هاست ایمیل چیست؟
هاست ایمیل چیست؟ (۵ دلیل مهم برای استفاده از هاست ایمیل)
دسامبر 28, 2022
 آموزش سئو وردپرس و نحوه تنظیم ساختار سایت وردپرسی (قسمت ۱)
ژانویه 2, 2023

سایت whois چیست؟ و چه نوع اطلاعاتی در آن ذخیره شده است؟

سایت whois چیست؟

تمامی دامنه‌های ثبت شده، مالکی دارند که اطلاعات آن‌ها در مرکز داده‌ای ذخیره شده است. WHOIS، همان مرکز داده‌ای است که اطلاعات دامنه‌ها در آن ذخیره می‌شوند و در دسترس عموم افراد قرار می‌گیرند. در این مقاله، می‌خواهیم ببینیم که سایت whois چیست و چه نوع اطلاعاتی در آن ذخیره شده است.

تا به حال فکر کرده‌اید که چرا اطلاعات دامنه‌ها باید در دسترس عموم باشد و چطور می‌توان از آن‌ها استفاده کرد؟ آیا راهی وجود دارد که اطلاعات دامنه دیده نشود یا به عبارتی دیگر، اطلاعات محرمانه نگه‌داشته شود؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

سایت WHOIS چیست؟

در ابتدا باید بدانید که WHOIS، پایگاه داده عمومی است که اطلاعات شما هنگام ثبت دامنه یا بروزرسانی تنظیمات DNS، در آن ذخیره می‌شود.

پایگاه داده WHOIS، توسط ICANN (شرکت اینترنتی برای نام‌ها و اعداد واگذار شده) تنظیم شده است. این شرکت از سال ۱۹۸۲، همان سال‌های اولیه اینترنت، در حال فعالیت است و سرویس whois را به عنوان یک دایرکتوری رایگان و در دسترس عموم توصیف می‌کند که حاوی اطلاعات شخصی و تماس مالکان دامنه است.

اطلاعاتی که در پایگاه داده WHOIS ذخیره می‌شوند در واقع، در مکان‌های مختلفی نگهداری می‌شوند که همه توسط رجیستری‌ها و ثبت‌کنندگان مختلف مدیریت می‌شوند. رجیستری، مالک و مدیر پسوندهای دامنه است؛ به عنوان مثال: رجیستری Verisign، مالک com. و net. است، اما امکان فروش آن‌ها را ندارد. در عوض، دامنه‌هایی با پسوندهای آن، از طریق ثبت‌کننده‌های مختلف دامنه مانند bertina.ir فروخته و ثبت می‌شوند.

حالا که در مورد دیتابیس whois متوجه شدیم، می‌خواهیم ببینیم که سایت whois چیست. این سایت ابزاری عالی برای فرصت‌های تجاری است. اگر دنبال راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاینی هستید یا قرار است که به زودی مالک سایت شوید، باید دامنه‌ای به نام خود ثبت کنید. برای این کار، پس از انتخاب نام دامنه مورد نظر خود، آزاد بودن آن را در سایت whois می‌توانید بررسی کنید. در صورتی که آزاد بود، می‌توانید ثبت دامنه خود را در شرکت ثبت‌کننده دامنه انجام دهید. در غیر این صورت، باید اطلاعات مالک دامنه را چک کنید و در صورت نیاز با او مکاتبه و دامنه را خریداری کنید.

مطلب مرتبط  کنترل پنل دایرکت ادمین چیست؟ و چه ویژگی‌هایی دارد؟

چرا پایگاه داده WHOIS ایجاد شد؟

از ابتدای ظهور اینترنت تا به امروز، فضای آن بسیار تغییر کرده است و در حال حاضر، شما می‌توانید هر چیزی را با جستجو در این فضا بیابید. اما به این موضوع فکر کرده‌اید که این همه اطلاعات در فضای اینترنت از کجا آمده و چه شخص یا ارگانی پشت آن است؟ باتوجه به اینکه حجم اخبار و اطلاعات جعلی افزایش پیدا کرده است، دانستن منبع اطلاعات اکنون بیش از هر زمان دیگری دارای اهمیت است.

WHOIS در ابتدا به عنوان منبعی بزرگ از دامنه‌های سراسر جهان کمک کرد تا اینترنت دموکراتیزه شود. تمامی افراد جهان، از ارگان‌ها گرفته تا مجریان قانون و کاربران‌، می‌توانند به پایگاه داده WHOIS دسترسی داشته باشند و از اطلاعات آن استفاده کنند تا بدانند که پشت هر دامنه‌ای نام چه شخصی قرار دارد و یا مالک سایت چه کس است؛ در این صورت می‌توانند به اطلاعات موجود در آن سایت، راحت‌تر اعتماد کنند.

چه نوع اطلاعاتی در دیتابیس WHOIS ذخیره می‌شود؟

در مورد اینکه اطلاعات درون دیتابیس یا سایت whois چیست باید بگوییم، هنگامی که دامنه‌ای ثبت می‌شود، ثبت‌کننده باید اطلاعات خود را به طور دقیق ارائه دهد. در صورتی که اطلاعات خود را به درستی وارد نکنید، ممکن است دامنه خود را از دست بدهید. همچنین ICANN در قوانین خود اشاره کرده است که اگر ثبت‌کننده نام دامنه، آگاهانه اطلاعات نادرستی ارائه کند و اطلاعات را در عرض هفت روز پس از هر تغییری بروزرسانی نکند، یا ظرف ۱۵ روز به استعلام صحت اطلاعات پاسخ ندهد، ممکن است دامنه به حالت تعلیق درآید یا لغو شود.»

مطلب مرتبط  راهنمای حل مشکل نت اسکن در انواع سیستم‌عامل‌ها

اطلاعاتی که باید هنگام فرآیند ثبت دامنه وارد کنید عبارتند از:

  • نام
  • نشانی
  • شماره تلفن
  • آدرس ایمیل

اطلاعات گفته شده تاحدودی حساس هستند و ممکن است شما تمایلی به نمایش آن‌ها در سایت whois نداشته باشید؛ در این صورت راه‌حل چیست؟ whois به شما گزینه‌هایی ارائه داده است که از طریق آن‌ها می‌توانید مشخص کنید که اطلاعات شما برای کاربران قابل مشاهده باشد یا خیر. همچنین برخی شرکت‌های ثبت‌کننده دامنه، نوعی از حریم خصوصی دامنه را ارائه می‌دهند که به شما امکان ثبت اطلاعات شرکت ثبت‌کننده را جایگزین اطلاعات خودتان می‌دهد.

چه نوع اطلاعاتی در دیتابیس WHOIS ذخیره می‌شود؟

محدودیت‌های جستجوی WHOIS

از آنجایی که پایگاه داده WHOIS حجم عظیمی از اطلاعات را در مورد دامنه‌های ثبت شده ذخیره می‌کند، اطلاعات تمامی دامنه‌ها را نمایش نمی‌دهد. برخی از TLDها، مانند com. و net.، همیشه اطلاعات ثبت خود را در پایگاه داده WHOIS خواهند داشت و از این رو، همیشه نمایش داده می‌شوند؛ اما از سایر TLDها، مانند me. یا gov.، اطلاعات کمتری نمایش داده می‌شود. از سوی دیگر، برخی پسوندهای دامنه مانند asia. یا coop.، اجازه حریم خصوصی دامنه را به مالک آن نمی‌دهند، بنابراین اطلاعات مالک دامنه همیشه قابل جستجو و مشاهده خواهد بود.

ICANN همیشه در تلاش برای بهبود سیستم سایت whois است و اذعان کرده است که “تکامل اکوسیستم اینترنت چالش‌هایی را برای whois در هر زمینه‌ای ایجاد کرده است.”

جمع‌بندی: سایت whois چیست؟

در این مقاله توضیح دادیم که سایت whois چیست و چه نوع اطلاعاتی در آن ذخیره شده است. در جواب سایت whois چیست، گفتیم که در وهله‌ی اول می‌توانید آزاد بودن یا نبودن دامنه‌ها و همچنین، اطلاعات مالکان دامنه‌ها را مشاهده کنید.

مطلب مرتبط  یافتن صفحات پربازدید سایت

همانطور که اشاره کردیم، WHOIS دیتابیسی است که در آن اطلاعات مالکان دامنه ذخیره می‌شود که این اطلاعات در دسترس همه کاربران قرار می‌گیرد و همچنین برای همه‌ی کاربران قابل مشاهده است.  

برتینا، یکی از بهترین ثبت‌کننده‌های دامنه است که مالکیت ۱۰۰٪ انواع دامنه‌های بین‌المللی و دامنه .ir را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.‌ این شرکت، طیف گسترده‌ای از دامنه‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن ثبت می‌کند. برای ثبت دامنه می‌توانید آزاد بودن دامنه مورد نظر خود را در بخش خرید دامنه سایت برتینا بررسی کنید و در صورتی که آزاد بود، برای خریداری آن اقدام کنید.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 2

اولین نظر را شما ثبت کنید!

The following two tabs change content below.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *