قابلیت صرفه‌جویی مصرف حافظه رم و انرژی به مرورگر گوگل کروم اضافه شد
قابلیت صرفه‌جویی مصرف و انرژی به مرورگر گوگل کروم اضافه شد
فوریه 20, 2023
با هک دو دیتاسنتر بزرگ در آسیا، هکر‌ها اطلاعات چند شرکت مهم را فاش کردند
با هک دو دیتاسنتر بزرگ در آسیا، هکر‌ها اطلاعات چند شرکت مهم را فاش کردند
فوریه 22, 2023
هوش مصنوعی به کمک معتادان می‌آید

هوش مصنوعی به کمک معتادان می‌آید

هوش مصنوعی به کمک معتادان می‌آید

امروزه با گسترش دانش هوش مصنوعی، فناوری‌های توسعه یافته با این دانش در بسیاری از حوزه‌ها رو به افزایش است و در بخش‌های مختلفی از هوش مصنوعی استفاده می‌شود. حالا دانشمندان به دنبال ساخت یک هوش مصنوعی جدید هستند که به معتادان کمک کرده تا از شر اعتیاد خلاص شوند. البته این فناوری به صورت مستقیم در ترک اعتیاد معتادان نقشی ندارد و تنها با طراحی داروهای ترک اعتیاد به آن‌ها کمک می‌کند.

یکی از جدی‌ترین چالش‌ها داروهای ترک اعتیاد، فعال شدن گیرنده‌های اپیوئیدی است که در بسیاری از موارد  منجر به آسیب زدن به تندرستی و سلامت افراد می‌شود. حتی در موارد حادتر، این گیرنده‌ها باعث به وجود آمدن مشکلات تنفسی می‌شود و استفاده بیش از حد از داروهای ترک اعتیاد ممکن است فرد معتاد را به کام مرگ بکشاند.

بر اساس مطالعات انجام شده، مسدود کردن گیرنده‌های اپیوئیدی کاپا مشکلات مذکور را برطرف خواهد کرد و حتی ممکن است به درمان وابستگی به مواد کمک کند. البته کشف داروهای ترک اعتیادی که بتوانند گیرنده‌های پروتئینی را مسدود کند، دشوار و پیچیده است. در همین راستا، دانشمندان برای انجام این کار به استفاده از فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی روی آورده‌اند.

یکی از مهم‌ترین مزایایی هوش مصنوعی، کسب حجم عظیمی از اطلاعات و داده‌ها است و با یادگیری می‌تواند الگوهای ترکیب داروها را تشخیص دهد. در نتیجه، دانشمندان و محققان با استفاده از هوش مصنوعی  که قابلیت جمع‌آوری اطلاعات جامع و کاملی از داده‌های شیمیایی را دارد، می‌توانند ترکیب‌های مختلفی را طراحی کرده تا داروهای جدیدی را کشف کنند. این کار می‌تواند زمان و هزینه‌های مرتبط با داروسازی را به شکل چشمگیری کاهش دهد.

مطلب مرتبط  محبوب‌‌ترین افزونه‌های گوگل کروم در سال 2022 معرفی شدند

در همین راستا، محققان یک الگوریتم جدید برای تولید ترکیباتی که ممکن است در مسدود کردن گیرنده‌های اپیوئیدی کاپا موثر واقع شوند را آموزش داده‌اند. پس از آموزش این ابزار، محققان توانسته‌اند چندین ترکیب جدید برای مسدود کردن گیرنده‌های پروتئینی را شناسایی کنند.

 منبع: livemint

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 4 / 5. تعداد نظرات : 2

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *