Redis چیست؟ و چگونه کار می‌کند؟
Redis چیست؟ و چگونه کار می‌کند؟
دسامبر 3, 2022
کنترل پنل دایرکت ادمین چیست؟ و چه ویژگی‌هایی دارد؟
دسامبر 7, 2022

dns ابری چیست؟ و چه تفاوتی با DNS سرور دارد؟

dns ابری چیست؟

DNS مفهومی است که هر روزه با آن سروکار داریم اما شاید تا به حال متوجه آن نشده باشید. به طور کلی می‌توان گفت هنگامی که در مرورگر سیستم دامنه‌ای را جستجو می‌کنیم، سرور dns یکی از اصلی‌ترین بخش‌های روند مشاهده محتوای دامنه مورد نظر است. در این مقاله به موضوع dns ابری چیست می‌پردازیم و مزایای آن را توضیح می‌دهیم.

اختلال در DNS و یا عملکرد ضعیف این سرویس منجر به از دسترس خارج شدن وبسایت، محتوا و اطلاعات می‌شود که در نهایت می‌تواند کاربران شما را گمراه کند و باعث از بین رفتن فرصت‌های موجود کسب‌وکارتان شود. با ما همراه باشید تا با DNS ابری آشنا شویم.

DNS چیست؟

پیش از آنکه به dns ابری چیست پاسخ دهیم، بهتر است که به مفهوم DNS بپردازیم. DNS مخفف عبارت Domain Name System است که در فارسی به عنوان سامانه نام دامنه معرفی شده است. DNS سرور، دیتابیس بزرگی شامل مجموعه‌ای از دامین‌ها و IPهای مرتبط است که در واقع، دامنه را به آدرس‌ IPهایی ترجمه می‌کند تا مرورگرها بتوانند محتوای مربوط به دامنه مورد نظر را نمایش دهند.

اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم که مفهوم این سامانه چیست، باید DNS را در فضای اینترنت مانند دفترچه تلفن در نظر بگیرید که دامنه، نام مالک و IP، شماره تلفن آن است. 

DNS ابری چیست؟

در آغاز اینترنت، کامپیوترها و آدرس IPهای مشخص به هم متصل می‌شدند، اما بعدها که تعداد کامپیوترها و کاربران اینترنت افزایش پیدا کرد، به خاطر سپردن این IPها دشوار شد و لازم بود که از روشی آسان‌تر استفاده شود و راهی باشه که این آدرس‌ها در ذهن بمانند.

مطلب مرتبط   آموزش سئو وردپرس و نحوه تنظیم ساختار سایت وردپرسی (قسمت ۱)

در این بین، شخصی به نام الیزابت فاینلر از دانشگاه استنفورد، به تنهایی نام‌ها و آدرس‌ها را در master لیستی از هر کامپیوتر متصل به اینترنت اختصاص داد و این فایل متنی hosts.txt نام گرفت. پس از آن‌که تعداد دامنه‌های اینترنت به میلیون رسید، دیگر این روش کارایی نداشت. در سال ۱۹۸۳، پل موکاپ‌تریس، محقق USC، سیستم جدیدی به نام DNS را به عنوان راهکار معرفی کرد. 

DNS ابری (Cloud DNS) یک سرویس جهانی DNS با کارایی و انعطاف‌پذیری بالا است که دامنه شما را به روشی مقرون‌به‌صرفه در DNS جهانی منتشر می‌کند. همانطور که پیش‌تر گفتیم، DNS پایگاه داده‌ای است که به شما امکان ذخیره‌سازی آدرس‌های IP و جستجو آن‌ها با دامنه را می‌دهد.

تفاوت DNS ابری با سرور DNS چیست؟

تفاوت DNS ابری با سرور DNS چیست؟

Cloud DNS به شما امکان می‌دهد که IPها را در سرورهای مناطق مختلف منتشر کنید؛ بدون اینکه بار مدیریت سرورها و نرم‌افزارهای DNS را تنها یک سرور یا دیتاسنتر تحمل کند. در واقع، با dns ابری، اگر برای یک سرور که آدرس IP مورد نظر درون آن ذخیره است اتفاقی بیفتد و از دسترس خارج شود، مرورگر آدرس IP را از دیگر سرورها دریافت می‌کند.

مزایای dns ابری

پایداری بیشتر: dns ابری دارای شبکه‌های بیشتر در موقعیت‌های جغرافیایی متفاوت است که احتمال خطا و قطعی را کاهش می‌دهد. 

مقرون‌به‌صرفه: طراحی، اجرا و برقراری امنیت دی ان اس در مقیاس جهانی امری زمان‌بر و نیازمند منابع گسترده و پرهزینه است. استفاده از dns ابری به جای راه‌اندازی سرور DNS، روشی با هزینه کمتر و کیفیت بالاتر است.

امنیت بیشتر: از آنجایی که DNS سرویسی فعال در فضای وب است، باید به طور دائم امنیت آن کنترل شود. ارائه‌دهندگان DNS ابری، سرورهای DNS اضافی خود را به طور مداوم پچ، اسکن، ایمن و نظارت می‌کنند.

مطلب مرتبط  چگونه centOS را با SSH آپدیت کنیم؟

جمع‌بندی: dns چه کاربردی دارد؟

ر و گفتیم که دیتابیسی برای ذخیره IPها است که مرورگر هنگام جستجو دامنه برای یافتن آدرس IP و نمایش محتوای مربوطه به آن مراجعه می‌کند. در ادامه به چند مزایای آن اشاره کردیم و گفتیم که پایداری بیشتر، مقرون‌به‌صرفه بودن و امنیت بیشتر از مزایای dns ابری هستند.

برتینا، ارائه‌دهنده انواع سرویس‌های هاستینگ با کیفیت و امنیت بالا به همراه پشتیبانی ۲۴ ساعته است که سرویس‌های خود را از دیتاسنتر اختصاصی خود ارائه می‌دهد. برای مشاوره با متخصصان این شرکت، می‌توانید از طریق شماره ۶۱۰۶۴-۰۲۱ تماس بگیرید یا از طریق ارسال تیکت به واحد مربوطه اقدام کنید.

منابع: cloudflare، cloud.google

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 1

اولین نظر را شما ثبت کنید!

The following two tabs change content below.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *