کولوکیشن چیست؟ ( هرآنچه لازم است در مورد Colocation بدانید!)
سرویس کولوکیشن یا کالوکیشن چیست؟ و هزینه آن چقدر است؟
آگوست 30, 2022
چرا باید از سرور vps با ip ثابت استفاده کرد؟
چرا باید از سرور vps با ip ثابت استفاده کرد؟
سپتامبر 3, 2022
انواع پسوندهای دامنه چه کاربردهایی دارند؟ (معرفی انواع دامنه)

انواع پسوندهای دامنه چه کاربردهایی دارند؟ (معرفی انواع دامنه)

معرفی انواع دامنه

هنگامی که می‌خواهید سایتی راه‌اندازی کنید، آن سایت باید نشانی داشته باشد که مثل هویت سایت است تا مخاطب شما بتواند سایت شما را پیدا کند. آدرس سایت یا همان URL متشکل از WWW، یک نام دامنه و یک TLD یا پسوند دامنه است که با نقطه از هم جدا می‌شوند. در این مقاله به معرفی انواع دامنه یا پسوندهای دامنه می‌پردازیم.

به طور کلی، برای اینکه سایت شما آدرس یا URL داشته باشد، در ابتدا باید دامنه‌ای به نام خود یا کسب‌وکارتان ثبت کنید. سپس، لازم است که با توجه به نوع کسب‌وکار خود TLD یا پسوند دامنه را انتخاب کنید. در واقع، آدرس سایت مثل آدرس فیزیکی است که هرچه ساده‌تر و سرراست‌تر باشه، مخاطب شما را راحت‌تر پیدا می‌کند و در ذهنش ماندگار می‌شوید.

از این رو، برای اینکه آدرس وبسایت شما هم در ذهن مخاطبتان بماند، باید هنگام ثبت دامنه به نام و پسوند دامنه خود به صورت کلی نگاه کنید و از خود بپرسید آیا آدرس مناسبی است یا نه؟

از کجا بفهمیم کدام پسوند دامنه مناسب سایتمان است؟

در انتهای آدرس وبسایت، حروفی وجود دارند که پس از یک نقطه قرار دارند (مانند com. و ir.) به این بخش از آدرس سایت، TLD یا پسوند دامنه می‌گویند که باید هنگام ثبت دامنه، این پسوند انتخاب شود.

پسوندهای دامنه انواع مختلفی دارند که قبل از ثبت دامنه باید آن‌ها را بشناسید و متناسب با نوع وبسایت یا کسب‌وکار خود، از بین آن‌ها یکی را انتخاب کنید. در معرفی انواع دامنه، متوجه می‌شوید که هر پسوند دامنه برای هدف خاصی استفاده می‌شود و برخی از آن‌ها مخصوص سازمان‌ها یا افراد خاصی است.

مطلب مرتبط  10 ایده بازاریابی هوشمند و آسان در فیسبوک

پسوند دامنه وب‌سایت، باعث می‌شود که اولین برداشت کلی از موضوع وبسایت در ذهن شما شکل بگیرد. به عبارت ساده‌تر، کاربران قبل از مشاهده وبسایت‌، با نگاه به پسوند دامنه، نوع و موضوع وب‌ سایتتان را تشخیص می‌دهند. برای مثال، پسوندهای دامنه news. و org. نوع وب‌سایت شما را مشخص می‌کنند که خبری یا دولتی هستند.

همانطور که در بالا اشاره کردیم، برای اینکه متوجه شوید کدام یک از انواع پسوند دامنه، URL شما را قوی و ماندگار در ذهن می‌کند، لازم است که ساختار کامل دامنه خود را بررسی کنید. در ادامه به معرفی انواع دامنه می‌پردازیم.

آدرس سایت یا همان URL متشکل از WWW، یک نام دامنه و یک TLD یا پسوند دامنه است که با نقطه از هم جدا می‌شوند.

انواع دامنه کدامند؟

انواع دامنه به انواع پسوندهای دامنه اشاره دارد که هر پسوند به موضوعی خاصی اشاره می‌کند. در ادامه به معروف‌ترین و محبوب‌ترین TLDها اشاره می‌کنیم.

com.: در معرفی انواع دامنه باید .com را به عنوان معروف‌ترین و پراستفاده‌ترین پسوند برای دامنه سایت‌ها معرفی کنیم. پسوند com مخفف Commercial به‌معنای تجاری است. البته به دلیل محبوب بودن این پسوند، بسیاری از سایت‌های غیرتجاری نیز ازش آن استفاده می‌کنند.

net.: مخفف واژه Network و به ‌معنی شبکه است که عموما توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی و شبکه‌ استفاده می‌شود.

org.: مخفف واژه Organizations و به ‌معنی سازمان ‌است. معمولا این پسوند در بین انواع پسوند دامنه، توسط مؤسسات و سازمان‌های غیرانتفاعی که فعالیت غیرتجاری یا حتی تجاری دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

info.: مخفف واژه Information و به‌ معنی اطلاعات است که در سایت‌هایی با موضوع اطلاع‌رسانی در هر موردی، استفاده می‌شود.

gov.: مخفف واژه Government و به‌ معنی دولت است. این پسوند مربوط به وب سایت نهادهای دولتی است.

مطلب مرتبط  دیتاسنتر چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

edu.: مخفف واژه Education و به‌ معنی دانش آموختن است که برای کسب‌وکارهای با موضوع آموزش استفاده می‌شود.

BIZ.: مخفف Business و به معنی تجارت است که مختص سایتهای تجاری به ویژه خدمات مربوط به‌ تجارت الکترونیکی است.

name.: این اولین نوع پسوندی است که خاص افراد (اشخاص حقیقی) ایجاد شده است. در حقیقت کلیه افرادی که به‌هر منظور شخصی می خواهند برای خودشان Website ایجاد کنند میتوانند از این پسوند استفاده کنند.

int.: مخفف واژه   Internationalو به معنی بین‌المللی است. به طور معمول، از این پسوند سازمان‌های بین‌المللی استفاده می‌کنند.

Travel.: این پسوند به معنی سفر است و معمولا شرکت‌ها و سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات مسافرتی از این پسوند استفاده می‌کنند.

ir.: مخفف iran و پسوند دامنه‌های ایرانی است.  ثبت این دامنه تنها توسط افرادی که رسما مقیم ایران هستند امکان‌پذیر است.

جمع‌بندی: معرفی انواع دامنه

برای راه‌اندازی سایت باید یک آدرس وب یا URL داشته باشید که شامل نام دامنه، پسوند دامنه و ساب‌دامین است. برای اینکه وبسایت شما در ذهن مخاطب بماند و اصولی باشد، باید هنگام ثبت دامنه باتوجه به نوع کسب‌وکار و کاربری سایت خود به پسوند دامنه نیز توجه کنید. از این رو در این مقاله به معرفی انواع دامنه پرداختیم.

برتینا از ثبت‌کننده‌های انواع دامنه‌های ایرانی و بین‌المللی است. برای ثبت دامنه خود می‌توانید وارد وبسایت برتینا شوید و در کمترین زمان و در صورت آزاد بودن نام دامنه مورد نظر خود، در کمترین زمان، ثبت دامنه‌تان را انجام دهید. 

تبلیغ در گوگل برتینا
The following two tabs change content below.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *