لوگوی گوگل مپس
آموزش ثبت مکان در گوگل مپ
اکتبر 15, 2019
چک لیست بهینه سازی نسخه موبایل سایت
بهینه سازی نسخه موبایل سایت در 10 قدم
اکتبر 28, 2019
پروژه AMP چیست؟

AMP چیست؟ طراحی نسخه AMP وب سایت چه ضرورتی دارد؟

پروژه AMP گوگل

زمانی که با گوشی موبایل وب گردی می کنید معمولا چقدر برای بارگذاری یک صفحه وب صبر می کنید؟ بیشتر کاربرها پس از گذشت سه ثانیه در صورت عدم بارگذاری صفحه از بازدید سایت منصرف خواهند شد. به طور قطع سرعت پایین بارگذاری باعث می شود از وب سایت خود نتیجه مطلوب را دریافت نکنید.

بعنوان یک پاسخ ساده به این سوال که “AMP چیست؟” باید گفت پروژه AMP یک راه حل برای افزایش سرعت بارگذاری وب سایت ها در گوشی های موبایل می باشد.

مفهوم AMP (Accelerate mobile pages) توسط گوگل در سال 2016 با هدف بهبود تجربه کاربران در استفاده از صفحات وب، از طریق افزایش سرعت لود وب سایت در گوشی موبایل معرفی شد.

تا به الان حتما در زمان وب گردی با گوشی موبایل خود در زمان جستجو در گوگل در بین نتایج صفحات طراحی شده با استفاده از amp را مشاهده کرده اید روبه روی آدرس URL این صفحات علامت ⚡ درج شده است.

AMP گوگل چگونه کار می کند؟

Google AMP در اصل یک فریم ورک متن باز می باشد که بخشی از کدهای یک سایت که حجم صفحات شما را افزایش می دهد و در زمان نمایش سایت در دسکتاپ استفاده می شوند ولی استفاده از آن ها در زمان نمایش صفحه وب در گوشی موبایل ضروری نمی باشد را نادیده می گیرد و این باعث می شود هر وب سایتی که با استفاده از امپ ساخته می شود با تلفن همراه سازگار تر باشد و خیلی سریعتر اجرا شود (به طور متوسط کمتر از نیم ثانیه).

مطلب مرتبط  آموزش راه‌اندازی وبلاگ و کسب درآمد از آن

شما با طراحی نسخه AMP وب سایت خود یکی از پارامترهای تاثیر گذار سئو یعنی افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب ، را در زمان نمایش در گوشی موبایل کسب خواهید کرد و این موضوع باعث بهتر شدن امتیاز صفحه در موتورهای جستجو و نمایش در رتبه ای بهتر خواهد شد.

ایجاد یک صفحه AMP HTML

تا الان با مفهوم AMP و مزایای استفاده از آن آشنا شدیم. برای طراحی یک صفحه ساده با استفاده از AMP کد های مربوطه رو از این لینک کپی کنید و با پسوند HTML. ذخیره کنید.

نحوه اطمینان از عملکرد صحیح صفحه AMP HTML

روش های زیادی برای تست امپ و اطمینان از صحت کدهای ثبت شده و یافتن خطاها وجود دارد، در ادامه دو روش آموزش داده شده است.

– استفاده از افزونه AMP Validator

یکی از روش ها جهت اطمینان از مورد تایید بودن AMP، استفاده از افزونه AMP Validator در مرورگر گوگل کروم می باشد. پس از نصب این افزونه در نوار ابزار مرورگر خود علامت AMP را مشاهده خواهید نمود که پس از اجرای هر صفحه مشخص می کند که خطایی در کدها وجود دارد، AMP مورد تایید است و یا اینکه AMP غیر فعال می باشد.

– استفاده از Chrome DevTools console

جهت بررسی وضعیت صفحه امپ خود با استفاده از Chrome DevTools console مراحل زیر را انجام دهید.

1.صفحه AMP را در مرورگر گوگل کروم باز کنید.

2.انتهای URL عبارت #development=1 را اضافه نمایید.برای مثال: https://mypage.html#development=1

3.بر روی صفحه کلیک راست کنید گزینه inspect را و سپس گزینه console را انتخاب نمایید F5 را بزنید و خطاهای موجود را چک نمایید.

مطلب مرتبط  ۶ نکته کاربردی برای افزایش امنیت هاست اشتراکی

پلاگین AMP برای سایت های وردپرسی

در صورتی که یک سایت طراحی شده با وردپرس دارید می توانید از پلاگین امپ استفاده نمایید. فرایند نصب این افزونه، مشابه با نصب دیگر پلاگین‌های وردپرسی است. پیشنهاد می گردد برای آشنایی با تنظیمات و تمامی امکانات این پلاگین حتما مقاله آموزش نصب و فعال سازی AMP در وردپرس را مطالعه نمایید.

دلیل استفاده از Google amp چیست؟

هدف اصلی پروژه امپ کاهش زمان بارگذاری صفحات وب در موبایل از طریق لود محتوا و محو کردن عناصر غیر ضروری و بهبود عملکرد کلی وب سایت است.

آیا amp بر روی سئو سایت تاثیر می گذارد؟

گرچه گوگل بارها اعلام کرده است صفحات شتاب دهنده موبایل (AMP) یک عامل رتبه بندی نیستند، اما بسیاری تصور می کنند که به زودی بعنوان یک فاکتور معرفی خواهد شد. واقعیت این است که برای اکثر سایت ها ، صفحات موبایل ساخته شده با AMP احتمالاً از صفحات موبایل موجود دیگر از نظر سرعت بهتر هستند.

با توجه به اینکه فعال کردن amp بر روی سایت سبب افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب سایت در گوشی های هوشمند می شود، و سرعت سایت یکی از فاکتورهای مفید از دید کاربران و ربات های گوگل می باشد، بنابراین این نتیجه را می توان گرفت که استفاده از amp در سایت بر روی سئو و رتبه آن در موتورهای جستجو در دراز مدت تاثیر مثبتی خواهد داشت.

به عبارت دیگر اگر سرعت لود شدن صفحات وب سایت شما در گوشی های هوشمند مورد رضایت کاربران شما نیست می توانید از امپ به راحتی و به منظور بهبود در عملکرد و سرعت بارگذاری وب سایت خود استفاده کنید.

مطلب مرتبط  آموزش گام به گام ثبت دامنه ir در ایرنیک (به همراه آموزش تصویری)

امروزه کمپانی های بسیار زیادی با توجه به تکنولوژی پیشرفته ی گوگل اقدام به همکاری و استفاده از AMP کرده اند. از جمله ی معروفترین وب سایت ها می توان به اپل، پینترست و لینکدین اشاره کرد که همراه با گوگل به بهینه سازی صفحات وب سایت در گوشی های هوشمند توجه ویژه ای داشته اند.

استفاده از این قابلیت در سایت به طور قطع بر روی افزایش رضایت کاربران اثرگذار است اما باید دقت داشته باشید که به صورت اصولی از این استاندارد استفاده کنید.

 

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 3.9 / 5. تعداد نظرات : 12

اولین نظر را شما ثبت کنید!

The following two tabs change content below.

مژگان سمرباف

Google Ads support team at bertina

Latest posts by مژگان سمرباف (see all)

6 دیدگاه

  1. نرگس گفت:

    توضیحات شما از google amp بسیار روان و ساده بود ازتون ممنونم

  2. واقعا ممنونم ، این موضوع چیزیه که خیلی از سایت ها بهش اشاره نکردن و اهمیتش توی سئو رو توضیح ندادن ، عالی بود توضیحات.

  3. سلام وقت بخیر من افزونه امپ رو فعال کردم برای سایتم ولی داخل سرچ کنسول امپ رو نمایش نمیده. آیا فعال شده امپ دیده شدنش در سرچ کنسول زمان بر هست؟
    به چه شکلی می تونم صفحات امپ رو ایندکس برای گوگل کنم؟

  4. ارميا گفت:

    ممنون واقعا لذت بردم… خيلى بهتر از سايت هاى ديگه توضيح داده بوديد، متشكرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *