راهنمای کامل برای استفاده از SSL برای ساب دامین‌ها
آوریل 9, 2023
چگونه از SmarterMail بکاپ تهیه کنیم؟
آوریل 16, 2023
۶ مزیت سرور مجازی برای کسب و کار شما

هرآنچه لازم است در مورد لود بالانسینگ بدانید!

هرآنچه لازم است در مورد لود بالانسینگ بدانید!

لود بالانسینگ (load balancing) نوعی فناوری است که به کاربران اجازه می‌دهد تا بار کاری یا فشار کاری (workload) را به طور متوازن بین چندین سرور، دستگاه یا نقطه انتهایی توزیع کنند. این فناوری به صورت معمول برای بهبود عملکرد، قابلیت اطمینان و بالا بردن ظرفیت سیستم استفاده می‌شود. در این مقاله بررسی می‌کنیم که لود بالانسینگ چیست و در مورد انواع آن توضیح می‌دهیم.

تفاوت لود بالانسینگ با روش‌های دیگر توزیع بار، در این است که لود بالانسینگ با راهکارهایی، به صورت خودکار و بهترین شکل ممکن، بار را توزیع می‌کند. به این معنی که در لود بالانسینگ معمولاً از یک سرور اصلی یا یک لایه برای توزیع بار استفاده می‌شود و در صورت نیاز به افزایش عملکرد، سرورهای جدید به شبکه اضافه می‌شوند. در حالی که در روش‌های دیگر، workload روی گروهی از سرورها توزیع می‌شود و به صورت دستی باید این گروه‌ها تنظیم شوند.

لود بالانسینگ چیست؟

همان طور که در ابتدای مقاله گفتیم، لود بالانسینگ نوعی تکنولوژی است که برای توزیع بار کاری بین چندین سرور استفاده می‌شود تا کارایی و امنیت سیستم بهبود یابد. در واقع، لود بالانسر به عنوان یک پروکسی برای کاربران وب، ترافیک را به طور خودکار بین چندین سرور توزیع می‌کند.

با استفاده از الگوریتم‌های توزیع بار، لود بالانسر تلاش می‌کند که ترافیک را به بهترین شکل بین سرورهای مختلف توزیع کند. با این کار، سرعت و عملکرد سیستم افزایش یافته و همچنین بار ترافیک توسط چندین سرور پردازش می‌شود که این موضوع در نهایت باعث افزایش امنیت سیستم نیز می‌شود.

مطلب مرتبط  ساب دامین چیست و چه تأثیری بر روی سئوی سایت دارد؟

انواع لود بالانسینگ

تعدادی از انواع لود بالانسینگ عبارتند از:

۱. لود بالانسینگ ترافیک شبکه (Network Traffic Load Balancing):

در این نوع لود بالانسینگ، ترافیک شبکه بین چندین سرور توزیع می‌شود تا بهبود کارایی و پایداری سیستم را فراهم کند.

۲. لود بالانسینگ لایه سرویس (Service Layer Load Balancing):

در لود بالانسینگ از نوع لایه سرویس، بار کاری بین چندین لایه سرویس، مثل لایه دیتابیس و وب سرویس، توزیع می‌شود تا عملکرد سیستم بهبود یابد.

۳. لود بالانسینگ سخت‌افزاری (Hardware Load Balancing):

برای لود بالانسینگ سخت‌افزاری از برخی تجهیزات سخت‌افزاری مانند سوئیچ‌ها و فایروال‌ها برای توزیع بار کاری در شبکه استفاده می‌شود.

۴. لود بالانسینگ DNS (DNS Load Balancing):

در این روش، هربار که سیستم DNS به درخواست کلاینت پاسخ می‌دهد، نسخه‌ای متفاوت از لیست آدرس IP‌ها ارسال می‌کند. درخواست‌های DNS به طور یکنواخت بین سرورهای مختلف توزیع می‌شود تا بار کلی را مدیریت کند.

۵. لود بالانسینگ نرم‌افزاری (Software Load Balancing):

برای توزیع بار کاری بین چندین سرور یا دستگاه در این روش از نرم‌افزارها استفاده می‌شود. در واقع نرم‌افزار می‌تواند براساس بار کنونی، پاسخ سرور، محل جغرافیایی و دیگر عوامل، بار را به طور هوشمند توزیع کند.

مزایای استفاده از لود بالانسرها

در ادامه، به برخی از مزایای لود بالانسرها (load balancer) و نیز روش‌های پیاده‌سازی آن‌ها می‌پردازیم:

۱. افزایش قابلیت اطمینان: با استفاده از لود بالانسر، بار کاری بین سرورها به طور منظم توزیع می‌شود، بنابراین احتمال اینکه یک سرور به دلیل بار بالا از کار بیفتد، کاهش پیدا می‌کند. با استفاده از چندین سرور، کاربران می‌توانند از قابلیت اطمینان بیشتری در سرویس‌های آنلاین برخوردار شوند.

مطلب مرتبط  چگونه از آمار بازدید سایت خود در سی پنل مطلع شویم؟

۲. بهبود کارایی: با توزیع بار کاری بین چندین سرور، امکان بهره‌برداری از توان پردازش بیشتر و افزایش ظرفیت وجود دارد. بنابراین با استفاده از لود بالانسرها، کاربران می‌توانند از سرعت بیشتر و کارایی بهتر در سرویس‌های آنلاین بهره ببرند.

۳. مقاومت در برابر حملات: لود بالانسرها می‌توانند به عنوان یک لایه دفاعی در برابر حملات مخرب مانند حملات داس (DOS) عمل کنند که این موضوع، امکان ایجاد اختلالات را کاهش می‌دهد.

۴. سهولت در مدیریت: با استفاده از لود بالانسر، مدیران شبکه می‌توانند به راحتی سرورها را اضافه و حذف کنند و نیازی به تغییر تنظیمات کاربران نخواهند داشت.

جمع‌بندی: لود بالانسینگ چیست؟

هدف از لود بالانسینگ، بهبود عملکرد و قابلیت اطمینان سیستم است. با توزیع فشار کاری یا همان بار کاری بین چندین دستگاه، احتمال توقف سیستم به دلیل بار بالا کاهش می‌یابد و بدین ترتیب، پایداری سیستم بهبود پیدا می‌کند. همچنین، با استفاده از لود بالانسینگ، امکان افزایش ظرفیت سیستم نیز وجود دارد.

در نهایت، می‌توان گفت که لود بالانسینگ یکی از مهمترین فناوری‌ها در زمینه بهبود عملکرد و قابلیت اطمینان سیستم‌های شبکه است. استفاده از این فناوری، به کاربران اجازه می‌دهد تا با بهره‌گیری از قابلیت‌هایی همچون توزیع خودکار بار و افزایش پایداری سیستم، به بهبود کارایی و افزایش قابلیت اطمینان سیستم‌های خود برسند.

برتینا ارائه‌دهنده انواع خدمات هاستینگ از جمله هاست اشتراکی، سرور مجازی و سرور اختصاصی است. تمامی سرویس‌های ارائه‌شده دارای پشتیبانی فنی ۲۴ ساعته، آپتایم ۹۹.۹٪ و امنیت بسیار بالا هستند. برای مشاوره می‌توانید از طریق شماره ۶۱۰۶۴-۰۲۱ با متخصصان برتینا تماس بگیرید یا از طریق تیکت اقدام نمایید.

مطلب مرتبط  چگونه نقشه ثبت شده را به رتبه یک گوگل برسانیم؟
تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 2

اولین نظر را شما ثبت کنید!

The following two tabs change content below.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *