با هک دو دیتاسنتر بزرگ در آسیا، هکر‌ها اطلاعات چند شرکت مهم را فاش کردند
با هک دو دیتاسنتر بزرگ در آسیا، هکر‌ها اطلاعات چند شرکت مهم را فاش کردند
فوریه 22, 2023
رونمایی اسنپ چت از یک چت بات مبتنی بر ChatGPT
رونمایی اسنپ چت از یک چت بات مبتنی بر ChatGPT
فوریه 28, 2023
متا از هوش مصنوعی LLaMA رونمایی کرد

متا از هوش مصنوعی LLaMA رونمایی کرد

متا از هوش مصنوعی LLaMA رونمایی کرد

در چند ماه اخیر، سر تیتر بیشتر خبر‌های فناوری در مورد هوش مصنوعی از جمله Chat GPT شرکت Open AI بوده که به موضوعات مختلفی در پیرامون آن‌ها پرداخته شده است. پس از معرفی چت بات مذکور، سایر شرکت‌های فناوری هم یکی پس از دیگری از محصولات و فناوری‌های توسعه خود با هوش مصنوعی رونمایی کردند که یکی از جدیدترین موارد، هوش مصنوعی LLaMA شرکت متا است.

هوش مصنوعی جدید شرکت متا مانند ChatGPT یا هوش مصنوعی اضافه شده به موتور جستجوی بینگ نیست و تفاوت‌هایی با آن‌ها دارد. به بیانی دیگر، ابزار LLaMA سیستمی نیست که بتوان از آن سوال پرسید و بیشتر برای موارد تحقیقاتی طراحی شده است. متا می‌گوید که این ابزار را به‌ امید دموکراسی‌سازی دسترسی در زمینه هوش مصنوعی به اشتراک گذاشته است. به بیانی دیگر، این ابزار به منظور حل مشکلات و چالش‌های هوش مصنوعی به متخصصان کمک می‌کند.

هوش مصنوعی LLaMA یک سیستم چهارگانه با اندازه‌های مختلف است که با مجوز غیر تجاری متمرکز در موارد تحقیقاتی برای گروه‌هایی مانند دانشگاه‌ها، سازمان‌های غیردولتی و آزمایشگاه‌های صنعتی منتشر شده است.

متا در مورد این ابزار در پست وبلاگی خود نوشت:

ما معتقدیم که کل جامعه هوش مصنوعی اعم از محققان دانشگاهی، جامعه مدنی، سیاست‌گذاران و صنعتگران این حوزه با یکدیگر همکاری کنند تا دستورالعمل‌های واضح و روشنی را برای فناوری‌های هوش مصنوعی ایجاد کنند.

متا مدعی است که LLaMA ۱۳B که نسخه کوچکتر هوش مصنوعی این شرکت است، در بسیاری از پارامتر‌ها و معیار‌ها عملکرد بهتری نسبت GPT-۳ OpenAI دارد. هوش مصنوعی LLaMA ۱۳B پس از آموزش دیدن می‌تواند روی یک واحد پردازش گرافیکی انویدیا مدل Tesla V۱۰۰ اجرا شود.

مطلب مرتبط  جداسازی دوقلوهای بهم چسبیده با فناوری واقعیت مجازی

متا در حالی از این ابزار رونمایی کرده که قبلاً نیز فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را معرفی کرده بود که البته هیچگاه استقبال خوبی از آن‌ها به عمل نیامد. به عنوان مثال، متا Galactica را که برای نوشتن مقالات عملی طراحی کرده بود، تنها سه روز پس از معرفی به دلیل اشتباهات و ایراد‌های علمی که داشت از دسترس خارج شد.

به گفته مارک زاکربرگ، LLaMA در تولید متن، گفتگو، خلاصه کردن مطالب نوشته شده و کار‌های پیچیده‌تری مانند حل قضایایی ریاضی یا پیش‌بینی ساختار‌های پروتئینی بسیار‌امیدوار‌کننده ظاهر شده است.

 منبع: Theverge

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 3 / 5. تعداد نظرات : 2

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *