آیا خرید از سایت هتزنر Hetzner بهترین گزینه است؟
آیا خرید از سایت هتزنر Hetzner بهترین گزینه است؟
جولای 6, 2022
چرا باید سرور اختصاصی بخریم؟ (۴ ویژگی اساسی سرور اختصاصی!)
چرا باید سرور اختصاصی بخریم؟ (۴ ویژگی اساسی سرور اختصاصی!)
جولای 13, 2022
سرور اختصاصی چیست؟ تمامی نکاتی که قبل از خرید سرور اختصاصی باید بدانید!

سرور اختصاصی چیست؟ تمامی نکاتی که قبل از خرید سرور اختصاصی باید بدانید!

سرور اختصاصی چیست؟

احتمالا مانند اکثر کسب‌و‌کارها در ابتدای مسیر راه اندازی وبسایت یا کسب‌وکار اینترنتی خود، هاست اشتراکی را به عنوان زیرساخت انتخاب کرده‌اید؛ اما در حال حاضر کسب‌وکار شما توسعه یافته است و نیازمند ارتقا به سرویس میزبانی وب پیشرفته‌تری هستید. اگر رشد کسب‌وکار شما خیلی سریع است، باید سرویس میزبانی وب خود را به سرور اختصاصی ارتقا دهید. شاید ندانید که سرور اختصاصی چیست و یا اینکه مناسب کسب‌وکار شما است یا خیر؟ پس با ما همراه شوید تا با هر آنچه لازم است در مورد سرور اختصاصی بدانید، آشنا شوید.

به طور کلی، میزبانی سرور اختصاصی (Dedicated server)، به این معنی است که وب سایت شما سرور مخصوص به خود را دارد. سرور اختصاصی قدرت و انعطاف‌پذیری فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد، اما در مقایسه با انواع دیگر سرویس‌های میزبانی وب و با توجه به امکانات ویژه آن، معمولاً قیمت سرور اختصاصی نسبت به دیگر انواع میزبانی‌های وب کمی بالاتر است. به این ترتیب، مهم است که قبل از خرید سرویس سرور اختصاصی، در مورد آن اطلاعات کسب کنید.

سرور اختصاصی چیست؟

سرور اختصاصی (Dedicated server) نوعی سرور میزبانی وب است و دقیقاً همان چیزی است که از نام آن می‌توان برداشت کرد. در این نوع وب هاستینگ، سرور منحصراً توسط یک سازمان یا یک کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا، سرور اختصاصی گران‌ترین گزینه میزبانی وب است و برای پروژه‌ها و شرکت‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما گران بودن این نوع سرویس میزبانی وب، بی‌علت نیست!

به عنوان مثال، بیشتر کسب‌وکارهای اینترنتی، در ابتدا با سرویس هاست اشتراکی کار خود را آغاز می‌کنند؛ اما بعد از رشد، نیازمند سرویس‌های میزبانی وب پیشرفته‌تری می‌شوند. در واقع، گزینه بعدی می‌تواند ارتقا به سرور اختصاصی باشد و تصمیم‌گیری درباره این موضوع به شما بستگی دارد و لازم است که گزینه‌های مختلف  بررسی شود.

با توجه به اینکه در سرویس سرور اختصاصی، سرور به طور کامل در اختیار یک کاربر یا یک سازمان است، کاربر امکان کنترل کامل سرور را دارد. از این رو، می‌تواند سرور را برای نیازهای منحصر به فرد خود از جمله بهبود عملکرد، امنیت بیشتر و سرعت بالاتر، بهینه کند.

برای اینکه بهتر متوجه شوید که سرور اختصاصی چیست، به مقایسه سرویس سرور اختصاصی با هاست اشتراکی و سرور مجازی می‌پردازیم.

تفاوت هاست اشتراکی و سرور مجازی با سرور اختصاصی چیست؟

همانطور که می‌دانید، هاست اشتراکی اطلاعات شما را روی سروری که دارای صدها کاربر و وبسایت دیگر است، ذخیره می‌کند. سرویس هاست اشتراکی برای وبلاگ‌های شخصی یا مشاغل بسیار کوچک و تازه تاسیس، گزینه مناسبی است. با این حال، هاست اشتراکی بهترین گزینه برای عملکرد و سرعت نیست.

از سوی دیگر، با خرید سرور مجازی VPS، بخشی از یک سرور را به عنوان فضای اختصاصی در اختیار شما قرار می‌گیرد و این در حالی است که همچنان سرور فیزیکی را با دیگر کاربران به اشتراک می‌گذارید. از آنجایی که در سرور مجازی، دسترسی به سرور شما برای سایر کاربران مسدود است، عملکرد بهتری را نسبت به سرویس هاست اشتراکی تجربه خواهید کرد.

مطلب مرتبط  تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی چیست؟

همچنین در زمینه کانفیگ سرور در سرویس سرور مجازی یا VPS، کمی انعطاف‌پذیری بیشتری خواهید داشت. پلن‌های این نوع میزبانی وب می‌توانند سرعت و امنیت مورد نیازتان را با هزینه کمتری نسبت به هاست اختصاصی به شما ارائه‌دهند. اما این سوال پیش می‌آید که تفاوت سرور مجازی با سرور اختصاصی چیست؟

در نهایت باید بگوییم که، اگر حداکثر قدرت یک سرور را نیاز دارید، قطعا خرید سرور اختصاصی بهترین گزینه برای شما است. در واقع، هنگام خرید سرویس سرور اختصاصی برخلاف هاست اشتراکی و سرور مجازی، همه منابع به تنهایی متعلق به شما هستند که این ویژگی، منجر به بهره‌مندی از نهایت سرعت و امنیت سرور می‌شود. با توجه به اینکه قیمت سرور اختصاصی در مقایسه با سرور مجازی ممکن است بیشتر باشد، اما برای مدیریت ترافیک بسیار زیاد وبسایت و حفظ امنیت اطلاعات بسیار مهم، بهترین گزینه است.

تفاوت هاست اشتراکی و سرور مجازی با سرور اختصاصی چیست؟

مزایای سرور اختصاصی چیست؟

برای انتخاب سرویس میزبانی وب مناسب، در ابتدا باید نیازهای خود و کسب‌وکار اینترنتی‌تان را بشناسید و سپس با مقایسه انواع سرویس‌های هاستینگ، بهترین انتخاب را انجام دهید. در ادامه به معرفی و بررسی مزایای سرور اختصاصی پرداختیم که با دانستن آن‌ها می‌توانید سرور اختصاصی را به درستی با دیگر انواع میزبانی وب مقایسه کنید.

۱. امنیت بسیار بالای سرور اختصاصی

یکی از اولین مزایای اصلی سرور اختصاصی، امنیت بسیار بالای آن است. اگر کسب‌وکار شما به گونه‌ای است که امنیت اطلاعات از اهمیت بالایی برخوردار است، مطلقاً نمی‌توانید یک سرور را با شرکت دیگری به اشتراک بگذارید، زیرا ممکن است از هر طریقی به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند.

به طور مثال، اگر وب سایت شما در رابطه با تراکنش‌های بانکی یا سایر داده‌هایی است که نیاز به رمزگذاری و محافظت دارند، بهتر است که از یک سرور اختصاصی استفاده کنید.

هر سرور یک آدرس IP منحصر به فرد دارد. بنابراین، اگر از سرویس سرور اختصاصی استفاده می‌کنید، وب سایت شما آدرس IP مخصوص به خود را دارد. اما اگر روی یک هاست اشتراکی هستید، وب سایت شما آدرس IP را با سایر سایت‌های میزبانی شده روی هاست اشتراکی به اشتراک می‌گذارد.

در نتیجه، اگر یکی از سایت‌های میزبانی شده روی هاست اشتراکی به عنوان منبع اسپم شناخته شود، روی سئو وب سایت شما به دلیل ارتباط آن با محتوای مشکوک، تاثیر منفی می‌گذارد و حتی ممکن است وب سایت شما در موتورهای جستجو دیده‌ نشود.

۲. منابع کاملا اختصاصی

زمانی که وبسایت شما روی هاست اشتراکی میزبانی می‌شود، در معرض محدودیت‌هایی قرار می‌گیرید که مجبور به اشتراک‌گذاری منابع هستند. این بدان معنی است که قدرت پردازش CPU و RAM با سایر سایت‌های روی سرور تقسیم می‌شود که معمولا هم به صورت مساوی نیست.

مطلب مرتبط  آموزش گام به گام مشاهده سایت بدون نیاز به تنظیم DNS سرور

در واقع، اگر وب‌سایتی روی سرور، اسکریپت‌های مخربی را اجرا ‌کند که حافظه زیادی را تصرف کنند، می‌تواند بر عملکرد وب‌سایت شما تاثیر بگذارد. همچنین، در صورتی که ترافیک وبسایت‌هایی که منابع را به صورت اشتراکی با شما استفاده می‌کنند، افزایش یابد، وبسایت شما هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در این صورت، اگر بارگذاری وب سایت شما بیش از حد طول بکشد، کاربران به وبسایت رقبای شما کشیده می‌شوند.

در سرویس سرور اختصاصی، لازم نیست منابع را به اشتراک بگذارید. در نتیجه، ظرفیت کامل سرور در اختیار شما قرار می‌گیرد و دیگر نگران کاهش سرعت سایت توسط سایتی دیگر نخواهید بود.

۳. سرعت بسیار بالای سرور اختصاصی

هر چه منابع بیشتری داشته باشید، سرعت سرور و لود وبسایت شما بیشتر می‌شود. این افزایش سرعت مزایایی به همراه دارد. یکی از مزایای سرعت بالای سرور اختصاصی، بهبود سئو است.

سرعت سایت یکی از عوامل تاثیرگذار برای تعیین رتبه وبسایت در موتور جستجو گوگل است. در واقع، کندی سایت به مرور باعث از دست رفتن ترافیک و مخاطبان می‌شود. پس لازم است از سروری استفاده کنید که موجب کندی وبسایت شما نشود.

امکان سفارشی‌سازی در سرور اختصاصی چیست؟

هنگامی که در مورد کانفیگ یا پیکربندی سرور صحبت می‌شود، تنظیمات مشخص و غیرقابل تغییر در ذهن شما می‌آید که این ذهنیت در مورد سرویس‌های سرور اختصاصی صحیح نیست. در سرویس سرور اختصاصی، می‌توانید کاملا آزادانه سرور خود را کانفیگ یا پیکربندی کنید تا بهترین عملکرد را داشته باشید.

در صورتی که سرویس سرور اختصاصی خود را از شرکت‌های میزبانی وب معتبر نظیر برتینا تهیه کرده باشید، تنظیمات و کانفیگ سرور را می‌توانید به شرکت میزبانی بسپارید تا باتوجه به نیازهاتون، تنظیمات سرور را برای شما انجام دهند.

سرور اختصاصی مناسب برای چه وبسایت‌هایی است؟

سرورهای اختصاصی برای میزبانی وب سایت‌های بزرگ، میزبانی اپلیکیشن‌های بزرگ و ذخیره اطلاعات‌ سازمان‌ها استفاده می‌شود.

وب‌سایت‌هایی با ترافیک متوسط، نیازی به میزبانی روی سرور اختصاصی ندارد؛ اما برای کسب‌وکارهایی که رشد بسیار خوبی دارند، انتقال وب‌سایت خود به سرور اختصاصی راهکار بسیار خوبی است.

چگونه سرور اختصاصی مناسب انتخاب کنیم؟

وقتی نوبت به انتخاب یک برنامه میزبانی مناسب می‌رسد، ابتدا باید بدانید که نیازهای وبسایت یا کسب‌وکار شما چیست و چرا می‌خواهید از سرور اختصاصی استفاده کنید؟! در ادامه به برخی از دلایل انتخاب سرور اختصاصی پرداختیم که عبارتند از:

  •         ترافیک بسیار بالای وبسایت
  •         پخش ویدیو یا تصاویر با وضوح بالا در فضای وب
  •         نیاز به امنیت بسیار بالا
  •         پیش‌بینی رشد زیاد در آینده نزدیک

چگونه سرور اختصاصی مناسب انتخاب کنیم؟

هنگامی که در مورد نیاز خود به سرور اختصاصی مطمئن شدید، باید سرویس سرور اختصاصی مورد نظر خود را انتخاب کنید. در اینجا به برخی از عواملی که باید هنگام انتخاب سرویس مناسب خود در نظر بگیرید، اشاره کرده‌ایم:

مطلب مرتبط  چگالی کلمه کلیدی در تولید محتوا

۱. پردازنده سرور چقدر باید قدرتمند باشد؟

به طور کلی، هر چه سایت شما به منابع بیشتری برای ویژگی‌هایی مانند اپلیکیشن‌های سفارشی یا پخش ویدئو نیاز داشته باشد، پردازنده شما باید قدرتمندتر باشد.

۲. به چه مقدار پهنای باند نیاز دارید؟

اگر ترافیک زیادی را برای وبسایت خود پیش‌بینی می‌کنید یا قصد دارید از تصاویر HD یا ویدئو‌های با حجم زیاد استفاده کنید، به پهنای باند بیشتری نیاز خواهید داشت.

۳. برای استفاده از سرور اختصاصی، چه مقدار حافظه نیاز دارید؟

به طور خلاصه، داشتن رم بیشتر به لود سریع‌تر سایت شما کمک می‌کند و همانطور که پیش‌تر گفتیم، سرعت بالا تاثیر مثبتی بر عملکرد و سئو وبسایت شما می‌گذارد.

۴. آیا به سیستم عامل خاصی نیاز دارید؟

سیستم عامل مورد نیاز شما به زبان برنامه‌نویسی که با آن سروکار دارید، بستگی دارد. به طور مثال، اگر قصد میزبانی وب سایتی را دارید که زبان برنامه‌نویسی آن ASP.NET است، به یک سرور اختصاصی ویندوز نیاز خواهید داشت.

جمع‌بندی: سرور اختصاصی چیست؟

در این مقاله، بررسی کردیم که سرور اختصاصی چیست و برای چه کسب‌وکارهایی مناسب است. همچنین متوجه شدیم که در سرویس سرور اختصاصی، لازم نیست منابع را به اشتراک بگذارید. در نتیجه، ظرفیت کامل سرور در اختیار شما قرار می‌گیرد و از این رو، سرعت و امنیت بالایی را تجربه خواهید کرد.

همچنین گفتیم که، سرورهای اختصاصی برای میزبانی وب سایت‌های بزرگ، میزبانی اپلیکیشن‌های بزرگ و ذخیره اطلاعات‌ سازمان‌ها استفاده می‌شوند. اشاره کردیم که برای انتخاب سرویس مورد نیازتان باید به پردازنده سرور، سیستم عامل، حافظه و پهنای باند دقت کنید.

در نهایت، برای اینکه بهترین انتخاب را داشته باشید، نیاز به مشاوره دارید. برتینا، یکی از بهترین ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی وب است که مشاوران متخصص آن می‌توانند به شما بهترین راهنمایی را کنند. برتینا، انواع سرویس‌های میزبانی از جمله هاست اشتراکی، سرور مجازی و سرویس سرور اختصاصی را با بالاترین کیفیت و آپتایم بالا و همچنین در دو موقعیت ایران و اروپا به شما ارائه می‌دهد.

همچنین این مجموعه، دارای پشتیبانی فنی ۲۴ ساعته است که در صورت بروز هرگونه مشکل در هر زمان از شبانه‌روز می‌توانید با پشتیبانی برتینا تماس بگیرید. برای مشاوره با متخصصان برتینا با شماره ۶۱۰۶۴-۰۲۱ تماس بگیرید.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 1

اولین نظر را شما ثبت کنید!

The following two tabs change content below.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *