سرور چیست؟ (معرفی سرور به زبان ساده به همراه انواع آن)
سرور چیست؟ (معرفی سرور به زبان ساده به همراه انواع آن)
نوامبر 13, 2022
هاست وندوز چست و چه کاربردی دارد؟
هاست ویندوز چیست؟ و چه کاربردی دارد؟
نوامبر 20, 2022
تفاوت هاست لینوکس و ویندوز

تفاوت هاست لینوکس و ویندوز

فرق هاست لینوکس و ویندوز

برای نمایش وبسایت خود در فضای وب به یک سرویس هاستینگ نیاز دارید که پاسخگوی نیازهای وبسایت شما باشد. از این رو باید انواع سرویس‌های هاستینگ را بشناسید تا بتوانید بهترین گزینه را برای وبسایت خود انتخاب کنید. در این مقاله، به بررسی تفاوت هاست لینوکس و ویندوز پرداختیم تا با بررسی تفاوت‌های این دو سرویس هاستینگ، درک بهتری از آن‌ها داشته باشید.

هاست چیست؟

هاست یا میزبانی وب، سرویسی است که محتوای وب سایت شما را در اینترنت قابل دسترس می‌کند. در واقع، هاست به فضایی در سرور فیزیکی اشاره دارد که برای نمایش سایت یا اپلیکیشن خود در فضای وب آن را  اجاره می‌کنید و تمام فایل‌ها و داده‌های لازم برای عملکرد صحیح وبسایت خود را روی آن ذخیره می‌کنید.

سرویس‌های هاست براساس نوع سیستم‌عامل به چند دسته تقسیم می‌شوند که معروف‌ترین و پرکاربردترین سیستم‌‌عامل‌های هاست، لینوکس و ویندوز هستند. در واقع، سیستم‌عامل هاست، دسترسی به هاست و مدیریت آن را آسان‌تر می‌کند و همچنین باتوجه به زبان‌ برنامه‌نویسی سایت خود باید هاست با سیستم‌عامل مورد نیازتان را تهیه کنید. در ادامه به معرفی هاست لینوکس، هاست ویندوز و تفاوت‌ لینوکس و ویندوز می‌پردازیم.

هاست لینوکس چیست؟

به طور کلی، هاست لینوکس، هاستی است که سیستم‌عامل سرور آن لینوکس است. سیستم‌عامل لینوکس از قدرتمندترین سیستم‌عامل‌های موجود در بازار است که به صورت‌ متن‌باز ارائه می‌شود. این سیستم‌عامل در بین کاربران از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است. 

لینوکس یک سیستم‌عامل‌ متن‌باز است و از این رو، برنامه‌نویسان زیادی می‌توانند آن را توسعه دهند و نیازهای خود را در حوزه‌های مختلف برطرف نمایند. در حال حاضر، کاربران بسیار زیادی از لینوکس‌ به عنوان سیستم‌عامل زیرساخت نرم‌افزارها استفاده می‌کنند و هر یک از این نرم‌افزارها، میلیون‌ها کاربر دارند. 

مطلب مرتبط  آموزش گام به گام نصب سی‌‌پنل (Cpanel) روی سرور مجازی

دو مزیت ویژه‌ای که سیستم‌عامل لینوکس دارد، رایگان بودن و امنیت بسیار بالای آن است. از آنجایی که این سیستم‌عامل متن‌باز است، هر روزه افراد زیادی روی امنیت آن کار می‌کنند و حفره‌های آن را می‌بندند. از این رو، باتوجه به مزایایی که در مورد سیستم‌عامل لینوکس گفته شد، کاربران بسیاری هاست لینوکس را انتخاب می‌کنند. 

هاست لینوکس چیست؟

هاست ویندوز چیست؟

اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم، هاست ویندوز، هاستی است که سیستم‌عامل سرور آن ویندوز است. ویندوز، یکی از سیستم‌عامل‌هایی است که استفاده از آن برای هاست بسیار معمول است. سیستم‌عامل ویندوز نسخه‌های قابل نصب روی سرور دارد. 

تفاوت هاست لینوکس و ویندوز

برای یافتن تفاوت‌های این دو نوع سرور، بهتر است که تفاوت‌های لینوکس و ویندوز را بررسی کنیم که در ادامه تفاوت هاست لینوکس و ویندوز را از نظر وب سرور، کنترل‌پنل، امنیت و سرعت بررسی می‌کنیم.

۱. تفاوت وب سرور هاست لینوکس و ویندوز

هنگامی که در مرورگر خود دامنه‌ای را جستجو می‌کنید، در واقع، مجموعه فرآیندی توسط وب سرور انجام می‌شود تا شما بتوانید آن سایت را مشاهده کنید. وب سرور، نرم‌افزار و سخت‌افزاری است که از پروتکل HTTP و پروتکل‌های دیگر برای پاسخ به درخواست‌های مشتری که از طریق شبکه وب انجام می‌شود، استفاده می‌کند. وظیفه اصلی وب سرور، نمایش محتوای وبسایت از طریق ذخیره‌سازی، پردازش و ارائه صفحات وب به کاربران است. علاوه بر HTTP، وب سرورها همچنین از SMTP و FTP که برای ایمیل، انتقال فایل و ذخیره‌سازی استفاده می‌شود، پشتیبانی می‌کنند.

باتوجه به توضیحات گفته شده، می‌توان نتیجه گرفت که انتخاب صحیح وب سرور چقدر می‌تواند در صحت عملکرد وبسایت تاثیر مثبت و یا منفی داشته باشد. از معروف‌ترین وب‌سرورهای لینوکسی می‌توان به ‌Apache، NginX و LiteSpeed اشاره کرد که هر شرکت هاستینگ متناسب با نوع نیاز و پیکربندی سرورهای خود، پلان‌‌هایی ارائه می‌دهد که از این وب سرورها استفاده می‌کنند. 

مطلب مرتبط  آموزش انتقال هاست به هاست دیگر (آموزش تصویری)

مهم‌ترین مسئله در انتخاب وب‌سرور، زبان برنامه‌نویسی وبسایت است. اگر وبسایت با زبان‌های  ASPیا ASP.net طراحی شده باشد، تنها در یک سرور ویندوزی قابل راه‌اندازی خواهد بود. اما در صورتی که در وبسایت از زبان‌‌هایی همانند PHP ،Perl استفاده شده باشد و یا مبتنی بر CMSهای معروف مانند وردپرس و … باشد، برخلاف باوری که عموم کاربران دارند، هم در سرور ویندوزی و هم لینوکسی قابل بارگذاری خواهد. این مورد کاملا بستگی به پیکربندی سرور توسط شرکت میزبان دارد. به صورت پیش‌فرض، پیکربندی سرورهای لینوکسی برای پشتیبانی از زبان‌های PHP، Perl، CMS هایی مانند وردپرس و … مناسب‌‌تر است و بازدهی بهتری خواهند داشت.

می‌توانید برای اطلاع از تفاوت‌های هاست لینوکس و وردپرس مقاله لینک شده را مطالعه کنید. 

۲. مقایسه کنترل‌پنل‌های هاست ویندوز و هاست لینوکس

کنترل‌پنل‌های Cpanel، Plesk و DirectAdmin، در بین کاربران هاست لینوکس معروف هستند. کنترل‌پنل‌های رایج هاست ویندوز نیز عبارتند از: Plesk، SolidCP و WebsitePanel. در بین این کنترل‌پنل‌ها، تنها شرکت Plesk برای هر دو سیستم‌عامل لینوکس و ویندوز پنل ارائه داده است. 

مقایسه کنترل‌پنل‌های هاست ویندوز با هاست لینوکس اطلاعات درستی را به ما نمی‌دهد زیرا که هرکدام از این پنل‌ها باتوجه به ساختار و امکانات سیستم‌عامل مورد نظر ساخته شده‌اند و نمی‌توان مشخص کرد که کدام نسبت به دیگری برتری دارد.

مقایسه کنترل‌پنل‌های هاست ویندوز و هاست لینوکس

۳. سرعت هاست لینوکس بیشتر است یا هاست ویندوز؟

سرعت هاست یکی از عوامل بسیار مهم برای مدیریت سایت است که تاثیرپذیری بالایی از سخت‌افزارهای سرور و ابزارهای بهینه‌سازی سرعت دارد. در نتیجه، می‌توان گفت که سیستم‌عامل روی سرعت هاست تاثیر چشم‌گیری نخواهد داشت. 

۴. هاست لینوکس امن‌تر است یا هاست ویندوز؟

برخی از کاربران در مقایسه امنیت هاست لینوکس و ویندوز، هاست لینوکس را به دلیل منبع‌باز بود سیستم‌عامل آن، امن‌تر از هاست ویندوز می‌دانند. از نظر فنی این موضوع تایید یا رد نشده است. از این رو، نمی‌توان به طور قطعی گفت که کدام هاست امنیت بیشتری دارد. مهم‌ترین موضوع در بحث امنیت هاست، برقراری امنیت از سمت شرکت هاستینگ و انجام کارهایی توسط مدیر سایت برای پیشگیری‌های امنیتی است. 

مطلب مرتبط  11 راهکار داشتن وبسایت موفق

جمع‌بندی: تفاوت هاست لینوکس و ویندوز

در این مقاله، این دو سرویس هاستینگ را از نظر وب‌سرور، کنترل‌پنل، سرعت و امنیت بررسی کردیم. در بررسی‌ها انجام شده، به این نتیجه رسیدیم که تفاوت اصلی هاست لینوکس و هاست ویندوز در سیستم‌عامل آن‌ها است و باتوجه به نیازهای وبسایت خود و زبان‌ برنامه‌نویسی آن، بهتر است هاستی را انتخاب کنید که وبسایتتان روی آن بهترین عملکرد را داشته باشد. 

برتینا، ارائه‌دهنده انواع سرویس‌های هاستینگ با بالاترین امنیت، سرعت و کیفیت همراه با پشتیبانی ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته است. برای خرید هاست لینوکس و هاست ویندوز می‌توانید با شماره ۶۱۰۶۴-۰۲۱ تماس بگیرید و با متخصصان برتینا مشورت کنید یا از طریق تیکت اقدام کنید.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 1

اولین نظر را شما ثبت کنید!

The following two tabs change content below.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *