تفاوت بین مفاهیم ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات چیست؟
نوامبر 30, 2022
dns ابری چیست؟ و چه تفاوتی با DNS سرور دارد؟
دسامبر 4, 2022
Redis چیست؟ و چگونه کار می‌کند؟

Redis چیست؟ و چگونه کار می‌کند؟

Redis چیست؟

در جواب سوال Redis چیست باید بگوییم که Redis مخفف Remote Dictionary Server است که در RAM قرار می‌گیرد و کار آن به طور کلی، ذخیره‌سازی اطلاعات به صورت سریع و موقت است. ردیس یکی از پایگاه داده‌های محبوب، منبع‌باز و درون حافظه است.

اگر بخواهیم بگوییم که پیشینه Redis چیست، باید بگوییم که این پروژه زمانی شروع شد که سالواتوره سان‌فیلیپو، توسعه‌دهنده اصلی Redis، می‌خواست مقیاس‌پذیری استارت‌آپ ایتالیایی خود را بهبود بخشد. در همان زمان، او Redis را توسعه داد و اکنون به عنوان یکی از پرطرفدارترین و کارآمدترین سرورهای پایگاه‌داده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ردیس (Redis) چگونه کار می‌کند؟

Redis به عنوان یک پایگاه‌داده کش شروع به کار کرد، اما از آن زمان به یک پایگاه داده اصلی تبدیل شد. بسیاری از اپلیکیشن‌هایی که امروزه ساخته می‌شوند از Redis به عنوان پایگاه داده اصلی استفاده می‌کنند. با این حال، بیشتر ارائه‌دهندگان خدمات Redis از آن به عنوان یک پایگاه داده کش پشتیبانی می‌کنند. به این معنی که علاوه‌بر Redis، از یک پایگاه داده جداگانه مانند DynamoDB نیز استفاده می‌کنند. این امر، موضوع را پیچیده می‌کند و همچنین باعث می‌شود که تمام پتانسیل ردیس (Redis) را درک نکنید.

داده‌ها در Redis (ردیس) با سیستم Key-value نگهداری می‌شوند و از آنجایی که رابطه پیچیده‌ای میان داده‌ها ایجاد نمی‌شود، دسترسی و بازیابی این اطلاعات بسیار ساده‌ خواهد بود. امروزه Redis یکی از محبوب‌ترین موتورهای منبع‌باز است که توسط Stack Overflow برای پنج سال متوالی به عنوان “محبوب‌ترین” پایگاه داده معرفی شده است.

 ردیس صدها کتابخانه (Redis client libraries) دارد که بیشتر زبان‌های برنامه‌نویسی اصلی و حتی برخی از زبان‌های مبهم را پوشش می‌دهد. از این رو می‌توان گفت، این برنامه از بیشتر زبان‌های برنامه‌نویسی به خوبی پشتیبانی می‌کند.

مطلب مرتبط  معرفی 4 پلاگین وردپرس برای مانیتورکردن رتبه سایت

Key-Value در Redis چیست؟

Key-Value نوعی سرور یا محل ذخیره‌سازی است که اطلاعات در آن به صورت جفت‌هایی با نام کلید (Key) و مقدار (Value) ذخیره می‌شوند. به طور مثال، اگر اطلاعات ذخیره شده به صورت Name = Bertina باشد، کلید می‌شود Name و مقدار آن می‌شود Bertina.

ذخیره اطلاعات در Redis هم به همین شکل است؛ به طوری که می‌توان گفت Redis یک پایگاه داده از نوع Key-Value است که اطلاعات را در RAM نگهداری می‌کند؛ در این صورت سرعت دسترسی به اطلاعات چند برابر خواهد شد.

ویژگی‌های Redis چیست؟

کارایی و سرعت بالا: برای اینکه بدانید Redis چیست باید بگوییم که این پایگاه داده، امکان دسترسی به داده‌ها در زمان کوتاه با توان عملیاتی بالا را فراهم می‌کند، برخلاف پایگاه‌های داده سنتی، برای ذخیره‌سازی داده‌های درون حافظه نیازی ندارید که به دیسک بروید که این موضوع تأخیر موتور را به میکروثانیه کاهش می‌دهد.

آسان در استفاده: Redis به شما این امکان را می‌دهد تا کدهای پیچیده سنتی را با خطوط کمتر و ساده‌تر بنویسید. توسعه‌دهندگانی که از Redis استفاده می‌کنند می‌توانند از یک ساختار دستوری ساده برخلاف زبان‌های پیچیده و سنتی استفاده کنند.

ساختاری مشابه دیتابیس NoSQL: ساختار Redis به عنوان یک پایگاه داده NoSQL شناخته می‌شود که همین موضوع باعث محبوبیت آن در بین توسعه‌دهندگان شده است. همچنین Redis یک ساختمان داده در حافظه موقت دارد؛ به این معنی که می‌تواند داده‌ها را با استفاده از حافظه تصادفی در RAM ذخیره کند.

متن‌باز: Redis یک سرویس منبع‌باز است که توسط AWS نیز پشتیبانی می‌شود. Redis مبتنی بر استانداردهای باز است و به همین منظور از فرمت‌های داده باز پشتیبانی می‌کند و به همین دلیل منبع‌باز بودن، کاربران بسیاری دارد.

مطلب مرتبط  معرفی کنترل پنل Plesk

با استفاده از ردیس اگر برق قطع شود، اطلاعات از بین می‌رود؟

با استفاده از ردیس اگر برق قطع شود، اطلاعات از بین می‌رود؟

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، Redis (ردیس) اطلاعات را درون رم ذخیره می‌کند و احتمالا می‌دانید که اطلاعات درون رم به صورت موقت ذخیره می‌شوند و در صورت قطعی برق یا اختلال در سرور، این اطلاعات از بین می‌روند. حال سوال پیش می‌آید که اطلاعات ذخیره شده در رم توسط ردیس در صورت قطعی برق چه می‌شوند؟ ردیس (Redis) برای این موضوع راه‌حلی دارد که در ادامه به شما توضیح می‌دهیم.

در واقع، Redis از اطلاعات شما به دو روش که قابل انتخاب است، بکاپ می‌گیرد و روی هارد ذخیره می‌کند. پس، می‌توان گفت که اطلاعات را تنها روی رم ذخیره نمی‌کند. در ادامه دو روش بکاپ‌گیری آن را توضیح می‌دهیم.

روش اول بکاپ‌گیری ردیس، RDB:

این روش، پیش‌فرض بکاپ‌گیری Redis است، اما خب سوال این است که بکاپ‌گیری به روش RDB در Redis چیست؟ در این روش، Redis هر چند ثانیه یکبار از اطلاعات درون رم سیستم شما بکاپ می‌گیرد و این بکاپ را در هارد ذخیره می‌کند. اگر لازم است که اطلاعات شما در زمان خیلی کمی بکاپ گرفته شود و اهمیت اطلاعاتتان بسیار زیاد است، روش دوم بکاپ‌گیری ردیس را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

روش دوم بکاپ‌گیری ردیس، AOF:

روش AOF، احتمال از دست دادن اطلاعات را تقریبا به صفر می‌رساند. در این حالت، هر ثانیه از اطلاعات شما بکاپ می‌گیرد و در هارد ذخیره می‌کند. برای فعال‌سازی این روش بکاپ‌گیری، تنها کافیست که در فایل کانفیگ ردیس (Redis)، بخش appendonly را از no به yes تغییر دهید.

مطلب مرتبط  سرویس کولوکیشن یا کالوکیشن چیست؟ و هزینه آن چقدر است؟

جمع‌بندی: Redis چیست؟

در این مقاله توضیح دادیم که Redis چیست و در همین راستا گفتیم که پایگاه داده‌ای است که در رم قرار می‌گیرد و اطلاعات را در خود ذخیره می‌کند. از مزایای ردیس (Redis) به سرعت و کارایی بالا، استفاده آسان، ساختاری مشابه دیتابیس NoSQL و متن‌باز بودن آن اشاره کردیم.

همچنین راهکاری را برای کاهش احتمال از بین رفتن اطلاعات ذخیره شده توسط Redis، به شما ارائه دادیم و گفتیم که می‌توانید اطلاعات را علاوه‌ر رم، روی هارد ذخیره کنید.

منبع: redis.io

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 1

اولین نظر را شما ثبت کنید!

The following two tabs change content below.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *