پاسخ به سوال «گوگل ادموب چیست؟» در مجله برتینا
گوگل ادموب چیست؟ نحوه کسب درآمد از admob
آگوست 17, 2023
اموزش شارژ اکانت گوگل پلی به ۳ روش کاربردی
شارژ اکانت گوگل پلی؛ چگونه حساب گوگل پلی را شارژ کنیم؟
آگوست 23, 2023

تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ در 7 گام

آموزش جامع تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ در 7 گام در وبلاگ برتینا

رقابت در دنیای آنلاین به اوج خود رسیده و تاثیرگذاری دیجیتال مارکتینگ بر موفقیت کسب‌وکارها چشمگیر است. ایجاد یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ جامع و مؤثر برای تبلیغات و ارتباط با مخاطبان بسیار حیاتی به نظر می‌رسد. استراتژی دیجیتال مارکتینگ درواقع نقشه راه فعالیت‌های کسب‌وکار برای جذب مخاطب، افزایش فروش و برندینگ در فضای آنلاین خواهد بود. برای تدوین استراتژی پایدار و کاربردی باید مراحلی را به‌صورت گام‌به‌گام طی کنید. ازاین‌رو در این مقاله مراحل تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ را در ۷ گام شرح دادیم. هدف ما از شرح‌ گام‌ها این است که پس از مطالعه مقاله بتوانید شروع به تدوین یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ کنید.

گام اول تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ؛ تحلیل کامل بازار و رقبا

قبل از آنکه بخواهید استراتژی مارکتینگ برای کسب‌وکار خود تدوین کنید، اول از همه باید رقبای خود را بشناسید.  تحلیل دقیق بازار و رقبا نقش پایه‌ای در تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ ایفا می‌کنند. با بررسی جامع اطلاعات بازاریابی رقبا، تغییرات اخیر بازار و تحولات رقبا می‌توانید بستری مناسب برای تدوین استراتژی‌های متفاوت و خلاقانه ایجاد کنید.

به‌طور مثال، ممکن است همه رقبای شما از گوگل ادز برای معرفی برند خود و جذب مخاطب استفاده کنند؛ اما شما با تحلیل‌هایی که انجام داده‌اید، بسترهای دیگری نیز برای جذب بیشتر مخاطب بیابید. از این‌رو، رقبای خود را پشت سر خواهید گذاشت. 

تحلیل دقیق بازار و رقبا؛ نقش پایه‌ای در تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ

گام دوم؛ تعیین مخاطبان برای تدوین استراتژی مارکتینگ

در این مرحله باید به‌طورکامل با هویت و نیازهای مخاطبان خود آشنا شوید که به این کار شناخت پرسونا نیز می‌گویند. با داشتن اطلاعات از مخاطبان خود می‌توانید محتواهای موثرتری تولید کنید. همچنین تبلیغات خود را باتوجه‌به شخصیت مخاطبان هدفمندانه‌تر خواهید کرد. با توصیف یا استفاده از ابزارهای گرافیکی می‌توانید تصویری دقیق و قابل فهم از مخاطبان کسب‌وکار خود بسازید تا همه افراد بیزینس شما پرسونا مشتری را درک کنند. 

مطلب مرتبط  بازاریابی در اینستاگرام ؛ تعیین استراتژی ، اهداف و راهکارها

شناخت دقیق مخاطب و مشتری به کسب‌وکار کمک می‌کند تا محتوا و ارتباطات خود را به‌طور اثربخشی به سوی آن‌ها هدایت کنید. برای مثال، اگر می‌خواهید تبلیغات کلیکی گوگل راه‌اندازی کنید، درصورتی‌که پرسونا مشخص باشد، انتخاب سایت‌ها و کلمه‌های کلیدی را براساس علایق مشتری خود انجام خواهید داد؛ ازاین‌رو، اثربخشی بسیار بالا و تبلیغات هدفمندی را تجربه خواهید کرد.

گام سوم؛ تعیین هدف‌های کوتاه و بلندمدت

تعیین هدف‌های کوتاه و بلندمدت برای تدوین استراتژی مارکتینگ با در نظر گرفتن چشم‌اندازهای کلی کسب‌وکار اهمیت دارد. در تعیین هدف‌ها باید به منابع موردنیاز برای رسیدن به آن‌ها توجه کرد. به‌طور‌کلی، همکاری و هماهنگی بین بخش بازاریابی و سایر بخش‌های کسب‌وکار برای دستیابی به هدف کلی بیزینس نکته حائز اهمیت است. به عبارت دیگر، هدف‌های بازاریابی باید با هدف‌های مالی و عملکردی کلی کسب‌وکار همخوانی داشته باشند. 

به‌طور مثال، اگر هدف کلی بیزینس افزایش ۱۵٪ درآمد است، هدف بازاریابی نیز می‌تواند تأمین تعداد بیشتری لید و مشتریان از طریق تبلیغات در یوتیوب باشد تا منجر به دستیابی به اهداف مالی نیز شود. منابع نیز نقش حیاتی در دستیابی به هدف بازاریابی دارند. منابع شامل ابزارهای فنی، تکنولوژیکی، انسانی، مالی و سایر موارد می‌شوند. همکاری و هماهنگی بین بخش‌های مختلف باعث می‌شود تا استراتژی بازاریابی بهبود یابد و به شکل جامعی با هدف‌های کلی بیزینس همخوانی داشته باشد.

هماهنگی بین بخش بازاریابی و سایر بخش‌های کسب‌وکار؛ برای دستیابی به هدف کلی بیزینس

گام چهارم برای تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ؛ انتخاب کانال‌های مناسب

پس از شناخت مخاطبان و تعیین هدف‌های مارکتینگ باید کانال‌های مناسب تبلیغات را براساس آن‌ها تعیین کنید. از شبکه‌های اجتماعی تا تبلیغات آنلاین و ایمیل مارکتینگ، هر کانال نقش خاصی را در ارتباط با مخاطبان دارد. با تحلیل انواع کانال‌ها و مزایا و معایب هر کدام، به انتخاب بهترین آن‌ها بپردازید.

مطلب مرتبط  شاخص عملکرد کلیدی یا KPI چیست؟

به‌طورمثال، اگر کسب‌وکار شما بازی‌های آنلاین موبایل می‌سازد، پرسونا شما حتما بازی‌ها را از پلتفرم‌های دانلود اپ مانند گوگل پلی و اپ استور دانلود می‌کند. ازاین‌رو، اپ استور و گوگل پلی از بهترین پلتفرم‌ها برای تبلیغات نصب اپلیکیشن بازی‌ها خواهند بود.

گام پنجم؛ تدوین استراتژی محتوا و ارتباطات برای تبلیغات دیجیتال

ایجاد محتوای جذاب و متناسب با هویت و نیازهای مخاطبان، نقش کلیدی در استراتژی دیجیتال مارکتینگ ایفا می‌کند. محتواها انواع مختلفی دارند که باید باتوجه‌به اهداف و پرسونای کسب‌وکار خود مشخص شوند. بهترین و موثرترین محتواها، مشکلات و نیازهای مخاطبان را حل می‌کنند یا به کاربران آموزش می‌دهند. همچنین محتواهای تحلیلی، اخبار روز و مطالب جذاب برای ایجاد تنوع محتوا انواع مناسبی هستند.

ایجاد محتوا متناسب با هویت و نیازهای مخاطبان؛ نقش کلیدی در استراتژی دیجیتال مارکتینگ

گام ششم تدوین استراتژی تبلیغات آنلاین؛ بودجه‌بندی هوشمند

بودجه‌بندی هوشمند یکی از مهم‌ترین جنبه‌های تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ است. در این مرحله، شما باید منابع مالی خود را به‌طور منطقی و کارآمد بین انواع فعالیت‌های بازاریابی تقسیم کنید. به عبارت دقیق‌تر، باید تعیین کنید که چقدر بودجه به هر کدام از کانال‌ها، ابزارها و استراتژی‌ها تخصیص دهید تا با منابع موجود به بهترین نتیجه برسید.

برخی از پلتفرم‌های تبلیغاتی مانند گوگل ادز امکان بودجه‌بندی دقیقی را در اختیار شما قرار می‌دهند. برای مثال با خرید اکانت گوگل ادز می‌توانید نوع تبلیغات و بودجه روزانه خود را نیز تعیین کنید و با بررسی گزارش‌های روزانه، استراتژی آن‌ها را بهبود دهید.

گام هفتم در ایجاد استراتژی تبلیغاتی: ارزیابی و بهبود مستمر

در این مرحله می‌توانید باتوجه‌به استراتژی تدوین‌شده تبلیغات خود را آغاز کنید. اجرای به‌موقع و دقیق استراتژی با‌توجه‌به اهداف و زمان‌بندی تعیین‌شده، در موفقیت کسب‌وکار بسیار اهمیت دارد. توجه داشته باشید که پس از تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ کار شما با آن تمام نخواهد شد؛ به‌ این معنی که با مرور دقیق داده‌های عملکرد، تغییرات بازار و بازخورد مخاطبان، استراتژی خود را باید مدام بهبود دهید. در نهایت باید بگوییم که انعطاف‌پذیری در مواجهه با تغییرات بازار، کلید موفقیت استراتژی شما خواهد بود.

مطلب مرتبط  کاربرد شبکه های اجتماعی

ارزیابی و بهبود استراتژی دیجیتال مارکتینگ تدوین شده؛ موفقیت بیشتر کسب‌وکار

ایجاد استراتژی دیجیتال مارکتینگ موفق با آگاهی دقیق از کسب‌وکار 

تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ شامل ۷ مرحله می‌شود که عبارت‌اند از: تحلیل بازار و رقبا، ساخت پرسونا، تعیین هدف‌ها، انتخاب کانال‌های مناسب، تدوین استراتژی محتوا، بودجه‌بندی، ارزیابی و بهبود مستمر. با اجرای مراحل جامع تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ از تحلیل بازار تا ارزیابی، می‌توانید استراتژی‌ موثر و هماهنگ با نیازهای مخاطبان و اهداف کسب‌وکار خود ایجاد کنید. بهتر است ترتیب مراحل را برای بهترین نتیجه رعایت کنید. اگر هنگام تدوین استراتژی خود به چالش برخوردید، در پایین همین مقاله آن را مطرح کنید. همچنین اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید، خوشحال می‌شویم نظرات شما را نیز بدانیم.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 1

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *