گوگل مپس
هک گوگل مپس و ایجاد ترافیک ساختگی!
فوریه 3, 2020
btoolkit
کشف آسیب پذیری خطرناک بلوتوث در اندروید
فوریه 10, 2020
یوتیوب

گوگل برای اولین بار درآمد یوتیوب را فاش کرد

لوگوی یوتیوب

گوگل اخیراً بخشی از گزارشات مالی سه ماه ی چهارم سال 2019 شرکت آلفابت را منتشر کرد. این اولین گزارشی است که در دوران مدیریت ساندار پیچای (Sundar Pichai) در آلفابت منتشر شده است. ساندار پیچای که از پیش نیز مدیر عامل گوگل بود، سال گذشته پس از کنار کشیدن سرگی برین و لری پیج از مدیریت آلفابت به مدیرعاملی این شرکت نیز منصوب شد.

گوگل تقریبا 15 سال پیش در سال 2006 پلتفرم یوتیوب را با قیمت 1.65 میلیارد دلار خریداری کرد. از آن زمان تا کنون درآمد یوتیوب به قدری زیاد بوده که آن را به عنوان یکی از مهم ترین منابع مالی گوگل می شناسند. حالا برای اولین بار در این 15 سال گوگل اقدام به انتشار درآمدش از یوتیوب کرده است.

به گفته گوگل، در سال گذشته یوتیوب 15 میلیارد دلار درآمد داشته که این مبلغ 10 درصد از درآمد کلی گوگل را شامل می شود. این ارقام نشان دهنده آن است که تجارت تبلیغاتی یوتیوب تقریبا معادل با یک پنجم تبلیغات فیسبوک و شش برابر بزرگتر از توییچ آمازون (Twitch) در نظر گرفت.

همچنین گوگل اعلام کرده است تقریبا 20 میلیون کاربر یوتیوب از خدمات پریمیوم این پلتفرم استفاده می کنند که به واسطه آن در هنگام استفاده از یوتیوب تبلیغی برایشان به نمایش در نمی آید. از طرفی سرویس تلویزیونی پولی یوتیوب نیز دارای بیش از 2 میلیون مشترک است. به گفته آلفابت سود حاصل از این محصولات در دسته بندی به صورت مجزا محاسبه می گردد که درآمد آن در سه ماه ی چهارم سال 2019، حدود 5.3 میلیارد دلار بوده است. این رقم شامل سود گوشی های پیکسل و اسپیکرهای Google home نیز می شود.

مطلب مرتبط  جداسازی دوقلوهای بهم چسبیده با فناوری واقعیت مجازی

طبقه گزارش منتشر شده، درآمد کلی آلفابت 46 میلیارد دلار در سه ماه ی چهارم سال 2019 بوده که نزدیک به 10.7 میلیارد دلار آن به عنوان سود شرکت تلقی می شود. این ارقام نشانگر رشد 17 درصدی این کمپانی نسبت به سه ماه ی چهارم سال 2018 است. همچون گذشته موتور جستجوی گوگل با درآمد 27.2 میلیارد دلار مهمترین منبع درآمد آلفابت است. همچنین در این گزارش برای اولین بار درآمد Google cloud نیز منتشر شد، درآمد این سرویس گوگل نیز در تاریخ مشابه 2.6 میلیارد دلار بوده است.

احتمالا انتشار درآمد Youtube  و Google cloud برای نخستین بار به این دلیل است که درآمد شرکت پایین تر از برآوردها بوده است. این در حالی است که ارقام ذکر شده در گزارش گوگل از نظر سودآوری خیلی بیشتر از انتظار کارشناسان وال استریت بوده است.

یکی دیگر از احتمالات انتشار درآمد این دو سرویس گوگل برای نخستین بار، می تواند جذب سرمایه گذاران باشد. گوگل باید برای جذب هر چه بیشتر سرمایه گذران به آن ها اثبات کند که تنها منبع درآمد این شرکت موتور جستجویش نبوده و سرویس های دیگرش همچون یوتیوب و Google cloud رشد سریعی دارند.

موتور جستجوی گوگل در سال 2019 با رشد 15 درصدی نسبت به سال گذشته موفق به کسب درآمد خیره کننده ی 98.1 میلیارد دلار شده است. از طرفی یوتیوب نیز با درآمد از 11.2 میلیارد دلار در سال 2018 با رشد 36.5 درصد به 15.15 میلیارد دلار در سال 2019 دست یافته است. با این حال سهام داران که انتظار رشد این چنینی را در تمامی بخش های آلفابت را دارند از عدم رشد باقی بخش ها ناراضی هستند به طوری که سهام آلفابت در عرض چند ساعت بیش از 4 درصد کاهش داشته است.

مطلب مرتبط  کشف آسیب پذیری خطرناک بلوتوث در اندروید

منبع : theverge

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 1

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *