حذف پست های قدیمی سایت
بررسی تأثیر حذف پست های قدیمی سایت بر روی رتبه بندی گوگل
ژانویه 16, 2019
ایندکس گوگل
علت حذف سایت از نتایج گوگل و نحوه رفع آن
فوریه 16, 2019
صفحه 404

اهمیت صفحه 404 سایت در جذب کاربر

صفححه 404قطعاً هیچ وبمستری نمی خواهد حجم بالایی از ترافیک ورودی در وب سایتش متعلق به لینک های شکسته و یا صفحه 404 باشد. باید گفت دلایل بسیار زیادی برای رخ دادن خطای 404 وجود دارد. ممکن است یک خطا در آدرس دهی یک پست یا یک فرم در سایت رخ دهد، سایت های دیگر لینک نادرستی از سایت شما را قرار داده باشند و یا یک صفحه از سایت را به اشتباه حذف کرده باشید که در نتیجه آن ها یک صفحه 404 ایجاد شود.

شاید به این موضوع فکر کنید که امکان ایجاد خطای 404 در سایت شما وجود ندارد (اگر با کدهای http آشنایی ندارید پیشنهاد می کنیم مقاله کدهای وضعیت HTTP را مطالعه کنید) اما باید گفت که این خطا برای هر سایتی می تواند رخ دهد و اتفاقی اجتناب ناپذیر است. همچنین به هر میزان که سایت شما وسیع تر و اعتبار بیشتری داشته باشد ، امکان مشاهده تعداد بیشتری صفحه 404 برای کاربران شما نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین اگر راهکار مناسبی برای این صفحه از سایت خود نداشته باشید ، عصبانیت کاربر و ترک سایت موردی است که باید انتظار آن را داشته باشید و نتیجه آن کاسته شدن اعتبار سایت در دید کاربران و افت عملکرد آن خواهد بود.

چرا در هر سایتی به صفحه 404 سفارشی نیاز دارید؟

صفحه 404 را بسیاری از سایت ها به صورت تکنیکال در سایت خود دارند اما اغلب آنان به صورت مناسبی سفارشی نشده اند. در هر مرورگری برای آدرس هایی که وجود ندارند یک صفحه اختصاص داده شده است به طور مثال اگر کاربر آدرس یک سایت که اصلاً وجود ندارد را در آدرس بار وارد کند، پیامی از طرف مرورگر نمایش داده خواهد شد که چنین آدرسی در سایت مذکور یافت نشد و کاربر با پیام 404 مرورگر مواجه خواهد شد چرا که آدرس مورد نظر وجود خارجی ندارد. حال اگر آدرس یکی از زیر مجموعه های یک سایت معتبر را وارد کنید در صورتی که صفحه مورد نظر در سایت وجود نداشته باشد مرورگر خطای سایت وجود ندارد را نمایش نمی دهد بلکه به کاربر می گوید این آدرس معتبر است و صفحات راهنما و منوهای سایت نیز وجود دارند اما محتوایی در این صفحه وجود ندارد (که همان صفحه 404 وب سایت است) و در واقع از طرف سایت این پیام نمایش داده می شود نه مرورگر، به همین دلیل می توان گفت بین این دو تفاوت بسیاری وجود دارد.

مطلب مرتبط  دلایل رتبه نگرفتن سایت در گوگل

اولین ضرورت وجود صفحه 404 سفارشی در هر سایت این است که این اطمینان به کاربران داده می شود که آدرس معتبر بوده و وب سایت شما فعال است اما صفحه مورد نظر کاربر در دسترس نیست. این مورد بسیار بهتر از این است که کاربر خطای 404 مرورگر را دریافت کند و با خود فکر کند که اصلاً این سایت وجود خارجی ندارد و این احتمال وجود دارد که دیگر به سایت شما سر نزند. همینطور باید اذعان کرد که یک صفحه سفارشی می تواند در نقش صفحه فرود سایت در امور فروش نیز عمل می کند و در زمانی که یک آدرس در سایت وجود ندارد کاربران را به صفحات هدف و فروش شما هدایت کند و نیز می تواند عاملی جهت تقویت برندینگ یک سایت به حساب بیاید. صفحه 404 مرورگر هیچ گونه فایده ای برای وب سایت شما ندارد اما وجود یک صفحه سفارشی شده در وب سایت برای خطای 404 حداقل باعث راهنمایی کاربر به صفحات دیگر خواهد شد به عنوان مثال می تواند کادر جستجو را جایگزین کرده که کاربر بتواند مطلب مد نظر خود را جستجو نماید.

چند نکته که برای طراحی صفحه 404 باید در نظر بگیرید:

– شوخ طبعی را فراموش نکنید؛ زمانی که کاربر با این صفحه مواجه شود، با توجه به اینکه ممکن است مدت زمان زیادی برای رسیدن به این صفحه صرف کرده باشد. بنابراین اندکی شوخ طبعی در این صفحه می تواند کاربر را برای ادامه کار خود در سایت شما مجاب کند.

– امکان جستجو در صفحه 404؛ قرار دادن باکس جستجو در این صفحه راهکاری است که با انجام آن می توانید به کاربر کمک کنید راحتتر به دنبال مطالب مدنظر خود در سایت شما جستجو کند.

–  قرار دادن لینک بازگشت به صفحه ای خاص و یا صفحه اصلی؛ با این کار احتمال خروج سریع کاربر پس از مشاهده صفحه خطای 404 را کاهش خواهید داد و مدت زمان حظور در سایت افزایش می یابد.

– برخی از کاربران وب با خطای 404 آشنایی ندارند، پس ارائه توضیحاتی کوتاه در این صفحه درباره آنچه که برای کاربر رخ داده سبب افزایش آگاهی کاربر می شود.

مطلب مرتبط  آیا گواهینامه‌های SSL قابل انتقال بین دامنه‌ها و سرورها هستند؟

نمونه صفحه 404

ساخت صفحه 404 در وردپرس با استفاده از افزونه:

اگر در مخزن وردپرس عبارت “404 page” را سرچ کنید گزینه های متعددی را خواهید یافت. با نصب افزونه های هدایت به صفحه 404 این امکان را خواهید داشت تا گزینه های متعددی را توسط افزونه ایجاد کرده و صفحه سفارشی و اختصاصی مد نظر خود را ایجاد نمایید و زمانی که یک لینک شکسته توسط کاربر زده شد کاربر به جای دیدن صفحه زشت 404 مرورگر با یک صفحه جذاب در سایت مواجه خواهد شد که به او کمک خواهد کرد تا مسیر مد نظر خود را بیابد. این عمل باعث می شود زمانی که گوگل سایت شما را بازبینی می کند صفحه 404 را در ساختار سایت یافته و متوجه وجود آن خواهد شد. برای گوگل اصلاً اهمیتی ندارد که لینک 404 در سایت توسط یک افزونه ایجاد شده است یا به طور دستی کدنویسی شده است بلکه این مهم است که در ساختار سایت صفحه ای وجود دارد که برای هدایت کاربران از صفحات شکسته یا همان broken links به صفحه اصلی و… وجود دارد و کاربر در سایت مذکور گمراه نخواهد شد.

یکی از محبوب ترین پلاگین های وردپرس برای ساخت صفحه 404 می توان پلاگین 404page را نام برد که تنظیمات متعددی برای سفارشی سازی این صفحه را دارد.

نکاتی در خصوص پلاگین های ساخت صفحه 404 در وردپرس:

کاربرانی که از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنند احتمالاً برای انجام هر کاری و یا رفع هر مشکل یا نیازی غالباً به سمت استفاده از پلاگین های زیادی که برای این CMS نوشته شده است می روند. می توان گفت که برای کاربرانی که با کدنویسی آشنایی کافی ندارند، راهکار استفاده از پلاگین ها در وردپرس جهت ایجاد صفحه 404 اختصاصی و سفارشی شده گزینه مناسبی محسوب می شود که بسته به نوع پلاگین می تواند امکانات مختلفی را در اختیار شما قرار دهد. اما نکته مهمی که باید بیان شود این است که در استفاده از پلاگین باید دقت زیادی به خرج دهید چرا که برخی از آن ها قدیمی بوده و با الگوریتم های جدید سئو همخوانی ندارند در نتیجه می توانند سبب آسیب رسیدن به سایت شما بشوند.

ایجاد صفحه 404 اختصاصی در سایت به شکل دستی:

سیستم مدیریت محتوای وردپرس به طور پیش از فایلphp.404 در سیستم خود استفاده می کند .برخی از قالب ها این فایل را بصورت پیشفرض ندارند و یا به اشتباه ممکن است حذف شده باشد. اگر این صفحه در قالب وردپرسی شما وجود نداشت اصلا نگران نشوید. در این حالت کاری که باید انجام دهید این است که در داخل یک فایل php کد زیر را قرار دهید:

<?php get_header(); ?>
<h2>Error 404 – Page Not Found.</h2> 
<?php get_sidebar(); ?>
<?php get_footer(); ?>

این قطعه کد ساده باعث می شود صفحه 404 سفارشی برای سایت شما ایجاد شود و کاربر در صورت مواجه با خطای 404، صفحه مختص سایت برایش ظاهر می شود.

مطلب مرتبط  ساب دامین چیست و چه تأثیری بر روی سئوی سایت دارد؟

البته این قطعه کد بالا زمانی عمل خواهد کرد که قالبی سایت شما استانداردهای وردپرس را داشته باشد و در پوشه قالب مدنظر شما فایل های header.php و sidebar.php و footer.php وجود داشته باشد.

برای سفارشی سازی این فایل می توانید صفحه مورد نظر خود را با استفاده از کدهای html و css طراحی کنید و در این فایل قرار دهید.

دقت کنید این کد مخصوص سایت های وردپرسی بوده و اگر از سیستم دیگری استفاده می کنید ممکن است برای شما کار نکند که در این حالت بسته به این که از چه سیستم مدیریت محتوا یا اسکریپتی استفاده می کنید باید کد خود را ایجاد نمایید.

در انتها بطور خلاصه می توان گفت که صفحه 404 علی رغم اینکه برای بسیاری از وبمسترها دارای اهمیت نیست و همچنین برای کاربران یک صفحه ناامیدکننده تلقی می شود، می توانید با بهینه سازی به نحو صحیح از پتانسیل آن در چهت ارتقای کیفیت سایت خود اقدام کنید.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 4 / 5. تعداد نظرات : 2

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *