پروتکل HTTPs
مزیت گواهی امنیتی ssl چیست؟
آگوست 6, 2018
cdn
CDN یا شبکه توزیع محتوا چیست؟
سپتامبر 8, 2018

معرفی انواع خطای ssl و آموزش رفع آن

بررسی انواع خطای ssl و نحوه رفع آن‌ها در وبلاگ برتینا

گواهینامه‌های SSL (Secure Socket Layer) به‌عنوان یکی از ابزارهای اصلی برای اطمینان از امنیت در فضای وب مطرح است. انواع گواهی ssl اطمینان می‌دهند که داده‌های در حال انتقال بین وب‌سایت و کاربر به‌درستی رمزگذاری شده و از دسترسی‌های غیرمجاز محافظت می‌شوند. با این وجود، ممکن است به دلیل مشکلات فنی یا تنظیمات نادرست، خطاهایی در ارتباط با SSL رخ دهد. خطای ssl ممکن است تجربه کاربری را تحت تاثیر قرار دهد یا حتی کاربر به‌خطر افتادن امنیت اطلاعات را احساس کند. در این مقاله، به بررسی انواع خطاهای رایج SSL و راه‌های رفع آن‌ها خواهیم پرداخت تا امنیت اطلاعات کاربران را بتوان به‌درستی برقرار کرد.

خطای SSL منقضی شده؛ یکی از خطاهای رایج مرتبط با گواهینامه‌های SSL 

خطای SSL منقضی شده (Expired SSL Certificate Error) یکی از خطاهای رایج مرتبط با گواهینامه‌های SSL است. این خطا هنگام به پایان رسیدن اعتبار گواهی ssl یک وب‌سایت نمایش داده می‌شود. کلیه گواهینامه‌های ssl مدت اعتبار مشخصی دارند و باید پیش از انقضا تمدید شوند. درصورتی‌که گواهی‌نامه‌ امنیتی SSL وبسایت را تمدید نکرده باشید با این خطا مواجه خواهید شد. ازاین‌رو، برای رفع خطای گواهینامه امن ssl منقضی شده باید یک گواهی جدید تهیه یا اس‌اس‌ال فعلی را تمدید کنید.

رفع خطای SSL منقضی شده؛ خرید ssl جدید یا تمدید گواهی قبلی

خطای گواهی‌نامه‌ی SSL مورد اعتماد نیست؛ مرکز صدور گواهی نامعتبر

خطای گواهی SSL مورد اعتماد نیست (SSL Certificate Not Trusted Error) زمانی رخ می‌دهد که گواهینامه‌ی SSL توسط یک مرکز صدور گواهینامه (CA) نامعتبر امضا شده باشد؛ به این معنی که شرکت صادر کننده گواهینامه (CA) در فهرست سازمان‌های مورداعتماد مرورگر قرار نداشته باشد. همچنین ممکن است گواهینامه توسط خود سرور صادر شده است. 

مطلب مرتبط  جلوگیری از هک شدن هاست سی پنل

گواهینامه‌هایی که توسط سرور صادر می‌شوند اغلب به‌عنوان گواهینامه‌های خودامضا شناخته می‌شوند​​. در واقع مرورگر فرق بين http و https ایجاد شده توسط گواهی خودامضا قائل نخواهد بود. برای حل این مشکل، باید یک گواهی‌نامه‌ی جدید از ارائه‌دهنده معتبر مانند برتینا تهیه کنید.

خطای Name Mismatch Error؛ تطابق نداشتن نام دامنه‌ موجود در گواهی‌ SSL با URL

خطای ناهمخوانی نام (Name Mismatch Error) در گواهینامه‌های SSL زمانی رخ می‌دهد که نام مشترک (Common Name) یا SAN گواهینامه (Subject Alternative Name) با نام دامنه‌‌هایی که کاربر در نوار آدرس مرورگر وارد کرده است، مطابقت نداشته باشد. به‌عنوان مثال، اگر گواهی‌نامه برای www.example.com صادر شده باشد و کاربر فقط example.com را وارد کرده باشد، این خطا رخ خواهد داد. این خطای ssl معمولا به‌ دلیل تنظیمات نادرست گواهینامه یا خطای پیکربندی سرور اتفاق می‌افتد​​.

برای رفع این خطا باید مطمئن شوید که گواهی‌ SSL شما شامل نام دامنه‌ صحیح و همچنین همه زیردامنه‌‌ها می‌شود. اگر نام دامنه‌ وب‌سایت شما در گواهی‌نامه SSL ذکر نشده است، باید یک گواهی‌نامه‌ جدید تهیه کنید که شامل نام دامنه‌ی صحیح باشد. توجه داشته باشید درصورتی‌که دامنه گواهی ssl اشتباه ثبت شده باشد، خرید domain نیز در برخی مواقع به رفع خطا کمک خواهد کرد.

خطای ناهمخوانی نام؛ بررسی نام‌های دامنه در گواهینامه ssl

خطای Mixed Content گواهی ssl؛ نشان‌دهنده به‌ خطر افتادن اطلاعات وب سایت و کاربران

خطای محتوای مخلوط (Mixed Content Error) زمانی رخ می‌دهد که یک صفحه وب امن (بارگذاری شده با HTTPS) شامل المان‌هایی از یک صفحه ناامن (بارگذاری شده با HTTP) بارگذاری شده‌ باشد. این خطا در واقع نشان‌دهنده به‌ خطر افتادن اطلاعات وب سایت و کاربران است؛ زیرا المان‌های ناامن باعث افزایش امکان دزدیده شدن اطلاعات می‌شوند. 

مطلب مرتبط  تفاوت SSL و TLS چیست؟ از کدام باید استفاده کرد؟

خطای Mixed Content انواع گواهی نامه ssl معمولاً در مرورگرها با یک قفل ناامن نمایش داده می‌شود که نشان‌دهنده صفحه شامل محتوای ناامن است​. این محتوا شامل تصاویر، اسکریپت‌ها، استایل‌ها و دیگر منابعی می‌شوند که از سرورهای ناامن بارگذاری شده‌اند. برای رفع این خطا باید همه‌ لینک‌ها و منابع محتوا را به HTTPS تغییر دهید. 

خطای Mixed Content گواهی ssl؛ نمایش در مرورگرها با یک قفل ناامن

خطای پروتکل SSL عمومی؛ خطای رایج مرورگرها با راه‌حل آسان برای رفع آن 

خطای پروتکل SSL عمومی (ERR_SSL_PROTOCOL_ERROR) ممکن است به‌دلیل تنظیمات نادرست تاریخ و زمان سیستم، مشکلات نصب گواهینامه SSL، افزونه‌های مرورگر و حتی نرم‌افزارهای امنیتی نظیر آنتی‌ویروس یا فایروال رخ دهد. توجه داشته باشید این خطا نشان‌دهنده اشکال در سرور سایت شما نخواهد بود؛ به این معنی که اگر از بهترین سرور مجازی یا هر نوع سرور دیگری برای سایت خود استفاده می‌کنید، ممکن است کاربران شما با این خطا مواجه شوند. 

این خطای ssl معمولا با پاک کردن SSL state رفع می‌شود. با پاک کردن حالت ssl، کلیه گواهینامه‌های SSL کش شده حذف خواهند شد. برای حذف ssl state در ویندوز، به قسمت Network and Internet > Internet Options در کنترل پنل بروید و روی دکمه Clear SSL state کلیک کنید. همچنین گاهی اوقات کش مرورگر یا کوکی‌ها، نسخه قدیمی از گواهینامه SSL را دربردارند؛ بنابراین برای رفع خطای پروتکل اس اس ال عمومی باید آن‌ها را پاک کنید.

رفع خطای پروتکل SSL عمومی؛ بررسی افزونه‌ها و تاریخ و ساعت سیستم

رفع خطای ssl با کمک پشتیبانی ارائه‌دهنده گواهی وبسایت شما

رفع خطاهای SSL به بهبود امنیت وب‌سایت و تجربه کاربری کمک می‌کند. با درک خطاهای مختلف SSL و راه‌های ممکن برای رفع آن‌ها، مدیران و توسعه‌دهندگان وب امنیت وبسایت خود را به‌درستی برقرار خواهند کرد. درصورتی‌که خطای ssl قابل‌حل نباشد باید از خدمات پشتیبانی ارائه‌دهنده گواهی ssl کمک بگیرید. 

مطلب مرتبط  علت نوشته شدن @ به شکل [at] در ایمیل وب سایت

گواهی ssl معتبر معمولا خدمات پشتیبانی فنی ۲۴ ساعته دارد که در صورت بروز هرگونه مشکل می‌توانید در هر ساعت از شبانه‌روز از طریق پشتیبانان مشکل را رفع کنید. درصورتی‌که سوالی در مورد خطای ssl و نحوه رفع آن دارید، در زیر همین مقاله از ما بپرسید تا کارشناسان برتینا در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.  

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 2

اولین نظر را شما ثبت کنید!

1 دیدگاه

  1. a گفت:

    سلام
    خدا خیرت بده
    با مطلب شما مشکلم برطرف شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *