لایه های امنیت پایگاه داده
آوریل 3, 2021
مزایا و معایب استفاده از کلود
آوریل 14, 2021

کلود (Cloud) یا فضای ابری چیست؟

ابر

در سال های اخیر تکنولوژی های جدیدی مانند کلود به دنیای وب و کامپیوتر اضافه شدند که حتما تا به حال درباره آنها شنیده اید یا حداقل نامشان به گوشتان خورده است.

در این مقاله قصد داریم تا cloud و ویژگی های آن را برایتان شرح دهیم تا مقالات بعدی ما را با دیدی بهتر و کامل تر دنبال کنید.

با ما همراه باشید…

 

کلود به زبان ساده

کلود (کلاد) یا cloud در لغت به معنای “ابر” است. ابرها توده های متراکمی هستند که از ذرات بسیار ریز آب (بخار) تشکیل شده اند و میتوانند دوباره با بارش تبدیل به آب (مایع) شوند.

در تکنولوژی و دنیای کامپیوتر نیز کلود به توده ای عظیم از اطلاعات و دیتا گفته میشود که قابلیت ذخیره و دریافت اطلاعات را به کاربران میدهد. دقیقا مانند یک ابر!

در واقع cloud یک فضای مجازی برای ذخیره سازی اطلاعات و دستیابی به آن اطلاعات در زمان نیاز است که هر کس میتواند به جای استفاده از حافظه های فیزیکی و local از آنها استفاده کند.

 

 رایانش ابری یا Cloud Computing چیست؟

cloud computing

زمانی که ما اطلاعاتی را روی حافظه های فیزیکی مانند هارد درایوها یا حافظه های ssd ذخیره میکنیم و دوباره آن اطلاعات را از آن حافظه مورد استفاده قرار میدهی ، در حال انجام رایانش یا computing هستیم.

در حالی که استفاده از یک ابر اطلاعاتی یا کلود برای ذخیره اطلاعات و بازیابی آنها را کلود کامپیوتینگ یا رایانش ابری مینامیم.

حافظه های کلود یا ابری، میتوانند خصوصی یا عمومی باشند که بسته به نوع اطلاعات و کاربرد آنها میتوانیم از هر کدام از این دو نوع استفاده نماییم.

مطلب مرتبط  حملات DDOS چیست؟

دسترسی به فایل ها و داده های موجود در کلود از طریق اتصال به اینترنت صورت میگیرد و بستر اصلی برای دسترسی به کلود فضای وب و اینترنت است.

 

چه چیزی کلود نیست؟

استفاده از نرم افزارها یا شبکه های remote برای دسترسی از راه دور به فایل های فیزیکی موجود در محل کار یا خانه یا سیستم های مشتریان، رایانش ابری نیست.

چرا که گرچه ما دسترسی مجازی به فایل ها پیدا میکنیم، اما این سیستم ها یک فضای ابری و کلود نیستند.

فضای کلود شامل چندین سرور قدرتمند برای ذخیره سازی اطلاعات تعداد زیادی کاربر میباشد که توسط یک ارائه کننده کنترل و مدیریت میشود.

سیستم های کلود باید دارای امنیت بالا و تیم های پشتیبانی قوی باشند تا کاربران بتوانند برای سپردن اطلاعات شخصی، حساس و مهم خود به این سرویس دهندگان اعتماد کنند.

 

کاربردهای کلود

فضای ابری

استفاده از کلود برای اطلاعات پر حجم یا مهمی که چندین کاربر نیاز به دسترسی به آنها دارند، میتواند به کاهش هزینه ها و سرعت دسترسی به این اطلاعات کمک بسیاری کند.

اطلاعاتی مانند پروژه های نرم افزاری در حال ساخت ، گیم ها ، فایل های اجرایی ،فیلم ها و اپلیکیشن های دارای دانلود بالا یا وب سایت ها میتوانند به راحتی در سیستم های کلود ذخیره شوند.

 

نمونه ها و مثال های cloud

در دنیای اطراف ما نمونه های زیادی از سیستم های کلود و رایانش ابری وجود دارد که ممکن است تا به حال بدون اینکه بدانید از آنها استفاده کرده باشید.

برای مثال گوگل درایو یا Google Docs نمونه هایی از حافظه های ابری هستند که برای هر Gmail به طور رایگان اختصاص می یابند.

مطلب مرتبط  چگونه از آمار بازدید سایت خود در سی پنل مطلع شویم؟

سرویس icloud برای اکانت های اپل ، DropBox و oneDrive مایکروسافت نیز نمونه های دیگری از حافظه ابری هستند.

حتی Saved Messages در اپلیکیشن چت تلگرام میتواند نوعی سرویس کلود برای ذخیره انواع فایل ها و اطلاعات در نظر گرفته شود.

کلودهای عمومی دیگری نیز مانند انواع CDN ها وجود دارند که میتوان اطلاعات open source و عمومی را از آنها دریافت نماییم.

مانند زبان های برنامه نویسی، و فایل های مورد نیاز دیگر برای develope وب سایت ها و اپلیکیشن ها و …

 

سیستم های مبتنی بر کلود Chromebook

رایانش ابریسخت افزارها و سیستم های کامپیوتری جدیدی ایجاد و به بازار ارائه شده اند که منابع خود را به طور کامل از طریق اینترنت و اتصال به cloud تامین میکنند.

لپ تاپ های جدید chromebook نمونه این سیستم ها هستند که با استفاده از یک مرورگر وب مانند Google Chrome، و اتصال به اینترنت و کلود، یک سیستم کامپیوتری کامل را شبیه سازی و در دسترس کاربر قرار میدهند.

این سیستم ها همه نرم افزارها و برنامه های مورد نیاز خود را از حافظه ابری دریافت کرده و تمامی اطلاعات پردازش شده را در همان فضای ابری ذخیره میکنند.

با این تکنولوژی جدید، سخت افزار های گران قیمت که دائما باید تعمیر شده و ارتقا داده شوند از این پس جای خود را به حافظه های ابری بی دردسر و به روز میدهند.

 

امنیت در کلود کامپیوتینگ

کلود

شاید تصور کنید که سیستم های کلود سیستم های امنی برای ذخیره اطلاعات مهم نیستند.

اما تجربه نشان داده است این سیستم ها به علت سطوح بالای امنیت و پشتیبانی قویشان میتوانند حتی از سیستم ها و حافظه های شخصی ما امنیت بالاتری داشته باشند.

مطلب مرتبط  کاهش Server Response Time

چرا که حملات و attack های هکرهای و افراد سودجو در این سیستم ها به راحتی پیش بینی و مهار شدن خواهند بود.

 

محدودیت های استفاده از سرویس های کلود

تنها محدودیتی که در استفاده از سرویس های ابری و کلود برای ذخیره و دریافت اطلاعات وجود دارد، التزام این سیستم ها برای استفاده از اینترنت میباشد.

چرا که اگر دسترسی ما به اینترنت به هرعلتی قطع یا محدود شود، دیگر قادر نخواهیم بود تا داده های خود را از cloud دریافت نماییم.

البته با سبک زندگی امروزه انسان ها که اینترنت جز جدانشدنی از آن است، اینترنت نمیتواند مانعی برای استفاده از سیستم های ابری و رایانش ابری باشد.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 4.1 / 5. تعداد نظرات : 40

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *