استفاده از محتوای مخفی در سایت و تأثیر آن بر روی سئو
ژانویه 9, 2019
صفحه 404
صفحه 404 ، نداشته های سایت هم می توانند جذاب باشند!
ژانویه 17, 2019
حذف پست های قدیمی سایت

آیا پاک کردن پست های قدیمی سایت بر روی رتبه بندی گوگل تأثیری دارد؟

پاک کردن پست های قدیمی سایتبرای کسانی که وبمستر سایت های قدیمی هستند، بخصوص هر سایتی که قبل از سال 2011 ایجاد شده و آپدیت نشده است یک سوال پیش می آید. آیا حذف پست های قدیمی سایت بر روی رتبه بندی گوگل تأثیری دارد؟

الگوریتم های جدید گوگل بسیار متفاوت با آن چیزیست که پنج یا شش سال پیش رایج بود. تغییرات عمده در این الگوریتم ها به سال 2011 بر می گردد، اما به دلیل مشکلاتی که در ابتدای فعالیت خود داشتند، این تغییرات مجدداً بارها و بارها تکرار شدند. در نهایت الگوریتمی ارائه شد که از آن به عنوان معیاری برای رتبه بندی گوگل  استفاده می شود.

ممکن است که شما هم جزء کسانی باشید که از چندین سال قبل شروع به تولید محتوا در وبسایت خود کرده اید. در این حالت ممکن است به فکر حذف پست های قدیمی سایت باشید و برای این کار تردید دارید.

بطور کلی محتواهایی که در رتبه بندی سایت شما موثر هستند را می توان به دو دسته تقسیم بندی کرد:

  • محتواهای قبل از سال 2011

قبل از سال 2011 ، طراحی وب سایت و سئو مفهومی بسیار متفاوت نسبت به امروز داشت. گوگل تأکید بسیاری بر میزان استفاده از کلمات کلیدی در محتواها داشت. اگر شما صاحب یک مغازه لوازم خانگی در تبریز باشید، به احتمال زیاد از عبارت “خرید یخچال در تبریز” چندین بار در متن صفحات سایت خود استفاده می کردید. در واقع اینکه شما در محتوای خود از چه مفاهیم دیگری استفاده کنید برای گوگل اهمیت بسیاری نداشت. این عبارت کلیدی در واقع به جستجوکنندگان این امکان را می داد که اگر در جستجوی یک مغازه لوازم خانگی در آن منطقه هستند به راحتی شما را پیدا کنند و خرید خود را انجام دهند.

به طور طبیعی، این امر باعث شد که سوءاستفاده های بسیاری در این زمینه انجام گیرد و رتبه بندی برخی از وبسایت ها کاهش بیابد یا سایت های بی کیفیت و اسپم به رتبه های بالای گوگل برسند. ممکن بود حتی مغازه هایی که در تبریز قرار نداشتند و یا مرتبط به این منطقه نبودند از طریق ایجاد فروشگاه های اینترنتی محصولات خود را بفروشند. به روزرسانی های ایجاد شده باعث تغییرات بسیاری شد، من جمله این که شما دیگر مجبور نبودید ساعت ها صفحه های مختلف را در صفحه جستجوی گوگل به دنبال چیزی که ارزشمند باشد بگردید، به خصوص برای محتواهایی که اطلاعات مفیدی را در خود جای می دادند. این امر برای بهبود رتبه بندی وبسایت شما نیز حائز اهمیت است.

مطلب مرتبط  دلایل رتبه نگرفتن سایت در گوگل

تغییری که در سال 2011 در گوگل ایجاد شد الگوریتم پاندا نامیده شد. پاندا در واقع تمامی الگوریتم هایی که مربوط به شناسایی محتوا می شد را تغییر داد و به طور همزمان باعث شد تا امکان سوءاستفاده از کلمات کلیدی برای پیدا کردن وبسایت نیز به طور کامل از بین برود. کسانی که تلاش می کنند کلمات کلیدی را بصورت اسپم و نامعقول در سایت خود استفاده کنند در نهایت ناکام خواهند ماند (به عنوان مثال استفاده از کلمه کلیدی “خرید یخچال در تبریز” برای سایتی که در تهران قرار دارد) چرا که امروزه علاوه بر کلمات کلیدی، منطقه جغرافیایی شما از نظر گوگل نیز حائز اهمیت است. مهم تر از همه در این به روز رسانی کیفیت مطالب است که باعث افزایش رتبه بندی وبسایت شما در گوگل می شود که بیش از هر چیز دیگری مورد اهمیت قرار گرفت.

زمانی که الگوریتم پاندا ایجاد شد، شما میبایست با مفاهیمی همچون مجازات پاندا نیز آشنا باشید. در ابتدای امر سایت شما به دلیل داشتن محتواهای قدیمی مورد تخفیف واقع می شد و گوگل از شما درخواست می کرد تا مشکل را حل کنید. اما اگر شما به اخبار سئو و رتبه بندی وبسایت توجهی نداشته و یا فاقد یک تیم وبمستر بوده اید احتمالاً هم اکنون دلیل اینکه بازدید سایت شما از حدی که انتظار دارید کمتر است را دریافته اید؛ و یا می توانید مقصر تمامی این ها را رکود اقتصادی بدانید و تمام!

باید به این نکته توجه داشت که تقریباً هر چیزی که قبل از سال 2011 بر روی بستر وب منتشر شده و بروزرسانی نشده باشد ارزش های استاندارد را تا حد زیادی دارا نیست و احتمالاً در سال های آینده نیز ترافیک ورودی کمی خواهند داشت (البته استثناهایی برای این موضوع وجود دارد). شاید هم اکنون سوال شما این باشد که آیا این مطالب به اندازه کافی خوب هستند که آنها را نگه دارید و یا به اندازه ای نامناسب اند که باید آنها را حذف کنید؟

مطلب مرتبط  بوم کسب و کار یا Business Model Canvas چیست؟

در اینجا شما سه انتخاب برای این محتواها دارید، حذف کردن پست های قدیمی ، بروزرسانی آن ها و یا رهاسازی آن ها به حال خود!!!

برای حذف پست های قدیمی سایت چه فاکتورهایی را باید در نظر گرفت؟

– بررسی بک لینک ها :

برای هر محتوای قدیمی که مطالب آن ارزش چندانی ندارند در ابتدا بک لینک ها را چک کنید. آیا هنوز هم بک لینک های مفیدی از دیگر سایت ها برای این پست ها وجود دارد؟ اگر نه, می توانید آن محتوا را پاک کنید. همچنین اگر بک لینک های این پست از سایت های اسپم و یا سایتهایی هستند که دیگر وجود خارجی ندارند ، حذف کردن پست بهترین گزینه است.

– بررسی محتوای پست :

در صورتیکه محتوای پست مدنظر شما قدیمی و بدون استفاده است، یا مواردی در آن ذکر شده است که از دید کاربران مطالب کم اهمیتی هستند و میزان جستجوی آن به صفر رسیده است، برای این مورد نیز حذف کردن پست انتخاب مناسبی است.

حذف کردن پست های قدیمی سایت ، تنها به حذف محتوا از روی هاست سایت ختم نمی شود. نکته ای که پس از حذف پست باید حتماً در نظر داشته باشید ، اطلاع دادن به گوگل در رابطه با سرانجام لینک مربوط به آن صفحه است.

برای این کار 2 راهکار وجود دارد :

1- ریدایرکت کردن به یک صفحه مرتبط و یا صفحه اصلی.

2- استفاده از ابزار سرچ کنسول گوگل برای حذف ایندکس آن صفحه از میان نتایج (برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه آموزش حذف صفحات ایندکس شده سایت در گوگل مراجعه کنید).

در حالت اول باید آدرس صفحه ای که حذف کرده اید را به یک صفحه مرتبط با موضوع آن ریدایکرت کنید. در صورتیکه صفحه ای مرتبط با آن در سایت خود ندارید، می توانید آن را به صفحه اصلی سایت خود ریدایرکت کنید. در این حالت ربات های گوگل متوجه خواهند شد که این صفحه به صورت ناخواسته حذف نشده است و با خطای 404 در سرچ کنسول مواجه نحواهید شد.

در حالت دوم، با استفاده از ابزارهای موجود در سرچ کنسول گوگل، ایندکس صفحه مربوطه را از گوگل حذف کنید.

مطلب مرتبط  تبلیغات در گوگل چیست؟ تبلیغات در گوگل چگونه است؟

همانگونه که مطرح شد استثناهایی در رابطه با کیفیت محتوا برای پست های قدیمی سایت وجود داشته باشد که پاک کردن پست راه حل مناسبی برای آن نخواهد بود، به عبارت دیگر ممکن است پست های قدیمی سایت شما دارای اعتبار از دید کاربران باشند، لینک های مفیدی برای آن ها وجود داشته باشد و حضور آن ها باعث کاهش رتبه بندی وبسایت شما نشود ، در این حالت بهتر است ابتدا رتبه آن پست را در میان نتایج گوگل بررسی کنید. در صورتیکه رتبه آن در مقایسه با رقبای دیگر کاهش یافته است، به روز رسانی محتوای آن می تواند سبب بهبود رتبه اش شود. در غیر این صورت اگر رتبه آن کاهش نیافته و امکان به روز رسانی آن وجود ندارد، می توانید آن را بدون تغییر در سایت خود نگه دارید.

  • محتواهای بعد از سال 2011

زمانی که به محتواهای منتشر شده بعد از الگوریتم پاندا برمیخوریم، نکته مهمی که باید مدنظر قرار دهید این است که این محتواها حداقل پنجاه درصد از استانداردهایی که برای تولید محتوا لازم است را شامل شوند و همچنین بر روی رتبه بندی سایت شما در گوگل موثر باشند، در این حالت نیازی به پاک کردن آنها نیست. اگر که بدنبال بهبود رتبه ی این پست ها هستید ، می توانید با بررسی سایت های رقبا ، محتوای جذابتر و بهتری در این صفحات قرار داده و مطالب قدیمی را به روز رسانی کنید.

 

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات : 0

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *