هاست فرانسه چیست؟
هاست فرانسه چیست و چه مزایایی دارد؟
می 21, 2023
پاسخ سوال «چگونه از هاست بکاپ بگیریم؟» در مجله برتینا
چگونه از هاست بکاپ بگیریم؟ ساده ترین راه بکاپ گرفتن از هاست
جولای 3, 2023
پاسخ به سوال پرتکرار «لوکال هاست چیست؟» در مجله برتینا

لوکال هاست چیست؛ بررسی کاربردهای Localhost

پاسخ به سوال پرتکرار «لوکال هاست چیست؟» در مجله برتینا

اگر به‌تازگی وارد حوزه فناوری شده‌اید یا طراح سایت و توسعه‌دهنده اپلیکیشن هستید، به احتمال بسیار قوی اصطلاح لوکال هاست به گوشتان رسیده است. برای بسیاری از تازه‌کاران در حوزه Tech، این سوال پیش می‌آید که لوکال هاست چیست و چه کاربردی دارد؟ به همین دلیل در ادامه این مقاله از برتینا سعی داریم مفهوم localhost را به زبان ساده بررسی کرده و به کاربردهای آن اشاره کنیم.

علاوه‌بر این، توضیح کاملی درباره نرم‌افزارهای نصب لوکال هاست و مزایای استفاده از آن را به شما ارائه خواهیم داد. با این توضیحات به‌سرعت با مفهوم localhost آشنا می‌شوید و به‌راحتی می‌توانید از آن در پروژه‌های خود استفاده کنید؛ پس به‌هیچ‌عنوان ادامه این مطلب کاربردی را از دست ندهید.

لوکال هاست چیست؟ تبدیل رایانه شخصی به میزبان محلی

برای پاسخ دادن به سوال «لوکال هاست چیست؟» به زبان ساده، می‌توان اینطور گفت Localhost به معنای «میزبان محلی» است و به کامپیوتر شخصی یا سیستم محلی اشاره دارد که پروژه توسعه و تست‌شده روی آن اجرا می‌شود. در بسیاری از کامپیوترها، لوکال هاست به آدرس IP 127.0.0.1 اشاره داشته و زمانی که یک کامپیوتر، این آدرس IP را پینگ می‌کند، در واقع با خود ارتباط برقرار خواهد کرد.

وقتی که برنامه‌ای را روی localhost اجرا می‌کنیم، به اصطلاح سرور وب به‌صورت محلی روی کامپیوتر شخصی ایجاد خواهد شد؛ این سرور محلی قادر است به درخواست‌ها پاسخ دهد و به همین دلیل، localhost به‌عنوان یک محیط توسعه و تست قوی برای سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها به شمار می‌آید. بسیاری از طراحان سایت و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن پیش از اقدام به خرید دامین، هاست و سرور، از فضای localhost برای بارگذاری اطلاعات سایت یا اپلیکیشن کمک می‌گیرند.

با این کار بدون نیاز به اینترنت و با سرعت بسیار بیشتر می‌توانید یک سایت را روی لوکال‌هاست بالا بیاورید یا اپلیکیشن راه‌اندازی کنید؛ در ادامه بعد از آزمون و خطا و رسیدن به نتیجه دلخواه، می‌توانید با انتخاب پلان مناسب، هاست یا سرور موردنظر را خریداری کرده و اطلاعات سایت یا برنامه را به آن انتقال دهید.

تبدیل رایانه شخصی به هاست یا سرور با استفاده از لوکال هاست

آشنایی با اصلی‌ترین کاربردهای لوکال هاست

با وجود ماهیت ساده لوکال‌هاست و اشاره‌ای که به کاربرد آن برای میزبانی وب و توسعه اپلیکیشن پیش از راه‌اندازی نهایی داشتیم، localhost کاربردهای متفاوتی دارد. آگاهی داشتن از این کاربردها برای توسعه‌دهندگان وب و اپلیکیشن و مدیران شبکه ضروری است؛ به همین دلیل در ادامه می‌گوییم که کاربردهای اصلی لوکال هاست چیست و هر کدام از آن‌ها را به‌طورکامل توضیح می‌دهیم.

تست برنامه یا وب اپلیکیشن؛ یکی از کاربردهای اصلی Localhost

یکی از کاربردهای اصلی لوکال هاست، استفاده از آن برای طراحی وبسایت و برنامه‌ها توسط توسعه‌دهندگان است. هنگام ساخت یک وب اپلیکیشن یا هر برنامه‌ای که به اتصال اینترنت نیاز دارد، لینک دادن آن به آدرس localhost بهترین راهکار برای توسعه‌دهندگان وب یا برنامه‌ها محسوب می‌شود. با این حساب، ما می‌توانیم فایل‌های برنامه لازم را روی لوکال هاست آپلود کنیم و عملکرد آن را از جنبه‌های مختلف پیش از اجرای نسخه نهایی روی سرور واقعی که برای مخاطبان بیشتر قابل‌دسترسی است، موردبررسی قرار دهیم.

مطلب مرتبط  آموزش نصب پرستاشاپ روی هاست (گام به گام)

در واقع با استفاده از localhost سیستم‌عامل کامپیوتر شخصی به صورت وب‌سرور عمل کرده و بدون نیاز به خرید سرور یا هاست لینوکس و سایر سیستم‌عامل‌ها، از این فضا استفاده می‌کند. با استفاده از این فضای ایجادشده توسعه‌دهندگان می‌توانند پیش از راه‌اندازی نسخه نهایی‌نشده وبسایت یا اپلیکیشن، فایل‌ها و اطلاعات مربوط به آن‌ها را روی localhost ذخیره کرده و عملکرد آن را از جنبه‌های مختلف موردبررسی قرار دهند.

مسدودسازی دسترسی به سایت؛ جلوگیری از ورود مرورگر به وبسایت‌های مخرب

علاوه‌بر این که با استفاده از لوکال هاست از خرید سرور اختصاصی یا مجازی، پیش از راه‌اندازی نسخه نهایی وبسایت یا اپلیکیشن بی‌نیاز می‌شوید، می‌خواهیم به ترفند جالب دیگر این قابلیت اشاره کنیم. با استفاده از localhost می‌توانید دسترسی به برخی از سایت‌ها را مسدود کنید. این قابلیت برای جلوگیری از ورود مرورگر شما به سایت‌های مضر و حاوی ویروس بسیار کاربردی است.

برای درک بهتر این موضوع باید بدانید که هر دامنه‌ای در فضای اینترنت یک آدرس IP اختصاصی دارد؛ با وارد کردن نام دامنه، DNS آدرس IP مخصوص آن دامنه را جستجو کرده و فرامی‌خواند تا در نهایت، محتوای وبسایت بارگذاری و نمایش داده شود. رایانه با ذخیره یک فایل میزبان (host file) بارگذاری محتوای سایت را بهبود می‌بخشد. با وارد کردن دامنه وبسایت در فایل هاست و تغییر دادن آدرس IP به 127.0.0.1، سایتی که قصد مسدودسازی آن را دارید، به جای آدرس اصلی به لوکال‌هاست هدایت می‌شود. یکی از کاربردهای این مورد مسدود کردن دسترسی به برخی از سایت‌های مشخص در یک شرکت توسط مسئول IT آن است. فایل‌های هاست از پیش ساخته‌شده بسیاری به‌صورت آنلاین در دسترس هستند؛ به همین دلیل ادمین‌ها نیازی به تهیه لیست از ابتدا ندارند.

مسدود کردن دسترسی به سایت و هدایت به لوکال هاست با تغییر IP به 127.0.0.1

تست سرعت؛ اطمینان از عملکرد صحیح برنامه‌ها و تجهیزات

مدیران شبکه در یک مجموعه وظایف مختلفی دارند؛ آن‌ها علاوه‌بر این که با استفاده از کنترل پنل دایرکت ادمین امکانات یک وبسایت مانند: ایمیل‌ها، بانک‌های اطلاعاتی، پورت FTP، آمار و سایر موارد را مدیریت می‌کنند، باید از عملکرد صحیح تجهیزات و پروتکل‌های TCP/IP نیز اطمینان داشته باشند. برای این کار می‌توانند از طریق ارسال درخواست پینگ به لوکال برای تست اتصال اقدام کنند.

مدیر شبکه باید درخواستی را به لوکال هاست ارسال کند و با بررسی این درخواست، عملکرد صحیح نرم‌افزار و سخت‌افزار سیستم را موردارزیابی قرار دهد. با بررسی مدت زمان انتقال داده در این درخواست‌ها می‌توان درباره سرعت اجرای یک سیستم تصمیم‌گیری کرده و در صورت نیاز، فورا مشکلات مربوطه را رفع کند.

آموزش نصب و معرفی بهترین نرم‌ افزار لوکال هاست

بسیاری از افراد می‌پرسند که چگونه وارد لوکال هاست شویم یا برای دانلود لوکال هاست دنبال راهکار می‌گردند. برای نصب لوکال هاست، ابتدا باید سرویس‌های مربوط به آن را در ویندوز فعال کنید. برای این کار باید وارد Control Panel شوید و از قسمت Programs and Features، روی Turn Windows Features on or off بزنید. در ادامه در پنجره‌ای که باز می‌شود، Internet Information Service را انتخاب کنید و برای ثبت، روی دکمه OK ضربه بزنید. با این کار فرایند نصب آغاز شده و در پایان، پیغامی برای ری‌استارت کردن سیستم و اجرای سرویس موردنظر نشان داده می‌‌شود. بعد از اتمام این فرایند می‌توان با وارد کردن آدرس http://localhost/ یا آدرس IP 127.0.0.1 در مرورگر سیستم خود، می‌توانید به هاست محلی دسترسی داشته باشید.

مطلب مرتبط  چگونگی ساخت دیتاسنتر

تفاوتی ندارد که قصد خرید دامنه از ایرنیک یا سایر شرکت‌های ثبت دامنه را دارید؛ به‌طورکلی می‌توانید پیش از هرگونه اقدام برای خرید دامنه، هاست یا سرور در راه‌اندازی یک سایت، از لوکال هاست استفاده کنید. برای ایجاد پایگاه داده و ذخیره‌سازی فایل‌ها در localhost به برخی از نرم‌افزارها به‌عنوان واسطه نیاز دارید. در زیر به چند مورد از بهترین ابزارهای راه‌اندازی لوکال هاست وردپرس اشاره می‌کنیم.

بهترین نرم افزارهای راه‌اندازی Localhost

یکی از نرم‌افزارهای محبوب برای استفاده از localhost و ایجاد محیط توسعه محلی WAMP است که به Windows, Apache, MySQL, PHP اشاره دارد. WAMP یک بسته نرم‌افزاری است که شامل سرور وب Apache، پایگاه داده MySQL و زبان برنامه‌نویسی PHP می‌شود. این بسته نرم‌افزاری قابلیت نصب و پیکربندی آسان را دارد و به‌عنوان یک محیط توسعه محلی کامل و قدرتمند استفاده می‌شود.

در ضمن، برخی از نرم‌افزارهای دیگر مانند XAMPP و MAMP نیز معروف‌اند که بر پایه نظیرهای دیگری از سرور وب و زبان‌های برنامه‌نویسی ساخته شده‌اند. کلیه این نرم‌افزارها، پیش‌نیازهای لازم برای راه‌اندازی و تفسیر کدها به زبان‌های برنامه‌نویسی گوناگون را فراهم می‌کنند. با استفاده از لوکال هاست وردپرس به‌راحتی می‌توان هر وب‌سایتی را روی لوکال هاست به کمک سیستم مدیریت محتوای وردپرس اجرا کرد.

نرم‌افزار WAMP و MAMP؛ دو نرم افزار لوکال هاست قوی

مزایای استفاده از لوکال هاست چیست؟

افرادی که می‌دانند دامنه چیست و چه کاربرد مهمی برای راه‌اندازی وبسایت‌ها دارد، قطعا از مزایای لوکال هاست و افزودن دامنه به لوکال هاست پیش از خرید دامنه، هاست و سرور اصلی نیز آگاهی دارند. نصب لوکال هاست و استفاده از آن برای توسعه وبسایت و اپلیکیشن و سایر موارد، مزایای بسیاری به همراه دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • راحتی و سرعت: با استفاده از localhost می‌توانید پروژه های خود را بدون نیاز به ارتباط اینترنتی توسعه دهید و تغییرات را به صورت محلی اعمال کنید. این کار باعث سرعت بالا و افزایش بهره‌وری در فرآیند توسعه می‌شود.
  • آزمون و اشکال زدایی: با استفاده از localhost، می‌توانید صفحات و عملکردهای سایت را به صورت محلی آزمون کرده و خطاها را اشکال‌زدایی کنید. این آزمون و اشکال‌زدایی بدون تاثیر روی سایت اصلی که روی سرویس‌دهنده میزبانی شده است، انجام می‌شود.
  • امنیت: با استفاده از localhost، شما می‌توانید برنامه خود را در محیط محلی تست کرده و از تهدیدات امنیتی در محیط آنلاین محافظت کنید.
مطلب مرتبط  آموزش انتقال هاست به هاست دیگر (آموزش تصویری)

علاوه‌بر این موارد، لوکال هاست رایگان و بدون هزینه است و همه افراد به‌راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند. همچنین استفاده از لوکال هاست برای پروژه‌های دانشگاهی و راه‌اندازی اولین پروژه‌ها بهترین انتخاب است.

توسعه وب و اپلیکیشن به صورت آفلاین؛ مزیت نصب لوکال هاست

روش نصب وردپرس روی لوکال هاست چگونه است؟

برای نصب وردپرس روی لوکال هاست، ابتدا باید آخرین ورژن یکی از نرم‌افزارها مانند Xampp را دانلود کنید که نیازی به نصب php و MySQL نداشته باشید. در انتخاب نرم‌افزار باید به نوع سیستم‌عامل کامپیوتر دقت کنید. بعد از نصب و راه‌اندازی برنامه Xampp، باید وارد سایت رسمی وردپرس شوید و آخرین نسخه وردپرس را بردارید. در ادامه باید یک پایگاه داده وردپرسی را در این نرم‌افزار ایجاد کرده و نسبت به نصب آن روی سیستم اقدام کنید؛ البته توضیح کامل ورود به وردپرس در لوکال هاست و بررسی روش نصب قالب وردپرس روی لوکال هاست در این مقاله نمی‌گنجد و باید در مقاله‌ای جداگانه به بررسی این موضوع بپردازیم.

نصب وردپرس روی لوکال هاست با استفاده از نرم‌افزار Xampp

با استفاده از بهترین لوکال هاست برای انجام پروژ‌ه‌ها حرفه‌ای عمل کنید

در این مطلب توضیح دادیم که لوکال هاست چیست، چه کاربردهایی دارد و همچنین مراحل نصب لوکال هاست را بررسی کردیم. استفاده از localhost به‌عنوان محیط توسعه و تست برای سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها، یک راه‌حل کارآمد و عملی است. این محیط محلی این امکان را به شما می‌دهد تا بدون نیاز به اتصال اینترنتی و بدون تاثیر روی سرویس‌دهنده میزبانی، پروژه خود را توسعه داده و آزمون کنید. با استفاده از نرم‌افزارهای مرتبط مانند WAMP، می‌توان به‌راحتی یک محیط توسعه محلی کامل را راه‌اندازی کرد.

استفاده از localhost در کنار مفاهیمی مانند دامنه، هاست و میزبانی وب، به شما این امکان را می‌دهد تا بهترین عملکرد و کیفیت را در توسعه و آزمون پروژه خود تجربه کنید. اگر همچنان ابهامی درباره پاسخ سوال «localhost چیست» در ذهن شما وجود دارد یا سوالی درباره این موضوع دارید، در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید تا کارشناسان برتینا در سریع‌ترین زمان به شما پاسخ دهند.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 3

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *