وبلاگ برتینا

الگوریتم های گوگل
به روز رسانی الگوریتم های گوگل
دی ۲, ۱۳۹۶
سئوی داخلی سایت
سئوی داخلی سایت (On-Site SEO) چیست؟
دی ۵, ۱۳۹۶

بررسی مهمترین قواعد سئو برای انتخاب نام دامنه

نام دامنه

بررسی مهمترین قواعد سئو برای انتخاب نام دامنه

نام دامنه در سئونام دامنه ، نام منحصر به فرد برای آدرس اینترنتی وبسایت شماست و شامل یک TDL یا پسوند (top-level domain)، یک نام دامنه (یا آدرسIP) و یک زیردامنه(که اختیاری است) می‌باشد. نام دامنه بخش دوم از سلسله مراتب دامنه است و یک TLD خاص نشان دهنده مکان مشخص و منحصر به فرد یک وب سایت است.

ترکیب نام دامنه و TDL به عنوان root domain شناخته می شود و قسمت //:http بیانگر پروتکلی است که سایت شما جهت در دسترس قرار گرفتن برای کاربران بر روی بستر وب از آن استفاده می کند.

اجزای نام دامنه

موتورهای جستجو از کلمات کلیدی در نام دامنه به عنوان یک عامل رتبه بندی در SEO استفاده می کنند. همچنین نام دامنه از لحاظ میزان کلیک، نتایج جستجو، شبکه های اجتماعی، ارجاع پیوند، ترافیک تایپی، قابلیت برند بودن و تبلیغات آفلاین و… دارای اهمیت است. بنابراین لازم است در انتخاب نام دامنه دقت کافی داشته و نکات مهمی که در ادامه آمده است را مد نظر قرار دهید.

بهترین شیوه انتخاب نام دامنه از نظر SEO :

نام دامنه را به گونه‌ای انتخاب کنید که در ذهن بماند :

سعی کنید نام دامنه کوتاه باشد، به راحتی در ذهن بماند و تلفظ و نوشتن آن راحت باشد. این موضوع برای تبلیغات شفاهی(دهان به دهان) بسیار مهم است زیرا این بازدیدکنندگان باید مستقیما به دامنه شما مراجعه کنند. در واقع اهمیت این موضوع، مفهومی به نام “روان بودن پردازش” است. بر مبنای قواعد ذهنی، افراد مفاهیمی را به یاد می‌آورند که بتوانند با آن ارتباط مثبت برقرار کرده، به راحتی آن را بگویند و در موردش فکر کرده و آن را به سادگی تلفظ کنند. بنابراین از انتخاب نام‌هایی که شامل اعداد و یا سایر کاراکترهای غیراستاندارد، املای غیرمعمول و یا بیش از 15 کاراکتر هستند بپرهیزید.

به دلیل وابستگی روزافزون موتور های جستجو به دسترسی و قابلیت استفاده سایت به عنوان عامل رتبه بندی، دامنه‌ای که خواندن آن برای افراد ساده‌تر باشد، از نظر الگوریتم موتورهای جستجو بهتر است.

در صورت لزوم و در حد معقول از کلمات کلیدی استفاده کنید :

اگر می‌توانید کلمه کلیدی پیدا کنید که به شما کمک می‌کند راجع به کسب و کار خود آگاهی بدهید و در عین حال نام دامین شما را جذاب و منحصر به فرد و تجاری نگه می‌دارد آن را به عنوان نام دامنه انتخاب کنید. اما از انتخاب عبارت های چندسیلابی اجتناب کنید. لازم به ذکر است که این نوع نام دامنه ممکن است یک بار امتیاز رتبه بندی را کسب کند، اما ممکن است نشان دهنده محتوای با کیفیت پایین باشد به این معنی که کاربران و موتورهای جستجو دید منفی نسبت به نام دامنه‌ای که از عبارات طولانی استفاده کرده است داشته باشند.

علاوه براین در سال‌های اخیر، گوگل تغییرات متعددی را انجام داده است که سایت‌هایی را با دامنه‌های غنی از کلمات کلیدی که به هیچ وجه کیفیت بالایی ندارند را از میان نتایج خود حذف کرده است. داشتن کلمات کلیدی در دامنه علی رغم اینکه میتواند مفید باشد ممکن است منجر به بررسی دقیق‌تر و امتیاز منفی در رتبه بندی موتورهای جستجو شود، پس لازم است بیشتر دقت کنید.

تاحد امکان از گذاشتن خط فاصله اجتناب کنید :

اگر نام دامنه شما دو کلمه باشد(مانند www.examplesite.com )، ممکن است بخواهید برای راحت‌تر خوانده شدن، کلمات را با یک خط فاصله از هم جدا کنید (www.example-site.com). اما در نظر داشته باشید که استفاده از خطوط به شدت با رفتار هرزنامه و اسپم شناخته شدن سایت ارتباط دارد و نیز خوانایی و یادآوری نام دامنه را کاهش می‌دهد. به همین دلیل، تا حد امکان از نشانه ها در نام domain خود استفاده نکنید.

از انتخاب نام دامنه غیراز com. برای دامنه اصلی خودداری کنید :

در زمان خرید و ثبت دامنه پیشنهادهای متعددی برای TLD یا پسوند دامنه به شما ارائه می شود که برخی از آنها نیز بسیار وسوسه کننده هستن، اما بر اساس تجربیات برای به حداکثر رساندن ترافیک مستقیم به یک دامنه، بهتر است تا حد امکان پسوند com. خریداری شود. اگر پسوند com. برای نام دامنه‌ای که می‌خواهید خریداری کنید در دسترس نیست، توصیه می‌شود از net، co و یا سایر TLDهای شناخته شده برای نام دامنه خود استفاده کنید.

بهتر است زیرشاخه‌ها را در دامنه‌های فرعی قرار دهید :

موتورهای جستجو معیارهای مختلفی را برای دامنه‌هایی که شامل زیردامنه هستند درنظر میگیرند، بنابراین همانطور که خود گوگل اعلام کرده است – از نظر رتبه بندی- محتوای زیر دامنه ها و زیر شاخه ها تقریبا ارزش یکسانی دارند. همچنین توصیه می‌شود که وبسایت ها مطالب متناسب با محتوای پیوندی مانند وبلاگ ها را به جای زیر دامنه‌ها در زیرپوشه ها قرار دهند. به عنوان مثال بهتر است از www.example.com/blog به جای blog.example.com استفاده کنید.

اشتباه رایج در مهم شمردن سن و عمر دامنه :

این تصور که سن دامنه (یعنی چه مدت است که دامنه ثبت شده است) عامل مهم رتبه بندی SEO است، واقعیت ندارد. تا به حال هیچ موتور جستجویی تایید نکرده است که از سن دامنه به عنوان عامل رتبه‌بندی استفاده کرده باشد و اگر فرد یا شرکتی این ادعا را داشته باشد، ادعای او اشتباه است.

موضوع مهم برای گوگل این است که از زمانی که سایت شما برای اولین بار جستجو شد یا زمان ثبت اولین لینک ورودی شما چه مدت می‌گذرد و البته تفاوت چندانی بین دامنه‌ای که شش ماهه است با دامنه یک ساله وجود ندارد.

دامنه‌های متحرک :

اگر یک وب مستر نیاز داشته باشد دامنه خود را  به دامنه‌ای دیگر تغییر دهد، چندین عامل مهم را باید درنظر بگیرد، از جمله تنظیم تغییر مسیرها به صورت صفحه به صفحه و ریدایرکت کردن صحیح صفحات، به‌طوری که زیرپوشه‌ها و محتوای صفحات به زیر پوشه های مربوطه و صفحات مرتبط در دامنه جدید هدایت شوند. همچنین باید این نکته را در نظر داشته باشید که از ریدایرکت کردن همه صفحات یک دامنه به صفحه اصلی دامنه جدید اجتناب کنید.

The following two tabs change content below.

پوریا فرجی

Webmaster & Digital Marketing Specialist at Bertina