برنامه هواشناسی Dark sky اپل به پایان راه خود رسید
برنامه هواشناسی Dark sky اپل به پایان راه خود رسید
ژانویه 2, 2023
مایکروسافت از هفته آینده به پشتیبانی از ویندوز 7 و 8 پایان می‌دهد
مایکروسافت از هفته آینده به پشتیبانی از ویندوز 7 و 8 پایان می‌دهد
ژانویه 4, 2023
این هوش مصنوعی می‌تواند آثار سونامی را پیش‌بینی کند

این هوش مصنوعی می‌تواند آثار سونامی را پیش‌بینی کند

این هوش مصنوعی می‌تواند آثار سونامی را پیش‌بینی کند

سونامی یکی از خطرناک‌ترین پدیده‌های طبیعت است که هر چند وقت یکبار گیربان‌گیر کشور ژاپن می‌شود. در واقع ژاپن هیچگاه از سونامی در امان نبوده و همواره از این بلای طبیعی متضرر شده است. حالا محققان و دانشمندان ژاپنی هوش مصنوعی را توسعه داده‌اند که می‌تواند آثار سونامی را در کمتر از یک ثانیه پیش‌بینی کرده تا هزار نفر بتوانند جان خود را نجات دهند.

سیستم جدید ژاپنی‌ها برای پیش‌بینی آثار ناشی از سونامی توسط پژوهشگران آزمایشگاه علمی RIKEN و با بهره‌گیری از فناوری یادگیری ماشین توسعه یافته است. پژوهشگر ارشد پروژه مذکور مدعی است که این مدل برخلاف سایر روش‌های مرسوم، پیش‌بینی آثار سونامی را در سریع‌ترین زمان ممکن و در یک ثانیه ارائه می‌دهد.

وی می‌گوید روش‌های مرسوم که در حال حاضر از آن‌ها استفاده می‌شود، نتایج را پس از 30 دقیقه ارائه می‌دهند. این پژوهشگر ارشد معتقد است که استفاده از سیستم‌های هشدار اولیه سریع از درجه اهمیت بالایی برخوردار هستند.

بر اساس گزارش‌ها، این هوش مصنوعی با بهره‌گیری از فناوری یادگیری ماشین و با بیش از  3000 سونامی طراحی شده است. افزون بر این، سیستم مذکور در 480 سناریوی مختلف و با داده‌های موجود از سه سونامی واقعی آزمایش شده است. پژوهشگران این پروژه مدعی هستند که هوش مصنوعی مذکور تنها با یک درصد از قدرت محاسباتی روش‌های امروزی، نتایج و پیش‌بینی‌ خرابی‌های ناشی از سونامی را ارائه می‌کند.

حتی گفته شده که با گسترش این سیستم می‌توان از آن برای تمامی پدیده‌های طبیعی مانند سیل، طوفان و زلزله استفاده کرد. در همین راستا، پژوهشگران روی سیستم پیش‌بینی خرابی‌های ناشی از طوفان کار می‌کنند.

مطلب مرتبط  اینستاگرام در اروپا نقره داغ شد؛ جریمه 402 میلیون دلاری به دلیل نقض قوانین

البته ناگفته نماند که سیستم مذکور فعلا برای سونامی‌هایی که ارتفاع آن‌ها به بیش از 1.5 متر می‌رسد کاربرد دارد. از این رو، پژوهشگران  RIKEN تلاش می‌کنند این هوش مصنوعی را برای سونامی‌های کوچک‌تر هم بهینه کنند.

منبع: pcjow

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات : 0

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *