لوگوی اینستاگرام
آموزش ساخت و اشتراک گذاری فیلترهای اینستاگرام
اکتبر 4, 2020
KPI
شاخص عملکرد کلیدی یا KPI چیست؟
مارس 13, 2021
بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی یا Guerrilla Marketing

گوریلا مارکتینگ

بازاریابی چریکی یا پارتیزانی چیست؟

بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ، نوعی از بازاریابی است که در آن از کمترین هزینه، بیشترین استفاده ممکن را میبریم.

Guerrilla marketing یکی از روش های بازاریابی مدرن بوده که در تقابل با بازاریابی سنتی و نیازمند صرف حداکثر توان و انرژی است.

شاید مدیران استارت آپ ها و کسب و کارهای کوچک را دیده باشید که استارت کار خود را با یک یا دو نیروی متخصص و پر انرژی و با حداقل تجهیزات و امکانات زده اند.

این نوع مدیران پارتیزانی، از روش بازاریابی چریکی در کار خود استفاده کرده و خود نیز به جای نشستن بر روی صندلی مدیریت، همپای نیروهای خود در جهت پیشبرد کار تلاش میکنند.

دنیای هوشمند و پیشرفته امروز روش های سنتی بازاریابی را نمیپذیرد، چرا که مشتریان و مصرف کنندگان نیز با هوش و دقت بالاتری انتخاب و خرید میکنند.

اگر میخواهید در چند دقیقه از صفر تا صد بازاریابی چریکی و مدیریت پارتیزانی کسب و کار را بدانید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

معنی guerrilla چیست؟

Guerrilla در لغت به معنای چریک ، پارتیزان یا جنگجویی غیر نظامی است.

Guerrilla در واقع عضوی از یک تیم کوچک است که به صورت مستقل به مبارزه ناعادلانه (Guerrilla warfare) با گروه های بزرگتر میروند.

به دلیل شباهت این لغت به کلمه gorilla، که به معنای گوریل است، بازاریابی چریکی و نمونه های آن نیز معمولا با نماد گوریل شناخته میشود.


معرفی کتاب Guerrilla Warfare

کتاب جنگ چریکی، روایت کننده بخشی از زندگانی ارنستو چه گوارا درباره نبرد چریکی او در انقلاب کوبا میباشد.

این کتاب به قلم Che Guevara بوده و یکی از معروف ترین کتاب ها در زمینه guerrilla warfare میباشد. کتاب نبرد چریکی چه گوارا در سال 1961 منتشر شد.

ماهیت مارکتینگ چریکی نیز مانند یک جنگ پارتیزانی است. تاکتیک هایی غافلگیرانه مانند کمین (ambush)، خرابکاری و حمله، و یا تعاملات غیر متعارف و خلاقانه دیگر در این نوع مارکتینگ و نبرد ها مورد استفاده قرار میگیرند.

به همین جهت، خواندن این کتاب میتواند به درک درست تر شما از روش های مختلف و انواع تاکتیک های guerrilla در مارکتینگ کمک کند.

مطلب مرتبط  25 حقیقت جالب درباره فیسبوک که نمی دانستید!


انواع بازاریابی چریکی

تبلیغات و فعالیت های بازاریابی چریکی یا پارتیزانی دارای انواع مختلفی میباشد که بنا به نوع کمپین و کسب و کار و اهداف آن و نیز موقعیت رقبا و اجتماع میتوان از یک یا چند نوع از گوریلا مارکتینگ به طور همزمان استفاده کرد.

انواع مختلف guerrilla marketing به این صورت است:

Ambient marketing یا بازاریابی چریکی محیطی

قرار دادن تبلیغات در محیط ها و یا اشیائی که معمولاً از آنها برای تبلیغات استفاده نمیشود تبلیغات پارتیزانی محیطی را شکل میدهد. در این روش مشتریان بالقوه به یکباره غافلگیر شده و متوجه حضور برند ما میشوند و این تصویر غیر متعارف میتواند مدتها در ذهن آنها باقی بماند.


Grassroots marketing یا بازاریابی چریکی مردمی

به جای تبلیغات وسیع ، مقیاس تبلیغات را کوچکتر کرده و به طور تمرکزی برای افراد خاص تبلیغ میکنیم تا آنها اطلاعات ما را به دیگران نیز بدهند.


viral marketing یا بازاریابی چریکی ویروسی یا فراگیر

وایرال کردن اطلاعات ارگانیک و واقعی (یا اصطلاحا دهان پر کن) از محصول یا خدمات خود ، در شبکه های اجتماعی با استفاده از meme ها و پست ها، اشتراک گذاری ، لایک و کامنت و …


Presence marketing یا بازاریابی چریکی حضوری

حضور تمام و کمال در همه پلت فرم هایی که کاربران میتوانند از طریق آنها با ما در ارتباط باشند و فعالیت مداوم در آنها به طوری که مشتریان ما را همواره آماده خدمات رسانی بدانند.


Wild postings یا بازاریابی چریکی پوستری

نصب تعداد زیادی از پوستر ها و بنرهای تبلیغاتی در مکان های متعدد پرتردد شهر برای جلب توجه تعداد زیادی از افراد در این نوع از بازاریابی gorilla کاربرد زیادی دارد.


Tissue-pack advertising یا بازاریابی چریکی با جعبه دستمال کاغذی

یکی از متداول ترین روش های گوریلا مارکتینگ در ژاپن، که با چاپ تبلیغات بر روی یک محصول مانند دستمال کاغذی جیبی، مشتری را به نگهداری آن تبلیغ و مشاهده مکرر آن تشویق میکند. این روش روی هر محصول نگه داشتنی میتواند انجام گیرد.

مطلب مرتبط  شارژ اکانت گوگل پلی؛ چگونه حساب گوگل پلی را شارژ کنیم؟


Undercover marketing ، buzz marketing ، stealth marketing یا بازاریابی چریکی پنهان

در این روش از بازاریابی چریکی، کاربر نباید متوجه شود که مورد هدف مارکتینگ واقع شده است و فعالیت های تبلیغاتی باید کاملا مخفیانه انجام گیرند.

هدف این نوع از بازاریابی پارتیزانی ایجاد زمزمه ها در بین مردم و توسعه برندینگ با استفاده از مشتریان رضایتمند است.


Astroturfing marketing یا بازاریابی چریکی آسترو تورف

روشی که در آن اسپانسرها و حامیان یک مجموعه مخفی میشوند تا موفقیت های سریع و بزرگ یک مجموعه کوچک، طبیعی و مردمی به نظر برسد.


Alternative Marketing یا بازاریابی چریکی جایگزینی

روشهایی که در آن از موضوعات مورد علاقه مشتریان و کاربران برای ایجاد احساس و تجربه خوب از برند استفاده میشود.

برای مثال درباره نکته های زندگی یا موضوعات روزمره ای که کاربران ما با آنها روبرو میشوند مطالبی را در مدیاهای مختلف منتشر میکنیم تا نام ما دهان به دهان بین مشتریان بچرخد. استفاده از این روش نیازمند خلاقیت و تخیل بالا میباشد.


experiential advertising یا بازاریابی چریکی تجربه‌ محور

مشارکت دادن مشتریان برای تجربه استفاده از محصولات ما در یک ایونت و یا استفاده از ابزارهای هیجان انگیز مختلف و بازی ها در نمایشگاه ها. به این ترتیب و با شکل گیری یک ارتباط مستقیم، مشتریان یک تجربه جالب از برند ما کسب کرده و حتی آن را به روش های مختلف با دیگران به اشتراک میگذارند.


کمپین های بازاریابی چریکی یا پارتیزانی در ایران

برای استارت آپ ها و کسب و کارهای نوپا، طراحی، ایجاد و مدیریت یک کمپین چریکی در ایران کاری آسان و البته عاقلانه میتواند باشد.

با وجود فضای رقابتی و البته محدودیت ها و تحریم ها و مشکلات اقتصادی  که کسب و کارها با آنها دست و پنجه نرم میکنند، کم کردن هزینه های مارکتینگ امری منطقی و درست به نظر میرسد.

مطلب مرتبط  تفاوت بین مفاهیم ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات چیست؟

بازاریابی چریکی شرکت آب و فاضلاب

همچنین با توجه به اینکه هنوز درصد زیادی از بازار کار ایران با روش های سنتی عمل میکند و از روش های جدید و مدرن و متفاوت مانند guerrilla marketing استفاده نمیکنند  رقابت زیادی در این نوع از بازاریابی پارتیزانی وجود ندارد.

همچنین ذهن مردم ایران آمادگی و نیاز بالایی برای غافلگیر شدن و دیدن منظره های جالب و جذاب دارد، که میتوان از این نیاز به شادی و خوشحالی در جهت مثبت بهره گرفت.

نمونه هایی از گوریلا مارکتینگ و بازاریابی چریکی در ایران را میتوان در بین برندهای خلاقی مانند شرکت آب و فاضلاب، گلرنگ، علی بابا ، بانک ملت و …  مشاهده کرد.

تبلیغ چریکی گلرنگ در مترو تهران

انواع تبلیغات پارتیزانی در ایران روی بیلبوردها، اتوبوس ها و متروها، دیوارها و ساختمان ها و … انجام گرفته که البته نیاز به کسب مجوز از شهرداری و مراجع زیربط دیگر دارند.

پیشتر دیدیم که وایرال هایی مانند بایا و عالیس نیز با استفاده از استراتژی وایرال مارکتینگ در گوریلا مارکتینگ توانستند برند خود را قویتر کنند.

آیا بازاریابی guerrilla یا پارتیزانی غیر قانونی است؟

بازاریابی چریکی زمانی غیر قانونی است که از منابع یا املاک مادی و معنوی دیگران بدون کسب مجوز از آنها در تبلیغات خود استفاده نماید.

همچنین سو استفاده یا تخریب نام برند های دیگر نیز باعث غیر قانونی شدن این نوع از مارکتینگ های پارتیزانی میشود.

منبع: en.wikipedia.org /  investopedia.com / creativeguerrillamarketing.com

 

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 1

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *