۶ مزیت سرور مجازی برای کسب و کار شما
هرآنچه لازم است در مورد لود بالانسینگ بدانید!
آوریل 15, 2023
آموزش جامع اتصال دامنه به سرور مجازی ویندوز و لینوکس
اتصال دامنه به سرور مجازی ویندوز و لینوکس
سپتامبر 3, 2023
بررسی جامع تفاوت سرور ابری و مجازی در وبلاگ برتینا

تفاوت سرور ابری و مجازی چیست؟

بررسی جامع تفاوت سرور ابری و مجازی در وبلاگ برتینا

برای انتخاب بهترین سرویس هاستینگ برای میزبانی سایت خود باید انواع سرویس‌های هاستینگ را بررسی کنید. سرور ابری و سرور مجازی دو نوع هاستینگ محبوب برای میزبانی پلتفرم‌های آنلاین هستند. هر دو نوع سرور ابری و مجازی در زمینه مدیریت و ارائه منابع سروری برای سازمان‌ها نقش مهمی ایفا می‌کنند. هرکدام از انواع سرویس‌های هاستینگ مناسب برای رفع نیازهای خاصی استفاده می‌شوند که در نهایت با مقایسه آن‌ها و براساس نیازهای پلتفرم آنلاین خود باید یکی را انتخاب کنید. در این مقاله قصد داریم تا تفاوت سرور ابری و مجازی را از جنبه‌های مختلف مانند کاربرد، مقیاس‌پذیری، امنیت، امکان سفارشی‌سازی، افزونگی و قیمت بررسی می‌کنیم.

1. بررسی کاربرد؛ رقابت سرورهای ابری و سرورهای مجازی

سرور ابری یا Cloud Server به ما امکان می‌دهد منابع سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و شبکه را به‌صورت آنلاین به اشتراک بگذاریم و از آن‌ها استفاده کنیم. از سوی دیگر، سرور مجازی از تقسیم یک سرور فیزیکی با استفاده از نرم‌افزارهای مجازی‌ساز به چند سرور مجازی به‌ وجود می‌آید. تفاوت اساسی بین سرورهای ابری و سرورهای مجازی در عملکرد آن‌ها خواهد بود. 

سرورهای ابری روی شبکه‌ای از سرورها تشکیل می‌شوند که با هم هماهنگی دارند. سرور ابری به کاربران این امکان را می‌دهد که درخواست‌های افزایش منابع را با سهولت مدیریت کنند؛ به عبارت دیگر در لحظات پرترافیک، منابع به‌طورخودکار افزایش خواهند یافت و متناسب با نیازها تنظیم می‌شوند.

در مقابل، سرورهای مجازی به منابع یک سرور واحد وابسته‌اند. به همین دلیل لازم است که افزایش ترافیک یا نیاز به منابع بیشتر از قبل پیش‌بینی شود. تفاوت سرور ابری و مجازی در عملکرد، هنگام موقعیت‌های پرترافیک اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. باتوجه‌به تفاوت در عملکرد سرورهای مجازی و ابری، قیمت vps و سرور ابری باهم متفاوت خواهند بود که در ادامه مقاله این مورد را نیز بررسی می‌کنیم.

مطلب مرتبط  سرور میکروتیک چیست؟ + نصب میکروتیک روی سرور مجازی

بررسی فرق سرور ابری و مجازی؛ عملکرد و کاربرد

2. مقیاس‌پذیری؛ ویژگی‌ مهم برای انتخاب نوع سرور میزبان

یکی از ویژگی‌های مهم در انتخاب سرور میزبان پلتفرم‌های آنلاین، مقیاس‌پذیری سرویس‌های هاستینگ است. در این بخش، تفاوت مهمی بین سرورهای ابری و مجازی دیده می‌شود. سرورهای ابری از چند سرور در یک شبکه تشکیل شده‌اند که به‌راحتی به کاربر امکان افزایش یا کاهش منابع و تغییر تنظیمات را می‌دهند. 

از طرف دیگر، سرورهای مجازی به منابع یک سرور واحد وابسته هستند و امکان مقیاس‌پذیری سرورهای مجازی محدودتر است؛ اما به این معنی نیست که امکان سفارشی‌سازی در VPS وجود ندارد. در واقع ممکن است امکان سفارشی‌سازی سرورهای ابری و VPS در یک سطح باشند و فقط میزان سهولت انجام تنظیمات آن‌ها باهم تفاوت داشته باشد. البته این سختی سفارشی‌سازی برای افرادی که نیاز به سرور فیزیکی دارند با خرید سرور اختصاصی برطرف خواهد شد.

3. امنیت؛ مهم‌ترین مبحث برای سرویس‌های هاستینگ

پس از کسب دانش کافی در مورد «سرور مجازی و هاست ابری چیست» برای بررسی تفاوت سرور مجازی و ابری به مبحث امنیت می‌پردازیم. امنیت اطلاعات سرورها همواره یکی از مهم‌ترین مباحث در فناوری اطلاعات است. سرورهای ابری و مجازی نیز در این زمینه تفاوت‌های قابل‌توجهی نخواهند داشت. 

در سرورهای ابری، امنیت به‌عهده ارائه‌دهنده سرویس خواهد بود و ازآنجایی‌که منابع سرورهای ابری به‌صورت اشتراکی استفاده نمی‌شوند، از امنیت بالایی برخوردار است. در سرورهای مجازی نیز شرکت هاستینگ ارائه‌دهنده خدمات موظف است امنیت سرور را برقرار کند. از‌آنجایی‌که منابع سرور مجازی نیز از طریق مجازی‌سازها جدا شده‌اند، کاربرها امکان دسترسی و نفوذ به سرور کاربرهای دیگر را ندارند.

امنیت اطلاعات سرورها؛ یکی از مهم‌ترین مباحث در انتخاب نوع سرور میزبان

4. امکان سفارشی‌سازی؛ تغییر منابع و تنظیمات متناسب با نیازهای خاص

قابلیت سفارشی‌سازی به کاربران امکان می‌دهد تا منابع و تنظیمات سرور را متناسب با نیازهای خاص خود تغییر دهند. سرورهای مجازی در این زمینه از نظر امکانات سفارشی‌سازی نسبت به سرورهای ابری بهتر عمل می‌کنند. کاربران می‌توانند با خرید سرور مجازی ovh، هتزنر و سایر دیتاسنترها، جزئیات مختلفی از جمله سیستم‌عامل، منابع سخت‌افزاری، ویژگی‌های امنیتی و موارد دیگر را به‌طوردقیق باتوجه‌به نیازهای پلتفرم خود تنظیم کنند. از طرف دیگر، در سرورهای ابری به‌دلیل پیچیدگی بیشتر ساختار و ارتباط بین سرورها، امکانات سفارشی‌سازی ممکن است کمی محدودتر باشد؛ اما این محدودیت‌ها به‌حدی با افزایش مقیاس‌پذیری قابل‌جبران خواهد بود. 

مطلب مرتبط  بدون سرور ترید، وارد بروکر نشو!

بررسی قابلیت سفارشی‌سازی سرور مجازی و ابری؛ امکان تغییر منابع و تنظیمات سرور

5. افزونگی (Redundancy)؛ ویژگی مهم در زمان بحران‌ها و خرابی‌های احتمالی

در بحران‌ها و خرابی‌های احتمالی، افزونگی (Redundancy) سرورها اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. هنگامی که سایت شما روی یک سرور ابری میزبانی شود، اگر یک سرور در شبکه دچار اختلال یا خرابی شود، سایت یا هر پلتفرم آنلاین دیگر شما از دسترس خارج نخواهد شد؛ زیرا اطلاعات در میزبانی سرور ابری روی همه سرورهای شبکه ذخیره می‌شود. 

درصورتی‌که در سرورهای مجازی، خرابی یک سرور ممکن است به از دست رفتن اطلاعات منجر شود. البته برای استفاده از هرکدام از این سرویس‌های میزبانی بکاپ را نباید فراموش کنید. اگر به‌طورمستمر از پلتفرم میزبانی‌شده به‌طور مثال روی سرور آلمان یا هر سرور مجازی دیگر بکاپ سه لایه بگیرید، این تفاوت سرور ابری با سرور مجازی از بین خواهد رفت.

6. قیمت؛ تفاوت سرور ابری و سرور مجازی در هزینه‌ها

معمولا قیمت سرورهای ابری از سرورهای مجازی بالاتر است ک به‌دلیل هزینه‌های نگهداری چندین سرور شبکه آن خواهد بود. ازاین‌رو، سرور مجازی با قیمت کمتر مناسب برای افراد حرفه‌ای و آشنا به امور مدیریت سرور خواهد بود تا با استفاده از دانش خود بتوانند سرور را برای بهترین عملکرد تنظیم کنند. از‌این‌رو، تصمیم‌گیری در مورد خرید سرور برای سایت یا هر پلتفرم آنلاین دیگری، نیازمند بررسی دقیق مزایا و هزینه‌ها خواهد بود.

تفاوت سرور ابری و سرور مجازی در قیمت؛ مقایسه هزینه‌های نگهداری

انتخاب بین سرور ابری و مجازی براساس نیازهای پلتفرم آنلاین خود

تفاوت سرور ابری و مجازی در زمینه‌های مختلف از جمله کاربرد، مقیاس‌پذیری، امنیت، امکان سفارشی‌سازی، افزونگی، و هزینه‌ها بررسی شده است. انتخاب بین این دو نوع سرویس میزبانی بستگی به نیازهای هر سازمان و پلتفرم‌های آنلاین آن‌ها دارد. حتما قبل از تصمیم‌گیری، مزایا و معایب هر گزینه را به دقت ارزیابی کرده و با‌توجه‌به شرایط خود، مناسب‌ترین انتخاب را انجام دهید. سوالات خود را در مورد تفاوت سرور ابری با سرور مجازی در بخش نظرات پایین صفحه بپرسید تا کارشناسان برتینا در اسرع وقت به آن‌ها پاسخ بدهند.

مطلب مرتبط  ۹ کاربرد برتر وی پی اس (VPS)
تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 1

اولین نظر را شما ثبت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *