تفاوت VPS با VDS چیست؟
تفاوت VPS با VDS چیست؟
فوریه 19, 2018
بدون سرور ترید، وارد بروکر نشو!
بدون سرور ترید، وارد بروکر نشو!
ژوئن 15, 2022
11 راهکار ساده برای امنیت سرور مجازی

11 راهکار ساده برای امنیت سرور مجازی

از فایروال برای سرور مجازی استفاده کنید

افزایش امنیت سرور مجازی مسئله مهمی برای کاربران است. امنیت سرور مجازی باعث می‌شود تا اطلاعات و داده‌های شما، حفظ شود. اکثر کاربران این نکات ساده را نادیده می‌گیرند و همین اشتباهات کوچک، منجر به خطرات زیادی می‌شود. پس از خرید سرور مجازی و دریافت اطلاعات ورود به سیستم، اولین قدم افزایش و تأمین امنیت سرور مجازی است.

در این مقاله قصد داریم 11 نکته اساسی برای افزایش امنیت سرور مجازی را توضیح دهیم. با رعایت این نکات به راحتی می‌توانید، امنیت سرور خود را تامین کنید. 

1 – از فایروال برای سرور مجازی استفاده کنید

اطمینان حاصل کنید که سرور مجازی شما دارای فایروال فعال و در حال اجرا باشد. برخی مزایای فایروال عبارت‌اند از:

  •  از ورود هکرها و نرم‌افزارهای مخرب جلوگیری می‌کند.
  •  به شما اجازه می‌دهد که اطلاعات مربوط به اینترنت را بر‌اساس تنظیمات خود فیلتر کنید.
  • می‌دانید چه پورت‌هایی باز هستند و چگونه یک ip را بلاک یا آنبلاک کنید. این موارد، موضاعات اساسی هستند که باید با استفاده از آن‌ها، امنیت روزانه سیستم خود را چک کنید. اگر کسی از یک آی پی حمله‌ایی را آغاز کند، می‌توانید به راحتی با بستن آن ip حملات را متوقف کنید.

2 – بسته‌های خدمات (Service Packs) لازم برای سرور مجازی را نصب و آپدیت کنید

دریافت اخرین بروزرسانی‌ها به بهبود عملکرد سرور مجازی کمک می‌کند. اطمینان حاصل کنید که سرور مجازی از نرم‌افزارهای به روز شده استفاده کند. با استفاده از سیستم‌عامل قدیمی، سرور مجازی شما به یک هدف آسان برای حملات سایبری تبدیل می‌شود. اگر مطمئن نیستید، از ارائه‌دهنده خود برای آخرین بروزرسانی‌ها سوال کنید و آخرین نسخه از آن‌ها را دریافت و نصب کنید.

پیاده سازی SSL / TLS در ارتباطات VPS

3 – پیاده سازی SSL / TLS در ارتباطات VPS

خرید گواهی SSL،‌ یکی از روش‌های افزایش امنیت سرور مجازی است. محدود کردن اتصال توسط IP و فعال کردن رمزگذاری SSL / TLS در پورت‌های پایگاه داده، لازم است برای اتصالات، ایجاد شود. گواهی SSL برای تأیید اعتبار VPS شما لازم است.

مطلب مرتبط  آموزش گام به گام نصب سی‌‌پنل (Cpanel) روی سرور مجازی

SSL (TLS 1.0) برای احراز هویت سرور و برای رمزگذاری تمام داده‌های منتقل شده بین سرور و سرویس گیرنده مورد استفاده است. 

4 – محدود کردن دسترسی عمومی شبکه 

دسترسی به اینترنت عمومی برای کاربران، باعث افزایش بازدید کسب‌وکار شما می‌شود. یک VPN برای جلوگیری از استفاده تنظیم کنید و مطمئن باشید که اتصال شبکه خصوصی شما با  کلید رمزگذاری 128 بیت، رمزگذاری شده است.

5 – قرار دادن سیستم تشخیص نفوذ (IDS) روی سرور مجازی

یک سیستم تشخیص نفوذ یا IDS مثل یک دزدگیر در سرور مجازی شما، عمل می‌کند. این سیستم وضعیت تمام فایل‌های شما را ثبت و هرگونه تغییری در آن را به شما، اطلاع‌ می‌دهد. این موضوع برای سرور مجازی، بسیار مهم استبه این دلیل که هکران، سعی دارند، برنامه‌های دیگری را جایگزین فایل‌های اصلی کنند. از یک IDS برای محافظت از سرور خود در مقابل تهدیدات استفاده کنید. 

6 – یک Host Bastion برای سرور مجازی خود فعال کنید

Host Bastion یک کامپیوتر مخصوص است که در شبکه به صورت خاصی طراحی و پیکربندی شده تا در برابر حملات احتمالی، مقاومت کند. Host Bastion با جلوگیری از دسترسی مستقیم به سرور از طریق شبکه عمومی، شانس نفوذ به سرور مجازی را کاهش می‌دهد. این رایانه بطور کلی یک برنامه واحد را میزبانی می‌کند. به عنوان مثال سرور پروکسی و تمام سرویس‌های دیگر حذف یا محدود می‌شوند تا تهدیدات به کامپیوتر کاهش پیدا کند. 

7 – فعال کردن BitLocker برای رمزگذاری درایو سرور مجازی

با پیشرفت‌های مجازی‌سازی و فناوری‌های ذخیره‌سازی، کلون کردن یک دیسک، سخت نیست. این کار،‌ مزیت بزرگی برای بازیابی فایل‌ها در صورت از بین رفتن قسمتی از اطلاعات است. قابلیت BitLocker سرور مجازی را از حملات آفلاین، محافظت می‌کند. برای نصب BitLocker به اجازه پروتکل‌های مدیریتی در سرور، نیاز دارید.

مطلب مرتبط  سرور چیست؟ (معرفی سرور به زبان ساده به همراه انواع آن)

فعال کردن BitLocker برای رمزگذاری درایو سرور مجازی

8 – از پورت‌های متناوب برای سرویس‌های مشترک استفاده کنید

استفاده از پورت مشترک در سرویس‌هایی مانند RDP, SQL Server، می‌تواند باعث نفوذ به سرور مجازی شود. پورت‌ها را به پورت‌های سفارشی خود تغییر دهید تا  نفوذ به سرور مجازی خود را کاهش دهید. این روش، راه مناسبی برای ایمن‌سازی سرور ترمینال یا سرور دسکتاپ شما است. فردی که سعی کند به پورت‌های متناوب متصل شود برای مدت زمان مشخصی، بلاک خواهد شد.

9 – یک آنتی ویروس مناسب نصب کنید

با نصب یک آنتی ویروس قدرتمند، امنیت سرور مجازی خود را در مقابل حملات احتمالی و مخرب افزایش دهید. نصب آنتی ویروس مناسب، به امنیت آنلاین و آفلاین سرور شما، کمک می‌کند. همچین، اسکن سرور این امکان را به شما می‌دهد که تنظیم کنید، کدام یک از فایل سرورهای امنیتی، فایل‌های موجود در سرور را اسکن کند. فایل سرور‌ها از سرور‌های بر پایه ویندوز، در مقابل بد افزارهایی نظیر ویروس‌ها، نرم‌افزار‌های جاسوسی، نرم‌افزار‌های تبلیغاتی و موارد مشابه محافظت می‌کند.

10 – حذف پروتکل‌های غیر‌ضروری و اتصالات سرور مجازی

سرویس‌های در حال اجرا روی سرور مجازی را چک کنید و تمام سرویس‌های ناخواسته و اتصالات را برای کاهش خطر حمله به سرور، غیرفعال کنید.  از اتصال پورت استفاده کنید که اطلاعات مهم را پیکربندی کرده است و نحوه انتقال و دریافت پیام‌ها در شبکه را مشخص می‌کند. این عمل، باعث جلوگیری از ایجاد مسیر انتقال ناشناخته در سرور می‌شود.

11 – پسورد مناسبی برای حساب کاربری Administrator سرور مجازی خود تنظیم کنید

یک رمز عبور امن برای حساب کاربری اصلی سرور مجازی خود، انتخاب و از یادداشت این رمز عبور، خودداری کنید. ضعیف‌ترین قسمت در هر امنیت مبتنی به رمز عبور مربوط به قسمت انسانی و خود کاربران است. بنابراین، بهتر است جلوی به سرقت رفتن رمز عبور خود را بگیرید. به هنگام تنظیم گذرواژه دقت کنید تا رمز شما حداقل دارای 10 کاراکتر باشد و در آن از حروف بزرگ، کوچک، اعداد و نمادها استفاده شود.

مطلب مرتبط  تونل زدن یا ( tunneling) بین دو سرور چیست؟

حذف پروتکل‌های غیر‌ضروری و اتصالات سرور مجازی

جمع‌بندی: راهکارهای امنیت سرور مجازی

نکات توضیح داده شده در این مقاله به شما کمک می‌کند تا بتوانید به راحتی امنیت سرور مجازی خود را افزایش دهید. گاهی، عدم رعایت برخی نکات کوچک، باعث ایجاد مشکلات بزرگی در وب‌سایت‌‌ها می‌شود. یکی از انواع سرویس‌های سرور مجازی‌، سرور مجازی ویندوز است. برای آشنایی با آن، می‌توانید به مقاله سرور مجازی ویندوز چیست؟ مراجعه کنید.

برای خرید سرور مجازی، ثبت و خرید دامنه و دیگر خدمات، می‌توانید به برتینا مراجعه کنید تا با مشاوره کارشناسان حرفه‌ای و با سابقه این مجموعه، بهترین خرید متناسب با نیاز خود را داشته باشید. همچنین، می‌توانید با شماره تماس ۶۱۰۶۴-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید. 

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 3

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *