کد مخرب CryptoPHP Backdoor چیست؟
اکتبر 27, 2018
پایگاه داده
اصول امنیت پایگاه داده و دیتابیس
دسامبر 1, 2018
جلوگیری از SQL injection

معرفی SQL injection و راه های مقابله با آن

SQL injection چیست؟

SQL injection یا تزریق به پایگاه داده یکی از مباحث مهمی است که برنامه نویسان و توسعه دهندگان وب سایت به منظور امنیت بیشتر و جلوگیری از خطرات احتمالی می بایست به خوبی با آن آشنا باشند. SQL injection در حقیقت یکی از انواع حملات به صفحات وب سایت است که هکرها از طریق آن می توانند به اطلاعات ارزشمند و مهم وب سایت شما یعنی بانک اطلاعاتی دست یابند. تزریق دستورات مخرب بر روی پایگاه داده می تواند خطرات و هزینه های زیادی به بار بیاورد. اطلاعاتی که ممکن است بخش زیادی از سرمایه ی یک شرکت محسوب شوند.

امروزه هکرها بر مبنای اطلاعات و مهارت هایی که در اختیار دارند قادر به ایجاد عوامل مخرب و ضررهای زیادی برای وب سایت های مختلف هستند. این افراد می توانند توسط SQL injection اقدام به اجرا کردن دستورات تخریب گر بر روی دیتابیس یک سایت کنند تا بتوانند نقض های امنیتی شدیدی ایجاد کنند. یک حمله ی SQL injection چنانچه با موفقیت اجرا شود می تواند موجب افشای اطلاعات و داده های بسیار زیاد و ارزشمند یک وب سایت شود. این اطلاعات ارزشمند می تواند داده هایی نظیر رمزهای عبور، درگاه های بانکی و داده های کاربران و اعضای وب سایت باشد یا اینکه می تواند پارامترهای مخرب دیگری نظیر حذف داده ها یا برهم ریختن نظم و انسجام آنها را انجام دهند.

چگونگی عملکرد و اجرای SQL injection در وب سایت

شیوه ی کار SQL injection یا تزریق دیتابیس به این صورت است که فرد مهاجم یا هکر در فرم های تعبیه شده بر روی وب سایت و در فیلدهایی که به جمع آوری اطلاعات کاربران می پردازد اقدام به ورود کدهای مخرب SQL می کند. پس از ورود اطلاعات توسط کاربر در این فرم ها ، کدهای مخرب عمل می کنند و به جای اجرای SQL اصلی، کدهای مخربی که مهاجمین وارد کرده اند اجرا می شوند.

مطلب مرتبط  تفاوت SSL و TLS چیست؟ از کدام باید استفاده کرد؟

روش SQL injection به شیوه های مختلف بر روی سایت ها اجرا می شود و به نوع سرویس هاست و پایگاه داده ی تعبیه شده بر روی وب سایت بستگی دارد. چرا که به طور عمده برخی از بانک های اطلاعاتی حساسیت هایی بر روی کاراکترهای خاص دارند که هکرها با شناسایی این مساله می توانند اقدام به تولید و ورود آنها به بخش های مختلف وب سایت کنند.

راه های مقابله با SQL injection

1 – بدون شک با توجه به تعریف و چگونگی عملکرد تزریق کد به بانک های اطلاعاتی، بهترین شیوه ی مقابله با حملات و نفوذهای SQL injection بررسی دائمی ورودی ها و سنجش دقیق این اطلاعات وارد شده قبل از ارسال آنها به پایگاه داده ی وب سایت است. این اطلاعات در قالب کدهای مختلف به پایگاه های داده در قالب یک پرس و جو یا Query ارسال می شوند. Query در بانک های اطلاعاتی زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که قصد حذف، درج یا ویرایش برخی از اطلاعات موجود در پایگاه داده ی خود داریم. Queryها یا زبان پرس و جو به دلیل ساختار آسانی که دارند به زبان انسان ها بسیار شبیه هستند و وظیفه دارند تا خدمات مختلفی را به کاربران و برنامه نویسان بانک های اطلاعاتی ارائه دهند. بنابراین به منظور مقابله ی موثر با SQL injection می توانید در برابر ورودی فرم های موجود در وب سایت خود از شیوه هایی استفاده کنید که از ورود کاراکترها یا کدهای غیرمجاز جلوگیری کند و آنها را به طور دقیق شناسایی کند.

2 – به منظور مقابله با SQL injection می توانید دسترسی های مختلفی به کاربران پایگاه داده ی خود بدهید. با این شیوه می توانید تا محدوده ی زیادی از حملات SQL injection، تخریب ها و تزریق کدها به پایگاه داده ی خود جلوگیری کنید.

مطلب مرتبط  بدافزار چیست و چگونه از سایت وردپرسی در برابر آن محافظت کرد؟

3 – افزایش امنیت پرس و جوها در هنگام ارسال به پایگاه داده با استفاده از شیوه های خلاقانه و زیادی که می توان از آنها استفاده کرد، سوء استفاده و هجوم کاربران را با اختلال مواجه می کند. بدین منظور می توانید به اصطلاح از Queryهای پارامتر شده استفاده کنید. بدین معنی که در ابتدا پیش بینی های لازم از پرس و جوهای مورد نیاز انجام شود و این کدها به پایگاه داده ارسال شوند اما بدون متغیر تا در شرایط مورد نیاز تنها اقدام به ارائه ی متغیر ورودی به آنها کرد. این مساله موجب ارسال جداگانه ی متغیرها می شود و درنتیجه امنیت، سرعت و کارایی وب سایت و پایگاه داده ی شما را نیز افزایش خواهد داد. این شیوه موجب می شود تا در صورت حملات احتمالی هکرها تنها به متغیرها دسترسی داشته باشند و کدهای موجود از دسترسی آنها خارج گردد.

4 – علامتگذاری یا به نوعی دستکاری داده های ورودی کاربر شیوه ای است که به بانک اطلاعاتی هشدار می دهد که داده های وارد شده از طریق کاربر هستند تا در صورت نیاز عکس العمل های لازم در برابر آن صورت بگیرد.

5 – مهندسی دقیق تری بر روی پیام های خطایی که تولید می کنید داشته باشید. این اطلاعات و پیام ها این کمک و هشدار را به هکر یا مهاجم می دهد که از ورود اعداد یا کاراکترهای خاص در قسمت های مختلف خودداری کنند.

6 – افزایش امنیت وب سایت و پایگاه داده همواره یکی از موضوعات مورد توجه و مهمی است که کاربران و مدیران وب سایت ها سرمایه گذاری های زیادی بر روی آنها انجام می دهند. این مساله علاوه بر اینکه موجب اعتماد، برندسازی و بهینه سازی بالاتر شما خواهد شد، در برابر عوامل مخربی نظیر SQL injection در پایگاه های داده نیز مقاومت بیشتری می کنند.

مطلب مرتبط  نحوه فعال کردن HTTPS بر روی سرور

در مورد بانک های اطلاعاتی نکات زیادی وجود دارند که می توانند امنیت بیشتر آنها در برابر حملات مختلف را موجب شوند.

مقابله با SQL injection در برابر افزایش امنیت دیتابیس

– به روزرسانی نسخه های بانک اطلاعاتی می تواند روند بهتری در برابر جلوگیری از مشکلات امنیتی دیتابیس شما ایجاد کند بنابراین توصیه ی ما این است که همواره برنامه ی پایگاه داده ی خود را مطابق با آخرین نسخه آپدیت کنید.

– غیرفعال کردن نمایش خطاهای پایگاه داده به کاربر می تواند پایگاه داده و وب سایت شما در برابر هکرها یا مهاجمین احتمالی را امن تر نگه دارد. بدین ترتیب پس از اتمام نوشتن کدهایSQL این ویژگی را غیرفعال کنید.

– امنیت بیشتر پایگاه داده نیازمند ارائه ی پارامترهای قوی تر برای اطلاعات مهم تری نظیر رمزهای عبور است. بدین ترتیب استراتژی های محکم تری برای ذخیره سازی آنها در پایگاه داده اعمال کنید تا در صورت حمله های احتمالی نیز با مشکل مواجه نشوید. در این شرایط هکرها با دردسر بیشتری قادر به رمزگشایی اطلاعات مهم شما خواهند بود و در شرایطی هم ممکن است به این اطلاعات نرسند.

 

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 4.6 / 5. تعداد نظرات : 5

اولین نظر را شما ثبت کنید!

The following two tabs change content below.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *