آموزش نصب وردپرس روی هاست‌ در مجله برتینا
آموزش نصب وردپرس روی انواع هاست (هاست لینوکس و ویندوز)
جولای 12, 2023
بررسی مزایا و کاربردهای هاست دانلودی در مجله برتینا
هاست دانلودی یا File Hosting Service چیست؟ چه کاربرد و مزایایی دارد؟
جولای 17, 2023
پاسخ به سوال «پهنای باند هاست چیست؟» در مجله برتینا

پهنای باند هاست چیست؟ همه چیز درباره ترافیک ماهیانه هاست

پاسخ به سوال «پهنای باند هاست چیست؟» در مجله برتینا

یکی از اولین اقداماتی که بعد از خرید دامنه برای راه‌اندازی سایت باید انجام دهید، خرید هاست است. هنگام خرید هاست با گزینه‌هایی چون نوع سیستم عامل، حجم و پهنای باند مواجه می‌شوید. در چنین شرایطی احتمالا با این سوال روبه‌رو خواهید شد که پهنای باند هاست چیست؟ در ادامه این مطلب همه چیز درباره ترافیک ماهیانه هاست را توضیح می‌دهیم. همچنین به روش بررسی میزان مصرف پهنای باند هاست اشاره‌ای خواهیم داشت تا بتوانید با آگاهی کامل نسبت به تهیه پهنای باند هاست با میزان مناسب اقدام کنید.    

پهنای باند هاست چیست؟

برای پاسخ به سوال «پهنای باند هاست چیست» باید گفت: پهنای باند هاست، نشان‌دهنده حجم اطلاعاتی است که بین سایت شما، سرور و بازدیدکنندگان در یک زمان مشخص، مثلا بازه یک ماهه، منتقل می‌شود. میزان ظرفیت پهنای باند هاست بر اساس گیگابایت (GB) یا مگابایت (MB) به‌صورت ماهیانه محاسبه خواهد شد. برای این که درک بهتری داشته باشید که منظور از پهنای باند هاست چیست، در ادامه برای شما مثالی را آماده کرده‌ایم:

تصور کنید صفحه‌ای در سایت دارید که ۴ مگابایت حجم دارد؛ درصورتی‌که در روز ۲۰۰ کاربر از این صفحه بازدید داشته باشند، ۸۰۰ مگابایت از حجم پهنای باند هاست شما کم می‌شود. به مثال دوم توجه کنید:

تصور کنید پهنای باند هاست سایت شما مجموعا ۲۰۰ مگابایت ظرفیت دارد؛ در چنین شرایطی حداکثر میزان فایل و اطلاعاتی که از طریق هاست سایت شما قابل‌جابه‌جایی است، همین مقدار (یعنی ۲۰۰ مگابایت) خواهد بود. درصورتی‌که ۳۰۰ کاربر به‌‌طورهم‌زمان از صفحه‌ای با حجم ۱ مگابایت بازدید کنند (مجموعا ۳۰۰ مگابایت)، با پیغام اتمام پهنای باند هاست مواجه خواهید شد. هنگام خرید هاست برای سایت خود، حتما به میزان پهنای باند دقت کنید؛ به این نکته هم توجه داشته باشید که میزان پهنای باند ماهیانه هاست بر قیمت هاست تاثیرگذار است؛ هر چقدر پهنای باند هاست بیشتر باشد، قیمت آن هم بیشتر خواهد بود.

ارتباط قیمت هاست و پهنای باند هاست

به چه مقدار پهنای باند در هاست نیاز دارید؟

با خرید هاست، پهنای باند هاست به صورت ماهیانه ریست می‌شود؛ در واقع مهم نیست چه مقدار پهنای باندی خریداری کرده باشید، معمولا ابتدای هر ماه میلادی، مقدار پهنای باند هاست صفر می‌شود و مجددا متناسب با سرویس، هاست شما شارژ خواهد شد. برای این که بدانید مقدار موردنیاز پهنای باند هاست برای سایت شما چقدر است، باید به نکاتی که در ادامه بررسی می‌کنیم، توجه کافی داشته باشید:

  • میانگین تعداد بازدیدکنندگان سایت: هرچقدر تعداد بازدیدکنندگان سایت شما بیشتر باشد، پهنای باند بیشتری استفاده می‌شود. این موضوع به این دلیل است که فایل‌های سایت برای هر بازدیدکننده باید بارگذاری شود تا قابل‌مشاهده باشد.
  • حجم اطلاعات سایت: اگر حجم بالایی از تصاویر، ویدیوها، فایل‌های صوتی و محتوای حجیم را روی سایت خود آپلود می‌کنید، به پهنای باند بیشتری نیاز خواهید داشت.
  • نوع محتوای سایت: انواع محتوای سایت شامل تصاویر، ویدیوها و فایل‌های صوتی با حجم سنگین، پهنای باند هاست بیشتری مصرف می‌کنند.
مطلب مرتبط  اصطلاحاتی که قبل از خرید هاست باید بدانید!

علاوه‌بر این موارد، اگر تنظیماتی مانند پشتیبان‌گیری منظم، پروتکل انتقال فایل (FTP) و سرویس ارسال ایمیل در هاست فعال باشند، قاعدتا پهنای باند هاست باید بیشتر باشد؛ همه این ویژگی‌ها در بهترین هاست وردپرس وجود دارند؛ بنابراین هنگام خرید هاست، حتما پهنای باند را متناسب با میانگین تعداد بازدیدکننده‌های سایت و میانگین حجم هر صفحه از سایت خود، با در نظر گرفتن سرویس‌های فعال در سایت انتخاب کنید.

اگر در ابتدای راه‌اندازی سایت خود هستید و بازدیدکننده‌های چندانی ندارید، به خرید هاست با پهنای باند بالا نیاز نخواهید داشت؛ در مقابل، اگر تعداد بازدیدکننده‌های سایت بالا است و ترافیک بالایی روی سایت خود دارید یا حجم محتوا و اطلاعات سایت سنگین است، پهنای باند نامحدود هاست یا هاست با پهنای باند بالا، همه نگرانی‌های شما بابت از کار افتادن سایت را از بین خواهد برد.

تاثیر پهنای باند شبکه میزبانی بر سرعت سایت

منظور از پهنای باند نامحدود هاست چیست؟

پهنای باند نامحدود هاست به این معنا است که شما می‌توانید هر مقدار از داده را بین سرور، هاست و بازدیدکنندگان سایت منتقل کنید؛ بدون این که نگران باشید محدودیت پهنای باند هاست چیست. در چنین شرایطی شما می‌توانید یک وب‌سایت با تعداد بازدیدکنندگان بالا داشته باشید و نگران کند شدن یا از دسترس خارج شدن سایت بر اثر اتمام پهنای باند هاست نباشید.

بااین‌حال، باید این نکته را در نظر داشته باشید که در دنیای واقعی هیچ چیز نامحدود نیست؛ حتی ارائه‌دهندگان هاست با پهنای باند نامحدود نیز محدودیت‌هایی دارند. به‌عنوان مثال با خرید هاست ویندوز ایران با ترافیک ماهانه نامحدود، اگر بیشتر از حجم تعیین‌شده از پهنای باند هاست استفاده کنید، ممکن است شرکت ارائه‌دهنده، دسترسی به سایت شما را محدود کند یا هزینه‌های اضافی برای شما در نظر بگیرد.

پهنای باند نامحدود هاست برای سایت‌هایی با آمار بازدید بالا

مزایای استفاده از هاست با پهنای باند نامحدود یا ظرفیت بالا

با استفاده از پهنای باند نامحدود هاست یا خرید هاست با پهنای باند بالا، بازدیدکنندگان بسیاری می‌توانند بدون کند شدن سایت یا از دسترس خارج شدن آن، از محتوای سایت دیدن کنند. علاوه‌بر این موارد، خرید هاست با پهنای باند نامحدود یا با حجم بالا، مزایای زیر را نیز به همراه دارد:

  • سرعت دانلود و آپلود بالاتر: هر چقدر پهنای باند هاست بیشتر باشد، سرعت آپلود و دانلود فایل‌ها نیز بیشتر خواهد بود. این موضوع بر سرعت بالا آمدن سایت نیز تاثیر بسیار مثبتی می‌گذارد.
  • تجربه کاربری بهتر: زمانی که یک سایت سریع بارگذاری شود، تجربه کاربری بهتری را هم برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند؛ همین موضوع باعث می‌شود کاربر مدت‌زمان بیشتری در سایت بماند.
  • رتبه‌بندی بهتر در موتورهای جستجو: موتورهای جستجو رتبه بهتری به سایت‌هایی که با سرعت بالا بارگذاری می‌شوند، اختصاص می‌دهند. همین موضوع باعث می‌شود که سایت شما در صفحه نتایج ظاهر شود و بازدیدکنندگان بیشتری را جذب کند.
  • کاهش هزینه در طولانی‌مدت: درصورتی‌که هاستی با پهنای باند کم خریداری کنید، سرعت سایت پایین می‌آید یا دائما از دسترس خارج می‌شود؛ در چنین شرایطی باید دائما برای رفع مشکلات هزینه کنید، ولی هاست با پهنای باند بالا یا نامحدود در درازمدت هزینه‌های کمتری دارد.
مطلب مرتبط  تفاوت رکوردهای A Record و CNAME در چیست؟

درصورتی‌که هاست با پهنای باند نامحدود خریداری کنید، قطعا کسب‌وکار شما در صفحه نتایج بهتر ظاهر می‌شود و همین موضوع رشد کسب‌وکار شما را در پی خواهد داشت. اگر به فکر گسترش کسب‌وکار خود در فضای آنلاین هستید، هم‌زمان با خرید دامنه دات کام، برای خرید هاست با پهنای باند نامحدود نیز اقدام کنید.

روش‌های کاهش مصرف انواع پهنای باند هاست سایت

برای کاهش مصرف پهنای باند هاست سایت روش‌های مختلفی پیش روی شما است. در ادامه برخی از این راهکارها را بررسی می‌کنیم:

  • از تصاویر با حجم کم استفاده کنید؛ تصاویری که حجم بالا دارند برای آپلود و دانلود شدن، بخش بزرگی از پهنای باند را استفاده می‌کنند. برای کاهش حجم تصاویری می‌توانید به‌صورت‌دستی حجم آن‌ها را کاهش دهید یا از تصاویری با فرمت JPEG یا PNG استفاده کنید.
  • از شبکه توزیع محتوا (CDN) استفاده کنید؛ شبکه توزیع محتوا یا CDN همه سرورهای اینترنت جهان را پوشش می‌دهد و محتوای سایت شما را ذخیره می‌کند؛ همین موضوع باعث می‌شود که محتوای سایت سریع‌تر برای بازدیدکنندگان در سراسر جهان، با سرعت بیشتری بارگذاری شود و کاهش مصرف پهنای باند هاست را به همراه داشته باشد.
  • از سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) سبک استفاده کنید؛ برخی از پلتفرم‌های مدیریت محتوا نسبت به سایر سیستم‌ها سنگین‌تر هستند. با استفاده از یک سیستم مدیریت محتوای سبک می‌توانید پهنای باند مصرفی وب‌سایت خود را کاهش دهید.
  • قابلیت بکاپ‌گیری خودکار را غیرفعال کنید؛ بکاپ‌گیری خودکار از هاست، پهنای باند هاست بسیاری را مصرف می‌کند. برای جلوگیری از این موضوع، بکاپ‌گیری خودکار را غیرفعال کنید؛ البته به‌هیچ‌عنوان بکاپ‌گیری از اطلاعات هاست را فراموش نکنید و در بازه‌های زمانی مشخص این کار را انجام دهید.
  • از سرور کش استفاده کنید؛ با استفاده از سرور کش می‌توانید اطمینان پیدا کنید که اطلاعات هاست در این سرور ذخیره می‌شود؛ در چنین شرایطی بازدیدکنندگان از محتوای ذخیره‌شده در کش استفاده می‌کنند و پهنای باند هاست کمتری استفاده می‌شود.

با رعایت این نکات می‌توانید به‌راحتی مصرف پهنای باند هاست را تا حد ممکن کاهش دهید و تجربه کاربری بهتری را برای بازدیدکنندگان سایت فراهم کنید. علاوه‌بر این موارد، به‌راحتی می‌توانید درخواست افزایش پهنای باند هاست را با شرکت ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ در میان بگذارید تا در ازای پرداخت هزینه بیشتر، پهنای باند هاست بیشتری داشته باشید.

اگر کسب‌وکاری دارید که در حوزه هوش مصنوعی فعالیت می‌کند، توصیه می‌کنیم علاوه‌بر خرید دامنه ai، به پهنای باند نامحدود هاست نیز توجه کنید. معمولا کسب‌وکارهای مرتبط با هوش مصنوعی، حجم بالایی از اطلاعات را روی هاست ذخیره می‌کنند و همین موضوع نیاز آن‌ها به هاست با پهنای باند بالا یا نامحدود را بیشتر می‌کند.

مطلب مرتبط  ومپ wamp چیست؟

کاهش مصرف پهنای باند هاست با فشرده‌سازی تصاویر

روش‌های بررسی میزان مصرف پهنای باند سایت در کنترل پنل

اکنون که متوجه شدید منظور از پهنای باند هاست چیست، احتمالا این سوال برایتان پیش آمده است که چگونه بفهمیم پهنای باند هاست چقدر است؟ برای بررسی میزان پهنای باند هاست، باید از طریق کنترل پنل هاست خود اقدام کنید. در ادامه روش بررسی پهنای باند در هاست سی پنل و دایرکت ادمین را بررسی می‌کنیم.

نحوه بررسی میزان پهنای باند در کنترل پنل cPanel

برای بررسی میزان پهنای باند هاست در کنترل پنل سی‌پنل (cPanel)، ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید. در بخش Metrics روی گزینه Bandwidth کلیک کنید. در قسمت سمت راست صفحه، میزان مصرف پهنای باند هاست در ماه کنونی را مشاهده خواهید کرد. این روش برای بررسی میزان پهنای باند هاست سی پنل آلمان و سایر کشورها کاربرد دارد.

بررسی میزان پهنای باند هاست در کنترل پنل سی پنل

نحوه بررسی میزان پهنای باند در کنترل پنل DirectAdmin

برای بررسی میزان مصرف پهنای باند هاست در کنترل پنل دایرکت ادمین، به محض ورود به پنل کاربری، در گوشه سمت چپ مقدار مصرف پهنای باند با عنوان Bandwidth نشان داده می‌شود.

با پهنای باند نامحدود هاست نگران سرعت سایت خود نباشید

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که «پهنای باند هاست چیست» و روش‌هایی برای کاهش مصرف پهنای باند هاست را بررسی کردیم. اگر سایتی با ترافیک بالا دارید، توصیه می‌کنیم از هاست‌هایی با پهنای باند ماهیانه نامحدود استفاده کنید؛ در چنین شرایطی دیگر نگران کند شدن یا از دسترس خارج شدن سایت خود نخواهید بود.

در برتینا انواع پهنای باند هاست در سرویس‌های متفاوت در دسترس کاربران قرار می‌گیرند و کاربران می‌توانند متناسب با نیاز کسب‌وکار خود برای خرید هاست مناسب اقدام کنند. برای اطلاع از سرویس‌های هاست برتینا به بخش «هاست» در سایت سر بزنید. علاوه‌بر این، اگر سوالی درباره پهنای باند هاست دارید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به سوال شما پاسخ دهیم.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 1

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *