۶ علت دیر لود شدن سایت
۶ علت مهم دیر لود شدن سایت (به همراه اقدامات لازم برای رفع کندی)
اکتبر 19, 2022
آموزش گام به گام نصب سی‌‌پنل (Cpanel) روی سرور مجازی
آموزش گام به گام نصب سی‌‌پنل (Cpanel) روی سرور مجازی
اکتبر 29, 2022
آیا SSL روی SEO تاثیر دارد؟ (بررسی تاثیر SSL بر سئو)

آیا SSL روی SEO تاثیر دارد؟ (بررسی تاثیر SSL بر سئو)

بررسی تاثیر SSL بر سئو

اگر در حال راه‌اندازی وبسایت هستید و یا وبسایت فعالی دارید، باید برای برقراری امنیت اطلاعات کاربران و وبسایتتان، راه‌حلی در نظر داشته باشید. یکی از این راه‌حل‌ها، استفاده از گواهینامه امنیتی SSL که با ایجاد پروتکلی، امنیت اطلاعات کاربرانتان را تضمین می‌کند. گفته می‌شود که این گواهینامه، تاثیراتی روی سئو سایت نیز دارد که در این مقاله به بررسی تاثیر SSL بر سئو نیز پرداختیم. 

گواهینامه ssl چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر بخواهیم خیلی کوتاه بگوییم، گواهینامه ssl، اتصال بین کاربر و وبسایت را امن و رمزگذاری شده می‌کند. گواهینامه SSL مخفف “Secure Sockets Layer” است که با رمزگذاری اطلاعات باعث می‌شود که انتقال اطلاعات از سرور سایت به مرورگر کاربر و بالعکس، بسیار امن انجام شود. در این انتقال اطلاعات، به غیر از سیستم شما و سرور که به اصطلاح کلید رمز را دارند، شخص یا سیستم دیگری نمی‌تواند اطلاعات در حال انتقال را بخواند. 

در واقع، استفاده از گواهی ssl، امنیت سایت شما را بالا می‌برد و از این رو، باعث می‌شود که کاربران بیشتری به سایت شما اعتماد کنند. سایت‌هایی که دارای گواهی ssl هستند، آدرس آن‌ها در بخش URL مرورگر با HTTPS شروع می‌شود و همچنین در کنار آدرس آن‌ها یک آیکون قفل قرار می‌گیرد.

باتوجه به آپدیت‌های اخیر مرورگرهایی مانند گوگل کروم، در صورتی که سایتی از پروتکل امن HTTPS استفاده نکرده باشد، مرورگر،‌ آن سایت را با نمایش پیغام و آیکون Not Secure (به معنی ناامن)  به کاربر نشان می‌دهد و از این رو باعث از بین رفتن اعتماد کاربر می‌شود. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گواهی SSL، می‌توانید مقاله گواهینامه SSL چیست؟ را مطالعه کنید.

بررسی تاثیر SSL بر سئو

هنگام ساخت، راه‌اندازی و بهبود وبسایت‌ها، اطمینان از امنیت داده‌های سرور و کاربران مسئله‌ی مهمی است که مطرح می‌شود. اما سوال این است که چگونه می‌توان از امنیت داده‌ها مطمئن شد؟

قبل از اینکه به تاثیر SSL روی سئو بپردازیم، بیایید یک لحظه وقت بگذاریم تا بفهمیم سئو چیست. به بیان ساده، بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا SEO، همانطور که از نام آن پیداست، فرآیند بهینه‌سازی وبسایت‌ها برای افزایش ترافیک کلی به صورت ارگانیک از صفحه نتایج موتورهای جستجو است.

محبوب‌ترین و موثرترین راه برای انجام فرآیند سئو، استفاده از کلمات کلیدی محبوب و مرتبط است. بنابراین، اگر یک مشتری بالقوه بخواهد محصول یا موضوعی مرتبط با کسب‌وکار شما را جستجو کند، موتور جستجو به طور خودکار او را به وبسایت مربوطه هدایت می‌کند. قابل ذکر است، سئو هم کیفیت و هم کمیت ترافیک وبسایت را بهبود می‌بخشد.

مطلب مرتبط  سایت whois چیست؟ و چه نوع اطلاعاتی در آن ذخیره شده است؟

هنگام ساخت، راه‌اندازی و بهبود وبسایت‌ها، اطمینان از امنیت داده‌های سرور و کاربران مسئله‌ی مهمی است که مطرح می‌شود. اما سوال این است که چگونه می‌توان از امنیت داده‌ها مطمئن شد؟

تاثیر SSL بر رتبه‌بندی سئو (SEO ranking) چیست و چرا برای وب سایت شما مهم است؟ 

موقعیتی که یک وبسایت در صفحه نتایج موتور جستجو (مانند گوگل) دارد، به عنوان رتبه‌بندی سئو آن شناخته می‌شود. از گذشته تا به امروز، وب‌سایت‌های بی‌شماری در مورد موضوعات مختلف در فضای وب وجود داشته‌اند و هر روزه به تعداد این وبسایت‌ها نیز افزوده می‌شود. 

سوالی که پیش می‌آید این است که چرا وبسایت شما باید در بالای صفحه نتایج جستجو گوگل قرار بگیرد؟ و اگر این گونه نباشد، چه می‌شود؟ ما در عصری زندگی می کنیم که در آن اینترنت بخش مهمی از زندگی روزمره‌مان است و هر روز، از اینترنت و موتورهای جستجو استفاده می‌کنیم.

نتایجی که گوگل برای هر درخواست جستجو به کاربران نشان می‌دهد، به طور تصادفی و متفاوت نیست؛ بلکه براساس رتبه وبسایت‌ها و به ترتیب، نمایش داده می‌شوند. حقیقت این است که در صفحه نتایج جستجوی هر عبارت یا کلمه، بیشترین ورودی‌ها و ترافیک، برای وبسایت‌هایی است که در صفحه اول نتیجه جستجو قرار دارند؛ یعنی وب سایتی که بالاترین رتبه سئو را در آن جستجوی کلمه یا عبارت خاص دارد. به همین دلیل، تمرکز بر بهبود رتبه سئو وبسایت بسیار اهمیت دارد.

فاکتورهای رتبه‌بندی سئو (SEO ranking) چیست؟

فاکتورها یا عوامل رتبه‌بندی سئو به فرآیند یا الگوریتمی اشاره دارد که موتورهای جستجو برای ارزیابی ترتیب نمایش وب‌سایت‌ها در صفحه نتایج جستجو، یعنی انجام رتبه‌بندی وبسایت، استفاده می‌کنند. برخی از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی وبسایت عبارتند از: امنیت و دسترسی، اعتبار، سرعت بارگذاری، محتوای بهینه‌شده، لینک‌های مرتبط و تجربه کاربری.

چگونه تاثیر SSL بر سئو مثبت است؟

کاربرانی که حفاظت از اطلاعات شخصی خود را مهم می‌دانند، نگران این هستند که اطلاعات شخصی‌شان چگونه از طریق اینترنت به طور ایمن منتقل می‌شود و حتما، وب سایتی را ترجیح می‌دهند که از گواهینامه‌های امنیتی SSL  استفاده کند.

شبکه جهانی وب، گسترده و بی‌نهایت است. از آنجایی که عوامل مخرب در سراسر اینترنت هستند، کسب‌وکارهای اینترنتی به طور دائم تلاش می‌کنند تا اطلاعات محرمانه مشتریان را حفظ و امنیت آن‌ها را برقرار کنند. از سوی دیگر، هکرها هر لحظه به دنبال دستیابی به اطلاعات محرمانه کاربران هستند. از این رو، منطقی است که کاربران بخواهند وبسایت‌هایی را بازدید کنند که ایمن باشند.

مطلب مرتبط  آموزش استفاده از گوگل ادوردز برای کسب‌وکارها (بررسی ۹ نکته مهم)

به همین دلیل، کاربران، بازدید و مرور سایت‌هایی که از گواهی‌های SSL استفاده می‌کنند را بسیار راحت‌تر انجام می‌دهند و همچنین، ترافیک و ورودی وبسایت‌های دارای گواهی ssl، بسیار بیشتر از وبسایت‌هایی است که این گواهینامه امنیتی را ندارند. 

گوگل، یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین موتورهای جستجو است که امنیت کاربران برای آن بسیار مهم است و به همین منظور، به توسعه‌دهندگان وب توصیه می‌کند که وب سایت‌های HTTP خود را به HTTPS تغییر دهند.

آیا SSL به تنهایی برای افزایش رتبه گوگل کافی است؟

برای افزایش رتبه‌بندی سئو یا رتبه گوگل، چندین فاکتور مهم دیگر، به غیر از گواهی ssl وجود دارند که باید در نظر داشته باشید که با استفاده از ssl، آیا می‌خواهید رتبه‌ وبسایت خود را بهبود بخشید یا امنیت اطلاعات کاربران و سایت خود را تامین کنید. 

در بررسی تاثیر SSL بر سئو می‌توان گفت، استفاده از SSL به تنهایی، رتبه‌بندی سئو (SEO ranking) و یا جایگاه شما در موتور جستجوی گوگل را بهبود نمی‌بخشد؛ اما، به افزایش رتبه وب‌سایت شما کمک می‌کند. 

از آنجایی که این گواهینامه امنیت اطلاعات کاربران و وبسایت را تامین می‌کند، باعث می‌شود که کاربران به سایت شما اعتماد کنند و ترافیک را در دراز مدت بهبود می‌بخشد که نتیجه نهایی آن، بهبود رتبه سایت می‌شود.

آیا HTTPS بر رتبه گوگل تأثیر می گذارد؟

اصطلاحات HTTPS و SSL گاهی اوقات به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، در صورتی که آن‌ها یکسان نیستند. در واقع، HTTPS، پروتکل انتقالی است که برای برقراری ارتباط بین وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود و گواهی‌ SSL، فایل‌های کوچک داده هستند که برای فعال‌کردن رمزگذاری داده‌های ارسال شده استفاده می‌شوند.

HTTPS به نحوه نمایش داده‌ها برای کاربر مربوط می‌شود، در حالی که SSL امنیت داده‌های ارسال شده را تضمین می‌کند. پروتکل انتقالی پیش‌فرض مرورگر، HTTP است و هنگامی که شما گواهی SSL تهیه می‌کنید این پروتکل به HTTPS تغییر پیدا می‌کند.

آیا HTTPS بر رتبه گوگل تأثیر می گذارد؟

پیش از خرید ssl، انواع آن را بشناسید!

برای خرید ssl باید بدانید که گواهینامه‌های SSL بر اساس سطح اعتبار سنجی، پروتکل رمزگذاری و تعداد دامنه‌ها و زیردامنه‌های سایت به سه دسته کلی EV، OV و DV طبقه‌بندی می‌شوند. 

۱. گواهینامه اعتبار سنجی دامنه DV

گواهینامه SSL از نوع DV، دارای اطمینان و قدرت کمتر نسبت به سایر گواهینامه‌ها در رمزگذاری است و به طور معمول برای وبلاگ‌ها یا وبسایت‌های شخصی استفاده می‌شود. روند تایید اعتبار برای به دست آوردن این نوع گواهی SSL بسیار کوتاه و آسان است.

مطلب مرتبط  نحوه ایجاد فایل CSR و نصب گواهینامه SSL در سرور آپاچی با استفاده از OpenSSL

۲. گواهینامه اعتبار سنجی سازمانی OV

گواهینامه SSL از نوع OV، مناسب برای رمزگذاری اطلاعات حساس در سازمان‌ها است. این نوع از گواهینامه ssl، دارای اطمینان بالاتری نسبت به نوع DV و مشابه با گواهینامه EV است. گواهینامه امنیتی از نوع OV، اطلاعات مالک وبسایت را در نوار آدرس نمایش می‌دهد تا کاربران از امنیت وبسایت مطمئن شوند.

۳. گواهینامه اعتبار سنجی گسترده  EV

گواهی EV معتبرترین رتبه گواهینامه SSL است. این نوع گواهی SSL، در بخش URL مرورگر، نام مشاغل و کشورها را نشان می‌دهد. نمایش اطلاعات مالک وب سایت در نوار آدرس به تشخیص و تفکیک سایت مورد نظر شما از سایت‌های مخرب کمک می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع SSL، مقاله گواهینامه SSL چیست را مطالعه کنید.

جمع‌بندی: بررسی تاثیر SSL بر سئو

گواهی امنیتی SSL، پروتکل رمزگذاری داده‌ها است و از این رو، انتقال داده را بین سرور و سیستم کاربر امن می‌کند. خرید گواهی SSL، باعث می‌شه که کاربر به وبسایت شما اعتماد بیشتری کند و در طول زمان، این موضوع افزایش ترافیک سایت را به همراه دارد.

در این مقاله، به بررسی تاثیر SSL بر سئو پرداختیم و به طور خلاصه، متوجه شدیم که SSL به تنهایی باعث بهبود رتبه سایت نمی‌شود و عوامل دیگری نیز لازم است. اما از تاثیر آن هم نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.

برتینا، ارائه‌دهنده انواع گواهینامه‌های امنیتی SSL است. برای خرید SSL می‌توانید به وبسایت برتینا مراجعه کرده یا با شماره ۶۱۰۶۴-۰۲۱ تماس بگیرید.

تبلیغ در گوگل برتینا

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 1

اولین نظر را شما ثبت کنید!

The following two tabs change content below.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *