۹ روش برای بهبود CTR تبلیغات گوگل (افزایش کلیک گوگل)
 ۹ روش برای بهبود CTR تبلیغات گوگل (افزایش کلیک گوگل)
آگوست 23, 2022
کولوکیشن چیست؟ ( هرآنچه لازم است در مورد Colocation بدانید!)
سرویس کولوکیشن یا کالوکیشن چیست؟ و هزینه آن چقدر است؟
آگوست 30, 2022
بررسی گواهینامه ssl و انواع آن

گواهینامه ssl چیست؟ + بررسی تفاوت انواع گواهی ssl

بررسی گواهینامه ssl و انواع آن

گواهینامه SSL (Secure Sockets Layer) به‌عنوان یک پروتکل امنیتی برای ایجاد ارتباط رمزنگاری شده بین وب سرور و مرورگر شناخته می‌شود. این گواهینامه‌ها اطلاعات حساس در حال انتقال بین کاربران و وبسایت‌ها را محافظت می‌کنند. گواهینامه SSL انواع مختلفی دارند که براساس نحوه احراز هویت تقسیم‌بندی می‌شوند. انواع گواهی SSL عبارت‌اند از: EV، OV و DV. در این مقاله، به پرسش «گواهینامه ssl چیست» پاسخ دادیم و انواع مختلف گواهینامه‌های SSL و تفاوت‌های آن‌ها را بررسی کردیم. همچنین گواهی‌های MultiDomain و WildCard را بررسی خواهیم کرد.

گواهینامه SSL؛ ارتباط رمزنگاری شده بین یک وب سرور

SSL مخفف Secure Sockets Layer است که یک پروتکل امنیتی است و یک ارتباط رمزنگاری شده بین یک وب سرور و یک مرورگر ایجاد می‌کند​. گواهی‌نامه SSL به‌صورت یک فایل داده‌ای کوچک است که ارتباط رمزنگاری شده بین وب سرور و مرورگر ایجاد می‌کند. در واقع با خرید گواهینامه ssl از امنیت اطلاعات در حال انتقال بین وب سرور و مرورگر مطمئن خواهید بود. 

گواهینامه‌های SSL انواع DV، OV و EV دارند که باتوجه‌به نوع احراز هویت تقسیم‌بندی می‌شوند. این گواهینامه‌ها امکان رمزنگاری SSL/TLS را فراهم می‌کنند و شامل کلید عمومی و هویت وب‌سایت به همراه اطلاعات مرتبط هستند. 

گواهی امنیتی SSL؛ ارتباط رمزنگاری شده بین یک وب سرور

گواهی SSL از نوع DV؛ تایید مالکیت دامنه از طریق ایمیل

گواهی SSL DV (Domain Validation) یکی از انواع گواهینامه‌های SSL است که برای رمزنگاری ارتباطات بین مرورگر کاربر و سرور وبسایت به کار می‌رود. هدف اصلی این گواهینامه حفظ امنیت اطلاعات انتقالی بین کاربر و وبسایت است، اما برخلاف گواهی‌های SSL EV که یک فرآیند تایید هویت گسترده دارند، گواهی SSL DV فقط مالکیت دامنه (Domain) را تایید می‌کند.

تایید مالکیت دامنه معمولاً از طریق یک ایمیل تاییدی یا رکورد DNS انجام می‌شود. به دلیل سادگی فرآیند تایید، صدور گواهینامه SSL DV معمولاً خیلی سریع‌تر از گواهینامه‌های SSL EV بوده و ممکن است تنها چند دقیقه یا چند ساعت طول بکشد.

توجه داشته باشید که با خرید وی پی اس امنیت متفاوتی را نسبت به خرید ssl برای کاربران ایجاد خواهید کرد؛  در واقع سرور VPS امنیت اطلاعات ذخیره شده روی سرور را بالاتر می‌برد؛ درحالی‌که ssl امنیت ارتباط بین کاربر و سرور را برقرار می‌کند.

مطلب مرتبط  خرید دامنه ایمیل با ۴ مرحله ساده

گواهی ssl از نوع OV؛ تایید هویت سازمانی

گواهی SSL OV (Organization Validation) یکی دیگر از انواع گواهینامه‌های SSL که برای سایت‌های سازمان‌ها و اشخاص حقوقی استفاده می‌شود. برخلاف گواهی‌های SSL DV که فقط مالکیت دامنه را تایید می‌کنند، گواهی‌های SSL OV اطلاعات بیشتری درباره‌ سازمان درخواست‌کننده (مانند نام شرکت، مکان و وضعیت حقوقی) را تایید خواهد کرد. 

در واقع گواهی‌های OV نیازمند تایید هویت سازمانی هستند که درخواست‌کننده باید مستندات حقوقی مربوط به شرکت خود را ارائه دهد. توجه داشته باشید که داشتن گواهی ssl، قیمت دامنه را افزایش یا کاهش نخواهد داد؛ زیرا این گواهی به‌نام مالک دامنه ثبت شده است و انتقال دامنه، مالک جدید باید گواهی دیگری را به‌نام خود ثبت کند.

گواهی‌های امنیتی OV؛ نیازمند تایید هویت سازمانی و ارائه مدارک حقوقی

گواهی SSL از نوع EV؛ عبور از مراحل اعتبارسنجی سخت‌گیرانه

گواهینامه SSL EV (Extended Validation) یکی از انواع گواهینامه‌های SSL است که به‌منظور ارائه سطح بالایی از اعتبارسنجی و امنیت برای وبسایت‌ها به‌کار می‌رود. این نوع گواهینامه، فرآیند تایید هویت سازمانی گسترده‌ای دارد. برای دریافت گواهینامه SSL EV، سازمان باید از مراحل اعتبارسنجی سخت‌گیرانه عبور کند که شامل بررسی هویت قانونی، مالی و فیزیکی سازمان خواهد بود.

فرایند احراز هویت برای گواهی ssl از نوع EV شامل بررسی مدارک قانونی، تایید هویت افراد کلیدی در سازمان و بررسی اطلاعات ثبت‌شده برای سازمان می‌شود. هدف از این فرایند احراز هویت اطمینان از وجود قانونی سازمان است که به کاهش احتمال فریبکاری و حفظ امنیت کاربران کمک می‌کند.

وبسایت‌هایی که از گواهینامه SSL EV استفاده می‌کنند، معمولاً در نوار آدرس مرورگر، نام سازمان مالک سایت را به همراه قفل امنیتی سبز رنگ نمایش داده می‌شود. این علامت بصری کاربران را تشویق به اعتماد بیشتر به وبسایت خواهد کرد. این نمایش ویژه URL که فقط با SSL EV ممکن است، به کاربران نشان می‌دهد که سازمان مربوط به وبسایت توسط یک موسسه معتبر تایید شده است.

مطلب مرتبط  هشدار به سایت های وردپرسی در مورد آسیب پذیری پلاگین File Manager

گواهی SSL wildcard؛ پوشش همه ساب دامین‌های دامنه اصلی

گواهی SSL وایلدکارد (Wildcard) یک نوع گواهینامه SSL است که امکان محافظت همزمان از یک دامنه اصلی و تعداد نامحدودی از زیردامنه‌های آن را فراهم می‌کند. این گواهینامه‌ها به‌ ویژه برای سازمان‌هایی که قصد دارند چندین زیردامنه را رمزنگاری کنند، مفید خواهند بود. 

فرض کنید شما دامنه‌ای با نام example.com دارید و برای زیردامنه‌های shop.example.com، blog.example.com و support.example.com نیاز به گواهی امنیتی ssl دارید. به‌جای خرید گواهی SSL جداگانه برای هر یک از این زیردامنه‌ها، شما می‌توانید یک گواهی SSL WildCard مربوط به example.com تهیه کنید. این گواهینامه امنیتی همه زیر دامنه‌های example.com را پوشش خواهد داد.

در واقع به‌جای خرید و نصب گواهینامه‌های جداگانه برای هر زیر‌دامنه، می‌توانید با یک گواهینامه وایلد کارد کلیه آن‌ها را پوشش دهید؛ این کار مدیریت گواهینامه‌ها را آسان‌تر خواهد کرد. همچنین استفاده از گواهی ssl wildcard در مقایسه با خرید گواهینامه‌های جداگانه برای هر ساب دامین، هزینه‌های کلی را به‌شدت کاهش خواهد داد. اگر نمی‌دانید ساب دامین چیست، پیشنهاد می‌کنیم مقاله لینک شده را مطالعه کنید.

گواهی SSL مولتی دامین؛ پوشش دامنه‌های اصلی متفاوت

گواهی SSL MultiDomain «چند دامنه‌ای» که همچنین با نام‌های SAN (Subject Alternative Name) یا UCC (Unified Communications Certificate) شناخته می‌شوند، نوع خاصی از گواهی‌نامه‌های SSL هستند که امکان امن کردن چندین نام دامنه با یک گواهی‌ ssl را فراهم خواهند کرد. برای مثال، با یک گواهی مولتی دامین، می‌توانید امنیت دامنه‌هایی مانند example.com ،mywebsite.net و myshop.org را تضمین کنید.

توجه داشته باشید که هر گواهی MultiDomain تعداد معینی از دامنه‌ها را پوشش می‌دهد و این تعداد بستگی به ارائه‌دهنده SSL شما دارد. همچنین، همانند سایر انواع گواهی‌های SSL، تایید هویت مورد نیاز برای صدور گواهی مولتی دامین ممکن است شامل مراحل مختلفی بسته به نوع گواهی‌نامه انتخابی (DV ،OV یا EV) باشد.

گواهی SSL مولتی دامین؛ برقراری امنیت دامنه‌های اصلی متفاوت

تفاوت انواع گواهینامه‌های SSL؛ نحوه‌ احراز هویت

نحوه احراز هویت انواع گواهینامه‌های ssl یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های آن‌ها محسوب می‌شود. همچنین به‌دلیل مراحل احراز هویت پیچیده‌تر و بررسی‌های اضافه، گواهی‌های SSL OV معمولاً گران‌تر از نوع DV است. با این حال، هزینه کمتری نسبت به گواهی‌های EV دارند که فرایند تایید هویت بسیار گسترده‌تری ارائه می‌دهند. همچنین برخی افراد تصور می‌کنند که گواهی ssl تاثیر مستقیم بر SEO سایت دارد؛ درصورتی‌که تاثیر ssl بر سئو مستقیم نیست. از آنجایی که کاربران به سایت‌هایی که ssl دارند بیشتر اعتماد می‌کنند، تعداد کاربران و بازدید از سایت بیشتر خواهد شد؛ در نتیجه، رتبه سایت در گوگل بهبود پیدا می‌کند.

مطلب مرتبط  توضیح جان مولر درباره ی محل قراردهی JSON-LD structured data

تفاوت گواهی‌های SSL؛ نحوه‌ احراز هویت و نوع نمایش آن در آدرس بار

استفاده از گواهینامه‌های SSL معتبر برای برقراری امنیت کاربران

گواهینامه‌های SSL نقش بسیار حیاتی در تضمین امنیت و حفاظت از اطلاعات در ارتباطات آنلاین را دارند. انتخاب نوع مناسب گواهی SSL باید بادقت و باتوجه‌به نیازها و مهم‌ترین اهداف امنیتی وبسایت انجام شود. گواهی‌های DV، OV، و EV با تفاوت‌های مهم در احراز هویت سازمانی و نمایش برای کاربران به‌عنوان گزینه‌های مختلف معرفی می‌شوند، درحالی‌که گواهی‌های Wildcard و MultiDomain به امکان مدیریت آسان‌تر و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کنند. 

در تمام موارد، اهمیت انتخاب ارائه‌دهنده معتبر گواهینامه‌های SSL نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا اعتماد و امنیت کاربران تضمین شود. اگر سوالی درباره گواهی ssl دارید در پایین همین مقاله با ما درمیان بگذارید تا کارشناسان پاسخگو شما باشند. همچنین از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت، با مشاوران برتینا تماس بگیرید تا شما را درباره ssl موردنیازتان راهنمایی کنند.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 3

اولین نظر را شما ثبت کنید!

The following two tabs change content below.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *