متصل کردن دو دامنه به یک وبسایت
متصل کردن دو دامنه به یک وبسایت از طریق ادان دامین
آوریل 18, 2023
۸ روش برای افزایش ترافیک سایت (به همراه معرفی سریع‌ترین روش)
آوریل 25, 2023

تفاوت SSL و TLS چیست؟ از کدام باید استفاده کرد؟

تفاوت SSL و TLS چیست؟ از کدام باید استفاده کرد؟

در دنیای امروز، ارتباطات امن و رمزگذاری شده در شبکه‌های اینترنتی و تبادل اطلاعات بین کاربران و سرویس‌های وب بسیار حائز اهمیت است. برای این منظور، پروتکل‌هایی برای امنیت این ارتباطات توسعه داده شده‌اند که دو پروتکل SSL و TLS به عنوان دو پروتکل امنیتی اصلی شناخته شده‌اند. در این مقاله، بررسی می‌کنیم که تفاوت SSL و TLS چیست.

SSL چیست؟

SSL یا Secure Sockets Layer یک پروتکل امنیتی برای ارتباطات شبکه است که ابتدا در سال ۱۹۹۵ توسط شرکت Netscape ابداع شد. هدف اصلی SSL ایجاد ارتباط امن و رمزگذاری شده بین دو سیستم یا دو نرم‌افزار روی اینترنت بود.

این پروتکل امنیتی از الگوریتم‌های رمزنگاری قوی برای رمزگذاری اطلاعات استفاده می‌کند و از میانبرهای امنیتی مانند تایید اعتبار SSL و تعیین هویت SSL نیز بهره می‌برد. همچنین،SSL  از یک پروتکل handshake پیشرفته برای برقراری ارتباط امن بین دو سیستم استفاده می‌کند.

SSL ابتدا به عنوان پروتکل امنیتی برای مرورگر وب Netscape Navigator مورد استفاده قرار گرفت. اما به دلیل اهمیت امنیت در شبکه‌های اینترنتی، به سرعت توسعه یافت و در سایر برنامه‌های کاربردی نیز مورد استفاده قرار گرفت.

از SSL به عنوان پروتکل امنیتی برای ارتباطات اینترنتی در دهه‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ استفاده می‌شد. اما با گذشت زمان و باتوجه به نیاز امنیت بیشتر در شبکه‌های اینترنتی، پروتکل TLS به عنوان جایگزین بهتر برای SSL توسعه داده شد.

TLS چیست؟

TLS یا Transport Layer Security به عنوان یک پروتکل امنیتی برای ارتباطات شبکه بعدی SSL ارائه شد. TLS نیز با هدف ایجاد ارتباط امن و رمزگذاری شده بین دو سیستم یا دو نرم‌افزار روی اینترنت، توسعه داده شد؛ بطوریکه می‌توان گفت این پروتکل امنیتی، نسخه بهبود یافته و به‌روز شده SSL است که هدف اصلی آن افزایش امنیت و کارایی بیشتر در ارتباطات اینترنتی است.

مطلب مرتبط  سرویس کولوکیشن یا کالوکیشن چیست؟ و هزینه آن چقدر است؟

TLS از الگوریتم‌های رمزنگاری قوی برای رمزگذاری اطلاعات استفاده می‌کند و همچنین از میانبرهای امنیتی مانند تایید اعتبار و تعیین هویت TLS نیز بهره می‌برد. همچنین،TLS  از یک پروتکل handshake پیشرفته برای برقراری ارتباط امن بین دو سیستم استفاده می‌کند. در بسیاری از جایگاه‌های کاربردی،TLS  به عنوان پروتکل امنیتی برای ارتباطات شبکه از SSL جایگزین شده است.

TLS به مرور زمان در طول توسعه خود، نسخه‌های مختلفی از جمله TLS 1.0، TLS 1.1،TLS 1.2 و TLS 1.3 توسعه داده شده است. نسخه جدیدتر TLS 1.3 که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، بهبودهای مهمی در کارایی و امنیت پروتکل ایجاد کرده است. این نسخه به تعداد زیادی از مشکلات امنیتی و نقاط ضعف نسخه‌های TLS پیشین پایان داده و امنیت و کارایی ارتباطات شبکه را بیشتر کرده است.

تفاوت SSL با TLS

در پاسخ به این سوال که تفاوت SSL و TLS چیست باید بگوییم که گواهی‌‌ها به پروتکل وابسته نیستند؛ به این معنی که نیازی نیست از گواهی TLS در مقابل گواهی SSL استفاده کنید. در حالی که بسیاری از ارائه‌دهندگان گواهی‌های امنیتی تمایل دارند از عبارت گواهی SSL/TLS استفاده کنند.

لازم است بدانید که پروتکل SSL و TLS توسط پیکربندی سرور شما تعیین می‌شوند و ارتباطی به نوع گواهی‌ها ندارند. بسیاری از ارائه‌دهندگان گواهی‌ها در مورد تفاوت SSL و TLS،‌ قدرت رمزگذاری آن‌ها را تبلیغ می‌کنند، اما در واقع این قابلیت‌های سرور و مشتری هستند که SSL و TLS بودن آن را تعیین می‌کنند.

در ابتدای هر اتصال، فرآیندی به نام دست دادن (handshake) اتفاق می‌افتد. در طول این فرآیند، کلاینت گواهی TLS سرور را احراز هویت می‌کند و هر دو در مورد یک مجموعه رمزی با پشتیبانی متقابل تصمیم می‌گیرند. مجموعه‌های رمزگذاری (Cipher suites)، مجموعه‌ای از الگوریتم‌ها هستند که همه با هم کار می‌کنند تا ارتباط شما با آن وب‌سایت را به‌طور امن رمزگذاری کنند. هنگامی که مجموعه رمز در حین دست دادن مذاکره می‌شود، آن موقع است که نسخه پروتکل و الگوریتم‌های پشتیبانی کننده مشخص می‌شود.

مطلب مرتبط  powershell چیست؟ آموزش فعالسازی پاورشل

آیا SSL و TLS از نظر رمزنگاری متفاوت هستند؟

آیا SSL و TLS از نظر رمزنگاری متفاوت هستند؟

توجه داشته باشید که هم TLS و هم SSL هر دو پروتکل‌های رمزنگاری برای برقراری امنیت ارتباطات در شبکه‌ی کامپیوترها هستند. در بدو امر، پروتکل SSL وجود داشته است که نسخه‌ی 1، 2 و 3 آن در طول زمان منتشر و مورد استفاده قرار گرفت.

باتوجه به شناسایی آسیب‌پذیری‌های جدی در نسخه‌ی 3 SSL، نسخه‌ی ۱ پروتکل TLS به عنوان به‌روزرسانی و نسخه‌ی بعدی SSL منتشر شد و به عنوان استانداردی در پروتکل‌های امنیتی قرار گرفت.

تمامی گواهی‌های صادر شده از‌ CAهای امروزی سازگار با پروتکل TLS و SSL هستند. ولی با توجه به آسیب‌پذیری‌های پروتکل SSL، مدیران سرور، تنظیمات را به صورتی انجام می‌دهند که در صورتیکه BROWSER کاربر قدیمی بوده و تلاش برای برقراری ارتباط با استفاده از پروتکل SSL قدیمی داشت، اغلب موفق به برقراری ارتباط نشده و الزاما از TLS پشتیبانی کنند یا در نهایت امر نسخه‌های پایانی SSL با صرفا الگورتیم‌های خاصی از کدگذاری در آن را سرویس‌دهی کنند.

در نهایت به زبان ساده می‌توان گفت که SSL و TLS هر دو پروتکل‌های رمزنگاری هستند و تنها TLS نسخه‌ی امروزی از SSL است. در نتیجه، این سوال که گواهی‌های شما SSL است یا TLS به صورت کلی اشتباه است.

جمع‌بندی: TLS یا SSL

SSL (Secure Socket Layer) و TLS (Transport Layer Security) دو پروتکل امنیتی هستند که به منظور رمزگذاری اطلاعات در ارتباطات شبکه استفاده می‌شوند. در این مقاله توضیح داده‌ایم که SSL و TLS تفاوت چندانی ندارند و می‌توان گفت که تنها TLS نسخه‌ی امروزی از SSL است.

مطلب مرتبط  تفاوت رپورتاژ آگهی و بک لینک

برتینا، ارائه‌دهنده گواهینامه‌ SSL از نوع EV، DV، OV و… است. کارشناسان برتینا، همواره پاسخگوی شما هستند که می‌توانید از طریق شماره تلفن ۶۱۰۶۴-۰۲۱ با متخصصان برتینا تماس بگیرید و نیاز‌های خود را بیان کنید تا بهترین و مناسب‌ترین سرویس را به شما معرفی کنند.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 1

اولین نظر را شما ثبت کنید!

The following two tabs change content below.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *