کاهش سرعت سایت پس از نصب گواهی SSL
آیا گواهینامه SSL سرعت سایت را پایین می‌آورد؟
می 14, 2023
هاست ویندوز آلمان
هاست ویندوز آلمان چیست؟
می 17, 2023

بدافزار یا Malware چیست؟

Malware چیست

ممکن است در مورد بدافزارها (Malwareها) و خطرات اجرای سرور زیاد شنیده باشید. با این حال، ممکن است در مورد اینکه به طور دقیق بدافزار یا Malware چیست، گیج شده باشید. از این رو، تصمیم گرفتیم در این مقاله موضوع Malware چیست را مورد بررسی قرار دهیم.

Malware چیست؟

Malware (بدافزار) مخفف malicious software (نرم‌افزار مخرب) و اصطلاحی است که برای اشاره به هر نرم‌افزاری که عمداً برای آسیب رساندن به رایانه طراحی شده است، استفاده می‌شود. بدافزارها معمولاً براساس برخی از ویژگی‌هایی که دارند به چند دسته تقسیم می‌شوند. در ادامه با برخی از انواع آن‌ها آشنا می‌شویم.

ویروس‌ها (Viruses)

به طور کلی، رایج‌ترین شکل بدافزاری که مردم به آن فکر می‌کنند ویروس‌ها هستند. ویروس به عنوان بخشی از نرم‌افزار تعریف می‌شود که در داخل آن یا فایل‌های دیگر مخفی می‌شود. هنگامی که فایل یا نرم‌افزار آلوده باز شد، کد ویروس اجرا می‌شود و سپس خود را در فایل‌ها یا نرم‌افزارهای دیگر تکثیر می‌کند.

کی لاگرها (Keyloggers)

کی لاگرها نرم‌افزارهایی هستند که کلیک کلیدها و حرکات ماوس را ثبت می‌کنند. این حرکات معمولاً در سرور دیگری که توسط هکر کنترل می‌شود آپلود می‌شوند. در نهایت هکرها با استفاده از این اطلاعات می‌توانند به حساب‌های شما دسترسی پیدا کنند.

اسب‌های تروا (Trojan Horses)

نام اسب تروا (Trojan Horses) از داستان‌های یونان باستان گرفته شده است. از نظر محاسباتی، آن‌ها نرم‌افزاری هستند که معمولاً به‌عنوان چیز دیگری ظاهر می‌شوند تا کاربران را وادار به نصب آن کنند، که در صورت اجرا به هکر اجازه دسترسی به رایانه را می‌دهد. برخلاف ویروس، آن‌ها معمولاً به جای انتشار خود، کاربران را فریب می‌دهند تا آن‌ها را منتشر کنند.

مطلب مرتبط  تعریف iframe و روش جلوگیری از نمایش سایت در iframe

روت کیت‌ها (Rootkits)

روت کیت‌ها قطعات نرم‌افزاری هستند که برای دسترسی به مناطق ممتاز (privileged) یک سیستم کامپیوتری استفاده می‌شوند. هنگامی که نفوذگر (attacker) به عنوان یک کاربر سطح پایین (low-level user) به سیستم دسترسی پیدا کرد، برای انجام تغییرات و کارهایی که می‌خواهد، نیاز به دسترسی سرپرست (administration) یا روت (root) دارد. یک روت کیت (rootkit) از اکسپلویت‌ها در سیستم‌عامل برای به دست آوردن این دسترسی استفاده می‌کند. همچنین می‌توان از آن‌ها برای پنهان کردن وجود قطعات بدافزاری که در حال اجرا یا نصب هستند، استفاده کرد تا آن‌ها را از دید کاربران قانونی پنهان کند.

کرم‌ها (Worms)

کرم‌ها قطعات نرم‌افزاری هستند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به طور خودکار در سراسر شبکه‌ها و تا آنجایی که ممکن است در سیستم‌ها پخش می‌شوند. تقریبا می‌توان گفت که رفتاری مانند ویروس‌ها دارند.

نرم افزارهای جاسوسی (Spyware)

نرم‌افزارهای جاسوسی شبیه به کی لاگر هستند و در بسیاری از موارد ممکن است یکی از آن‌ها را نیز شامل شوند. اگرچه این فراتر از تلاش برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد یک کاربر مانند وب سایت‌هایی است که بازدید می‌کنند، نرم‌افزاری که استفاده می‌کنند و کارهای مختلف انجام شده است. در این malware، به نفوذگر گزارش می‌شود تا بعداً از آن استفاده کند.

ابزارهای تبلیغاتی مزاحم (Adware)

Adware عموماً به نرم افزارهایی اطلاق می‌شود که از طریق تبلیغات تأمین مالی می‌شوند. بدافزارنویسان ممکن است نمایش تبلیغات را در نرم‌افزار خود تعبیه کنند تا از آن درآمد کسب کنند. به این ترتیب، یکی از ویژگی‌های بدافزارهای تبلیغاتی، تبلیغات تصادفی است که در رایانه آلوده ظاهر می‌شوند.

مطلب مرتبط  آموزش استفاده از گوگل ادوردز برای کسب‌وکارها (بررسی ۹ نکته مهم)

Scareware نرم‌افزاری است که برای ترساندن کاربر از انجام کاری طراحی شده است.

ابزار ترسناک (Scareware)

Scareware نرم‌افزاری است که برای ترساندن کاربر از انجام کاری طراحی شده است. اغلب از تهدیدات جعلی آلوده به ویروس سیستم یا هشدار حملات هکری استفاده می‌کند که شبیه هشدارهای معمولی سیستم عامل است. آنها اغلب پیوندهایی به نرم‌افزار را برای نصب، به کاربر ارائه می‌دهند تا مشکل را حل کنند، که اغلب در این فرآیند نیاز به پرداخت دارند.

باج افزار (Ransomware)

باج‌افزار (Ransomware) نوعی بدافزار است که اخیراً رایج شده است. با محدود کردن دسترسی به سیستم، اغلب با رمزگذاری فایل‌ها، کار می‌کند و سپس برای رمزگشایی فایل‌ها، درخواست پرداخت پول می‌کند. درخواست‌های پرداخت معمولاً شامل ارزهای رمزنگاری شده به منظور پنهان کردن هویت نفوذگر است.

جمع‌بندی: بدافزار یا Malware چیست؟

در این مقاله توضیح دادیم که Malware یا نرم‌افزار مخرب، یک برنامه یا کد نفوذی است که به طور غیرقانونی و مخفیانه روی سیستم‌ها و دستگاه‌های کامپیوتری نصب می‌شود و قصد دارد اطلاعات شخصی، کدهای آسیب‌پذیری، رمزهای عبور یا سایر اطلاعات محرمانه را دزدیده یا خراب کند. این نوع نرم‌افزارها بدون اجازه کاربر نصب می‌شوند و در بسیاری از موارد تلاش می‌کنند فعالیت‌های مخربی را در سیستم انجام دهند.

نمونه‌هایی از موارد مختلف مالور شامل ویروس‌ها، کرم‌ها، تروجان‌ها، جاسوس‌افزارها، رمزگذارها، بات‌ها و انواع نرم‌افزارهای مخرب دیگر است. هر نوع مالور می‌تواند عملکرد و هدف خاص خود را داشته باشد، از جمله دسترسی به اطلاعات شخصی، از بین بردن اطلاعات، نصب برنامه‌های ضد ویروس مخرب، کنترل دستگاه یا شبکه و غیره.

برتینا، ارائه‌دهنده انواع سرویس‌های هاستینگ با آپتایم ۹۹.۹٪ همراه سرعت و امنیت بسیار بالا است. به طور مثال، اگر دنبال بهترین هاست وردپرس هستید، برتینا می‌تواند یکی از گزینه‌های شما باشد. تمامی سرویس‌های هاستینگ برتینا با پشتیبانی ۲۴ ساعته ارائه می‌شوند، از این رو، دیگر نگران قطعی وبسایت خود نخواهید بود. در صورت نیاز به مشاوره رایگان در مورد انتخاب هاستینگ مناسب، می‌توانید از طریق شماره ۶۱۰۶۴-۰۲۱ با کارشناسان برتینا تماس بگیرید.

مطلب مرتبط  تبلیغات نمایشی یا cpm چیست؟
تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 4

اولین نظر را شما ثبت کنید!

The following two tabs change content below.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *