بازاریابی دیجیتال، شبکه پیچیده ای از اصول، استراتژی ها، ابزارها و فناوری های بازاریابی است که تسلط بر آنها به زمان نیاز دارد. جای تعجب نیست، وقتی می خواهید از برخی اصطلاحات بازاریابی سر در آورید، ممکن است دچار سردرگمی شوید. ریتارگتینگ و ریمارکتینگ نیز جز این اصطلاحات هستند.
Retargeting و Remarketing دو واژه ای هستند که اغلب فروشندگان آن ها را شنیده و گاها به جای یکدیگر استفاده می كنند. اگرچه ممکن است شباهت هایی داشته باشند، اما مفاهیم مختلفی هستند و به طرق مختلف نیز اعمال می شوند. هر دو این اصطلاحات، روش موثری برای جذب مجدد مشتری هایی هستند که قبلاً به نام تجاری شما علاقه نشان داده اند.
حال بیایید هدف گذاری مجدد و بازاریابی مجدد را مقایسه کرده و به تعاریف هر دو نگاهی کنیم تا ببینیم کدام یک برای برند شما مناسب است.
هدف گذاری مجدد و بازاریابی مجدد، هر دو به عنوان روش های اصلی دیجیتال مارکتینگ، به پشتیبانی از یک برنامه کامل بازاریابی در چرخه حیات مشتری کمک می کند. آن ها هرکدام برند شما را در مقابل مخاطبان بالقوه قرار داده و منجر به هدایت مشتری به سمت خرید از شما می شوند.
اما نگاهی به تعاریف کامل این دو مفهوم، قطعا ما را بیشتر با تفاوت ها و شباهت های آن ها آشنا خواهد کرد.
ریتارگتینگ یا هدف گذاری مجدد، فرآیند شناسایی افرادی است که اقداماتی را بصورت آنلاین انجام داده اند (مثلاً از وب سایت یا شبکه های اجتماعی شما بازدید کرده اند) تا آنها را با تبلیغات دیجیتال هدف قرار دهید. ریتارگتینگ، تبلیغات آنلاین یا نمایش داده شده را براساس رفتارهای گذشته کاربر یا تعامل با سایت شما مانند صفحات بازدید شده یا زمان سپری شده در سایت، به آن ها نشان می دهد.
اگر قبلاً از وب سایتی بازدید کرده اید و بعداً هنگام بازدید از وب سایت دیگری یا گشتن در فیس بوک، آگهی تبلیغاتی برای آن برند را مشاهده کنید، شما یکی از اهداف ریتارگتینگ بوده اید.
ریتارگتینگ با افزودن یک قطعه کذ به وب سایت یک برند کار می کند. این کد اطلاعات مربوط به افرادی که از وب سایت بازدید می کنند و آنچه در سایت انجام می دهند را ضبط می کند. این داده ها برای ایجاد مخاطب براساس این تعاملات استفاده شده و مخاطبان را از طریق تبلیغات Google Display یا شبکه های اجتماعی هدف قرار می دهد.
طبق مطالعه ReTargeter ، تنها 2٪ از بازدیدکنندگان وب سایت در اولین بازدید خود، به مشتری تبدیل می شوند. راه حل های ریتارگتینگ، تبلیغ کنندگان را قادر می سازد مخاطبان را به یک وب سایت برگردانند تا احتمال تبدیل آنها بیشتر باشد. این نرخ تبدیل حتی تا 50 الی 60 درصد می تواند افزایش یابد.
ریمارکتینگ یا بازاریابی مجدد به فرآیند ارتباط با مشتریان فعلی یا مشتریان قبلی و جذب مجدد آنها براساس خریدها یا اقدامات قبلی آنها اشاره دارد. بازاریابی مجدد معمولاً از ایمیل برای برقراری ارتباط مجدد با مخاطبان استفاده می کند. داشتن لیست ایمیل مشتری ها برای بازاریابی مجدد لازم است، در حالی که برای ریتارگتینگ مورد نیاز نیست.
تعاریف ریمارکتینگ و ریتارگتینگ می تواند کمی گیج کننده باشد، زیرا ریمارکتینگ بعضاً به عنوان اصطلاح گسترده ای استفاده می شود که شامل تاکتیک های بازاریابی مجدد و هدف گذاری مجدد است. به عنوان مثال، گوگل از ابزار تبلیغات هدفمندسازی مجدد خود به عنوان Google Remarketing Tools یاد می کند. اما غالباً، از ریمارکتینگ به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی نگهداری بزرگتر استفاده می شود.
نمونه های ریمارکتینگ شامل ارسال ایمیل هایی است که:
ریمارکتینگ مانند ریتارگتینگ، روشی موثر برای هدایت و تبدیل مخاطبان است. طبق گزارش eMarketer 81٪ از مشتریان تا حدودی به خرید بیشتر در اثر دریافت این ایمیل ها اشتیاق نشان داده اند. بر اساس آمار Campain Monitor نیز، ریمارکتینگ تا 760% می تواند باعث افزایش درآمد شود.
هنگام مقایسه ریتارگتینگ و ریمارکتینگ، به یاد داشته باشید که هر دو هدف یکسانی دارند: مخاطبانی را که قبلاً به برند شما علاقه نشان داده اند، دوباره جذب و به مشتری تبدیل کنید.
تفاوت آن ها در استراتژی های بازاریابی این است که از آن ها به طرق مختلف، برای جذب مجدد مخاطبان استفاده می شود. Retargeting از تبلیغات برای جلب توجه افرادی که از وب سایت یا اکانت های شما کرده اند و Remarketing از ایمیل برای رسیدن به مشتریان فعلی یا مشتریان قبلی استفاده می کند.
خوب کدام یک برای شما مناسب است؟ این به انواع تقسیم بازار که استفاده می کنید و اهدافی که دارید بستگی دارد.
اگر:
بهتر است ریتارکتینگ را امتحان کنید.
اگر:
ریمارکتینگ مناسب شماست.
هم چنین شما می توانید از هر دو استراتژی به طور همزمان استفاده کنید تا نتایج خود را به حداکثر رسانده و حتی مشتریان و مخاطبان علاقه مندتری را به سمت خرید از خود سوق دهید.
در کل به یاد داشته باشید که شما با استفاده از ریتارگتینگ، ریمارکتینگ یا هر دو از چرخه زندگی مشتری خود پشتیبانی خواهید کرد.
این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
امتیاز 3 / 5. تعداد نظرات : 2
اولین نظر را شما ثبت کنید!