سوالات متداول درباره سرور اختصاصی (پاسخ به ۷ سوال مهم)
سوالات متداول درباره سرور اختصاصی (پاسخ به ۷ سوال مهم)
فوریه 22, 2023
آیا می‌توان SSL یا یک وب سایت HTTPS را هک کرد؟
فوریه 27, 2023

۵ نکته برای تغییر دامنه بدون افت رتبه

۵ نکته برای تغییر دامنه بدون افت رتبه

هر کسب‌وکاری برای بهینه‌سازی و بهبود رتبه وبسایت خود در موتورهای جستجوی تلاش می‌کند. دیده‌شدن در صفحه اول نتایج در یک موتور جستجو به معنای به دست آوردن مخاطب، جذب مشتری و افزایش درآمد است. به‌طور کلی دامنه و استراتژی شما برای بهینه‌سازی سایت در ارتباط مستقیم هستند و در هر صورت ممکن است که بنابر دلایل مختلفی نیاز به تغییر دامنه خود داشته باشید، به‌طور مثال ممکن است بخواهید دامنه‌های خود را ادغام کنید، برند خود را تغییر دهید، اعتبار دامنه تمام شده باشد و آن را از دست داده باشید و هزاران دلیل دیگر. نگرانی شما در این مرحله این خواهد بود که چگونه می‌توانید مطمئن شوید که رتبه سایت شما افت نمی‌کند و تمام کارهایی که برای بهینه‌سازی آن انجام داده‌اید از بین نمی‌روند؟

زمانی که در دامنه تغییر ایجاد می‌کنید، در نهایت روی سئو نیز تاثیر می‌گذارد و باعث افت رتبه خواهد شد؛ اما نکانی وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توانید این تاثیرات را به حداقل برسانید و با کمترین تاثیرات دامنه خود را تغییر دهید. در این مقاله به ۵ نکته برای محدود کردن تأثیر تغییر نام دامنه در رتبه‌بندی موتور جستجو اشاره خواهیم کرد:

  1. مالک دامنه را تغییر ندهید
  2. سایت‌مپ ایجاد کنید و آن را در اختیار موتورهای جستجو قرار دهید
  3. دایرکت ۳۰۱ به صفحات جدید ایجاد کنید
  4. بک‌لینک‌ها را به‌روز کنید
  5. تغییر دامنه را به گوگل اطلاع دهید

۱. مالک دامنه را تغییر ندهید

برای رتبه‌بندی، صفحات وبسایت باید توسط موتورهای جستجو ایندکس (index) شوند. برای انجام این کار، گوگل و دیگر موتورهای جستجو از ربات‌هایی استفاده می‌کنند که صفحات وب را کراول (crawl) می‌کنند تا URL آن‌ها را برای جستجو ثبت کنند که به این فرآیندSERP  نیز می‌گویند.

مطلب مرتبط  انتقال وردپرس از زیر دامنه (Subdomain) به دامنه اصلی (Root Domain)

هنگام ثبت دامنه، از شما اطلاعات تماس و مالک دامنه درخواست می‌شود. برخی از این اطلاعات، در سایت Whois قابل مشاهده خواهند بود. هوایز همانند دفتر تلفنی است که اطلاعات تماس مالکان دامنه‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و برای اینکه بتوانید با مالک دامنه‌ای ارتباط برقرار کنید،‌ بسیار مفید است.

ربات‌های خزنده موتورهای جستجو (crawler bots) به‌طور منظم این اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنند. برخی از شواهد نشان‌دهنده آن است که هرچه دامنه شما قدیمی‌تر باشد و مالک آن تغییر نکرده باشد، روی سئو وبسایتتان تاثیر مثبت‌تری خواهد گذاشت؛‌ پس به نفع شماست که سعی کنید مالکیت دامنه خود را حفظ کنید.

۲. سایت‌مپ ایجاد کنید و آن را در اختیار موتورهای جستجو قرار دهید

رتبه ارگانیک وبسایت شما در گوگل به معیارهای رتبه‌بندی گوگل بستگی دارد. به‌عبارت دیگر، برای کسب رتبه خوب باید از قوانین و الگوریتم‌های گوگل پیروی کنید. گفتن این کار اغلب ساده‌تر از انجام آن است زیرا الگوریتم‌ها شامل طیف گسترده‌ای از عناصر می‌شوند که به‌طور مداوم در حال تغییر و تکامل هستند.

نقشه سایت (sitemap)، طرح کلی از وبسایت شما است که این سند، منابع و محتوای مرتبط با هر صفحه از وب سایت شما را در یک سند XML به‌صورت سلسله مراتبی قرار می‌دهد. سایت‌مپ نقش قابل توجهی در رتبه‌بندی سایت در موتورهای جستجو دارد زیرا به موتورهای جستجو اجازه می‌دهد تمام صفحات سایت شما را ایندکس کنند.

برای تغییر دامنه بدون افت رتبه مهم است که نقشه سایت خود را ایجاد یا به‌روزرسانی کنید و مطمئن شوید که موتورهای جستجو به سایت‌ مپ شما دسترسی دارند تا ایندکس کردن URLهای جدید را سرعت بخشد. این کار را در گوگل می‌توانید به‌راحتی با چند کلیک در کنسول جستجوی گوگل انجام دهید.

مطلب مرتبط  چگونه دامنه فیلتر شده را رفع فیلتر کنیم؟

۳. برای تغییر دامنه بدون افت رتبه دایرکت ۳۰۱ به صفحات جدید ایجاد کنید

برای تغییر دامنه بدون افت رتبه، ربات‌ موتورهای جستجو باید بتوانند محتواهایی که‌ URL آن‌ها قدیمی است را پیدا کنند؛ در این مرحله است که دایرکت ۳۰۱ (که به آن فوروارد دائمی وب نیز گفته می‌شود) بسیار ارزشمند می‌شود. با دایرکت ۳۰۱ می‌توانید هر یک از صفحات وب سایت قبلی خود را به صفحه مربوطه در سایت جدید لینک کنید یا به‌عبارتی دیگر، پیوند دهید.

بدین ترتیب موتورهای جستجو مطلع می‌شوند که محتوای قبلی به صفحه جدیدی منتقل شده است و صفحات جدید به جای صفحات قدیمی ایندکس می‌شوند. از این رو، تمامی امتیازات صفحه قدیمی به صفحه جدید منتقل می‌شوند.

۴. بک‌لینک‌ها را به‌روز کنید

معیار دیگری که گوگل برای ایندکس کردن صفحات در نظر گرفته، میزان اعتباری است که به هر صفحه داده می‌شود. بک‌لینک‌ها لینک‌هایی هستند که از سایت‌های دیگر به سایت شما می‌آیند و در واقع اعتبار به صفحه شما می‌بخشند. بنابراین، بسیار مهم است که این لینک‌ها را به‌روز کنید تا هرچه سریعتر صفحه جدید مورد نظر شما اعتبار به‌دست آورد.

اگر بک‌لینک‌های زیادی دارید و زمان ندارید، ابتدا لینک‌هایی را که از سایت‌هایی با سطح اعتبار بالا می‌آیند در اولویت قرار دهید، زیرا اینگونه لینک‌ها بیشترین تأثیر را بر رتبه شما خواهند داشت. بک‌لینکی که به‌روز نمی‌شود، خطای 404 ایجاد می‌کند که به نوبه خود باعث کاهش رتبه شما می‌شود.

برای تغییر دامنه بدون افت رتبه دایرکت ۳۰۱ به صفحات جدید ایجاد کنید

۵. تغییر دامنه را به گوگل اطلاع دهید

در نهایت، از آنجایی که گوگل نقش اصلی را در رتبه‌بندی ارگانیک سایت شما ایفا می‌کند، به‌طور کلی ایده خوبی است که تغییر نام دامنه را به گوگل اطلاع دهید تا بتواند آدرس‌های صفحه وب جدید را در URL جدید فهرست کند. می‌توانید این به‌روزرسانی را مستقیماً در سرچ کنسول Google انجام دهید:

  1. وب سایت خود را اضافه کنید
  2. اعلام کنید که مالک هستید
مطلب مرتبط  شناسه ایرنیک چیست؟ چطور NIC Handle بسازیم

اگر تغییر دامنه بادقت انجام نشود، می‌تواند بر رتبه موتور جستجوی شما تأثیرات منفی بسیاری بگذارد. با این حال، با به‌کارگیری این ۵ نکته، می‌توانید پیامدهای منفی را محدود کنید و به سرعت، سئوی از دست رفته را به دست آورید.

جمع‌بندی: تغییر دامنه بدون افت رتبه

در این مقاله ۵ نکته را برای تغییر دامنه بدون افت رتبه بیان کردیم که با رعایت این نکات می‌توانید تاثیرات منفی تغییر دامنه را به حداقل برسانید. تغییر دامنه می‌تواند در هر مرحله‌ای از کسب‌وکار شما نیاز شود و ممکن است این نگرانی برای شما وجود داشته باشد که برای رتبه وبسایت شما پس از تغییر دامنه چه اتفاقی خواهد افتاد. در هر صورت پس از تغییر دامنه با افت رتبه مواجه خواهید شد اما با رعایت نکات گفته شده می‌توانید آن را به حداقل برسانید.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 2

اولین نظر را شما ثبت کنید!

The following two tabs change content below.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *