الگوریتم های موتورهای جستجو
الگوریتم موتور جستجو چیست؟
دسامبر 16, 2017
Structured Data و Schema.org چیست؟
ژانویه 1, 2018
نام دامنه

بررسی مهمترین قواعد سئو برای انتخاب نام دامنه

نام دامنه در سئونام دامنه ، نام منحصر به فرد برای آدرس اینترنتی وبسایت شماست و شامل یک TDL یا پسوند (top-level domain)، یک نام دامنه (یا آدرسIP) و یک زیردامنه (که اختیاری است) می‌باشد. نام دامنه بخش دوم از سلسله مراتب دامنه است و یک TLD خاص نشان دهنده مکان مشخص و منحصر به فرد یک وب سایت است.

ترکیب نام دامنه و TDL به عنوان root domain شناخته می شود و قسمت //:http بیانگر پروتکلی است که سایت شما جهت در دسترس قرار گرفتن برای کاربران بر روی بستر وب از آن استفاده می کند.

اجزای نام دامنه

آدرس دامنه سایت شما می تواند به طور غیرمستقیم بر عملکرد سئوی آن تأثیر بگذارد. نام دامنه، در واقع اسم معرف شما در دنیای وب خواهد بود و انتخاب آن مانند انتخاب نام شرکت پروسه مهمی بوده و باید با فکر و توجه زیادی انجام شود. نام دامین یا دامنه نه تنها باید متناسب با کسب و کار شما باشد، بلکه باید متناسب با اهداف سئو شما نیز انتخاب شود. هم چنین باید مطمئن شوید که پیدا کردن آن برای کاربران آسان بوده و برای آن ها به یاد ماندنی است.

موتورهای جستجو از کلمات کلیدی در نام دامنه به عنوان یک عامل رتبه بندی در SEO استفاده می کنند. همچنین نام دامنه از لحاظ میزان کلیک، نتایج جستجو، شبکه های اجتماعی، ارجاع پیوند، ترافیک تایپی، قابلیت برند بودن و تبلیغات آفلاین و… دارای اهمیت است. بنابراین لازم است در انتخاب نام دامنه دقت کافی داشته و نکات مهمی که در ادامه آمده است را مد نظر قرار دهید.

بهترین شیوه انتخاب نام دامنه از نظر SEO

نام دامنه را به گونه‌ای انتخاب کنید که در ذهن بماند

سعی کنید نام دامنه کوتاه باشد، به راحتی در ذهن بماند و تلفظ و نوشتن آن راحت باشد. این موضوع برای تبلیغات شفاهی(دهان به دهان) بسیار مهم است زیرا این بازدیدکنندگان باید مستقیما به دامنه شما مراجعه کنند. در واقع اهمیت این موضوع، مفهومی به نام “روان بودن پردازش” است. بر مبنای قواعد ذهنی، افراد مفاهیمی را به یاد می‌آورند که بتوانند با آن ارتباط مثبت برقرار کرده، به راحتی آن را بگویند و در موردش فکر کرده و آن را به سادگی تلفظ کنند. بنابراین از انتخاب نام‌هایی که شامل اعداد و یا سایر کاراکترهای غیراستاندارد، املای غیرمعمول و یا بیش از 15 کاراکتر هستند بپرهیزید.

مطلب مرتبط  بهینه سازی نسخه موبایل سایت در 10 قدم

به دلیل وابستگی روزافزون موتور های جستجو به دسترسی و قابلیت استفاده سایت به عنوان عامل رتبه بندی، دامنه‌ای که خواندن آن برای افراد ساده‌تر باشد، از نظر الگوریتم موتورهای جستجو بهتر است.

نامی را انتخاب کنید که تایپش آسان باشد

نام دامنه شما باید آسان و خوانا بوده و راحت تایپ شود. دنبال آدرس دامنه های طولانی مانند daddysfunwebsitetechnicalshopinaspen.com نروید، این کار نه تنها به کسی کمک نمی کند، بلکه همه چیز را برای کاربران شما بسیار گیج کننده می سازد.

سابقه دامنه مدنظر خود را بررسی کنید

هنگام خرید یک دامنه جدید، حتما سابقه و گذشته آن را با ابزارهایی مانند Majestic ، Ahrefs و SEMrush چک کنید.

اگر با بررسی سایت خود از طریق این ابزارها، متوجه شدید که هیچ آمار قابل توجهی برای آن وجود ندارد (هیچ لینکی، هیچ ترافیکی، هیچ تبلیغات کلیکی یا هر چیز دیگر) به احتمال زیاد دامنه شما سالم است و می توانید بدون مشکلی آن را خریداری کنید.

هم چنین می توانید تاریخچه دامنه مدنظر خود را از طریق سایت archive.org هم بررسی کنید. این بایگانی، یک تاریخچه واقعی از دامنه تا ده سال پیش یا بیشتر را به شما نشان داده تا از سالم بودن سایت خود مطمئن شوید.

همچنین، فراموش نکنید که برای بررسی دامنه خود، آن را در گوگل جستجو کنید تا مطمئن شوید مشکل عمده ای ندارد.

گوگل در رابطه با این بررسی ها گفته است:

بررسی خود را از جستجوی دامنه در سرچ گوگل شروع کنید. برای این کار کافیست عبارت “site:example.com” را در گوگل سرچ کنید. (به جای عبارت “example.com”، نام دامنه مدنظر خود را قرار دهید).

اگر دامنه دارای محتوا باشد اما در نتیجه جستجوی گوگل آن را مشاهده نکنید، نشانه بدی است. اگر هم دامنه پارک شده باشد، باز در نتایج جستجوی گوگل، چیزی نشان داده نمی شود. در واقع به طور کلی اگر سایتی در گذشته فعالیت داشته و با جستجوی آدرس آن در گوگل، نتیجه ای را مشاهده نمیکنید، یک نشانه بد برای آن دامنه است.

همچنین با جستجوی سایت در بینگ می توانید ایده بهتری کسب کنید. بدیهی است اگر سایتی در بینگ نمایش داده شود، اما در گوگل نمایش نداشته باشد، این یک پرچم قرمز بزرگ است.

مطلب مرتبط  آیا می‌توان SSL یا یک وب سایت HTTPS را هک کرد؟

علاوه بر این می توانید نام دامنه خود را بدون پسوند com. و یا هر پسوند دیگری جستجو کنید تا کمی درباره اعتبار آن اطلاعات کسب کنید. برای مثال می توانید بفهمید آیا درباره این نام دامنه بدگویی شده، اسپم شده و …

با انجام تمامی این روش ها، می توانید برای خرید دامنه خود تصمیم گیری کرده و با در نظر گرفتن تمامی جوانب، آگاهانه انتخاب کنید.

حضور کلیدواژه در نام دامنه

در گذشته گوگل کلیدواژه هایی را که در نام دامنه وجود داشت، پررنگ نمایش می داد. این مورد نمی تواند اثبات این باشد که این موضوع در رتبه بندی گوگل تاثیر دارد اما یک سیگنال ارتباطی موثر است.

البته از آنجایی که دیگر این اتفاق نمی افتد، احتمالاً لازم نیست که بخواهید نگران آن باشید.

فقط هنگام خرید نام دامنه جدید، آن را به خاطر داشته و بیش از هر چیز دیگری از آن به عنوان یک سیگنال ارتباطی با کاربران استفاده کنید.

علاوه براین در سال‌های اخیر، گوگل تغییرات متعددی را انجام داده است که سایت‌هایی را با دامنه‌های غنی از کلمات کلیدی که به هیچ وجه کیفیت بالایی ندارند را از میان نتایج خود حذف کرده است. داشتن کلمات کلیدی در دامنه علی رغم اینکه میتواند مفید باشد ممکن است منجر به بررسی دقیق‌تر و امتیاز منفی در رتبه بندی موتورهای جستجو شود، پس لازم است بیشتر دقت کنید.

تاحد امکان از گذاشتن خط فاصله اجتناب کنید

اگر نام دامنه شما دو کلمه باشد(مانند www.examplesite.com )، ممکن است بخواهید برای راحت‌تر خوانده شدن، کلمات را با یک خط فاصله از هم جدا کنید (www.example-site.com). اما در نظر داشته باشید که استفاده از خطوط به شدت با رفتار هرزنامه و اسپم شناخته شدن سایت ارتباط دارد و نیز خوانایی و یادآوری نام دامنه را کاهش می‌دهد. به همین دلیل، تا حد امکان از نشانه ها در نام domain خود استفاده نکنید.

از انتخاب نام دامنه غیراز com. برای دامنه اصلی خودداری کنید

در زمان خرید و ثبت دامنه پیشنهادهای متعددی برای TLD یا پسوند دامنه به شما ارائه می شود که برخی از آنها نیز بسیار وسوسه کننده هستن، اما بر اساس تجربیات برای به حداکثر رساندن ترافیک مستقیم به یک دامنه، بهتر است تا حد امکان پسوند com. خریداری شود. اگر پسوند com. برای نام دامنه‌ای که می‌خواهید خریداری کنید در دسترس نیست، توصیه می‌شود از net، ir و یا سایر TLDهای شناخته شده برای نام دامنه خود استفاده کنید.

مطلب مرتبط  تحلیل منابع ترافیک ورودی سایت در گوگل آنالیتیکس - All Traffic

سن دامنه

این تصور که سن دامنه (یعنی چه مدت است که دامنه ثبت شده است) عامل مهم رتبه بندی SEO است، واقعیت ندارد. تا به حال هیچ موتور جستجویی تایید نکرده است که از سن دامنه به عنوان عامل رتبه‌بندی استفاده کرده باشد و اگر فرد یا شرکتی این ادعا را داشته باشد، ادعای او اشتباه است.

موضوع مهم برای گوگل این است که از زمانی که سایت شما برای اولین بار جستجو شد یا زمان ثبت اولین لینک ورودی شما چه مدت می‌گذرد و البته تفاوت چندانی بین دامنه‌ای که شش ماهه است با دامنه یک ساله وجود ندارد.

جان مولر اظهار داشته كه سن دامنه نقشی در رتبه بندی سایت در موتورهای جستجو ندارد. وی در پاسخ به سؤالی در توییتر مبنی بر اینکه آیا سن دامنه نقشی در رتبه سایت دارد، با صدای تند و تیز پاسخ “نه” داد.

با وجود این اظهارات، گوگل به دلایلی خاص این مورد را کمی در نظر می گیرد. پیشنهاد میکنیم مقاله آیا عمر دامنه بر روی سئوی سایت تأثیر دارد؟ را مطالعه کنید.

مدت زمان ثبت دامنه

معمولا دامنه های با ارزش و قانونی اغلب برای چندین سال پیش پرداخت می شوند، در حالی که دامنه های غیرقانونی به ندرت بیش از یک سال استفاده می شوند.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات : 0

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *