گوگل ادز و سئو
آیا گوگل ادز روی سئوی سایت تاثیر دارد؟
می 19, 2021
اخطار آدرس تغییر داده شده در سایت
روش انتقال رتبه های سئوی یک صفحه به صفحه دیگر
ژوئن 12, 2021

آموزش ارتقا رتبه سایت در کشورهای خارجی

افزایش رتبه سایت در صفحات جستجوی گوگل در کشورهای مختلف، مهمترین دغدغه کسب و کارهای امروزی هستند.

مسلما برای همه جذاب است که در زمان سرچ کلمات کلیدی مهم سایت خود در صفحه اول گوگل و حتی بهتر لینک اول گوگل دیده شوند.

این کار میتواند به جذب مشتریان بالقوه و افزایش درآمد زایی کسب و کار آنها کمک بسیاری کند.

تا جایی که در صورت ارائه خدمات مناسب و با کیفیت، بتوانند به سیل عظیمی از مشتریان اینترنتی دست پیدا کرده و شاید دیگر نیازی به روش های بازاریابی سنتی و تلفنی نداشته باشند.

Geo Targeting

  • برای مشاغلی که به ارائه خدمات و محصولات در یک کشور خاص ( معمولا کشوری که دفتر شرکت در آن قرار دارد) میپردازند شاید این نیاز تنها محدود به کشور خودشان باشد.
    برای مثال یک شرکت آموزش رانندگی که در شهر تهران فعالیت میکند و دفتر دیگری نیز ندارد، تنها نیاز دارد که در صفحه سرچ گوگل کاربران کشور ایران و حتی در مقیاس بعدی کاربران شهر تهران دیده شود.
  • اما برای شرکت هایی که اقدام به صادرات یا واردات میکنند و یا میتوانند خدمات خود را به کاربران کشورهای دیگر نیز ارائه کنند، مطلوب است تا در این کشورها نیز رتبه گوگل خوبی کسب کنند.
    برای مثال یک شرکت که در حوزه برگزاری دوره های آنلاین نرم افزار فعالیت میکند، میتواند به کاربران سراسر دنیا سرویس داده و خدمات خود را به آنها از طریق وب ارائه کند.
    پس برای این شرکت بهتر است تا علاوه بر دیده شدن در صفحات جستجوی کاربران داخل کشور ایران، افرادی که در کشورهای دیگر به دنبال کلاس آنلاین میگردند نیز آنها را پیدا کنند.

 

هدف گیری جغرافیایی کاربران یا Geotargeting

در دیجیتال مارکتینگ، ژئو تارگتینگ به هدف گرفتن یک وب سایت یا بخشی از آن برای یک کشور خاص گفته میشود.

بسیاری از افراد اعتماد بیشتری به سایت هایی که برای یک زبان خاص هدفگذاری شده اند و دارای دامنه آن کشور نیز هستند داشته و با آن راحت تر ارتباط برقرار میکنند.

پس لازم است تا در روند دیجیتال مارکتینگ و بهینه سازی سئو سایت، به geotargeting آن هم توجه نمایید.

در ادامه درباره هدف گیری جغرافیایی کاربران سایت و مفاهیم مرتبط با آن بیشتر توضیح میدهیم.

 

دامنه کشوری یا ccTLD چیست ؟

دامنه کشوری

دامنه های مختص یک کشور را اصطلاحا دامنه های کشوری لول بالا country code top level domain یا ccTLD مینامند.

مطلب مرتبط  asp net چیست؟

این دامنه ها با دامنه های معمول بین المللی gTLDs مانند com ، net یا org که در تمامی کشورهای قابل ثبت و استفاده هستند متفاوت اند.

دامنه های ccTLD مختص یک کشور خاص میباشند و به کاربران خود اعلام میکنند که اطلاعات موجود در این دامنه مخصوص این کشور تولید و منتشر شده است.

 

تاثیر دامنه کشوری بر سئو جغرافیایی سایت

country code top level domain

آیا دامنه های کشوری باید حتما در آن کشور استفاده شوند؟
آیا دامنه های کشوری نمیتوانند در کشورهای دیگر رتبه بگیرند؟

اینها سوالاتی است که ممکن است برای شما هم به وجود آمده باشد.
برای پاسخ به این سوال باید بگویم که، شما محدودیتی در رتبه گرفتن ندارید و با هر دامنه ای میتوانید درصفحه جستجوی کاربران در هرجای دنیا رتبه داشته باشید.

برای رتبه گرفتن سایت در یک کشور خاص ، دو روش وجود دارد که یکی از آنها انتخاب دامنه کشوری است.

بنابراین اگر دامنه مختص کشور دیگر یا دامنه بین المللی هم دارید، میتوانید با استفاده از روش دوم که در ادامه به آن میپردازیم در کشور مورد نظر خود رتبه خوبی کسب کنید.

پس نگران نباشید و ادامه مطلب را با دقت مطالعه کنید.

 

روش های بالا آمدن سایت در کشورهای دیگر

به طور کلی دو روش برای هدف گیری جغرافیایی کاربران سایت وجود دارد:

  • استفاده از دامنه مختص آن کشور
  • استفاده از دامنه دلخواه کشوری یا بین المللی و انتخاب کشور هدف مورد نظر در سرچ کنسول گوگل.

اگر از دامنه های کشور مورد نظر استفاده میکنید، برای مثال برای کاربران ایرانی سایت خود را بهینه سازی کرده باشید و دامنه شما ir. باشد، نیازی به مرحله دوم ندارید.
اما اگر از دامنه هایی غیر از دامنه های کشور موردنظر استفاده میکنید و قصد geotargeting را دارید، میتوانید با انجام دادن مراحل زیر به گوگل اعلام کنید که هدف شما کاربران یک کشور خاص است.

آموزش تنظیم کشور هدف در سرچ کنسول جدید گوگل

  • وارد پنل سرچ کنسول خود شوید.
  • دامنه سایت مورد نظر خود را انتخاب نمایید.
  • در منو سمت چپ گزینه legacy tools and reports را انتخاب کنید.
  • روی گزینه international targeting کلیک کنید.
  • در پنجره جدید باز شده گزینه country را انتخاب کنید.
  • گزینه target users in را تیک زده و کشور مورد نظر را در لیست انتخاب کنید.
  • میتوانید در سربرگ language این صفحه وجود یا عدم وجود تگ hreflang را در صفحات سایت خود چک کنید. این تگ زبان هدف و زبان اصلی سایت شما را به گوگل اعلام میکند تا سایت شما را برای کاربران آن زبان خاص نمایش دهد.
  • گزینه save را انتخاب کنید.
مطلب مرتبط  انواع روش های تبلیغات اینترنتی چیست؟ معرفی بهترین راههای تبلیغات برای جذب مشتری

تنظیمات international targeting در سرچ کنسول گوگل

با انجام این مراحل کشور هدف سایت خود را انتخاب کردید.

توجه: اگر کشور خاصی را مورد هدف نگرفته اید بهتر است دامنه خود را از میان دامنه های غیر کشوری و بین المللی انتخاب کنید و مرحله دوم را نیز انجام ندهید.

 

ژئوتارگتینگ سایت های چند زبانه

در صورتی که شما یک سایت چند زبانه دارید و برای کاربران کشورهای مختلف و با زبان های مختلف تولید محتوا میکنید، بهتر است تنظیمات international targeting را در search console گوگل تغییر ندهید.

چرا که شما نیاز به تارگت گرفتن چندین کشور دارید اما در این قسمت تنها مجاز به انتخاب یک کشور هدف هستید.

در این حالت شما بایستی با استفاده از روش های مرتبط با دامنه یا IP کاربران مورد نظر خود را مورد هدف قرار دهید.

روش های مختلف هدفگیری جغرافیایی کاربران برای سایت های چند زبانه را در ادامه مشاهده میکنید:

  • استفاده از یک دامنه بین المللی gTLDs و چند زیر دامنه برای کشورها (برای مثال bertina.com)
  • استفاده از یک دامنه بین المللی gTLDs و چند زیرشاخه برای کشورها (برای مثال com/ir/)
  • استفاده از تگ hreflang در صفحات سایت و قرار دادن زبان اصلی هر صفحه در این تگ
    برای کاربرانی که به هیچکدام از زبان های مشخص شده تعلق ندارند، میتوان از تگ x-default استفاده کرد تا یک زبان پیش فرض برای آنها در نظر گرفته شود.
  • استفاده از User agent و تشخیص آی پی کاربران نیز میتواند به ما در ارائه مناسب ترین محتوا به آنها کمک کند. در این روش ها با توجه به نوع دستگاه و محل (location) کاربر ، زبان و محتوای مناسب به آنها ارائه میشود.
    اگر این روش ها را به درستی به کار بگیرید مطمئنا شاهد کاهش نرخ پرش سایت و افزایش نرخ تبدیل خواهید بود. چرا که میزان تناسب و هماهنگی نیازمندی های کاربران با هدف صفحات شما بیشتر میشود.
    با این حال مهمترین مشکلی که در این روش ها وجود دارد، در زمانی اتفاق میافتد که کاربران از VPN و فیلترشکن استفاده کرده باشند .
    در این حالت IP کاربر غیر واقعی بوده و ممکن است اطلاعات درستی را از محل و زبان کاربر به ما منتقل نکند.
مطلب مرتبط  Structured Data و Schema.org چیست؟

 

بهترین روش برای سئو سایت چند زبانه

به طور کلی بهترین روش از بین روش های بالا ، استفاده از زیر دامنه های جداگانه برای هر کشور است.

چرا که سئو سایت در این مورد ساده تر از سئو سایت در حالت های دیگر است و همچنین زبان های مختلف قابلیت جداسازی بیشتری نسبت به حالت زیردسته ها دارند.

در ایران به علت تحریم ها و استفاده زیاد کاربران از vpn ، روش تشخیص آی پی کاربران توصیه نمیشود.
چرا که در این حالت ممکن است تعداد زیادی از کاربران ایرانی با آی پی های خارجی را از دست بدهید.

تاثیر محل هاست وب سایت در رتبه های کشوری

آیا محل هاست سایت بر روی رتبه های آن در کشورهای مختلف تاثیر دارد؟

به گفته جان مولر گوگل، در گذشته که گزینه انتخاب کشور مورد نظر در وبمستر گوگل وجود نداشت، گوگل برای حدس زدن کشور هدف سایت ها از اطلاعات هاستینگ آنها استفاده میکرد.

اما با اضافه شدن این امکان در سرچ کنسول گوگل و همچنین روی کار آمدن شبکه های تحویل محتوا و CDN ها ، دیگر نیازی به استفاده از اطلاعات هاست نبوده و این گزینه دیگر تاثیری در رتبه های سایت نخواهد گذاشت.

پس میتوانید با خیال راحت هاستینگ و میزبانی وب خود را به دلخواه انتخاب نموده و از روش هایی که در بالا ذکر شد برای Geotargeting و تعیین کشور هدف سایت استفاده کنید.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات : 0

اولین نظر را شما ثبت کنید!

2 دیدگاه

  1. آموزش بسیار عالی بود و خسته نباشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *