توییتر نمایش تعداد بازدید توییت‌ها را برای برخی از کاربران فعال کرد
توییتر نمایش تعداد بازدید توییت‌ها را برای برخی از کاربران فعال کرد
دسامبر 25, 2022
قابلیت مخفی کردن اعضای گروه به تلگرام اضافه می‌شود
قابلیت مخفی کردن اعضای گروه به تلگرام اضافه می‌شود
دسامبر 28, 2022
برای انتخاب یک پسورد قوی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

برای انتخاب یک پسورد قوی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

برای انتخاب یک پسورد قوی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

امروزه همه ما با اینترنت سر و کار داریم و بخش عمده‌ای از زمان خود را به در این بستر سپری می‌کنیم. اما حضور در این بستر باید با الزاماتی همراه باشد تا اطلاعات ما امنیت بالایی داشته باشند و مورد هجوم سایبری قرار نگیرند. یکی از مهم‌ترین فاکتورها که بسیاری از ما آن نادیده می‌گیریم، انتخاب پسورد قوی و مناسب است. بدون داشتن یک رمز عبور مناسب و با ضریب اطمینان بالا، اطلاعات  و داده‌های شما در بستر وب در معرض خطر قرار دارند و ممکن است توسط هکرها به سرقت بروند.

بسیاری از کاربران در انتخاب یک رمز عبور مناسب برای حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی، دستگاه‌های مورد استفاده مانند موبایل‌ها و کامپیوترها دقت لازم را به خرج نمی‌دهند و همین سهل‌ انگاری  ساده اطلاعات آن‌ها را در معرض هک شدن قرار می‌دهد. حالا ما در این مقاله می‌خواهیم  به چند آمار تکان‌دهنده از دنیای پسوردها اشاره کنیم که احتمالا با خواندن آن‌ها فرایند انتخاب رمز عبور جدی‌تر از قبل دنبال خواهید کرد. در انتهای مقاله هم نکاتی را بیان خواهیم کرد که با در نظر گرفتن آن‌ها می‌توانید یک پسورد قوی انتخاب کنید.

1. حدس زدن پسوردهای آسان کار ساده‌ای است

1. حدس زدن پسوردهای آسان کار ساده‌ای است

بر اساس یافته‌های گوگل از کاربران آمریکایی، از 27 درصد آمریکایی‌های که سعی کرده‌اند پسورد یک شخص را حدس بزنند، 17 درصد آن‌ها این کار را به درستی انجام دادند. شاید در نگاه اول این آمار خیلی زیاد نباشد اما نباید از رمزعبورهایی که حدس زدن آن‌ها کار ساده‌ای است، استفاده کرد.

گفتنی است که یک صفحه در گیت هاب پنج رمز عبور محبوب و ساده‌ای که کاربران زیادی در سراسر جهان از آن‌ها استفاده می‌کنند را منتشر کرده است. این رمزهای عبور عبارت‌اند از:

  •         123456
  •         Password
  •         12345678
  •         Qwerty
  •         123456789

به غیر از این حساب رسمی در گیت هاب، گوگل هم با انتشار یک مقاله اعلام کرده که 24 درصد از کاربران اینترنتی به انتخاب یک پسورد ساده و نامطمئن اکتفا می‌کنند. بر اساس یافته‌های غول موتورهای جستجو، محبوب‌ترین پسوردها مورد استفاده توسط کاربران عبارت‌اند از:

  •         123456
  •         Password
  •         Abc123
  •         Qwerty
  •         Admin
  •         111111
  •         Iloveyou
  •         Welcome

2. 59 درصد کاربران از پسوردهای شامل نام، نام و نام خانوادگی یا تاریخ تولد استفاده می‌کنند

بسیاری از کاربران دنیای وب برای انتخاب گذرواژه‌ها از نام، نام و نام خانوادگی یا تاریخ تولد خود استفاده می‌کنند. نظر سنجی گوگل حاکی از آن است که بیش از نیمی از کاربران دنیای وب برای گذرواژه‌های خود از اطلاعات شخصی که به راحتی می‌توان آن‌ها را حدس زد، استفاده می‌کنند. به غیر از نام، نام و نام خانوادگی و تاریخ تولد، کاربران برای پسوردهای خود از نام حیوانات خانگی، همسر یا فرزندان نیز استفاده کنید.

مطلب مرتبط  تبدیل کلمات تایپ شده به متن‌های دست نویس با هوش مصنوعی

3. 43 درصد افراد رمز عبور خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند

 

بر اساس نظر پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی گوگل، تقریبا نیمی از افراد رمزهای عبور خود را با یک شخص دیگر به اشتراک گذاشته‌اند. به بیانی دیگر، افراد برا اینکه پسوردهای خود را فراموش نکنند، آن‌ها را با دیگران در میان می‌گذارند. از بین کاربرانی که گذرواژه خود را با همکار یا دوست خود به اشتراک می‌گذارند، فقط 11 درصد پس از قطع همکاری پسورد خود را تغییر می‌دهند. طبق یافته‌های گوگل، میزان اشتراک‌ گذاری پسورد برخی از  پلتفرم‌ها به شرح زیر است

  • سرویس Gmail: حدود 20 درصد
  • سایت‌های استریم , ویدیو: 22 درصد
  • شبکه‌های اجتماعی: 17 درصد
  • فروشگاه‌های اینترنتی: 17 درصد

4. فقط 45 درصد افراد پس از فاش شدن پسوردهای خود، آن را تغییر می‌دهند

یکی دیگر از نکات نگران کننده از دنیای پسوردها، عدم تغییر پسورد پس از لو رفتن و فاش شدن آن است. به عبارتی دیگر، حدود 55 درصد از کاربران پس از لو رفتن گذر واژه‌های خود، متاسفانه آن را تغییر نمی‌دهند. بر اساس نظرسنجی صورت گرفته، حدود 40 درصد از کاربران اعلام کردند که پس لو رفتن گذرواژه‌هایشان، اطلاعات و داده‌های شخصی آن‌ها فاش شده است.

5. رمز عبور 6 رقمی در کمتر از یک ثانیه رمزگشایی می‌شود

5. رمز عبور 6 رقمی در کمتر از یک ثانیه رمزگشایی می‌شود

محققان و کارشناسان حوزه امنیت سایبری می‌گویند رمزهای عبور طولانی‌تر با ترکیبی از اعداد، حروف و نمادها امن‌تر از گذرواژه‌ها ساده و قابل پیش‌بینی هستند و هکرها برای رمزگشایی آن‌ها به مراتب کار دشوارتری را در پیش دارند.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، یک گذرواژه 6 رقمی ساده به راحتی و در یک چشم به هم زدن قابل رمزگشایی است. این در حالی است که رمزگشایی یک پسورد 12 رقمی متشکل از اعداد، حروف و نمادها، حدود 2 میلیون سال طول می‌کشد.

6. بیش از 40 میلیون کاربر مایکروسافت برای چند حساب کاربری خود از یک گذرواژه استفاده می‌کنند

مایکروسافت با انجام مطالعه‌ای در یک بازه زمانی سه ماهه (از ژانویه تا مارس 2020) به این نتیجه رسید که بیش از 40 میلیون کاربر این شرکت از یک گذرواژه یکسان برای چندین حساب کاربری خود استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، فردی  را در نظر بگیرید که برای ورود به حساب کاربری خود در اینستاگرام و فیسبوک از یک گذرواژه یکسان استفاده می‌کند.

مطلب مرتبط  Mobile Speed Score ، قابلیت جدید گوگل ادز

مایکروسافت در این پروژه بیش از سه میلیارد دیتا از گذر واژه‌ها و نام‌های کاربری را بررسی و اسکن کرد. در نهایت این شرکت از کاربرانی که برای چندین حساب کاربری خود از یک گذرواژه استفاده می‌کردند، خواست که پسوردهای یکسان را عوض کنند.

7. تقریبا دو سوم افراد از یک پسورد برای چندین حساب کاربری استفاده می‌کنند

گوگل در سال 2019 یک مطالعه جامع در مورد دنیای پسوردها انجام داد که طبق نتایج به دست آمده از آن، فقط 35 درصد از کاربران از گذرواژه‌های متفاوت برای اکانت‌های مختلف خود استفاده می‌کنند. در بخشی دیگر از این گزارش آمده است که حدود 13 درصد از کاربران از یک پسورد برای تمامی حساب‌های کاربری و حدود 52 درصد برای برخی از اکانت‌های خود از گذرواژه‌ای یکسان استفاده می‌کنند.

8. حدود 80 درصد از نقض‌های امنیتی مربوط به هک رمزهای عبور است

حدود 80 درصد از نقض‌های امنیتی مربوط به هک رمزهای عبور است

بر اساس گزارش Verizon که 868 مورد هک را مورد مطالعه قرار داده است، حدود 80 درصد از حملات سایبری و سرقت اطلاعات با هک رمزهای عبور انجام شده است. در واقع هکرها با رمزگشایی پسوردها توانسته‌اند به حساب‌های کاربری افراد دسترسی پیدا کرده و اطلاعات آن‌ها را سرقت کنند.

چگونه یک پسورد قوی انتخاب کنیم؟

حالا که با چند آمار از دنیای پسوردها آشنا شدید و  برای پیشگیری از اینکه اطلاعات و داده‌های شخصی شما به سرقت نرود، بهتر است به فکر انتخاب یک پسورد قوی باشید. در واقع شما با انتخاب یک رمز عبور مناسب می‌توانید از لو رفتن آن و هک شدن حساب‌های کاربری خود جلوگیری کنید. در ادامه مقاله نیز به مهم‌ترین نکاتی که باید برای انتخاب یک گذرواژه در نظر گرفت، اشاره خواهیم کرد.

1. پسوردهای طولانی و با ترکیبی از اعداد، حروف و نمادها انتخاب کنید

رمز عبوری را انتخاب کنید که حداقل 12 کاراکتر مختلف داشته و با ترکیبی از اعداد، حروف بزرگ و کوچک و نمادها ساخته شده باشد. برای این کار می‌توانید از پسورد سازهای آنلاین مانند LastPass استفاده کنید.

2. هرگز از یک رمز عبور برای چندین حساب کاربری استفاده نکنید

هرگز از یک رمز عبور برای چندین حساب کاربری استفاده نکنید

یکی دیگر از نکات برای بالا بردن ضریب امنیتی حساب‌های کاربری و گذرواژه ورود به دستگاه‌های خود، استفاده از پسوردهای متفاوت است. به بیانی دیگر، برای همه حساب‌های کاربری خود از یک پسورد مشابه استفاده نکنید.

3. از ابزارهای مدیریت رمزعبور استفاده کنید

اگر بخواهید برای تمامی حساب‌های کاربری خود از گذرواژه‌های مختلف استفاده کنید، به خاطر سپردن آن‌ها دشوار خواهد بود و ممکن است برخی از آن‌ها را فراموش کنید. در همین راستا، بهتر است از ابزارهای مدیریت رمز عبور مانند Lastpass استفاده کنید. با این کار دیگر رمزعبورهای خود را فراموش نخواهید کرد.

مطلب مرتبط  آشنایی با بزرگترین تلویزیون های معرفی شده در CES 2019

4. هرگز گذرواژه‌های خود را یادداشت نکنید

هرگز گذرواژه‌های خود را یادداشت نکنید

یکی دیگر از نکات برای محافظت از رمز عبورهای خود، عدم یادداشت آن‌ها روی کاغذ است. در واقع شما نباید گذرواژه‌های خود را در استیکی نوت‌ها، دفترچه‌های یادداشت یا در فایل Word در کامپیوتر یادداشت کنید

5. هیچگاه رمزهای عبور خود را با شخصی دیگر در میان نگذارید

با اشتراک‌گذاری پسوردهای خود با دیگران، احتمالا اطلاعات و داده‌های شما در معرض لو رفتن و فاش شدن قرار خواهند گرفت. پس تا حد امکان اطلاعات مربوط به رمزهای عبور خود را با شخص دیگری در میان نگذارید.

6.احراز هویت دو مرحله‌ای را فعال کنید

یکی دیگر از راه‌هایی که به شما کمک می‌کند تا حساب‌های آنلان شما از خطر هک شدن در امان بمانند، فعال‌سازی احراز هویت دو مرحله‌ای است. امروزه بسیاری از پلتفرم‌ها از احراز هویت دو مرحله‌ای پشتیبانی می‌کنند و شما با این قابلیت می‌توانید خطر هک شدن را به مقدار قابل توجه‌ای کاهش دهید.

7.پسوردهای خود هر چند وقت یکبار تغییر دهید

کارشناسان امنیتی معتقدند که کاربران برای جلوگیری از فاش شدن و لو رفتن اطلاعات خود بهتر است هر چند وقت یکبار پسوردهای خود را تغییر دهند. به عنوان مثال، کاربران باید هر سه ماه یکبار پسورد خود را تغییر دهند.

جمع‌بندی

ما در این مقاله به چند آمار از دنیای رمزهای عبور اشاره کردیم و در انتهای مقاله هم چند نکته مهم برای داشتن یک پسورد قوی را بیان کردیم. بسیاری از کاربران برای حساب‌های کاربری و دستگاه‌های خود از یک رمز عبور ساده و قابل پیش‌بینی استفاده می‌کنند، این در حالی است که عدم انتخاب یک گذرواژه مطمئن، اطلاعات و داده‌های شما را در معرض لو رفتن و فاش شدن قرار می‌دهد. پس هنگام انتخاب پسورد، حتما نکاتی را در این مقاله بیان شده است را در نظر داشته باشید.

منبع: comparitech

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 3

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *