی برای کسب‌وکارهای بزرگ مناسب است.

در پایان از شما می‌خواهیم اگر سوالی درباره سرویس میزبانی ابری و معمولی و تفاوت‌های آن‌ها دارید، در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید؛ کارشناسان برتینا در اسرع‌وقت پاسخ شما را خواهند داد.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 4 / 5. تعداد نظرات : 1

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *